Li-ion accu pak voor lange vliegtijden FPV

Misschien heb ik niet goed gezocht, maar ik kan niet veel informatie vinden over li-ion accu's voor fpv vliegen. Ik ben op zoek naar iemand die me kan helpen met een pakket samen stellen, of iemand die die pakketten kan maken, of een winkeltje die ze verkoopt. Dank vast voor de hulp en ben benieuwd naar de reacties... :thumbsup:
 
Dank voor je reactie. Lipo’s kan je overal kopen, dat is niet het punt, maar li-ion accu’s zijn juist de accu’s waar ik naar opzoek ben
 
Bruno is me voor .LiPo' s zijn Li-Ion accu's. Jij wilt waarschijnlijk een ander type Li-Ion accu maar dan is mijn vraag welke wil je dan?
 
In de andere post staat
Li-ion long range accu voor FPV
De accu met de beste gewicht/vermogens verhouding is een Lithium Polymeer.
Dus die zou het best geschikt zijn voor modelvliegen.
Een makkelijkere accu is een lifepo, die kan je wat meer mishandelen zoals diep ontladen.
Allemaal makkelijk te koop.
Maar de term Long Range FPV houd mij wat tegen, deze vorm van hobby heeft het voor ons modelvliegers verpest.
Long range is buiten zicht vliegen, wat FPV eigenijk ook al is en hier wil ik niets mee te maken hebben,

GJ
 
Ik heb het over long range, omdat deze veel worden gebruikt in de long range Fpv, maar het is mij te doen om de lange vliegtijden. Ik zit ook bij een club en baal ook van de “ verpesters” van onze mooie hobby. Dus daarin zit ik op de zelfde lijn. Ik heb het over de 18650 en de 26650 li-ion accu’s. Er worden hier pakketten van gemaakt met balansstekker, maar vind deze niet in zo snel in Nederland.
 
OK, dan is het goed.
18650 en 26650 zijn ook overal goed te koop.
In Duitsland vaak wat goedkoper en soms zelfs op maat gebouwd als pakket.
Een Li-Ion en helemaal een Lifepo hoef je niet gebalanceerd te laden.
Maar ik zelf zie het voordeel niet van een ronde Li-ion cel.
Lifepo wel, die is wat robuuster maar als je voor lange vliegtijden gaat zou ik een grote lipo nemen ipv die 18650 of 26650 die in vergelijking met een lipo best wel zwaar zijn.
En... een lipo is veel goedkoper in aanschaf.
Als je pe se die ronde cellen wilt zal je denk ik zelf moeten solderen, dat deden we vroeger ook met de Nicads en later ook met Lifepo's.
Is niet zo heel moeilijk, je moet alleen een grote soldeerbout hebben met het liefst een hamerkopje.
Als je dan per se een balanceeraansluiting wilt hebben kan je dat er meteen in solderen.

GJ
 
OK, dan is het goed.
18650 en 26650 zijn ook overal goed te koop.
In Duitsland vaak wat goedkoper en soms zelfs op maat gebouwd als pakket.
Een Li-Ion en helemaal een Lifepo hoef je niet gebalanceerd te laden.
Maar ik zelf zie het voordeel niet van een ronde Li-ion cel.
Lifepo wel, die is wat robuuster maar als je voor lange vliegtijden gaat zou ik een grote lipo nemen ipv die 18650 of 26650 die in vergelijking met een lipo best wel zwaar zijn.
En... een lipo is veel goedkoper in aanschaf.
Als je pe se die ronde cellen wilt zal je denk ik zelf moeten solderen, dat deden we vroeger ook met de Nicads en later ook met Lifepo's.
Is niet zo heel moeilijk, je moet alleen een grote soldeerbout hebben met het liefst een hamerkopje.
Als je dan per se een balanceeraansluiting wilt hebben kan je dat er meteen in solderen.

