Tips om Heli canopy ietwat te herstellen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Hobby4Life, 8 jun 2019.

  1. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Hallo,

    Ik heb hier een Heli Canopy die heeft wat schade opgelopen.
    Het geluk is dat hij niet total loss is.. er zitten hier en daar wat scheuren in, en her en der wat blussen lak eraf.

    Ik ben een totale noob op het restaureren, en met name op het gebied van Epoxy.

    Nu vond ik dit wel een mooi project om daar eens mee te experimenteren.

    Nu is mijn vraag vooral, wat heb ik allemaal nodig?
    Welke Epoxy harsen en verharders zijn geschikt? en waar makkelijk te verkrijgen?

    Scheuren:
    Deze zouden overbrugt moeten worden.
    En welke "dikte" glasmatten zou ik nodig kunnen hebben?
    Dit namelijk om de "buigzaamheid" nog een beetje te bewaren.
    En hoe prepareer ik de oppervlakte voor een optimale hechting?

    Ik hoop graag op wat advies :)
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben ook geen expert in dit soort dingen, maar persoonlijk zou ik de scheuren een beetje "openslijpen" want je krijgt de scheur nooit weer mooi passend in elkaar. Dus voorzichtig wat materiaal wegslijpen, liefst met een schuurbandje, zodat er nog wat vezels naar buiten blijven steken.
    Dan de binnenkant GOED ontvetten met Aceton, en opruwen met zo grof mogelijk schuurpapier, nogmaals GOED ontvetten met Aceton en dan kun je de breuk goed overlappen met meerdere lagen dun licht glasvezeldoek en Epoxy. Daarna kun je aan de buitenkant de breuk (die nu een soort groef zou moeten zijn) opvullen met een geschikte plamuursoort, liefst een glasvezel gevulde, glad afwerken en opnieuw spuiten.

    Of dat d beste methode is weet ik niet, maar zo zou ik het doen bij gebrek aan betere kennis.
     
  3. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Zou het nog helpen om aan het eind van de scheur een gaatje te boren om verder scheuren te voorkomen?
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Zeker, dat wordt zelfs in de 1:1 luchtvaart toegepast.
     
    ruudxd vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoals Merlijn al zegt, zeer zeker, maar in principe doet goed uitslijpen van de breuk ook al min of meer hetzelfde.
     
    ruudxd vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maak eens een foto.
    Dat lak dat eraf is, is dat echt de lak of de gelcoat?
    Als er dikke stukken af zijn en er echt haarscheuren inzitten dan zal het gelcoat zijn, dat is polyester.
    Dat kan er niet goed tegen als je gaat buigen en dan komt het los van de epoxy.
    Maar als je een foto kan laten zien maakt dat meer duidelijk.

    GJ
     
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
    ruudxd
    Zou het nog helpen om aan het eind van de scheur een gaatje te boren
    om verder scheuren te voorkomen?


    Zeker,
    heb ik lang geleden al eens een keer met iemand's trompet gedaan.
    Op het (echte) einde van de scheur miniscule gaatje boren.
    En dan de scheur dichten. Bij de messing trompet was dat solderen.

    Willum

    In het gaatje weet de scheur niet meer hoe verder.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Metaal is anders dan een composiet.
    Het heeft totaal geen zin om een gaatje te boren.
    Bij metaal doen ze dat om de spanningen eruit te halen, bij composiet zijn er geen spanningen, daar is het gewoon delaminatie van de hars en weefsel.

    GJ
     
  9. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Bedankt voor alle reacties so far!, ik lees alweer veel dingen waar ik nooit bij stil gestaan had..

    Ik ga morgen even wat foto's maken van diverse scheuren en blussen van de Canopy.
     
