Accu opladen met een zonnepaneel

Ik denk dat het niet zo heel lang meer zal duren of we hebben allemaal een pakket Li-ion batterij à la hetgeen in auto's ligt, in ons huis om als energie opslag te dienen (tussen opslag) voor zonnepanelen en een (solar)inverter naar 230VAC. Lood-zwavelzuur zal niet gebeuren vanwege het enorme gewicht en daar zijn huizen niet op gebouwd.
 
Ik denk dat het niet zo heel lang meer zal duren of we hebben allemaal een pakket Li-ion batterij à la hetgeen in auto's ligt, in ons huis om als energie opslag te dienen (tussen opslag) voor zonnepanelen en een (solar)inverter naar 230VAC. Lood-zwavelzuur zal niet gebeuren vanwege het enorme gewicht en daar zijn huizen niet op gebouwd.

Nee want daar is de bouw van de batterij niet geschikt voor.
Ik heb jaren geleden op de AEG fabriek in Duitsland voorgesteld om in de noodstroom of solar lipo of lifepo te gebruiken, dat scheelt gewicht maar vooral ruimte.
Dat gaat niet volgens de geleerden, als 1 loodaccu defect raakt dan verbind hij door dus dan heb je alsnog je spanning min 1 accu.
Een lipo achtige verbreekt de verbinding en dan ben je alles kwijt.
Dus niet geschikt voor belangrijke stroombronnen, zoals een huis of gebouw van stroom voorzien.
Of alles moet dubbel uitgevoerd gaan worden, dan zou het voor een woonhuis misschien nog kunnen.


GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Dus niet geschikt voor belangrijke stroombronnen, zoals een huis of gebouw van stroom voorzien.
Of alles moet dubbel uitgevoerd gaan worden, dan zou het voor een woonhuis misschien nog kunnen.

Dat is wel heel kort door de bocht, met kleine cellen zoals Tesla ze gebruikt, en de spanning laag houden moeten er heel veel parallel geplaatst worden
waardoor er geen enkel single point of failure is in de accu.

Daarbij heb je nog steeds je net aansluiting die het over kan nemen als het als nog fout gaat. Nu is het nog niet zo interessant om een accu pakket thuis te nemen
omdat je voor het terug leveren aan het net van je overtollige energie niks betalen hoeft te worden.
Maar uiteindelijk zullen daar kosten aan verbonden worden waardoor een
accupakket toch interessant kan worden.
 
Nee want daar is de bouw van de batterij niet geschikt voor.
Ik heb jaren geleden op de AEG fabriek in Duitsland voorgesteld om in de noodstroom of solar lipo of lifepo te gebruiken, dat scheelt gewicht maar vooral ruimte.
Dat gaat niet volgens de geleerden, als 1 loodaccu defect raakt dan verbind hij door dus dan heb je alsnog je spanning min 1 accu.
Een lipo achtige verbreekt de verbinding en dan ben je alles kwijt.
Dus niet geschikt voor belangrijke stroombronnen, zoals een huis of gebouw van stroom voorzien.
Of alles moet dubbel uitgevoerd gaan worden, dan zou het voor een woonhuis misschien nog kunnen.


GJ
De batterij is daar reuze geschikt voor. Cyclisch gebruik, zoals dagelijks gebruik in auto's zijn daar het beste voorbeeld van.

Daarnaast is het zo, bij lood-zwavelzuur batterijen, indien er 1 cel defect raakt, je de gehele string kwijt bent. Er zal geen stroom meer lopen. Bij NiCd batterijen is het zo dat indien je in een serieketen 1 cel defect raakt, je 1,2-1,4 VDC mist, maar er kan en zal nog altijd stroom kunnen lopen.
 
Sorry Peter maar dat zie je net verkeerd.
Lipo achtige zijn inderdaad perfect voor cyclisch gebruik, loodaccu's niet.
Maar ik heb 12 jaar in de noodstroom gezeten en solar hoorde daar de laatste jaren ook bij, als 1 of meerder loodaccu's het begeven dan blijft die string gewoon intact, je hebt alleen spanningverlies.
Dat is ook de reden waarom er nog steeds overal loodaccu's staan.
Nicads idem dito, bij Essent en RWS hebben ze natte nicads staan omdat die beter tegen temperatuurverschillen kunnen.
Ik heb honderden batterij en belastingtesten gedaan dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb.
En als er een storing was dat de spanning te laag was en we gingen zoeken dan bleek er vaak een loodaccu defect te zijn.
Je moet dan meestal de hele string vervangen anders word de nieuwe batterij zwaarder belast en dan verouderd hij sneller.

Lipo's onderbreken de string en ze hebben dat toch vaak genoeg getest en samen met Sonnenschein geprobeerd op te lossen.
Het is de duitsers en ook de chinezen, waar ik regelmatig zat, niet gelukt om een betrouwbare redundant oplossing te ontwikkelen.

GJ
 
Dan verschillen we dus gewoon van mening. Geen probleem. Mijn ervaring is 100% de andere kant op voor wat betreft lood-zwavelzuur en NiCd batterijen. Over LiPo, in welke vorm dan ook, heb ik alleen gesproken dat ik zie dat deze zullen worden toegepast vanwege de enorme gewichtsbesparing. Hier lopen op dit moment al testen op, testen dus, waarbij de batterij van elektrische auto's als tussenopslag worden gebruikt.
 
Meningen mogen verschillen, geen probleem.
Ik dacht ook dat ik slim was door voor te stellen om lipo achtigen te gebruiken, dat scheelt namelijk een hoop tilwerk als bijvoorbeeld 128 loodaccu's vervangen moeten worden.
Maar de herr doktors en andere hoog opgeleiden hadden daar ook al over nagedacht en getest en kwamen tot de conclusie dat het voor noodstroom en andere primaire levensbehoeften niet geschikt was.
Als een auto uitvalt dan is dat jammer maar geen ramp.
En in een electrische auto zitten heel veel cellen en volgens mij zitten er wel 6 of 7 strings parallel dus als er dan 1 of 2 strings wegvallen kan je altijd nog doorrijden.
Ooit, in de toekomst, zullen er misschien wel cellen komen die wel bruikbaar zijn, helaas ben ik al 2 jaar niet meer in China geweest maar ze liepen daar toen al ver voor op de westerse wereld wat accu's betreft dus ik ben benieuwd wat er de komende jaren nog gaat komen.

GJ
 
Ik sprak een oud-collega die nu bij Eaton werkt en aan dit project gewerkt heeft.
Er staan heel veel strings parallel, als er 1 uitvalt dan wordt ie afgeschakeld en worden de andere zwaarder belast.
Naast de accu's staan ook nog noodgeneratoren die het over kunnen nemen, niets anders dan dat je met loodaccu's zou doen.
Het is volgens hem ook meer een prestigeproject en BAM kennende, heb ik ook jaren mee gewerkt, hun uitspraak was, het hoeft niet te werken, als het maar groen is.
Dat levert weer allerlei subsidies op en je krijgt ook nog geld uit het innovatiefonds.

GJ
 
Back
Top