Ikarus Meteor

228EC51E-7B07-40AE-8EC8-8421A36B02F0.jpeg
Even voorstellen; mijn nieuwe project, de Ikarus Meteor. Een zwever uit het voormalige Joegoslavie. Een voor die tijd (1957) zeer modern ontwerp. Ik heb een kit van “lasercutsailplanes” gekocht. Het ontwerp is van Jillis Smits, een Nederlander nu woonachtig in Australië. De tekeningen zijn vrij te downloaden van de UK scale soaring site. Het model wordt op een schaal 1:3 gebouwd en krijgt daarmee een span van 6,7 meter!
Ik zal hier weer verslag doen van de bouw. Van de lezers zal wel weer enig geduld worden gevraagd want dit gaat wel een paar jaar in beslag nemen!
Ik ben vandaag begonnen met het verlengen van mijn bouwplank.
Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag; ik ben onderdelen aan het inkopen waaronder de vleugelpen. Dit moet volgens plan een 20 mm vol carbon staaf zijn. Nu lees ik op de site van Petrausch dat ze zgn. Strongal buizen hebben gevuld met carbon. Dit is dan een 20 mm aluminium buis met 2 mm wanddikte en 16 mm massief carbon. Volgens Petrausch beter omdat carbon gevoelig is voor kerfwerking. Iemand met een mening hierover? Voor mij lastig om te oordelen want de treksterkte van strongal is mij niet bekend.
 
Laatst bewerkt:
Kerfwerking vind plaats daar waar de buizen elkaar theoretisch raken op de scherpe randen door flexen van de vleugel of rammelen van de motor. Carbon laat dan een breukrand achter welke de buis heel erg verzwakt. Petrausch is het beste wat je kunt verkrijgen.
 
Ik lees net dat strongal een treksterkte heeft van 630 N/mm2. Dat is een bizar indrukwekkende waarde! Maar koolstof heeft een veel hogere treksterkte! In druk is koolstof de mindere.
Om kerfwerking te voorkomen kan ik natuurlijk de scherpe randen van de voeringsbuis verwijderen!
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag; ik ben onderdelen aan het inkopen waaronder de vleugelpen. Dit moet volgens plan een 20 mm vol carbon staaf zijn. Nu lees ik op de site van Petrausch dat ze zgn. Strongal buizen hebben gevuld met carbon. Dit is dan een 20 mm aluminium buis met 2 mm wanddikte en 16 mm massief carbon. Volgens Petrausch beter omdat carbon gevoelig is voor kerfwerking. Iemand met een mening hierover? Voor mij lastig om te oordelen want de treksterkte van strongal is mij niet bekend.
Een buis wordt aan de ene kant op trek belast en aan de andere kant op druk. De sterkte op druk is dus wel degelijk belangrijk. Bij alu zal de sterkte op trek en druk ongeveer gelijk zijn, bij carbon is de sterkte op druk inderdaad minder.
Ik zie zelf niet zo de toegevoegde waarde van een inwendige carbon buis. Die alu buizen zijn retestijf en -sterk. Het overgrote deel van de buigsterkte wordt uit het buitenste laagje gehaald, 2mm naar binnen wordt het materiaal al heel veel minder belast. Een carbon binnenbuis zal niet veel gewicht toevoegen, maar de extra sterkte die het levert zal ook beperkt zijn. Het kan misschien wel een goede 'knikbeveiliging' zijn. Als een ronde metalen buis te hoog belast wordt kan hij gaan knikken, een massieve opvulling van de buis kan dat uitstellen.
 
6947DAF7-7385-4728-BB9B-E2EEC7FE5513.jpeg
Woensdag is bouwavond! Vandaag het kielvlak. Niks bijzonders te melden. Ik heb de onderdelen nog niet verlijmd omdat eerst de uitlijning moet worden gecontroleerd.
Ik heb overigens nog geen besluit genomen mbt de vleugelpen. Carbon of alu strongall van Petrausch. Ik zal binnenkort een berekening posten.
 
Het is een kit van lasercutsailplanes. Hij staat nog niet op de site maar is wel gewoon leverbaar. Het ontwerp is van Jilles Smits.
Maar hoezo merkwaardig? Ik vind de het een erg goed ontwerp. Zit allemaal slim in elkaar
 
Back
Top