Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 26 okt 2018.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.849
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Zorgen dat de vleugel goed past, inclusief instelhoek.
    Dan beschermfolie op de vleugel, en daarop een geimpregneerde glasmat.( dun triplex kan ook, als je dat hebt)
    Als de mat nog nat is, purschuim op de wingfairing, en vleugel monteren.
    Als alles droog is, vleugel demonteren, bijtrimmen/schuren en eventueel wat plamuur, klaar
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.384
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja, ik was van plan om de vleugel af te dekken met plastic en dan de wingfairing met epoxyplamuur te bedekken. en dan de vleugel erin te drukken.
    Dat zou moeten werken.
    Een andere optie die fijner is is om ipv de epoxyplamuur het lichtgewicht plamuur te gebruiken, dat is minder chemisch en veel makkelijker schuren.

    GJ
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.849
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Plamuur brokkeld makkelijk af, glasmat of triplex zorgt voor stevige basis.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.384
    Locatie:
    Uithoorn
    Epoxyplamuur brokkelt niet en die lichtgewichtplamuur kan je na schuren wat druppeltjes secondelijm geven, dan is het ook net beton.
    Glasweefsel en epoxyhars heb ik nu niet en het moet snel gebeuren voor ik de romp de kliko ingooi.
    Ben een beetje klaar met dit ding.

    GJ
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    693
    Locatie:
    Almere
    Alle waar naar zijn geld natuurlijk. De prijs van deze Mantua kit is extreem laag. Voor dit geld kun je de kist amper zelf bouwen, als je goed balsahout, triplex en klein materiaal koopt zit je al aan het bedrag en dan heb je nog geen tekening, cockpitkap etc.

    De prijzen van kits / bouwdozen en ARF's van RC1 modellen ligt internationaal op vele honderden euro's. De modellen zijn internationaal dan ook nog steeds zeer populair.

    Ik bouw al mijn modellen zelf en dan loop je tegen veel meer issues aan, zeker als je ook de constructie aanpast om het model lichter te maken. Ik vind het persoonlijk wel leuk, geeft wat meer uitdaging dan domweg een model in elkaar plakken.

    Geduld is belangrijk. Gewoon op het gemak afbouwen, is best een goed vliegend model van te maken. Romp vleugel overgang (fairing) gewoon een beetje opvullen, kan op heel veel manieren, ook met een simpel stukje afvalbalsa.

    Succes !

    Grt,

    Arnoud.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.384
    Locatie:
    Uithoorn
    Arnoud, als ik goed hout koop voor een Curare 40 dan ben ik inclusief gefreesde ribben nog geen 80 Euro kwijt.
    Tekening printen is 10 euro en klein materiaal een euro of 20.
    Maar dan is ie wel goed.
    Enige nadeel is dat ik zelf wat dingen moet zagen en snijden, dat kost tijd.

    De prijzen van ARF zijn in Nederland vaak te hoog,
    En de echte GFK 2x2 meter F3A kisten zijn helemaal bezopen.
    Dat is alleen maar omdat er gekken zijn die dat er voor betalen.
    Dat maakt de F3A ook stuk want iedereen denkt dan je een dure kist nodig hebt om mee te kunnen komen.
    Ik zie prijzen van GFK kisten van meer dan 2000 euro.
    Er zit nog geen 300 euro materiaal , ook al zou ie volzitten met carbon en sandwich materiaal.
    En bouwen is ook maar een paar uurtjes, minder dan houtbouw.

    Wat betreft zelf bouwen, ik zit nu dus te denken, wat is wijsheid.
    Tijd en materiaal in de Kosmo te stoppen of gewoon zelf even wat tekenen en dan op te bouwen.
    Dan weet ik dat het goed is en past,
    Alleen heb ik nog meer dingen die ik wil maken die ik leuker vind.
    Bijvoorbeeld de speedkist voor Wil (en mezelf).
    En dan die boot
    Aangezien ik nog steeds een ziektewetuitkering heb kan ik het geld maar 1 keer uitgeven dus is het afwegen wat ik ga doen.

    Ik ga zo even met de spuit met lichtgewicht plamuur aan de gang.
    Met balsa opvullen heb ik al een beetje gedaan maar dat zet geen zoden aan de dijk.

    GJ
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    316
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik denk, buiten het principe om dat het oog ook wat moois wil zien en de voldoening die je hebt dat het allemaal perfect past, dat het van belang is dat de vleugel zelf niet kantelt omdat de opvulling te zwak is. Als ik het zo bekijk op de foto's dan sluit de vleugel bij het dikste punt (ligger) van de vleugel wel goed aan en daar komen de grootste krachten op. Opvullen zal dus geen al te grote nadelen hebben (denk ik).

    Juist omdat je nog zoveel wil bouwen zou ik dit gewoon afmaken door het eerst op te vullen en dan kan je later altijd nog overwegen om een andere romp te bouwen als het jou niet goed bevalt.
     
  8. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Barendrecht
    Ik heb ondertussen ook even provisorisch de vulstukken geprobeerd, passen eerlijk gezegd perfect...het ligt dus niet aan de bouwdoos, verder durf ik geen uitspraken te doen. Ik bespan ook nooit een romp of vleugel voordat alles klaar is en past.
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    693
    Locatie:
    Almere
    Klopt een Curare 40 kun je redelijk goedkoop bouwen. Echter dat is een .40 model, de Kosmo is groter en een .60 model.
    Een Curare kan ik je zeer sterk aanbevelen, vliegt buitengewoon goed kan ik na vele honderden vluchen zeggen. Let dan wel goed op welke kit / tekening je gebruikt.
    De verschillende aanbieders gebruiken namelijk verschillende vleugelprofielen. Een kit van bv Sunshine Modelbouw bijvoorbeeld claimt een Curare te zijn, maar dit klopt niet. Het is niet meer dan een funmodel. Het vleugelprofiel is compleet anders en de geometrie van de vleugel ook, heeft eigenlijk helemaal niets meer met een Curare te maken.

