SCX10 II Power Wagon crawler

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Lex Verkuijl, 6 apr 2019.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ben begonnen aan mijn niewe project, een Dodge Power Wagon crawler. Na veel boten en een Watercar https://www.modelbouwforum.nl/threads/panther-watercar.251079/ is het tijd om een bouwverslag te starten van wat mijn eerste crawler moet gaan worden. Zoals je uit de titel zult begrijpen wordt het een truck op basis van een SCX10 II chassis.

    De kap heb ik al in huis, en voor de overige benodigdheden lopen verschillende bestellingen bij verschillende leveranciers, voor onder andere het volgende:

    SCX10 II Builders kit
    Alu beadlock velgen plus Super Swamper banden
    Hobbywing Quickrun 1080 regelaar
    25KG stuurservo
    Bestuurderspop
    Verlichting delen
    Verschillende detail items

    Het geheel moet een vintage uitstraling gaan krijgen. Ik ben nu nog niet van plan te gaan weatheren, maar mat moet de kap in ieder geval wel worden. Hij gaat ook wat aanpassingen krijgen met een 'echte' grill met radiator, het bed van de bak moet lager komen waar het hoort, openslaande laadklep, en ik wil wat met hout gaan doen daar. Verder een interieur inclusief bestuurder, en wat attributen in de laadbak. Door de lagere laadvloer zal er iets aan de ophanging van de schokbrekers moeten gaan gebeuren. Ben er nu nog niet uit of dat alleen schuin monteren gaat worden, of een cantilever constructie.

    Gisteren is het chassis gearriveerd.

    [​IMG]

    Er kan dus geschroefd gaan worden. En wat CAD werk opstarten voor het interieur en andere detail delen. En ondertussen de brievenbus in de gaten houden voor de verdere onderdelen die zich nu inmiddels in verdeelcentra en/of vliegtuigen bevinden!
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Nou, daar gaatie dan:

    Eerste stap, de assen

    [​IMG]

    Mooie stabiele tandwielen, lekker in het vet

    [​IMG]

    Assen gemonteerd

    [​IMG]

    Bij het samenstellen van de stangen van de wielophanging bleken er twee M4 stiften te weinig geleverd te zijn. Jammer, maar niet onoverkomelijk, twee M4 boutjes met afgezaagde kop doen het dan ook.

    [​IMG]

    En hier de stand tot nu toe; assen met de ophangstangen eraan klaar

    [​IMG]

    Opmerkingen bij deze bouwstappen:
    - Schroef voor de dubbele bevestiging van de stuurstangen eigenlijk 3 mm te kort. Vond ik net te los zitten, en heb een langere schroef uit eigen voorraad gebruikt.
    - 2 missende M4 stiften voor de links aan de stangen
    - Leuk om nu weer eens gewoon lekker ontspannen een kit samen te schroeven, zonder elk onderdeel te moeten bedenken en maken! Alles past ook perfect, goede kwaliteit plastic en onderdelen.
    - Twee assen monteren betekent een wat geïrriteerde rechter onderarm van het schroeven .. Bedenk me nu dat ik ook een passend bitje in de accuschroevendraaier had kunnen doen :D ;)

    De oplettende kijker heeft vast ook mijn eerste modificatie al gezien .... Ik heb de rode afdekkappen van de differentieel in Gun Metal gespoten, vind ik er voor een scale wagen beter uitzien. De kernen van de wielen zijn straks ook Gun Metal, dus dat combineert dan mooi.
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Paar stappen verder ...

    Gearbox onderdelen

    [​IMG]

    Mooi zuivere tandwielen, stevig huis

    [​IMG]

    Alles samengebouwd, met de shocks erbij. Ik moest wel even spelen met de onderling positie van de onderdelen van de slipkoppeling en hoofdtandwiel, om die laatste mooi centrisch te laten draaien. Of de shocks blijven of door aluminium vervangen worden, met name achter, moet zich nog uitwijzen.

    [​IMG]

    Centrale vertraging met de aandrijfassen en montageplaat.

    [​IMG]

    Voor vandaag genoeg, morgen verder.
     
  4. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Leuke build. Ik heb er ook al meerdere van gebouwd en nog nooit te weinig onderdelen gehad.
    De kunststofdempers zijn echt goed en die zou ik niet vervangen door alu.
    Om de bak lager te krijgen kun je ook met de originele dempers het cantilever systeem maken.
    Ik volg hem.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Jij hebt tijd te veel . Maar fan van je aanpak. Succes!
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Inderdaad vandaag eerst van het mooie weer genoten, en toch ook nog wat kunnen schroeven:

    Het ladder frame in elkaar, zal herkenbaar zijn toch?

