HBZWEEF
PH-SAM
De Graupner Kadett, mijn eerste motor model dat ik als VV sportmodel vloog in 1968 heb ik opnieuw gebouwd aan de hand van de originele bouwtekening (wie wat bewaart die heeft wat) en wacht op zijn eerste proefstart.
Nu uitgerust met een Frsky ontvanger en escapement (Typhoon), met rudder only beïnvloedbaar en hopelijk binnen het vliegterrein te houden. Het is wél de bedoeling hem op de manier te vliegen zoals het originele sportmodel ook vloog. D.w.z. korte pruttelende motorloop (maximaal 1 minuut) en zo min mogelijk sturen, want dit soort modellen heeft voldoende eigen stabiliteit om zonder hulp van buitenaf te kunnen vliegen. De ruime V-stelling van de vleugel zal waarschijnlijke iedere stuurbeweging met overdreven gewaggel verwelkomen.
.
Gisteren kon ik tot mijn spijt niet op de D.O.W. aanwezig zijn. Daar had de nieuw herboren Kadett eigenlijk zijn eerste start moeten maken maar aangezien mijn lokale vereniging (de Veluwse Model Vlieg Club) gisteren een feestdag had ter gelegenheid van haar 40- jarig bestaan kon ik niet in Zwolle zijn. Wel heb ik ter plekke mijn trots getoond aan de aanwezigen en ik er was een hoop interesse voor het VRA gebeuren.
Maar even een vraag aan de dieselspecialisten. Ik weet inmiddels dat de Webra Record 1,5 cc diesel kan lopen als een zonnetje, met dank aan Bruno voor zijn hulp destijds. De lostrillende cilinderkop is nu vastgezet met borgmiddel maar ik loop nu aan tegen het volgende: Bijna iedere start wil de motor de verkeerde kant uit lopen. Wat is hiervan de oorzaak? Brandstof naald te ver open misschien, teveel of te weinig compressie? Wat kan ik er aan doen. Mijn geheugen zegt dat dit bij deze motor in de jaren zestig ook wel eens gebeurde maar toch vrij weinig. Nu was het van de 10x, 9x verkeerd om. De prop is een kunststof Graupner 8x4.
Henk B
Nu uitgerust met een Frsky ontvanger en escapement (Typhoon), met rudder only beïnvloedbaar en hopelijk binnen het vliegterrein te houden. Het is wél de bedoeling hem op de manier te vliegen zoals het originele sportmodel ook vloog. D.w.z. korte pruttelende motorloop (maximaal 1 minuut) en zo min mogelijk sturen, want dit soort modellen heeft voldoende eigen stabiliteit om zonder hulp van buitenaf te kunnen vliegen. De ruime V-stelling van de vleugel zal waarschijnlijke iedere stuurbeweging met overdreven gewaggel verwelkomen.

Gisteren kon ik tot mijn spijt niet op de D.O.W. aanwezig zijn. Daar had de nieuw herboren Kadett eigenlijk zijn eerste start moeten maken maar aangezien mijn lokale vereniging (de Veluwse Model Vlieg Club) gisteren een feestdag had ter gelegenheid van haar 40- jarig bestaan kon ik niet in Zwolle zijn. Wel heb ik ter plekke mijn trots getoond aan de aanwezigen en ik er was een hoop interesse voor het VRA gebeuren.
Maar even een vraag aan de dieselspecialisten. Ik weet inmiddels dat de Webra Record 1,5 cc diesel kan lopen als een zonnetje, met dank aan Bruno voor zijn hulp destijds. De lostrillende cilinderkop is nu vastgezet met borgmiddel maar ik loop nu aan tegen het volgende: Bijna iedere start wil de motor de verkeerde kant uit lopen. Wat is hiervan de oorzaak? Brandstof naald te ver open misschien, teveel of te weinig compressie? Wat kan ik er aan doen. Mijn geheugen zegt dat dit bij deze motor in de jaren zestig ook wel eens gebeurde maar toch vrij weinig. Nu was het van de 10x, 9x verkeerd om. De prop is een kunststof Graupner 8x4.
Henk B