    ARF is inderdaad behoorlijk duur. Voor RC1 is in Nederland niets te koop, voor F3A wel, Sebart is het dan.
    De gouden standaard in de F3A top is op dit moment een Naruke Ascent, vliegt natuurlijk heel goed. Prijs ruim boven de 5000 euro. (materiaal kosten zijn het inderdaad niet, je betaald puur voor de ontwikkeling van het model)
    Vlieg je echter in de internationale F3A top dan is een model van dergelijk kaliber wel van belang. Het model is ontworpen voor het huidige F3A programma.
    Nurali Lassi doet dat heel goed, heeft zelf een tweedekker doorontwikkeld en vliegt daarmee in de absolute top van de F3A, tweede tijdens het laatste EC. Dat model heeft hem niet zoveel gekost, verdiend zeer groot respekt.

    Grt,

    Arnoud.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.384
    Locatie:
    Uithoorn
    Cees, het rare is dat toen ik de vleugel pastte op de fairings het wel redelijk pastte.
    Of... en dat zou de enige reden kunnen zijn, is het fout gegaan omdat ik de onderplaat af heb moeten zagen omdat de onderplaat te lang was.
    [​IMG]

    Maar ik heb inmiddels de zooi opgevuld.
    Deels balsa en deels lichtgewicht plamuur.
    De fret mag niet los rennen anders dan gaat ze weer in de romp spelen.

    CIMG3075.JPG

    En de andere kant
    CIMG3076.JPG

    Nu een paar uur wachten.

    GJ
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.960
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Simpele muzikanten logica :D: Waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan?
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.960
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    :yes: :rolleyes:
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.384
    Locatie:
    Uithoorn
    Plamuur heeft zijn werk gedaan.

    De romp direct na het scheiden van de vleugel.

    CIMG3077.JPG

    En een beetje afgewerkt, de linker en rechterkant.
    Ziet er wel positief uit.
    Morgen ga ik verder afwerken, nu te druk met boodschappen doen en zo.

    CIMG3078.JPG

    CIMG3079.JPG


    GJ
     
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    316
    Locatie:
    Amsterdam
    Het ziet er prima uit Gert Jan.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.384
    Locatie:
    Uithoorn
    Nu nog even kijken wat het instelhoekverschil zou kunnen zijn.
    Er staat ergens iets gespecificeerd en als ik bijvoorbeeld bij de Curare kijk zegt Kato 0 graden en een andere bron 1 graad en nog een andere bron heeft het zelfs over negatief 0,1-0,3 graad.
    Lijkt me bij deze kist met dit soort profiel niet OK.
    Ik ga maar uit van Kato, dus zet ik alles op 0 graden.
    Even een thrustlijn over de romp trekken en dan van daaruit meten.
    Ook morgen..

    mañana, mañana
     
  16. BuckerEns

    BuckerEns

    Lid geworden:
    29 mei 2014
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ens - NoordOostPolder
    Bij de Curare's spoot ik meestal een rups siliconenkit onder de vleugelovergang.
    2 stroken inpaktape op de vleugel plakken en licht oliën waar de rups komt anders lost de kit niet.
    Vleugel plaatsen en dan de vleugelbout(en) aandraaien.
    De ruimtes moeten niet al te groot zijn, vanwege gewicht siliconenkit.
     
    raymon en H.B.Busking vinden dit leuk.
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    366
    Locatie:
    st Willebrord
    Dat is een goeie tip, van de siliconenkit, ik was voor de fourstar aan aan het frutten met dun schuimband maar dat werkt ook niet echt, ik ga dit ook eens proberen :thumbsup:
     
    robertje-11 vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.384
    Locatie:
    Uithoorn
    Siliconenkit gebruik ik uit principe niet.
    Dat is zulke bende en als je ooit eens iets daarna wil verfen lukt dat nooit meer.
    Als je per ongeluk iets van siliconen op je vingers of gereedschap hebt en je raakt een mal aan kan je die volledig schoon gaan maken met siliconenverwijderaar.
    Als ik een kier zacht op wil vullen dan neem ik neopreen celrubber, dat wat ook onder kookplaten en dergelijke gebruikt word.
    Daar trekt geen vocht in en blijft bijna eeuwig zacht.
    https://www.rubberwebshop.nl/celrubber

    GJ
     
  19. BuckerEns

    BuckerEns

    Lid geworden:
    29 mei 2014
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ens - NoordOostPolder
    De tip die ik voorstel moet je doen als allerlaatste handeling aan je toestel.
    Dus na dat alle verf er op zit.
    Ik heb er nooit geen narigheid van ondervonden.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.384
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja, dat begrijp ik maar ik wil geen siliconenkit in mijn huis.
    Jij hebt nooit uit mallen gebouwd en binnenkort ga ik dat weer doen dus absoluut geen siliconen, ook geen siliconenspray, in mijn huis.
    En die neopreen tape werkt veel mooier en schoner.

    GJ
     

Deel Deze Pagina