    [​IMG]

    en nog herkenbaarder, met ook de assen er onder :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Onderkant

    [​IMG]

    Ik heb het chassis dus eerst maar eens in elkaar geschroefd volgens handleiding, zodat ik weet hoe het origineel moet zitten. Ondertussen worden de eerste aanpassingen geprint, hier voor de cantilever achtervering:

    [​IMG]

    Ik zit alleen wel met een vraag. Waar in hemelsnaam is dit voor bedoelt? Eén of andere uitspatting van een Axial medewerker die een slecht weekend achter de rug heeft gehad? :hammer: Er zitten drie van die dingen bij de kit ... :weetnie:

    [​IMG]

    :rofl: :rofl: Nu eerst maar een :beer: !
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2019
  7. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Ik zit alleen wel met een vraag. Waar in hemelsnaam is dit voor bedoelt? Eén of andere uitspatting van een Axial medewerker die een slecht weekend achter de rug heeft gehad? :hammer: Er zitter drie van die dingen bij de kit ... :weetnie:

    [​IMG]

    :rofl: :rofl: Nu eerst maar een :beer: ![/QUOTE]

    Is dat niet een buffelhoorn, als sier op de grill?
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    De vraag was eerder sarcastisch bedoelt: WAAROM in hemelsnaam deze buffelhoorns bij zo'n kit?? :hammer::rofl:

    Inmiddels ben ik met de cantilever vering achter aan de slag gegaan, en bij het uitmeten is aan het licht gekomen dat de heren van Proline met de afmetingen van de kap, en dan met name de laadbak, wat vals hebben lopen spelen om eea op een 312mm wielbasis chassis te kunnen laten passen. Hier een tekening van het origineel:

    [​IMG]

    De cabine blijkt mooi in proporties, alleen is de schaal 1:9 en niet 1:10. Dat doorrekenend zou de wielbasis geen 312mm maar 344mm moeten zijn. De laadbak kan dan ook zijn originele 255mm lengte krijgen, ipv de 228mm zoals hij nu is. Ik wou gelukkig toch een andere bak maken .. :thumbsup:

    Op de tekening is de blauwe cirkel de positie van het achterwiel zoals dat bij de proline kap zou worden. De blauwe verticale lijn is waar de bak op houd. Ik realiseer me dat verlengen van eea de crawler prestaties wat negatief zal gaan beïnvloedden door de langere wielbasis en een verder overstekende bak, maar ik vind schaal belangrijker. Het verlengen van de stangen van de wielophanging is gelukkig niet zo'n probleem, als ook niet het verlengen van de achterste cardanas. Ik ga dus nu eerst de wielbasis eens met 30mm verlengen, en dan de cantilever vering monteren. Dat gaat dan weer makkelijker met de shocks liggend naar voren toe.

    Inmiddels druppelen er ook wat pakketjes binnen:

    [​IMG]

    ESC, koplampen, glaasjes voor richtingaanwijzers en achterlichten, kettingen met haken.
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Het chassis is inmiddels verlengt, met behulp van vier bussen uit messing buis van 30mm lang, vier stukken M4 draadeind, en een stukje 8mm alu buis in de cardanas.

    [​IMG]

    Gemonteerd ziet dat er dan zo uit, en levert een wielbasis van 343mm op.

    [​IMG]

    Van onder

    [​IMG]
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Zitten de knuckles anders rechtstreeks aan de assen met draadeind? Dat alu buisje in de cardan begrkjp ik wel niet zo goed. Want je ziet het niet zitten?
    Netjes opgelost.
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, zie de foto met het meetlint, en dan de stangen van de vooras.

    Dat 8mm alu buisje zit binnenin, past net iets klemmend in de spiebanen van de as-uiteinden. Eén daarvan heb ik doorgeboord, het buisje verbind nu één uiteinde van de 312mm configuratie en een overgebleven einde van de 290mm configuratie. Samen is de cardanas nu precies de juiste lengte voor deze langere wielbasis, en kost verder niets.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Weer wat in ontvangst kunnen nemen vandaag:

    De velgen

    [​IMG]

    Daar is echter wat mee, het hadden velgen met gun-metal spaken en kernen moeten zijn, niet volledig zwart....

    [​IMG]

    Volgens de Oosterse heren aan de andere kant van de internet verbinding mag er "a slight color variance due to monitor specifications" in zitten. Ja, kan ik me voorstellen, maar dit vind ik niet meer 'slight' !! Na ja, weinig aan te doen, terugsturen kost weer teveel, dan spuit ik de binnenzijdes zelf wel in gun metal, ook niet zo'n probleem. De velgen zijn wel mooi zuiver gemaakt, kwalitatief niets mis mee. En demonteren is helemaaaal niet zoveel werk met die 32 schroefjes per velg .. :hammer::rofl:

    Ook het 'verplichte' setje crawler gereedschap is er, en de accu's zijn aangekomen.

