NXT vs CX5

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door spedter, 11 jan 2019.

  1. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    zoals de titel al zegt..

    Momenteel vlieg ik met een NXT en een flitz light, waar mijn voorkeur toch naar de NXT gaat.
    Ik zit er dan ook sterk over te denken om nog een Stream aan te schaffen, maar ben ook zeer benieuwd naar de Concept X5.
    Op de F3K wedstrijden zie ik dat veel mensen van een NXT over zijn gestapt naar een CX5.
    Ik ben dan ook wel benieuwd naar de verschillen in vlieg eigenschappen tussen deze 2 dlg's.
    Ik kan natuurlijk investeren in een NXT, dan weet ik wat ik in huis heb, maar waar ik bv naar benieuwd ben is de werphoogte.
    Zelf gooi ik niet super hoog. Met de Flitz 2 zit ik tussen de 45 en 50 meter. Met de NXT weet ik het niet, maar denk dat ik ook zo rond dezelfde hoogte gooi.
    Maar ben eigenlijk meer benieuwd naar de vliegeigenschappen tov de NXT.
    Ik kan mijn geld maar 1x uitgeven helaas, anders wist ik het wel.. :D
     
  2. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Naar mijn idee geeft de cx5 de lucht beter aan. Ook kan de cx5 beter overweg met verschillende zwaartepunten en weertypen. er lijken meer sweetspots te zijn dan bij de nxt.

    Voor mijn gevoel loopt de nxt iets beter en sneller (je moet de nxt sneller vliegen).

    Volgens mij vliegt de cx5 iets makkelijker maar vereist meer skills om het optimale eruit te halen.

    Het heeft mij veel tijd gekost om te wennen aan de cx5 na de nxt.

    Note: de nxt is slijtvaster dan de cx5
     
    spedter vindt dit leuk.
  3. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Hoi Jaap,

    Je schrijft: "
    Die snap ik niet helemaal..
    als die makkelijker vliegt dan maak je toch ook minder snel fouten en haal je dus sneller het optimale eruit?

    Hoe is jou ervaring met de werphoogte?

    Gr Edwin
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  4. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Werphoogte is uitstekend.

    Vwb het vlieg gedrag. Ik beschrijf mijn eigen ervaringen. Ik vind de cx5 beter vliegen dan een nxt maar haal niet dezelfde tijden als met de nxt. Dat ligt wellicht aan mijn kunsten als piloot.

    Een vergelijking als voorbeeld:
    Ik heb een hele lichte nxt van 180g. Die vliegt geniaal. Geeft alles aan, draait weg op een scheet maar toch vlieg ik daarmee op wedstrijden lagere tijden ivm een zwaardere nxt.

    Dus zeg het maar. Misschien vlieg ik de cx5 te licht, te langzaam, te achterlijk cg.

    Ik zet voorlopig in op cx5...
     
    spedter vindt dit leuk.
  5. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Jaap, lees je voorgaande post nog eens terug... Ik denk dat ik kan volgen wat er nu niet staat. ;)
     
    spedter en jaap27 vinden dit leuk.
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    lol, ik heb t je al zo vaak gezegd Jaap...;)

    Veel verschil is er niet, doordat de cx5 een laagdekker is zou de, in theorie, weerstand iets minder zijn dwz het vliegtuig heeft minder last vd bestaande weerstand, wat dan weer resulteert in een hogere werphoogte en het afleggen van afstanden zou ook iets beter moeten zijn. Dit verschil is echter voor de gemiddelde piloot minimaal merkbaar. Dit is ook wat jaap aangeeft; pas wanneer je echt op je top van je kunnen gaat vliegen zul je die verschillen gaan merken. Daarnaast moet je toch behoorlijk wat vlieguren maken om de juiste afstelling te vinden en dan moet je er nog echt goed aan wennen, dit geld voor elke kist die je optimaal wil afstellen en vliegen. Het is dus best wel wat waard om een vloot te hebben met dezelfde kisten. conclusie; De NXT en de CX5 zijn beide je geld waard. in mijn ogen kan je niet fout gaan met 1 van beide. Beide kisten worden door dezelfde bouwer gemaakt waar jaap en ik bevriend mee zijn, dus helemaal objectief zijn we niet. tegenwoordig is de kwaliteit van meerdere bouwers zeer goed te noemen, in dat opzicht zijn er meerdere kisten die ook prima zijn. De flits idd, maar volgens mij is zo'n vortex 3 ook niet slecht. Bamf ziet er wel kek uit, zelfs het EK is ermee gewonnen maar persoonlijk vind ik een heks op een bezem een mooier vliegbeeld hebben. Goedkopere modellen zoals de lime, nrg, chilli en weet ik niet meer zien er goed uit, afwerking is zelfs ook nog behoorlijk goed, maar ik trek de meer complexere ontwerpen zoals die vleugelprofielen zwaar in twijfel. Daarbij zeg ik wel dat je het in de juiste context moet zien. Voor wedstrijden en zeer veelvuldig gebruik( zeg elke dag wanneer mogelijk..) zijn mijn inziens de laatste groep modellen minder geschikt. wil je gewoon lekker dlg-en op je vrije dag dan kan zoiets best aan je wensen voldoen.

