Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Nu wil ik even advies van ervaren tekeningbouwers.
Ik heb een tekening waar maar 1 helft van de vleugel op afgebeeld staat.
Hoe kan ik het beste de andere kant bouwen (zonder iets met de tekening te doen).
Ik kan hem op zijn kop bouwen, dat weet ik, maar dan heb ik niets aan de bouwvoetjes die op de ribben zitten.
En de bouwvoetjes zijn ook niet allemaal gelijk, ze lopen van 14 naar 9mm.
Anders kon ik er wel een lat onder leggen.

Hoe zouden jullie het oplossen?

EDIT:: Laat maar.
Het profiel is symmetrisch dus geen probleem.
Maar misschien voor een ander profiel, toch adviezen.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Overtrekken... of kopie in spiegelbeeld laten afdrukken...
Dan direct met kopie werken... kan je de originele tekeningen schoon bewaren...
 
Ligger recht op de plank leggen en vast zetten met spelden. Daarna de ribben op de juiste afstand van elkaar haaks op de ligger plakken? Met je voetjes aan de ribben kan je zo elke vleugel maken toch? En als je dat niet hebt dan wordt op de tekening aangegeven (meestal) waar er een dummy ligger moet liggen tijdens het plakken voor de juiste hoogte afstand.

Lachen trouwens hoe je die vleugel in elkaar beukt. De Houtlijm kan je vast nauwelijks bijhouden ;-)

Cheers, Q
 
Hoe kan ik het beste de andere kant bouwen (zonder iets met de tekening te doen).
Officiëel was de methode om de tekening in te smeren met sla-olie o.i.d. waardoor de tekening doorschijnend werd, en de tekening dan omgedraaid op de bouwplank te bevestigen.
Maar ik ben nooit zo'n fan geweest van die manier. Vette bende.
Bij rechte vleugels is het niet zo'n probleem verder, met pijlvormige vleugels wel.
 
Ja, die methode ken ik.
Er bestaat trouwens ook een andere spray, word in de electronica gebruikt, dat is niet vet en droogt ook op maar maakt het papier wel doorzichtig.
Kan even niet op de naam komen..
De meeste vleugels zijn gepijld en ik heb nog een tekening die hetzelfde heeft maar die heeft een a-symmetrisch profiel.
Ik ga eens kijken of ik iets snap van Q zijn verhaal.
En beuken?
Nee, ik bouw nu juist heel precies, kistje is kleiner dus de toleranties worden ook wat kleiner.
De Pattex houtlijm heeft het inderdaad moeilijk, de heatgun ligt er naast om de lijm aan te sporen maar uit te harden.

GJ
 
Hey GJ,


Beuken is het want je hebt een vleugel in een dag ;/). Met CNC ribben ed hoor je me Nix zeggen over een te kort aan precisie hoor. Heb alleen medelijden met de houtlijm :rolleyes:

En wat ik bedoelde is dat de ribben haaks op de Ligger liggen met afstand x. Even meten van de tekening en dan (evt met hulp stukje) zet je ea zo op de bouwplank vast toch? Zonder tekening maar met een stuk duplo of kleine winkelhaak? Spelden houden et dan op de plek om te drogen. Spelden goed vast zetten in jou geval omdat je er een wervelwind aan hete lucht tegenaan gooit ;-).

Bij m'n Puma moest ik een Ligger van 8x8 beetje diagonaal tov de hoofdligger leggen. De ribben konden daar aan de achterkant op rusten om de juiste profiel vorm te verkrijgen.

Vanavond de andere vleugel? Ik heb me de verbinding tussen Servo en rudder voorgenomen. Verschil moet er zijn :rofl:

Groet Q
 
Ja Q, ik heb hem door.
Zo bouwde ik eigenlijk altijd maar ik vroeg me af of je die bouwvoetjes misschien kan vervangen.

Mag ik zeggen ruwbouw 1 vleugeldeel klaar?
Ja dat mag ik zeggen.
Streven is 2 vleugeldelen per dag.
Ik zie een probleem aankomen, de Pattex is bijna op.
Maar ik ga nu snel aan de andere kant beginnen.

CIMG3176.JPG
CIMG3177.JPG
 
20 minuutjes verder...
De andere vleugelhelft.
Gaat lekker zo.
Even laten drogen, in de tussentijd eten en dan straks de beplanking erop.

CIMG3180.JPG


Zelfs de webbing is al klaar.
CIMG3181.JPG


GJ
 
Zie ik daar in de rechter hoek het hulpstuk liggen? Nice!

En ik heb net m'n roer hoorn vast gezet. Verschil kot er weze..
 
Echt belachelijk.
Ik heb het overtollige hout eraf gezaagd, nog niet geschaafd of geschuurd.
Maar de 2 vleugelhelften wegen samen 103 gram!
Komen dan nog wel ailerons bij maar er word ook nog wat afgeschaafd.
Best licht voor een 125cm kistje.

CIMG3184.JPG
 
Ik heb even gerekend en op zich is het niet zo raar.
6 of 7 plankjes 1,5mm in totaal. 2 latjes van 5x15 en 6 latjes van 5x5 en wat lijm.
Maar als ik het uit het raam gooi waait het weg denk ik.

GJ
 
Ik ben klaar met de Kosmo.
Leuk project en weinig problemen gehad met de tekening,
En als die er al waren dan bracht de italiaanse website meestal wel uitkomst.
DeKosmo 3 past past mooi in het rijtje van vliegtuigen waar ik nog al aan gehecht ben
En dat zijn de Curare en Bleu Angel.

Nu nog motor en besturing plaatsen en dan is de Kosmo 3 klaar voor z’n testvlucht.

Of ik dat zelf ga doen (Bijna 81) weet ik nog niet maar er is in de club meestal wel iemand die dat

voor mij wil doen.

Alle andere Kosmo bouwers succes gewenst.

Gr Joop Kuiper.
 

Bijlagen

  • Kosmo cover 05.jpg
    Kosmo cover 05.jpg
    360,1 KB · Weergaven: 573
  • Kosmo cover 06.jpg
    Kosmo cover 06.jpg
    443,1 KB · Weergaven: 594
Mooi geworden. Waarom angst voor zo een kist. CG goed zetten. Uitslagen niet te groot, iets expo.
Vooral even met vertrouwd model vooraf reflex testen. Iemand er bij om even de trims bij te stellen in het vuur van de strijd.
Gaat goed komen. Vliegt als op rails. Daar is het voor ontworpen.
 
Back
Top