Snelle lichte en sterke hellingzwever..

Na pas nog naar Duitsland geweest te zijn en met enige jaloezie te kijken naar dit type modellen vraag ik me af wat er nu op de markt allemaal is eigenlijk..

Mijn oude flamingo is een leuk retro model maar na dag 3 was ik hem toch wat beu aan het worden.. te traag, niet wendbaar genoeg, snelheid niet goed vasthouden enz..

Begrijp me niet verkeerd, het is een leuk vliegtuig maar.. ik wil toch iets beters..

Kom je al snel bij de (uiteraard ) duurdere f3b f3f modellen..

Wat ik zoek zou zoiezo ook toch elektro moeten zijn en het langste stuk niet langer dan 1m60.

Zijn er nog andere opties.. balsa lijkt me zoiezo te zwak om op grotere snelheid wat acro te doen maar misschien vergis ik me.

Mvg
 
Een hotliner achtig model doet het altijd prima op de helling.
En dat is ook meteen electro.
Ik zag hier laatst een gebruikte Hawk te koop staan, dat is volgfk en is stevig genoeg voor het heftige acrowerk.
Alleen is de vleugel uit 1 deel en 170cm
Er staat volgens mij ook een Reichard te koop.
Een Staufenbiel Cheeta zou ook een optie zijn.

GJ
 
Bedankt voor de reactie, zeker leuke vliegtuigen maar zoek meer iets van toch minimaal 2.2m span, waarom, omdat ik simeerweg soms graag wat verder weg vlieg en het model dan goed wil kunnen blijven zien.. :)

Eigenlijk denk ik dat ik wel bij een f3b/f achtig iets terecht ga komen, zoiets in deze trend..

https://mg-modellbau.de/Planes/Full...-Electric-red.html?action3=setspeech&speech=2

Dit is zomaar een gegoogled model hoor..

In het filmpje gaat het er rustig aan toe maar je ziet wel dat bvb hij wel zen snelheid vrij goed vasthoudt.

Mvg
 
Laatst bewerkt:
Ah, dus een echte dure F3F kist.
Neem eens contact op met RickNL, die organiseert het F3F in Nederland, misschien weet hij iets leuks.

Trouwens, zo'n 170cm hotliner zie je ook prima, ik vloog hem ook probleemloos op 500 meter hoogte.
De echte F5B kisten zaten regelmatig rond de 1000 meter en dan waren ze ook nog te zien.

GJ
 
Ik vlieg de F3F wedstrijden (nu) met de Freestyler-3 een model met een spanwijdte van 2.85m.
Verder heb ik nog de Pace-VX die niet meer leverbaar is, die is 2.45 meter en dat vindt ik een heerlijke all-round maat.
Makkelijk mee te nemen ook met vakanties goed zichtbaar en heeft goede prestaties.
Ik ben bezig met een eigen 2.5 meter model, het aerodynamisch ontwerp is klaar, de detaillering van de romp in CAD moet nog gebeuren. Een duits bedrijf heeft waarschijnlijk interesse om het te frezen en te produceren. Maar dat zal wel 2020 worden voor het vliegklaar is.

Er zijn allerlei modellen op de markt rond die maat waarvan er geen enkele is die ik zelf in handen heb gehad en daarmee een gefundeerde opinie over heb.

https://www.emc-vega.de/de/flugmodelle/tomcat1/elektro
https://www.f3x.de/e-ternity-v-250-voll-gfk-elektrosegler-d-power
https://www.hepf.at/chocofly-attacko-2-5-nardo-grau-inklusive-premium-schutztaschen/

Mogelijk komen er later wat meer, ga nu naar de Goudese havendagen!
 
Je kan eens langsgaan bij aerobertics in Brugge. Ze hebben veel toestellen van RCRCM op voorraad. De Chinese modellen zijn van iets mindere kwaliteit als wat Rick voorstelde. Maar kwa prijs dan ook wat vriendelijker en vliegen goed. Ideale instappers in deze klasse.

Ze hebben op het moment een promo van 10%. Dat lijkt me ook de moeite.
 
Ja het moeilijkste zal de elektro aandrijving zijn... de meeste zijn inderdaad opgebouwd als pure zwever.

En moest ik vlakbij de hellingen wonen zou ik dat zeker geen probleem vinden, maar ik wil er ook gewoon regelmatig mee op het platte veld mee kunnen vliegen..

Alvast bedankt voor de reacties en tips !
 
De vikos van Arvaa heeft geen opschuif neus waardoor hij eenvoudig om te bouwen is met een F5J achtige aandrijving.

RCRCM heeft ook een aantal modellen in elektro uitvoering. Maar ik zou eerst eens die Vikos bekijken.
 
Ik heb een RCRCM Typhoon, spanwijdte 2m. Dit is al een iets ouder model, maar hij vliegt heerlijk. Hij ligt erg direct aan de controls, je kunt er ook flink mee blazen en bij redelijke thermische condities krijg je hem ook weer goed omhoog. Hij is met e-romp verkrijgbaar. De prijs van een lege Typhoon is ongeveer 1/3 van een serieuze F3F/F3B kist. Enige nadeel: de romp heeft de neiging te breken net achter de vleugel bij een 'ongeplande' landing. Bij mij is de romp inmiddels verstevigd met een flinke carbon kous, houdt het nu prima.
 
ik kan dit beamen!
Vliegt als een scheermes.
Vwb de romp..
Ik heb nooit problemen gehad met landingen en kwak hem af en toe aardig hard neer wanneer ik op de wasserkuppe vlieg.
Misschien heb ik mazzel en is mijn kist genoeg verstevigd.
Aanrader dus!
Mijn typhoon (electric) weegt wel aardig wat. zit rond de 1700 gram als ik me niet vergis. met een span van 2 meter.
 
Die koffie vliegtuigen zijn zeker interessant :)

zoek toch minstens 2,5m span.

Die cappuccino lijkt me daarom wel interessant.. 2.6m span is wel wat ik ongeveer zoek :)

Of de vikos maar die zal dan nog elektro omgebouwd moeten worden.

Mvg
 
Zit ik net te vertellen dat ik nooit problemen heb met de landingen..
4a9709b55cca6d80cc7277d5eab71096.jpg


Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat mijn hoogteroerniet reageerde tijdens de start. [emoji2955]
 
Tja, als je hoogteroer niet werkt dan moet je afvangen met de staartboom...
Maar het is vrij simpel en goed te repareren.
Er moet hier ergens een draadje staan van H.B. Busking over het repareren van een staart van een Wilco F5B model.
Bij dat model, ook bij de Hawk, braken de staarten als rietjes.
Na herstelling zijn ze zo sterk dat je er een overvaller mee dood kan slaan.

GJ
 
Back
Top