    Veel plezier en hopelijk tot ziens op een van onze evenementen!
     
    robl vindt dit leuk.
  7. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Hoi Vincent, duidelijk verhaal.
    Ik denk dat het verschil voor mij dan idd te klein zal zijn.
    Maar ik merk wel een duidelijk verschil qua vlieggedrag met mijn Flitz.
    Heb veel gevlogen met mijn Flitz 2, omdat ik een paar maanden nadat ik mijn NXT bij Laurynas had gekocht vol de grond in gooide!
    Auw!! :frustie: Foutje van mij. Heb er wel van geleerd, want nu heb ik een soort van beveiliging op mijn zender gemaakt zodat de kans zeer klein is dat dit weer gebeurd.
    Affijn, omdat ik dus ook nog een Flitz 2 had heb ik daar veel mee gevlogen.
    Maar na reparatie van mijn NXT kon ik deze is eindelijk vergelijken met elkaar. Ik kreeg nooit echt feeling met deze kist, totdat ik mijn cg 1 a 2 mm verschoof en ik was verliefd!
    Mijn voorkeur gaat nu ook uit naar de Stream. Hij vliegt iets dynamischer dan de Flitz en dat ligt mij beter heb ik gemerkt.
    Ik denk dat ik dan ook maar eens op zoek ga naar een 2e (hands) NXT ipv een CX5.

    Hopelijk? Ik ben er zeker weer bij dit seizoen! ;)
    Gr Edwin (je weet wel, die Edwin die onderaan de uitslagen van het NK staat, niet die Edwin die altijd boven mij eindigt. :))
     
    specialpainter.nl, flytonio, macedh en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    [​IMG]
    Het is toch maar een CX5 geworden.
     
  9. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    En hoe vind je em vliegen Edwin?

    Ben zelf al aan het experimenteren geweest met het balanspunt ( en niet zwaartepunt volgens Steven De Weerdt ;-) ) en was erg verrast dat ik van 70mm terug ging naar 79 a 80mm en de cx5 nog niet erg super gevoelig werd op de Up....ik kon zelfs met veel wind toch nog makkelijk de snelheid erin houden en wat voor mijn gevoel echt beter werd is het cirkelen ....wind mee, in goede lucht, in turbulente lucht en thermiek.....dus deze laat ik even zo als ie nu is. Kwa uitslagen is het allemaal een beetje als wat je op het internet erover kunt vinden. De tweede moet ik nog steeds fixen maar met nog 2 NXT kan ik nog wel ff vooruit.

    Het verschil tussen die twee is dat ik de CX5 toch makkelijker op snelheidheid kan houden zonder meteen veel hoogte te moeten inboeten...dus mijn voorkeur gaat wel naar de CX5....maar toch vlieg ik op het moment meer met de NXT klinkt raar maar heeft eigenlijk te maken dat ik nog niet 2 vliegende CX5 heb. Wordt aan gewerkt

    Grtz,
    Heino

    Sent from my SM-G950F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  10. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Hoi Heino!
    Ik kan er nog veel over zeggen.
    Gisteren heb ik er voor t eerst mee gevlogen en aangezien ik nog teveel last heb van mijn (paar maanden geleden gebroken) pols heb ik er dus nog niet zo veel vluchten kunnen maken.
    Ik vind hem heel prettig draaien moet ik zeggen. Dat viel me meteen op en hij blijft ook aardig hangen in dead air.
    Mijn cg heb ik op 70mm liggen nu.
     
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    good busy! cx5 is zeker een goede keuze;) ik heb het cg ook rond de 70 a 71 mm liggen en de zwaardere cx5's (245 gram) zelfs op 69mm. eerder vloog ik achterlijker, zeg op 74 mm. erg fijn in dead air en zwakke thermiek, weinig wind. draait weg op een muggenscheet maar je boet in op snelheid/afstand. Ik moet wel vermelden dat ik 74mm cg op de eerste versie cx5 had, die had een aanzienlijk langere romp waardoor bepaalde eigenschappen zoals het draaien toch wat anders waren. het klopt dat de cx5 nog heel aardig vliegt met een cg op 78mm bv, maar het is zeker niet z'n sweetspot voor allround gebruik.(meerdere weertypen). Ik durf te beweren dat 70-71 mm voor de cx5 het allround cg blijkt te zijn.
     
  12. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Vandaag weer even kunnen vliegen met mijn CX5.
    Afgelopen wedstrijd in Deventer heb ik voornamelijk met mijn CX5 gevlogen ipv mijn Stream.
    Dit omdat ik mijn CX5 nog niet goed beheers en ik meer uren wil maken met deze dlg.
    Heb mijn cg verplaatst van 70 naar 68 mm. Ik merk dat dit wat makkelijker vliegt.
    Maar heb nog steeds moeite met het draaien icm thermiekstand.
    Ik verlies veel hoogte met draaien.
    Wat gebeurd er.
    Met indraaien valt ie naar beneden. Heb minder rudder uitslag gegeven en daardoor gaat het omdraaien al een stuk beter.
    Maar met draaien heeft ie nog steeds de neiging om te duiken tijdens het draaien.
    Wanneer ie in een bocht ligt en ik up geef, wordt zijn bocht steeds kleiner met als gevolg dat ie weer meer gaat duiken.
    Wat doe ik toch fout?
     
