Een goed gesmeerde schroefas mag geen overmatig geluid geven. Meestal wordt herrie veroorzaakt doordat de uitlijning niet optimaal is, of door een ongeschikte koppeling. Al mijn modellen hebben bronzen glijlagers, dubbele kruiskoppelingen en RVS assen. Jaren lang heb ik met olie gevulde askokers gevaren, maar successievelijk de boel van uierzalf voorzien. Sindsdien geen uitgelopen olie meer in de MK en geen ongesmeerd achterlager. Aan het eind van het seizoen trek ik de as zover naar binnen dat het achterste lager vrij is en spuit er wat uierzalf bij. Dan vinger op het gat en de as (eventueel met motor) terug duwen. Werkt voor mij goed genoeg. In plaats van een kruiskoppeling kan er ook een passend stuk(je) rubber slang worden gebruikt. Dat moet wel sterk genoeg zijn om het vermogen over te brengen. Mijn oudste model is van 1962 en laatse van 2016. Bij het laatste model kan de as alleen naar buiten er uit. Kwestie van roerhak + roer verwijderen, koppeling los en as trekken. Het is belangrijk om zo te bouwen dat je dit soort onderhoud kunt plegen. Gr. Klaas.