proboat voracity met 160a esc en leopard motor

Discussie in 'Speedboten' gestart door rdrost71, 10 sep 2019.

  1. rdrost71

    rdrost71

    Lid geworden:
    8 jun 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    den haag
    Hallo, ik ben Raymond en vaar al een tijdje met een standaard Voracity. Nu heb ik deze aangepast met een leopard 4082 motor, bijbehorende koelmantel, een seaking 160a ESC en een grotere 48mm CNC schroef van Offshore Electrics. Dit zou geen problemen moeten opleveren.
    Probleem is nu dat als ik 2x een speedrun maak, de ESC in safemodus gaat. Maak ik de boot open dan voel ik dat de ESC erg warm richting heet is. Om na te gaan of het door de nieuwe schroef komt, heb ik de standaardschroef gemonteerd en ook dan gaat de ESC snel in safemodus en voelt tie heet aan.
    Heeft iemand een idee wat er loos is?
    Alvast dank voor de tips en trics

    Gr,
    Raymond
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hoeveel kv is de motor ?
    En op hoeveel cellen vaar je deze ?
     
  3. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    En hoeveel mah en C waarde is de accu?
    Hoe staat de drive afgesteld? Zwaartepunt van de vaarklare boot?
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ben vooral benieuwd naar de motor en het aantal cellen....

    48mm vraagt sowieso een nogal serieuze bak stroom , als het dan ook nog een 2000~2200kv motor op 6s is..... ;)
     
  5. rdrost71

    rdrost71

    Lid geworden:
    8 jun 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    den haag
    hallo allen,

    Het is een leopard 4082 1600kv motor. ik vaar met 6s (2x 3s 5000mah 65c in serie of 2x 3s 6500mah 60c in serie)
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Doe maar een stapje terug in propmaat....
    Denk dat een 45mm zo'n beetje de max is van wat zowel de regelaar als accu's nog leuk gaan vinden.
     
  7. rdrost71

    rdrost71

    Lid geworden:
    8 jun 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    den haag
    oke.
    wordt het beter als ik een zwaardere ESC installeer? bijv. een seaking 180a ?
     
  8. rdrost71

    rdrost71

    Lid geworden:
    8 jun 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    den haag
    en wat ik opvallend vind is dat de esc ook met de standaardschroef snel in safe modus gaat. dat euvel had ik niet met de standaard motor (Dynamite 1650kv 6 poles) en dynamite esc van 120a
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Nee.... Die 20A extra gaan de boel niet redden icm die prop.
    Mijn BK Wildthing catamaran trekt met een scherpe en gebalanceerde Octura M445 al +/-4.000 watt aan vermogen volgas en op snelheid , pieken bij het optrekken liggen uiteraard nog een stuk hoger. Die draait +/- 2000 toeren meer dan jouw setup , maar wel met een heel stuk kleinere prop.

    Jouw setup qua accu's en regelaar zou uitkomen op +/- 3.500 watt aan max vermogen , daar kom je dus zeker met een prop die een stuk groter is een stukje te kort ;)

    De 6-polige dynamite heeft een stukje meer koppel tot zn beschikking en loopt wat efficiënter dan de 4-polige Leopard ;)
     
  10. rdrost71

    rdrost71

    Lid geworden:
    8 jun 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    den haag
    Dank voor je uitleg.
    Ik ga bekijken wat te doen
    :)
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Er zijn er die met dezelfde motor een nóg grotere wokkel draaien:

    Hoe lang de vaartijd is wordt er niet bij vermeld, even als hoe warm alles wordt...

    Zoals Savage al zei, probeer eerst een kleinere prop en houdt de temperatuur in de gaten.

    Groeten, Jan.
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    In de omschrijving bij het filmpje staat dat de ESC na ongeveer 4 minuten al in de thermische beveiliging schoot.....

    Het filmpje is overigens geplaatst door OffshoreElectrics maar is blijkbaar weer afkomstig van een klant.
    Gezien de datum van plaatsing (25 maart) was het water ten tijde van het filmen nog niet heel erg warm , als je dan na 4 minuten al de thermische beveiliging activeert zit je aardig op de grens.

    Verschil tussen de stock en aftermarket props valt overigens wel mee , de standaard is +/-45mm bij 1.6P terwijl de cnc 52mm bij 1.4P is. Totale pitch en snelheid van de props is nagenoeg gelijk.
     
