Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Stephan, dat kun je met een gerust hart zo laten, en dit schip ziet er trouwens pico bello uit hoor:rofl::rofl:
 
Vraagje over de kiel.
Bekijk bijlage 343889 Bekijk bijlage 343890
moet die zo blijven of moet ik dat stuk wegzagen zodat hij over de gehele lengte overal ongeveer even breed is?
Het brede stuk waarvan je aangeeft of je dit weg moet zagen is in feite het verbinding stuk tussen de kiel en de galjoen scheg en heet de loefhouder. Deze is altijd breder dan de kiel, dus dat hoort zo. In de modelouw word dit uit één stuk gemaakt, maar in de scheepsbouw is dit dus een apart stuk tussen kiel en scheg.
 
Het brede stuk waarvan je aangeeft of je dit weg moet zagen is in feite het verbinding stuk tussen de kiel en de galjoen scheg en heet de loefhouder. Deze is altijd breder dan de kiel, dus dat hoort zo. In de modelouw word dit uit één stuk gemaakt, maar in de scheepsbouw is dit dus een apart stuk tussen kiel en scheg.
Okee, dan blijft dat zo. Nog een vraagje Piet. Ik ga de kiel en de loefhouder bekleden met fineer. of met latjes. Het liefste wilde ik hem in de zelfde dikte als het stuk van het galjoen dat op de kiel uitkomt. Is dat een probleem? Want in dit geval betekend dit dat hij 2 tot 2,5 mm dikker wordt op de zijkant in totaal. Onderkant komt dan een dunner stuk.
 
Je hebt een mooi basis gemaakt voor je volgende beplanking. Hopelijk komt dat helemaal goed met je gesneden fineer. Wat voor fineer zat hier bij van origine?
Bedankt voor het compliment. Loop ook al zo'n beetje de hele dag te pronken. :D:p Maar er zat geen fineer bij, het pakket is uit 1960 / 1970 ergens. Het wordt ook niet volgens tekening gebouwd, maar iets uitgebreider natuurlijk en een mengelmoes van 2 andere galjoenen uit die tijd. Hoop op een heel mooi eindresultaat.
 
Okee, dan blijft dat zo. Nog een vraagje Piet. Ik ga de kiel en de loefhouder bekleden met fineer. of met latjes. Het liefste wilde ik hem in de zelfde dikte als het stuk van het galjoen dat op de kiel uitkomt. Is dat een probleem? Want in dit geval betekend dit dat hij 2 tot 2,5 mm dikker wordt op de zijkant in totaal. Onderkant komt dan een dunner stuk.
De kiel op vroege schepen (voor de 18e eeuw) hadden over het algemeen een dikkere kiel dan schepen na die tijd. In het midden waren ze ook dikker dan bij de boeg en achtersteven, terwijl wij in de modelbouw de kiel nagenoeg altijd overal even dik maken. Het is echter wel zo dat daar waar de kiel bij de boeg overgaat in de galjoenscheg de dikte niet varieert en idem bij de achtersteven. Vroeger werd de kiel dus vanuit het midden naar voor en achter toegehakt/verjongt. Volgens Nicolaes Witsen (1671) moest de kiel in het midden één-vijventwintjgste van de grootste scheepsbreedte zijn en in de loop van de 2e helft van de 18e eeuw werd dit één-zesendertigste, dus een stuk slanker, de verhoudingen voor de verjonging bleef het zelfde, maar hoeveel dat moet zijn dat zou ik zo niet weten. Maar 2 tot 2,5 mm dikker lijkt mij dus niet echt een probleem. (zoals geschreven, worden deze verjongingen in de modelbouw nagenoeg nooit toegepast en is de kiel over de hele lengte overal even dik)
 
@pietsan dat is een duidelijk antwoord. Had het natuurlijk op kunnen zoeken in Witse. Maar dat boek lees je niet 1 2 3.
Ik kan in elk geval de kiel bekleden met stroken van 2 mm. Ik neem het beuken snijplankje weer, het galjoen heb ik ook daarvan gemaakt. Wordt weer een uitdaging die kromming en van de boeg.
 
De kiel is bijna klaar, alleen nog de galjoenhouder en het stukje kiel dat ertegenaan komt schuren.

IMG_0021.JPG IMG_0025.JPG IMG_0026.JPG

Het papieren malletje wat ik had gemaakt voor BB kant kon ik spiegelen voor de SB kant. Hoe recht kan je het hebben.
 
Dat ziet er goed uit en ruikt nog nieuw zo te zien, is de prijs ook wel naar... Toen ik deze draaibank kocht kreeg ik de beitel-set er gratis bij. De liefhebber heeft zo wel alles in één koop, met klauw en beitels is de prijs eigenlijk zo gek nog niet.
Die klauw kost los 5 tientjes en die beitelset rond de 30. De draaibank rond de 150 Dus nieuw snel 230. Alleen nog een boorkopje van 12,50 kopen en je heb een heel complete machine voor weinig geld. Misschien valt er nog wat af te dingen.

En het is in Nederland net onder Rotterdam
 
Stephan, kun jij mij (via Pb) aan een telefoonnummer of e-mail adres helpen van deze verkoper, ik heb nl wel interesse....
Het is een verkopende partij uit Strijen Koos.. Op dit moment ben ik daar aangezien ik hier in Strijen werk. Dus als je deze snel wilt hebben moet je snel handelen.
 
Laatst bewerkt:
Koos, ik weet ook niet meer als die link. Je moet daar op klikken en dan kom je op 2ehandsbe en daar kan je een account aanmaken en dan op de berichten drukken om contact te leggen.
 
Stephan,

Heb inmiddels een account aangemaakt, dus ik hoor het wel
Ik heb ook al contact met Hans gehad voor het "transport" dus ook dat moet goed komen

Het is nu afwachten
 
Back
Top