GJ
Gelukkig!
Ik zie steeds vaker Li-ion samengestelde pakketten, maar in NL worden ze kennelijk nog niet aangeboden. Kan inderdaad ook zelf gaan solderen en rommelen, maar het leek me makkelijk om een kant en klaar pakket te kopen (3s of 4s)

Nog even terug komend op gewicht en capaciteit van 18650 en 26650 vs lipo's, dan hebben de eerste veel meer capaciteit, weliswaar minder C rating dan lipo's, maar dat hoeft ook niet zo hoog te zijn als je voor duur vlucht gaat. Om in de lucht te blijven zit je vaak op 5 to 10 amp (afhankelijk van kist natuurlijk) continu. Een burst van 30 amp op 4s is vaak meer dan genoeg om weg te komen en hoogte te maken. Echte kracht patsers zijn het dus niet vergeleken met lipo's. Als je het 4 stuks 26650 met capaciteit van 5500 mAh, dan zit je op 400 gram ongeveer. Bij een 5800 4s lipo zit je al snel richting 580 gram, dat scheelt dus best....Plus dat je een 5800 mAh lipo eigenlijk niet veel meer dan 25% kan ontladen, dus eigenlijk 4350 mAh nog stuk minder dan de 5500 mAh die de li-ion kan geven. Dus mAh/gram is bij Li-ion 13,75 mAh/gr en bij lipo 7,46 mAh/gr.....
 
Moet het wel goed zeggen: een lipo ontlaad je meestal niet verder dan 75%, dus je gaat niet veel verder dan 25% restant lading op je lipo-checker ;)
 
Een lipo is lichter dan jij zegt, een 4S pak van 5500 is er rond de 450 gram incl kabels.
En je kan zeker 70% van de capaciteit gebruiken.
Een lipochecker die percentages aangeeft moet je meteen weggooien, je moet iets hebben dat spanning aangeeft, percentage is onzin.
Voordeel ten opzichte van de ronde cellen is dat omdat je lipos hoger kan belasten ze beter hun spanning vasthouden.
Stel je trekt 10A uit een 5500 lipo zal de spanning heel lang rond de 3,9 Volt zitten, bij een 26650 cel zal die snel inzakken naar 3,5 Volt.
Ik zou echt lipos nemen en anders als alternatief LiFePo's.
We hebben een jaar of 10 geleden geexperimenteerd met A123 Lifepo's in een leskist.
Dat was vliegen tot ze echt 0 volt waren, dan direct laden, zonder laden maar gewoon met een lang snoer op een 12 Volt accu.
Dan meteen de lucht weer in.
En dat de hele dag door.
Niets balanceren of zo, de fabrikant zegt ook dat dat maar 1x in de 100 keer laden moet.
En na een weekje zijn we eens gaan kijken en er was geen onbalans en de cellen waren nog prima.
Zelfs na een crash waren ze nog goed.

GJ
 
Rick zijn die gewoon per luchtvracht uit China gekomen of is dit speciaal voor de TU of zo geregeld?

GJ
 
Ze zijn besteld voor een TU project waarvoor ik wat understeuning geef. Moet volgende week navragen wanneer (en eventueel hoe) ze binnen komen.
 
Dit is de LiPo met de hoogste energie dichtheid die ik ken.
https://www.foxtechfpv.com/foxtech-diamond-6s-22000mah-semi-solid-state-lipo-battery.html
https://www.foxtechfpv.com/diamond-6s-30000mah-semi-solid-state-lipo-battery.html
Zelfs de beste beker cel 18650, 20700 of 21700 komt daar als losse cel niet aan, laat staan als geconfetioneerd pakket.
Alleen wel groot met 22 en 30 Ah.
Over enige tijd kan ik wel ervaring met het 30Ah pakket posten.


Dat is fantastisch ! Dat zijn mooie ontwikkelingen! Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen! Ik heb nu een lipo van 8000mAh 6s 15C die 1200 gram weegt. 22.000 mAh met gewicht van 1900gr klinkt als muziek in de oren! Dat gaat dus de goede kant op! Super leuk!
 
Ik heb een spotwelder en al aardig wat grote packs gebouwd

4e29d17b8d2ddf24db75f41efece4c8b.jpg


Verstuurd vanaf mijn SNE-LX1 met Tapatalk
 
Zelf bouw ik met Samsung 18650 cellen mijn lithium-ion packs. Mijn laatste is een 4S3P met 10.500 mAh aan (theoretisch) vermogen. Ik laadt ze altijd wel via een balance lead. Een spot welder heb ik niet dus ik soldeer heet en snel. Daarna smeer ik Bison Rubber Seal over de contacten en pak ik het geheel in met krimpfolie.
 
Ik heb een li-ionbatterij geprobeerd en uiteindelijk een lipobatterij gekozen vanwege het gewicht van de li-ion-stalen behuizing. Onder dezelfde parameters zal het zwaarder zijn dan lipo
 
Back
Top