  13. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Hi Edwin,

    Enkele suggesties:

    1. een te voorlijk cg geeft duikneigingen in bochten, maar een cg van 68 mm voor een CX5 zou op zich niet te voorlijk moeten zijn - ik denk niet dat het hier aan ligt.
    2. misschien meer snapflap instellen
    3. ik vind zelf dat je de CX5 actief moet vliegen met je elevator, veel meer dan bij de Stream geef ik aan het begin van de bocht behoorlijk wat ‘up’. Vervolgens wel weer minderen om je toestel niet ‘dood’ te trekken.
    4. misschien vlieg je de CX5 te langzaam, iets sneller vlieger zodat hij minder snel overtrekt en ‘wegvalt’
    5. zelf vind ik de afstelling van Rollo met reverse differential erg fijn.


    Misschien moet je met je bestaande aileron instelling een combinatie van 2, 3 en 4 gaan toepassen.

    En anders reverse differential (punt 5) erbij


    Groet, Roger
     
    jve en spedter vinden dit leuk.
  14. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Puntje 2: ik dacht juist wat minder..
    Puntje 3. Helemaal mee eens! Zo ervaar ik dat ook.
    Puntje 4: misschien is dat het ook wel..
    Puntje 5: moet ik nog eens goed programmeren en dan toch ook maar eens proberen.

    Bedankt Roger!
     
  15. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    goed bezig heren, dit soort trimwerk wordt nog al eens overgeslagen , maar is o zo belangrijk. die aileron diff kan je idd goed helpen om mooiere bochten te maken, ik heb meer uitslag naar boven dan naar beneden, let er op dat die verhouding in elke vliegstand anders is.(in cruise en thermiek staan de ailerons al iets naar beneden, hierdoor is er relatief meer diff nodig..) wat er precies gebeurd in de bochten wanneer er ook snapflap toegepast wordt is mij vooralsnog ook een raadsel maar alles bijenkaar genomen sturen die van mij toch wel aardig. probeer het uit, kijk en vergelijk;)
     
    spedter vindt dit leuk.
  16. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Heb het cg nu op 69mm liggen en dezelfde settings als Rollo erin gezet.
    Rudder heb ik niet meegemixed trouwens. Staat op een schakelaar, maar gebruik ik eigenlijk niet.
    Ik kan wel zeggen dat ik mijn CX5 nu eindelijk in de vingers heb!
    Draait goed nu en durf nu ook ver weg te vliegen wat ik eerder niet durfde omdat ie de neiging had om weg te vallen in de bochten.
    Ben verkocht!
    Mijn stream ligt nu te verstoffen.
     
    heino vindt dit leuk.
  17. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Kun je samenvatten wat je fijner vindt aan de CX5 tov de NXT?
    Of scoort ie simpelweg op alle fronten in elke fase in elk weer beter?
     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  18. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Het is meer een gevoel denk ik en misschien ligt ie voor mij wat beter en voor een ander de NXT.
    Ik ben nu een half jaar verder en heb nu pas het idee dat ik hem goed kan vliegen. Heeft ff geduurd. :)

    Ik heb het idee dat de CX5 beter steekt. Ik durf verder weg te vliegen en hij komt als een malle terug, maar misschien ben ik ook wat gedurfder gaan vliegen.
    CX5 vliegt dynamischer. Daar moest ik in het begin wat aan wennen, maar ik vind dat prettig vliegen. Ik vlieg hem wat sneller dan mijn NXT en dat bevalt goed.
    Ook heb ik het idee dat hij minder hoogte verliest in slechte lucht.
    Qua launch, gooi ik iets hoger met de CX5, maar dat is te verwaarlozen als ik dit vergelijk met mijn stream. Ben niet zo'n hoge launcher helaas (40m-45m en als ik een goeie dag heb tik ik de 50 aan)

    Al met al zijn de verschillen klein, maar wat voor mij het verschil maakt is het vooral de manier van vliegen. Dit geeft ook het gevoel wat ik als prettig ervaar.
    Overall. De CX5 vliegt wat dynamischer en steekt beter. Is mijn gevoel he?
     
    heino en crins vinden dit leuk.
  19. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ik denk dat je gevoel het aardig goed heeft. Ik trek in ieder geval dezelfde conclusie, wat overigens niet wil zeggen dat de stream slecht is. Is en blijft een heel degelijke kist op alle fronten en is zeker in staat om van een cx5 te winnen. Vaak genoeg heb ik met streams dezelfde bellen gevlogen op wedstrijden en vaak kon ik de genoemde punten zeker herkennen. ligt ook aan de piloot en vooral hoe die piloot graag vliegt, maar het lijkt idd dat de cx5 beter launched, steekt en dynamischer is.
     
    heino en spedter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina