Gewicht?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door pieter M, 26 dec 2019.

  1. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    hi allemaal,
    Ik heb een zware motor gekozen voor mijn volgende 1/4 sig (de vierde?) J3 piper. Ivm gewicht verdeling wil ik een hoogteroer servo achterin de romp onder horz stabilo monteren. Kan dat zo maat? Eea ivm torsie op en door de stuur vlakken enz eea wordt zo erg direct,het is geen 3D Piper.!! Het cg komt zo mooi wat naar achter.2 kanten een plaatje 2.5 triplex in de staart of 1 zijdig al voldoende, zo kan de vakwerk constructie wat stijver v/h staart gebeuren?
    Pieter
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat zou op zich zonder problemen moeten kunnen. Het is alleen wel aan te bevelen om die servo via een filter op je ontvanger aan te sluiten. De kabel wordt nogal lang en zo'n lange kabel kan vervelende storingen opvangen en doorgeven aan de ontvanger. Meestal is iets simpels als een ferrietring waar je de kabel een aantal keren omheen wikkelt al voldoende.
    Geloof alsjeblieft de verkoop verhalen die je zo vaak hoort dat de 2,4GHz geen last heeft van storingen niet. Er zijn al meer mensen je voor gegaan en dat heeft hen een kist gekost. De 2,4GHz is duidelijk veel ongevoeliger voor storingen dan de 35MHz en de 40MHz maar totaal ongevoelig is het absoluut niet! Een fikse stoorpiek die via een lange kabel binnen komt kan vervelende gevolgen hebben wat zelfs een crash kan veroorzaken. Wikkel het uiteinde van de lange servo draad aan de ontvanger kant een aantal keer door zo'n ferrietring. Kost bijna niets, neemt heel weinig ruimte in en weegt nauwelijks iets voor zo'n toestel. Als je het niet doet kan je er later spijt van krijgen.
     
    pieter M vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gaat prima.
    Veel zwevers hebben dit maar ook steeds meer motormodellen zie je de servo voor hoogte en richting verplaatsen naar de achterkant.
    Wat betreft een filter in de servokabel, is niet nodig als je goede servo's gebruikt.
    De modellen waar ik mee vloog hadden een kabel van ongeveer 120cm van de ontvanger naar het stabilo en vooring zat alles heel dicht op elkaar met hele hoge stromen en magnetische velden.
    Nooit heb ik een model naar beneden zien komen door storing (met 2.4 Ghz).
    En ik vloog zeker 2x per maand in een wedstrijdveld van 20-50 man, per persoon 4 vluchten in een weekend, buiten de trainingsvluchten om.

    GJ
     
  4. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    GJ, jij hebt tot nu toe nog geen problemen gehad en ik hoop van harte voor jouw dat het zo blijft. Helaas heb ik wel modellen neer zien komen door verstoringen die op lange kabels binnen kwamen. De servo is niet de oorzaak maar de ontvanger. In de ontvanger zit een computerchip en die werd door die stoorpiek "gereset". De computer moet dan opnieuw opstarten en de zender gaan zoeken. Dat kost maar weinig tijd, bij het ene merk langer dan het andere merk. Die tijd kan voldoende zijn om de controle over je model te verliezen met alle nare gevolgen van dien.
    Dit is tijdens een show van een club in Engeland gebeurt in een bepaalde hoek van het veld bleken er veel problemen te zijn maar vreemd genoeg niet met alle merken besturing even erg. De Multiplex en Futaba apparatuur leken er maar heel weinig last van te hebben. Nader onderzoek wees uit dat een boer (ja echt) in een schuur met een heel oud 380V~ lasapparaat aan het rommelen was. Met dat apparaat probeerde hij een plasma snijder te voeden maar dat lukte niet al te best. Hij was al een hele poos aan het experimenteren. Dat leverde dus een immense hoeveelheid storingen op welke tot ongelofelijke afstand van die schuur bleken te komen. Hoewel we vermoeden dat de bovengrondse netspanningslijnen daar ook voor een groot deel de oorzaak van waren. Die lijnen liepen dicht langs het veld.
    Ik neem dus geen risico's, voor het geld en het gewicht hoef je dat ook niet te doen.
     
    pieter M vindt dit leuk.
  6. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    HI hartelijk dank voor jullie tijd.
    voorgaande ging even verkeert.
    Die ferriet ring: Baat ut niet schaad ut zeker niet! Top.
    Hoe is een goede servo te herkennen? (prijs?)
    grijs.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Neem geen Peppi en Kokkie merk, neem gewoon een Graupner, Futaba, Hitec, Savox, Multiplex en geen D-power of andere China zooi.
    De grote merken zetten meestal geen rotzooi op de markt.
    En wat betreft een ferrietkern, echt niet nodig.
    Als wij met onze >7000 Watt motoren met hoge toerentallen en alle electronica zo'n beetje op elkaar gestapeld geen problemen hebben (wat we met 35 MHz wel hadden) dan krijgt een normale vlieger het echt niet.
    Misschien als je ergens gaat vliegen waar veel straalverbindingen zijn, dat er dan een kleine kans is op instraling op je kabel maar echt, in de 6 jaar dat ik wedstrijden gevlogen heb heb ik duizenden vluchten gezien en nooit had iemand ooit storing, wel uitgefikte regelaars en storing door een BEC regelaar bij een bepaald type servo.

    GJ
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Steek die servo maar achterin. Als dat qua balans beter uitkomt is alles beter dan dood gewicht plaatsen.
     
    pieter M vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog even een fotootje hoe alle F5B vliegers hun hoogteroerservo aansluiten.
    Dit is dan een korte romp omdat het geen wedstrijdkist is.
    Deze afstand is 95cm maar in wedstrijdkisten zit je op ongeveer 110 cm en dan zit de ontvanger op de accu's en de regelaar en motor zitten daar dan ongeveer 15cm vandaan met 200 Ampere en 70000 rpm.
    Absoluut storingvrij en geen onnodige rotzooi als filters en ferrietkralen.
    Ik ga er zo mee vliegen, het zonnetje schijnt, accu's staan te laden.

    kabel.jpg


    GJ
     
    pieter M vindt dit leuk.
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De meeste goede merken van radiobesturing hebben in de ontvanger ook een laagfrequent doorlaat filter in iedere servo uitgang die de eventuele hoogfrequent storingen die uit de servo kabel terug zou komen wegfilteren. De meeste 35/40MHz van vóór het microprocessor tijdperk hadden deze filters niet.
    Hier twee Multiplex ontvangers (eentje ingekort) waar je bij de servo uitgangen een rij met weerstandjes en condensatoren ziet.
    P1060200c.jpg
    Ik weet dat sommige goedkope merken deze weglaten. Dan kan de ferrietkraal misschien geen kwaad. Bij merk spullen is het echt niet nodig.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Het gaat veel te ver om het allemaal uit te schrijven maar het komt er op neer dat die filtertjes niet bedoeld zijn om storingen buiten te houden maar om de uitgangen van de processor te beschermen.
    Het grootste probleem is dat de lange draden als antenne werken welke ook de 35Mhz ontvangen. Dat signaal komt op alle drie de draden binnen. Omdat de ontvanger nergens met aarde is verbonden zullen die drie draden dat signaal nergens naar kunnen "afvoeren". Bedenk je ook dat voor die hoogfrequente signalen die drie draden feitelijk allemaal met elkaar verbonden zijn, ze vormen samen met de grote kopervlakken op de ontvanger de "tegencapaciteit" voor de antenne. Wanneer die niet klopt met de antenne capaciteit kan het signaal wat op die draden binnen komt het signaal van de antenne tegenwerken waardoor de ontvanger een veel zwakker signaal ontvangt.
    Dat is het grootste probleem wat de meeste ellende veroorzaakt. Het antennesignaal zal niet altijd even sterk zijn net als het signaal op de lange draden waardoor je het ene moment prima ontvangst hebt en het volgende slechte of geen ontvangst. De "ellende" is dat dit bijna helemaal wordt gemaskeerd door de microprocessor, het enige wat je merkt is dat de zaak een beetje trager reageert. Tot er iets mis gaat en je bijvoorbeeld bij de landing net even te lang niet kan sturen en de zaak tegen de grond klapt.
    Toegegeven het kan allemaal heel lang kan gaan en het kan zijn dat je het zelden of misschien wel nooit zal merken maar het kan zeer zeker gebeuren en die risico's zijn zo makkelijk een heel stuk kleiner te maken.
     
    Cnn en AHoogendijk vinden dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is geen mhz maar een ghz set.
    Die hebben daar zeer weinig tot geen last van.
    In theorie is het mogelijk dat er een rare puls door je kabel gaat maar een goede servo zal daar goed mee omgaan en je ontvanger doet daar ook niets mee.
    En zoals ik al zei, ik heb in al die jaren electrovliegen met grote vermogens en componenten over de limiet gebruiken nog nooit 1 kist storing zien krijgen.
    Dus gewoon kabel eraan solderen en gaan.
    Ook grote zwevers met dure kabelbomen hebben geen filters of ferrietkernen en dan spreken we over kabellengtes van 4 meter van ontvanger naar servo.

    GJ
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat doe je expres natuurlijk. :D:rolleyes:
     
    pieter M vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina