Zo wat een teksten!
Ik pik er een paar dingen uit.
Dat zei ik niet, dat zegt DG/AKAflieg!
(Overigens ben ik (!) het met hhun stelling
wel eens.)
Maar, en dat vroeg ik me na lezing van dat document wel af: hoe moet ik dit nu zien?
Stel, we hebben een model, simpel standaard zwevertje, met gewelfd profiel, vleugel +1,5º, stabilo 0º, EWD = 1,5º.
Hoe is dat dan, in gewone, rustige glijvlucht?
Wat is dan de invalshoek van de vleugel, en wat is de invalshoek van het stabilo?
Bij een gegooide (dart)pijl is dat (voor die vinnetjes aan het eind) in principe 0º (denk ik), maar voor dat model?
Vleugel +1º, stabilo - 0,5º?
Tenslotte.
1.
Martin Simons
(voor de nieuwe, jeugdige kijkertjes:
https://www.bol.com/nl/p/model-airc...MI1NnTys_W4QIVyuJ3Ch3DwAkFEAAYASAAEgIcfPD_BwE)
raadt de duikproef
ten sterkste af.
Belangrijkste argument (inderdaad): in het geval dat de situatie
niet is zoals die idealiter moet zijn, lopen de krachten op het model snel (te?) hoog op.
Mn. het 'tuck under' fenomeen (ondersnijden?) is catastrofaal; voor de liefhebbers:
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1091286-Rearward-C-G-and-tucking-under-in-a-dive
2.
Cliff Charlesworth (
https://www.amazon.com/Scale-Model-Gliders-Cliff-Charlesworth/dp/0951058932) beveelt aan om voor de start van een sleepje het hoogteroer (van de zwever) twee à drie tikjes down te trimmen, om te voorkomen dat 'ie te hoog achter de sleper komt te hangen.
Is dat bij ons ook staande praktijk?
Als ik er aan toekom: binnenkort H. 12 van Simons nog eens doornemen . . .
jan.