  10. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Hierbij heb ik 3 foto's waarbij de blussen en scheuren goed zichtbaar zijn
    P1080520.JPG P1080521.JPG P1080522.JPG
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, zoals ik al zei, de gelcoat is losgelaten.
    Is niet schokkend.
    De beste methode is om het loslatende deel zoveel mogelijk weg te halen.
    Beetje pulleken met een mesje en de randjes wat opschuren.
    Je zal zien dat het weefsel eronder nog wel hard is.
    Als dat niet zo is kan je er een druppeltje secondenlijm op laten vallen, dan komen de weefsels weer aan elkaar te zitten.
    Daarna alles goed ontvetten en er polyester gelcoat op aanbrengen (alleen op de beschadigde stukken, het kale weefsel dus).
    Daar leg je een stukje huishoudfolie overheen en laat het 12 uur uitharden.
    Dan licht opschuren en overspuiten, dan is het redelijk onzichtbaar.
    Als hij toch ergens wat doorgescheurd is dan dan kan je er 1 of 2 laagjes 49 grams weefsel achterop aanbrengen, dus aan de binnenkant van de kap.
    Dat moet dan wel weer met epoxyhars, dat breekt minder snel.

    Als je nog vragen hebt stuur je maar een pb-tje.

    GJ
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, dat doen ze om de "kerf" er uit te halen, het "begin" van de scheur. Metaal scheurt bij dezelfde vezelspanning makkelijker als er een "beginnetje" gemaakt is.
    Bij heel erg krap berekende onderdelen die onder hun maximale spanning staan, kun je een scheur al uitlokken door er gewoon een deukje in te slaan, of andere onregelmatigheid in het oppervlak aan te brengen, of zelfs maar gewoon aan corrosie bloot te stellen. Polijsten wordt echt niet alleen maar voor het mooie gedaan, maar ook omdat gladde oppervlakken de weerstand tegen inscheuren verbeteren.

    Maar naar mijn ervaring helpt het wel degelijk om in glasvelzel/hars constructies aan het eind van de scheur een gat te boren. Al is het maar omdat bij het opvolgende repareren de reparatie sterker wordt: Je krijgt nl heel moeilijk hars in het einde van de scheur dus hou je een zwakke plek. Boor of zaag je dat weg, dan kun je een reparatie over de volle sterkte maken.
    Ik heb vaak genoeg "beukgaten" in polyester bootjes moeten fixen, en dan sleep/boorde/zaagde ik altijd alles weg wat gekraakt was om die reden.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb genoeg met composieten gewerkt om te weten dat gaten boren geen zin heeft.
    Door een vliegtuigmonteur is mij verteld dat ze de gaatjes boren om de spanning uit het metaal te halen omdat het anders doorscheurt, dus hem geloof ik.
    En in dit geval heeft het helemaal niets met butsen of zo te maken, dit is gewoon een slecht gelamineerde kap waarvan de oppervlaktelaag loslaat.
    Als er echt een gat in zou zitten dan moet je inderdaad alle loszittende delen weghalen maar dan heb je het ook niet over eopxy en weefsels maar over polyester en glasvezel, dat is een behoorlijk verschil.

    GJ
     
  14. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Tnx for de info..

    Ik wil nu wat spulletjes gaan bestellen.

    Waar moet ik opletten bij aanschaf van Gelcoat? en Epoxy hars?
    Wat voorbeeldjes wat ik zou kunnen aanschaffen?

    Vanavond ga ik de plekken "schoonmaken" dat wil zeggen dat ik de blussen opbreken totdat ik weer bij goed gehechte coating aankom.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je hebt maar heel weinig nodig.
    Polyester gelcoat is in 250 gram te koop maar je hebt misschien maar 20 gram nodig.
    En van dat epoxy ook.
    Ik heb hier wel wat liggen, ook wel wat weefsel.
    Ik kan het wel even afgooien in Stompetoren of zo.

    Moet ik alleen even wat afsluitbare potjes zoeken.

    GJ
     
  16. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Hoi GJ,

    Bedankt voor het aanbod, ik houd mij zeker aanbevolen!, om te proberen graag.

    Ik ben nog niet toe gekomen aan het "schoonmaken" van de canopy.. hier ga ik na het weekend weer mee verder, nu even druk met andere dingen.
    Begin wel steeds meer enthousiaster te worden om er mee aan de slag te gaan :)
     

Deel Deze Pagina