Sovereign of the Seas

Vanmiddag het latijn zeil aan de kruismast gehangen,
D is val van de draaireep, D1 waar de val naar het dek gaat, D2 is de bevestiging aan de roede en D3 is het geleide blok aan het ezelshoofd op de masttop. R is het rak.

X het verloop van de val.

De kardeel talie, (beetje simpel uitgevoerd, maar toch iets beter als gewoon aan de ring binden zonder talie zoals in de bouwbeschrijving. (de ring aan dek zit net verkeerd, ik ga proberen die een halve slag te draaien zodat de talie recht komt te staan. Of dat lukt...?? weet ik niet zeker en anders laat ik het zo, is niet iets wat nou direct in het oog springt).

De dubbele hals
 
Laatst bewerkt:
JPG_5403_2976_bewerkt-1.jpg
Latijnzeil met roede gezien van Stuurboord, de dubbele gaarden aan de nok en de dirk behoeven verder geen uitleg (denk ik)

JPG_5411_2982_bewerkt-1.jpg

Gezien vanaf de Stuurboord kant, duidelijk te zien is het rak, wat toch net iets meer heeft dan een simpel touwtje...:D
 
Zeer indrukwekkend. Gekscherend zeg ik thuis wel eens dat de sovereign mijn volgende project wordt, maar dat is dan alleen omdat ik je bouwsel zo prachtig mooi vind worden. En ach de Diana kost me nog wel wat jaren dus ik hoef voorlopig nog niet te kiezen :) maar wat is het prachtig!
 
Laatst bewerkt:
Woooooooow, Piet wat is dit netjes, ik schrijf me ook in voor jou cursus tuigage;);)
Het mooie is dat de tuigage van de Batavia vrijwel exact hetzelfde is. Dus alles wat Piet hier laat zien kan je vrijwel één op één straks overnemen.
(Het staat ook op de tekeningen van de Batavia bouwdoos, dus je hebt een dubbele leidraad).
 
Het mooie is dat de tuigage van de Batavia vrijwel exact hetzelfde is. Dus alles wat Piet hier laat zien kan je vrijwel één op één straks overnemen.
(Het staat ook op de tekeningen van de Batavia bouwdoos, dus je hebt een dubbele leidraad).
Kijk dat is mooi om te weten, maarruh dat word dan nog een hele opgaaf voor mij:oops::oops:
Maar ik zal mijn best er voor doen, zal wel rond het voorjaar zijn denk ik.
Dus Piet en “Hans” blijf maar in de buurt, ik zal jullie hulp best wel nodig hebben denk ik zomaar:thumbsup:
 
Voor het complete plaatje heb ik het model voor het raam gezet, de lichte achtergrond geeft een mooi zicht op alle lijnen. Vaak zit er een knik in de stagen daar waar de brassen worden aangespannen, als je echter de lijnen niet te strak aanspant, maar net genoeg dan reduceer je deze 'knikken' in de stagen tot een minimum. (enne, let ff niet op de vlag, want die zit nog niet goed;))
JPG_5417_2985_bewerkt-1.jpg
 
Inderdaad, een hele mooi foto voor het overzicht.:):)
Had jij een paar bladzijden geleden ook niet gezegd dat je een aantal stagen van hanepoten ging voorzien Piet? Ga je dat nog doen?, of laat je dat zo??
 
Had jij een paar bladzijden geleden ook niet gezegd dat je een aantal stagen van hanepoten ging voorzien Piet? Ga je dat nog doen?, of laat je dat zo??
Peter volgens mij zie ik drie hanepoten aan de onderste stagen, dit klopt toch Piet???:):) Of heb ik het helemaal mis??
 
Inderdaad, een hele mooi foto voor het overzicht.:):)
Had jij een paar bladzijden geleden ook niet gezegd dat je een aantal stagen van hanepoten ging voorzien Piet? Ga je dat nog doen?, of laat je dat zo??
Dat komt pas op het laatst, na het tuigen van de grote-mast.
 
Peter volgens mij zie ik drie hanepoten aan de onderste stagen, dit klopt toch Piet???:):) Of heb ik het helemaal mis??
Je hebt het inderdaad helemaal mis Koos, er zitten geen hanepoten aan de stagen. Het gaat hier om de takelage van de kruisstengenstagen, wat later aan bod komt. (dat zijn evengoed ook géén hanepoten maar een 'vertakeling' aan de stengenstag.)
 
Back
Top