Sovereign of the Seas

De laatste ra van de fokkemast zit aan de mast, de draaireep, rak en toppenanten zijn al gezet. Wat rest zijn de brassen en schoten en de boelijn voor het bramzeil. En als laatste komen de zijtakels nog waarna de fokkemast volledig getuigd is. (foto's als het klaar is, vanavond of morgen)

De laatste ra met het bovenbramzeil zit op z'n plek aan de fokkemast,
JPG_5339_2950_bewerkt-1.jpg

net boven de x zit het rak van touw, z toont de dubbele reep welke net onder de z aan de ra zijn bevestigd en net boven de 'vork' van de y zitten de blokken waar de repen zijn doorgevoerd.
JPG_5338_2949_bewerkt-1.jpg
het verloop van de repen achter de fokkemast

JPG_5347_2951_bewerkt-1.jpg

c zijn de vallen van de draaireep van het bovenbramzeil, b die van het bramzeil en a die van het voormarszeil.

Brassen van de bovenbramra, de brassen lopen net als die van de bramra, via het ezelshoofd (b2) naar de voet van de fokkemast, zie post 1310 op de vorige pagina. (je kan de brassen ook rechtstreeks naar de nagels op de verschansing laten lopen) b1 is het dubbelschijfs geleideblok.
JPG_5320_2943_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
JPG_5323_2945_bewerkt-1.jpg

t zijn de toppenanten, die ik heb belegd op de marsring, dit is waarschijnlijk niet helemaal correct, maar het word een beetje druk met alle lijnen, vandaar. Maar eigenlijk moeten ze ook naar het dek worden geleid. Deze foto's zijn allemaal erg opgeblazen om alles goed te laten zien, op het model ziet alles er een stuk subtieler uit en valt dit 'schoonheidsfoutje' niet op:rolleyes:
s zijn de schoten en s1 het geleide blok (bovenbramzeil)
JPG_5321_2944_bewerkt-1.jpg
de schoten zoals ze naar beneden lopen en belegd op de reling bij s1.

Nou,nou, nou Piet je toont hier wel weer even aan hoe een Koning een Keizer kan worden. Geweldig, dan heb ik nog wel een lange weg te gaan.

Nou,nou, nou Piet je toont hier wel weer even aan hoe een Koning een Keizer kan worden. Geweldig, dan heb ik nog wel een lange weg te gaan.
Die lange weg, dat valt reuze mee hoor Adri, als ik je verslag van de kannoneerboot bekijk, dan neem ik daar mijn petje voor af!

Ik heb ontdekt dat de foto's die ik direct upload met de knop 'Upload Bestand' rechts onder ieder bericht niet ten koste gaat van mijn MB's uit mijn foto album. Dat betekent, dat ik het verslag toch af kan maken. Want eerder liet ik weten dat de grotemast nagenoeg gelijk getuigd word als de fokkemast en dat is ook wel zo, maar de lijnen om te beleggen leggen wel een heel andere weg af, dus misschien toch wel nodig om daar waar het anders loopt ook maar in dit verslag vast te leggen.

Ik ga nu na de fokkemast verder met de kruismast en als laatste komt de grotemast aan de beurt. Andersom is voor mij geen optie omdat de vele lijnen die naar achteren lopen behoorlijk in de weg zouden zitten als ik net als de bouwbeschrijving van DeA. zou beginnen met de grotemast. Maar ook dit is mijn eigen manier en ik kan me goed voorstellen dat andere mensen het weer anders doen, niets mis mee!

Is je vlag nog wat wapperender te maken Piet? Het komt mij een beetje over of dit van een blokje kaas komt. Niet vervelend bedoelt hé maar wist even niet hoe ik het meer subtieler kon brengen wat ik bedoel...:)

Is je vlag nog wat wapperender te maken Piet? Het komt mij een beetje over of dit van een blokje kaas komt. Niet vervelend bedoelt hé maar wist even niet hoe ik het meer subtieler kon brengen wat ik bedoel...:)
Ik snap helemaal wat je bedoeld Koos de vlag moet inderdaad nog wat in vorm gemanipuleerd worden en hangt er maar even vanwege het compleet tuigen van de fokkemast. Maar om dit nu met een blokje kaas te vergelijken.....:hammer:

JPG_5353_2952_bewerkt-1.jpg

Ik heb de schoothoorns van de fok (sh) nog voorzien van de halzen waarvan x het verloop is, x1 het belegpunt (korvijnnagel op de verschansing van de bak) en gb is het geleide-blok. De hals hangt enigszins slap omdat de schoten zijn aangehaald. Eén en ander is niet geheel volgens het boekje omdat de hals eigenlijk door een 'bril' aan de galjoenscheg moet lopen gezien het bouwjaar van de Sovereign, maar dat liep niet lekker gezien de lijnen die al gemonteerd zijn. Dus heb ik het zo opgelost, later ik meen 2e helft 18e eeuw werden de halzen geleid via blokken aan de botteloefs.
Halzen worden alleen gevoerd aan de grote razeilen, (fok en grootzeil) stagzeilen en kluivers. En als ik me goed herinner heeft het latijnzeil ook een hals als er een bonnet gevoerd werd.

Ik snap helemaal wat je bedoeld Koos de vlag moet inderdaad nog wat in vorm gemanipuleerd worden en hangt er maar even vanwege het compleet tuigen van de fokkemast. Maar om dit nu met een blokje kaas te vergelijken.....:hammer:
Hoh hoo Piet ik ben Koos:):) Die van de kaas is iemand anders;);)
Maar ik vind een wapperende vlag ook wel leuker hoor:cool::cool:

Ik druk me niet helemaal goed uit geloof ik maar bedoel het niet vervelend. Integendeel zelfs. Maar je vlag was nogal opvallend aanwezig op de foto.

Back