Heeft iemand al ervaring met het bouwen van de Fokker DVII 1/6 schaal N156 van RC Europa? Ik ben begonnen met de bouw hiervan en heb al enige hindernissen gehad. Er was materiaal op de verkeerde dikte gelaserd maar dit is door de Fa RC Europa keurig opgelost. Echter twijfel ik ten zeerste aan het model m.b.t. de sterkte van de constructie van o.a. de hoofdvleugel in het bijzonder hoe de liggers koud aan elkaar verbonden zijn. Ook past de gelaserde indekking van triplex niet, deze is ook te klein gebleken en wacht nog hierover op reactie van RC Europa. Waarschijnlijk zal ik wel zelf nieuwe moeten maken iets wat je niet verwacht bij een bouwkit voor de prijs van €249,- Al met al breng ik nog al wat wijzigingen aan bij de bouw, iets wat mij zwaar tegenvalt bij de bouw van dit model. Tot nu toe voor mij in het bijzonder constructief geen aanrader gebleken.
Nee met andere toestellen van deze leverancier. En die ervaringen waren zo positief dat ik er nog geen splinter van wil hebben.
Ik heb de boven-vleugel voorzien van een doorlopende vuren bovenligger van 5 x 4 mm. Het middengedeelte heb ik versterkt door eveneens de middenligger boven voor en achter onder 4mm smaller te maken en de onderzijde en daar versterkt met eveneens 5 x 4 mm vuren. Verder een nieuwe langere middenlgger gemaakt en deze nu afgeschuind aan de voorliggers gelijmd. De centrale ophangpunten voor de vleugel moeten ook gewijzigd worden omdat de liggers nu doorlopen. Omdat de top triplex bekleding te smal was heb ik deze verbreed en verlengd zodat deze over de liggers komt en op de afgeschuinde voorligger gelijmd word. Uit het oude vleugeltriplex van de bovenvleugel is grotere bekleding gemaakt voor de ondervleugel, deze was eveneens te smal. De vleugelstruts moeten eveneens gewijzigd worden omdat je bij de huidige constructie bij opbouw van het model never de schroeven zo aan kan draaien! Verder heb ik de ondervleugel eveneens in een gedeelte gebouwd en zal de romp daarvoor ook aan passen, maar dat is van later zorg. Met dit scala van wijzigingen geloof ik dat er zo een betrouwbare constructie kan worden gerealiseerd. Ik heb bij een laserpakket voor deze forse prijs een goede doordachte constructie verwacht maar dit is mij dus zwaar tegengevallen. De verwijzing dat dit niet iets voor een beginnende modelbouwer moet zijn is dus zeker niet voor niets. Als je dit model zo volgens tekening zou bouwen zou ik het zelfs als een gevaarlijke constructie bestempelen Ik kan daarom naar mijn mening deze kit bij niemand aanbevelen, ofschoon het gelaserde materiaal zelf van goede kwaliteit is.
Hierbij de foto's van de constructieve veranderingen om en voldoende sterkte in de vleugel te krijgen. Er volgen nog wel meer wijzigingen maar deze zijn zuiver van persoonlijke smaak.
‘t Is toch wel redelijk cruciaal dat het ontwerp van de constructie op dit punt geen fouten bevat, al is het alleen al om eindsterkte te kunnen garanderen. Dan is er nog het punt van bouwcomfort... de onderdelen moeten zo ontworpen zijn dat het bijna onmogelijk is de mist in te gaan tijdens het bouwen. Ik snap niet dat RC Europe haar naam hieraan verbindt... . (Hopelijk lezen ze mee en nemen het mee in een volgende editie van dit model.)
Naar mijn idee had de triplex 'kartel' plaat tegen de achterkant van de voorlijst gelijmd moeten worden in plaats van er bovenop, dan zou deze ook beter over de hoofdligger passen. Je hebt nu allemaal klosjes moeten lijmen. Capstrips nadien op de ribben lijmen (en over de liggers) en aan de voorkant tegen de kartelplaat aan. Staan er geen doorsneden op de tekening? Groeten, Ralf
De foto was van de oorspronkelijke voorgestelde montage van de boven-vleugel waar het triplex aan de voorzijde was gelijmd. Dit was zo al veel te smal en heb gefrustreerd alles verwijderd en ben opnieuw begonnen. Heb nieuw triplex besteld waarvan ik de nieuwe boven-indekking nog moet maken met 1 lasnaad in het midden, niet boven de verbinding met de tippen. Onbegrijpelijk waarom men hier van de bouwbeschrijving is (zie afbeelding) is afgeweken en het triplex in 3 delen geeft gesneden, men verliest aanmerkelijk sterkte bij de verbinding naar de tippen Uit het oude vleugeltriplex van de bovenvleugel is grotere bekleding gemaakt voor de ondervleugel, deze was eveneens te smal maar niet zo extreem.
Ik vind het lijmen op de bovenzijde van de voorligger veel beter dan kops aan de achterzijde, omdat je zo een veel beter lijmvlak creëert. Dit heb ik zo meegenomen omdat ik deze delen toch nieuw moest maken omdat deze te klein gelaserd waren.
Intussen heb ik na de nodige modificaties het model afgebouwd, daar verder geen bijzondere dingen tegengekomen. Zelf wel veel variaties aangebracht door o.a.de pilotenpop, de motornabootsing, zijplaten, fearings en de wielen met een 3D printer te maken. ook het landingsgestel van een (scale) vering voorzien. Het model weegt vliegklaar nu ca. 3Kg met 4S 500mA accu en 700W motor, geen ballast nodig gehad wanneer de accu direkt achter de motorspant is geplaatst. Het model heefrt de kleuren van de Fokker 251 van de LVA gekregen. Dit weekeinde de maidenvlucht gemaakt en ik moet ondanks alle troubles zeggen dat het model op zich prima vliegt. Aerodynamisch is het tenminste een goed ontwerp, instelhoeken en zwaartepunt geen wijzigingen nodig. Zelfs bij uitgeschakelde motor en vol hoog kwam het model in een mooie zakvlucht en liet zich dan zelfs nog redelijk besturen. Ik vergeet alle vorige problemen maar nu het model klaar is en hoop er nog veel plezier aan te beleven.