Ikarus Meteor

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Dopieman, 6 okt 2019.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    IMG_3738.JPG IMG_3741.JPG De staartsectie van de romp en het kielvlak moeten ook met 0,4 mm triplex ingedekt worden. De rompspanten bieden hiervoor echter te weinig support. Daarom heb ik naar eigen inzicht extra supports van balsa toegevoegd.
     
    serge pot, tjarko, aurectar en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    IMG_3763.JPG Even een plaatje van het origineel tussendoor. Er zijn in totaal maar twee Meteors gebouwd. Het toestel met de registratie "9A-GSO" vliegt nog steeds bij een club in de buurt van Zagreb. Het tweede toestel is de YU-4103 die momenteel in opslag ligt in het vliegtuigmuseum van Belgrado.
     
    jve en ISOLA2 vinden dit leuk.
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik vraag me dan altijd af waarom dat is.
    Prijs, constructie, eigenschappen?
     
  4. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik denk dat het onderstaande een goede verklaring geeft waaom het maar bij twee Meteors is gebleven. Vrij vertaald; de Meteor was een prestigeproject van de toenmalige Joegoslavische staat. Het is nooit de bedoeling geweest om deze zwever in (massa) productie te nemen. Nadat men bewezen had dat de Ikarus alles overtrof wat toendertijd in het westen rondvloog heeft men de stekker uit het project getrokken.

    Never intended for series production, the Meteors were conceived in the early 50s to push the limits of competition sailplane design, as well as test construction and machining solutions for Yugoslavia's upcoming G-2 Galeb jet trainer. Built entirely of metal - a head turner at the time - and with a structure more akin to that of a powered airplane, the Meteor sported an advanced 20 meter wing that gave it an impressive glide ratio of 1/42, while its +4/-2 G stress limits and interconnected flaps and ailerons made for fantastic aerobatic performance. Indeed, the first Meteor dominated most of the disciplines flown at the 1956 World Glider Championship, while the type as a whole held its own against the glass fiber crowd well into the late 60s. Sadly, the lack of generous state funding enjoyed by the Meteor - being a prestige project after all - meant that this achievement would not be repeated by any subsequent Yugoslav glider design...

    Bron: https://flic.kr/p/Kr9nfo
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2019
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Wat me wel verbaast in die Engelse tekst is dat ze beweren dat de Meteor met een belastingsfactor van +4/-2 erg geschikt was voor aerobatics. En dat in combinatie met 20 meter spanwijdte maakt het wel erg ongeloofwaardig.

    ter vergelijking: een DG-1000 heeft +7/-5
     
  6. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Hmm...ik geloof inderdaad ook niet dat deze kist is gebruikt voor aerobatics. In andere artikelen worden vooral de goede eigenschappen bij hoge snelheden genoemd. ( snelheidsrecords op de 100 en 300 km) Ik heb verder nergens gelezen over kunstvlucht.
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik heb het draadje op RC Groups ook gelezen en de YouTube video gezien van de Ikarus Meteor. Hij heeft toch een heel mooi vliegbeeld alleen de wijze zoals ze hem lanceerde aan het elastiek (vanaf 4:33 sec). :)

     
    tjarko en Berrie vinden dit leuk.
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Mooi he!?
    Vooral die low passes vanaf 8.20!
    Als ik er weer naar kijk heb ik gelijk weer zin om mijn bouwhok in te duiken!:banana:
     
    Berrie vindt dit leuk.
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Maar ook mooi om te zien hoe de Ikarus Meteor cirkelt en het lijkt mij een zwever die zich heel goed laat sturen, een genot om er naar te kijken zowel naar de bouw en het vliegbeeld.
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Mooie kist.
     
  11. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    9763146B-4084-49B9-BC38-B039A9A0779F.jpeg Ik heb besloten om ook met de vleugel te beginnen. Ik heb een nieuwe bouwplank gemaakt van 3,5 meter lang! De bouw van de vleugel doe ik binnenshuis want mijn bouwhok is erg vochtig. Dat zou mogelijk tot krom trekken kunnen leiden. In het draadje op rcgroup wordt hier ook over gesproken. Een reeel gevaar bij een dergelijk lange vleugel.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2019
    Fotor, jve en Hans V vinden dit leuk.
  12. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het is een lap vleugel zeg.
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Straffe kost.
    Kan die vleugel niet in 2 delen gebouwd worden ???
     
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dat gebeurd ook. :)

     
    aurectar vindt dit leuk.
  15. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ja geen zorg! De vleugels moeten in een geheel gebouwd worden, maar uitendelijk wordt de zaag in het eindresultaat gezet.:cool:
     
    aurectar vindt dit leuk.
  16. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik kan mij de vraag van @aurectar ook wel voorstellen want één vleugeldeel van bijna 3,50mtr hoe vervoer je die? :)
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ligt aan de auto, maar op het dak in een kist. Of een aanhangwagen.
     
    aurectar en Hans V vinden dit leuk.
  18. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    26AE6FA1-0A14-4DD9-AE3B-1EF1825F84AE.jpeg Ten eerste allemaal een gelukkig en gezond 2020. Ik heb de eerste plankjes weer geplakt in het nieuwe jaar!
     
    tjarko, serge pot en ISOLA2 vinden dit leuk.
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Mooi om in dit bouwverslag te zien hoe de Meteor stap voor stap verder gebouwd wordt.
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Dit wordt een hoogvlieger.
     
    Huibert en Dopieman vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina