Vlakstaal vervangen door buis Wilga

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door rakker4you, 7 jan 2019.

  1. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Balen België
    Ik heb een Wilga overgenomen die nog de oude dubbel vlakstaal verbinding heeft.
    Graag zou ik deze vervagen door een hedendaagse ronde vleugelbuis.
    Iemand ervaring of tips hoe dit best te doen?
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2019
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Aangezien echt goede bouwers niet reageren doe ik het maar.

    Ik neem aan dat het geen beplankte, dus piepschuim vleugel is.
    Wat ik zou proberen bij een ribbenvleugel is om een aluminiumbuis met de diameter gelijk aan de hoogte van het vlakstaal te vinden.
    Dan schuur of vijl je de aluminium buis aan 1 kant scherp en maak je wat zaagsnedes in de voorkant van de buis.
    Je krijgt dat het idee van een gatenzaag.
    En dan op die manier proberen de balsa ribben weg te zagen.

    Maar waarom wil je een buis want vlakstaal werkt prima en is net zo sterk als een buis.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2019
  3. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Balen België
    het zijn piepschuim beplankte vleugels.
    er zou ergens 1 rib zitten volgend sommige forums bij de oude frisch Wilga.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ohhhh, piepschuim.
    Eerst met een stuk verenstaal langs de vlakstaal ligger gaat, als er een ligger zit dan kom je die wel tegen omdat je dan niet verder komt.
    Nadeel van piepschuim is dat het zelf geen stevigheid bied.
    De bekasting van het vlakstaal zit waarschijnlijk wel goed tegen de boven en onderkant verlijmd, eventueel met wat extra hout.
    Als je dit wil vervangen is het een heel gedoe.
    Om het echt stevig te krijgen zodat de buis zijn kracht over kan brengen op de beplanking moet je heel veel piepschuim weghalen en zorgen dat de krachten breed over de beplanking verspreid worden.
    Ik zou er zelf niet aan beginnen en gewoon het vlakstaal laten zitten, is veiliger, steviger en minder werk.

    GJ
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  5. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik ben het met GJVO eens, als er geen ruimte in zit gewoon laten zitten

    John
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  6. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Balen België
    Na het bekijken van de algemene staat van de vleugels lijkt er mij iets te veel werk in te zetten om deze terug netjes te krijgen.
    Ik heb gisteren de schuimdelen al op maat gesneden en de snijvormen uitgetekent.(profiel kon ik makkelijk overnemen van de bestaande;))
    Een setje nieuwe maken is dus het verdere verloop.
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ga je daarvan een verslagje maken?
     
  8. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Balen België
    Als hier interesse voor is misschien wel?
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Laat maar komen dat verslag :)
     
  10. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Balen België
    Als eerste de houder van het vlakstaal verwijderen uit romp.
    - Rond de messing profielen alls wegdremelen.
    IMG-20190127-WA0002.jpeg
     
  11. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Balen België
    De te snijden delen op vleugelmaat maken
    dit zijn die voor de ASG 29 van 7.2m als voorbeeld.
    IMG-20190116-WA0001.jpeg

    Vervolgens vleugelprofiel overnemen van bestaande vleugel.

    IMG_20190127_175252069.jpg

    Dan positieve en negatieve mallen maken van profiel ...heb deze gemaakt in 4mm Trespa.
    sommige werken ook met 1 volledig profiel maar ik heb voorkeur bij gedeelde stukken
    Hou hier rekening dat je nog de dikte van je beplanking in mindering brengt....voor mij is dit rondom 1.4mm voor de Abachi.
    IMG_20190128_174318724.jpg

    Hou natuurlijk ook rekening met de dikte van je Styro plaat...in dit geval 10cm dik en probeer in het midden te blijven.
    IMG_20190128_174449167.jpg

    Het snijden zelf
    Ik start altijd met de onderkant ( negatief ) en zorg dat in je mallen steeds een uitloopstuk aanwezig is.
    zo kan je goed starten en eindigen met de gloeidraad.
    IMG_20190128_175748872.jpg

    Om de mallen op zijn plaats te houden zijn er gaatjes beboord in de trespa van 1.5mm en daar kan je dan spelden insteken om alles op zijn plaats te houden.
    IMG-20190116-WA0002.jpeg

    Zo zijn de kernen al gesneden
    Altijd zorgen dat je mallen supperglad zijn zodat de gloeidraad niet gaat haken.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2019
  12. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Balen België
    Voor de Wilga heb ik plaats voor een vleugelbuis van 35mm en die zal 31cm in de vleugel zitten.
    daarom heb ik een stuk van 31 cm en een ander stuk zonder gat die tegen elkaar komen in de abachi.

    Gat snijden voor vleugelbuis is de volgende stap.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2019
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Hoe ver ben je met de vleugel inmiddels?
     
  14. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Balen België
    Ben jammer genoeg nog niet verder geraakt.
    Het snijden van het gat voor de vleugelbuis zal ik in de volgende dagen proberen te posten.
     

Deel Deze Pagina