  13. rdrost71

    rdrost71

    Lid geworden:
    8 jun 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    den haag
    hallo gents, dank voor jullie reacties.
    Ik blijf alleen met de vraag zitten waarom de nieuwe setting met de standaard schroef ook snel in de oververhitting terecht komt.
    Met de standaard configuratie is dit nog nooit voorgekomen. Komt dat dan doordat de standaard motor minder belasting vraagt?
     
  14. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    prop lijkt me ook nogal groot voor die motor en esc maar een goede 45 mm zou toch moeten lukken

    staan de lipos heet/warm?
    timing correct ingesteld ?
    stroomt er koelwater , geen onnodige bochten en lengtes in je koelwaterslangen?
    draait alles soepel zonder stroom ( met de hand) ?
    solderingen connectors motor en esc goed uitgevoerd ?

    persoonlijk gaat mijn voorkeur in deze prijsklasse uit naar TP en SSS motoren

    en altijd oppassen met filmpjes , vaak niet te zien wat er na een paar runs is gebeurd:koud: , slechts weinigen tonen wat ze in de fik hebben gekregen
     
    savage .26 picco vindt dit leuk.
  15. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Vooral dat !!!
    Youtube is leuk en aardig , maar dit soort filmpjes zijn vaak niet voor niks heel kort.... ;)

    Met de standaard prop zou je op 6s ergens rond de 100~105km/u uit moeten kunnen komen , heel veel harder wil je met zo'n romp ook niet gaan.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De vraag is al beantwoord door Savage; in feite is de wissel naar de Leopard geen upgrade, want je neemt een motor die even groot is, met een vergelijkbaar Kv, die minder koppel heeft en minder efficiënt is dan de standaard Dynamite, terwijl je een grotere prop er achter hangt...

    Dan vraag ik me af, wat je met de motor & regelaar wissel hoopte te bereiken?

    Groeten, Jan.
     
  18. rdrost71

    rdrost71

    Lid geworden:
    8 jun 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    den haag
    O.a. door de site van Offshore Electrics waar ze upgrade sets verkopen en wat filmpjes op internet heb ik de motor en regelaar afzonderlijk van elkaar gekocht. En twee schroeven bij OSE. 1x48 en 1x50
    Nu kom ik erachter dat de boot er helemaal niet sneller van is geworden.
    Zucht......... :-(
    Ach...... het spul is gloednieuw, dus uiteindelijk kan ik de motor en ESC hoogstwaarschijnlijk wel verkopen tegen een redelijke prijs.

    Qua snelle boten heb ik mezelf onlangs een mooi cadeau gegeven: een Proboat Miss Geico 36".
    Tjonge...... dat vaart op 6s als een tierelier en dat gaat wel retesnel
    :)
     
  19. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    die 50 mm prop : leg die maar al ergens ver weg ; zou ik nooit gebruiken voor 36" mono , gaat het vaargedrag niet geweldig maken zo'n joekel als voorstuwing
    denk ook dat er met de originele motor meer uit te halen valt ; eventueel de 160 amp esc eraan hangen
    de 45 mm prop scherpen en balanceren , eventueel een cnc prop gebruiken ....wat strutinstellingen proberen , betere koppeling ( minder trillingen) en dat gaat toch richting 90 moeten gaan
    en zoals savage als schreef zou ik het toch niet sneller maken...gaat boeiend genoeg zijn met 90 km/u en vermoed dat je anders heel wat brokken gaat hebben mocht de boot flippen bij die snelheden of hoger
    t'is een niet verstevigd rtr rompje he
     
  20. rdrost71

    rdrost71

    Lid geworden:
    8 jun 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    den haag
    De combi van originele dynamite 1650kv 6 pole motor met 160a ESC is ook mijn plan om uit te proberen.
    :)
    Moet dan alleen de aansluitingen van de ESC aanpassen van 4mm bullet naar 5.5mm bullet.
    De 48mm prop ga ik met deze combi eens uitproberen. Misschien houdt de ESC het net binnen de tolerantie.
    Zo niet, dan blijf ik bij de standaardschroef.
    Over een betere koppeling: waar moet ik dan aan denken cq. waar kan ik die kopen?
     

Deel Deze Pagina