    [​IMG]

    Ik ga dus met een kleinere accu werken, die netjes boven de vooras geplaatst kan worden zonder met het dashboard ruzie te gaan krijgen. De tweede kan makkelijk in de kontzak meegenomen worden en onderweg gewisseld als dat nodig is. De lier hierboven ga ik trouwens niet gebruiken, er komt een werkend exemplaar tussen radiator en bumper, zoals het origineel die ook heeft.
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    De cantilever vering achter:

    [​IMG]

    Half ingedrukt ......

    [​IMG]

    ...... en in zijn geheel.

    [​IMG]

    Van achter gezien.

    [​IMG]

    Het systeem is geprint naar bestanden op Thingiverse : https://www.thingiverse.com/thing:2871329 Daar is het gebruikt voor bij een korte wielbasis, met de shocks naar achter, bij deze lange kunnen ze naar voren. Ik heb enkel het bovenste montageplaatje aangepast met iets dikkere steunen die in de chassisbalken vallen, en die ook iets langer gemaakt om splijten van het geprinte deel met indraaien van de schroeven te verhinderen. En ik heb een M4 draadstang dwars geplaatst, om alles wat degelijker te krijgen, anders boog het plaatje door bij volledig ingedrukte vering. De veerweg van de achteras is gelijk aan origineel.

    Verder met de bumpers en hun bevestiging.
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Zo, laagje Motip grondverf, drie dunne laagjes Tamiya Gun Metal, en ze zien er uit zoals ik ze voor ogen had:

    [​IMG]

    (En ik zie net op de foto pas dat ik de zwarte ring van de velg links-voor en achterstevoren gemonteerd heb, de schroefjes zitten dan niet gedeeltelijk verzonken .... nog maar even schroeven dan!)
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2019
    Tug.NL en Ghossie vinden dit leuk.
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Vraagje aan de heren crawler bouwers: Ik zit even met de plaatsing van de cabine op het chassis. Ik heb voor het idee even de wielen van de Watercar er onder gezet, deze zijn 105m doorsnede.

    [​IMG]

    Bovenstaande is met 1cm ingeveerde vering. De cabine ligt nu met de achterwand tegen het vertragingshuis aan. Als hij een cm naar voren zou moeten dient er een gat gemaakt te worden voor het dopje waar de moer van de slipper clutch in zit. Hier nog even de tekening van het origineel ter vergelijk:

    [​IMG]

    Deze volledig ingeveerd:

    [​IMG]

    De banden die er op komen zijn straks 115mm in diameter, ingeveerd heb ik dan nog 5mm over.

    Ik denk dat de hoogte eigenlijk wel; klopt, maar zou de cabine nog een cm verder naar voren moeten eigenlijk? Ben bang dat ik dan problemen krijg met de spatborden bij de treeplanken, bij volledige stuuruitslag. Dan komt het wiel immers iets naar achteren. Wie kan hier advies geven?
     
  16. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Zoals de body nu staat lijkt hij mij te laag zitten.
    Dan kom je sowieso in de problemen met aanlopen van de wielen.
    Ik zou hem sowieso een cm naar voren doen en iets hoger.
    Deadloc Racing heeft trouwens een ombouw set waarmee je van mid motor naar front motor kan gaan zodat je geen problemen meer hebt.
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb besloten om ipv een opening in de kap het huis van de slipperclutch in te korten, zodat daarmee de kap 5 tot 7mm naar voren kan.

    Allereerst een korter veertje gemonteerd, en de as ingekort

    [​IMG]

    Aanlegdruk is met het sterk ingedrukte veertje zo goed als gelijk met origineel

    Dan het rechte deel van de uitstulping er tussenuit gezaagd, en het dan overgebleven dopje op de afdekkap gelijmd

    [​IMG]

    Dan krijg je dit met de cabine op het chassis, achter aanliggend tegen de kap van de slipperclutch

    [​IMG]

    Hier een totaalplaatje met het inmiddels achter verlengde chassis

    [​IMG]

    Daarbij blijkt dat ik de verlenging nog een 30mm langer moet maken om alles in in originele verhoudingen te krijgen. Printer loopt al ... :D De kap wil ik nog 5 tot 10mm naar beneden brengen, maar daartoe wacht ik eerst de uiteindelijke banden af, kijken hoe groot die dan werkelijk uitvallen.

    Hier de achterbumper en verlenging. Beiden 3D geprint in PETG.

    [​IMG]
     
    Tug.NL, Ghossie en Tamaniac vinden dit leuk.
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ontwerp van de voorbumper met geïntegreerde werkende winch.

    [​IMG]

    Origineel

    [​IMG]
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Het begin van het interieur is er ook, de bank

    [​IMG]
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Inmiddels is de voorbumper van digitaal naar real world omgezet (lees geprint) , en samen met de achterkant nu in definitieve lengte ziet de truck er zo uit:

    [​IMG]

    Achterkant

    [​IMG]

    Voorkant

    [​IMG]

    en recht van voren

    [​IMG]

    De lengte van de wagen wordt daarmee 57cm.
     
    Ghossie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina