Bouwverslag Durafly Ryan STA PH-STM ombouw

Hallo allemaal,

Wegens een naderende verhuizing heb ik besloten enkele projecten af te maken en te koop te zetten. 1 van die projecten is de ombouw van een Durafly Ryan STA naar de Nederlandse PH-STM. Omdat ik de in aanbouw zijnde E-flite Stearman vooralsnog wil behouden heb ik dit project op hold gezet en ben met de Ryan begonnen. De Ryan is inmiddels klaar, en zelfs al weer verkocht. Ik wil toch in een paar grote stappen laten zien hoe de ombouw is gegaan...

In 2015 kocht ik de Durafly ARF bij HK. Omdat de productie eind dat jaar stopte, gingen alle reservedelen in 2016 in de aanbieding. Ik kon voor een redelijke prijs een vleugelset, romp en motorkap bemachtigen. De rest van de onderdelen heb ik nagemaakt van de ARF en deze weer doorverkocht.

Dit is de Durafly versie (spanwijdte 965 mm):
000.jpg


Dit moet het gaan worden:
001.jpg


Ik ben begonnen met het overtrekken van het stabilo.
003.jpg


Er zijn 4 glasvezel stuurhevels nodig...
004.jpg


... voor hoogte, richting en rolroeren.
005.jpg


Deze tekening heb ik als basis gebruikt.
006.jpg


Het stabilo vervolgens voorzien van valse ribben.
007.jpg


En de andere zijde
008.jpg


Hetzelfde voor de hoogteroeren
009.jpg


En een totaal overzicht
010.jpg


Binnenkort meer.

Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Het luik met de cockpit was niet meer los te koop:hammer: en moest ik namaken. Het onderdeel van de ARF heb ik dus nagemeten en getekend.
011.jpg


Begonnen met een basis van vuren latjes
012.jpg


Enkele multiplex en balsa spanten gemaakt. De houders van het luik zijn van multiplex.
013.jpg


De voorste houder steekt in het “brandschot” van de romp. De achterste houder wordt voorzien van magneten.
014.jpg


De spanten op hun plek
015.jpg


De voorzijde krijgt extra versteviging van vuren suikerspin stokjeso_O en de cockpitvloeren zitten erin.
016.jpg


Dan in het zonnetje:cool: de 1,5 mm balsa beplanking met ammoniak voorvormen rond een koker van karton.
017.jpg


Daarna is hij relatief gemakkelijk met spelden in de juiste contour vast te zetten.
018.jpg


Als laatste nog wat versiering…
019.jpg


…en schuren, totdat ‘ie perfect op de romp past. De romp is inmiddels verlost van folie en de (veel te grote) plastic hoofdsteun.
020.jpg


Binnenkort meer.

Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel Bart en Ramses:)!

@Bart, inderdaad grappig dat je elkaar via verschillende media tegenkomt;).

Het is tijd om de magneetjes in te lijmen met epoxy.
021.jpg


Dan de cockpit openingen aan de hand van een sjabloon.
022.jpg


Kijk, dat lijkt er meer op:cool:.
023.jpg


De randen zijn gemaakt van benzineslang die in de lengte is doorgesneden.
024.jpg


Na het bekleden worden ze definitief vastgezet.
025.jpg


Het kielvlak krijgt ook valse ribben. De vorm heb ik van de ARF overgenomen.
026.jpg


En het richtingsroer.
027.jpg


Idem voor de andere kant.
028.jpg


Dan de leading en trailing edges.
029.jpg


En ruwbouw klaar:yes::
030.jpg


Binnenkort meer.

Groeten, Eddy
 
Dankjewel Ralf:)!

De volgende stap is het verwijderen van de folie van de vleugels.
031.jpg


De servo’s zitten rechtop gemonteerd, waardoor een groot deel onder de vleugel uitsteekt. Ik vind dat niet mooi, dus is de servo steun verwijderd.
032.jpg


Vanwege de grote ruimte tussen de vleugel en rolroer- uiteinde is opvulling voorzien.
033.jpg


Nu is de nieuwe servo montage aan de beurt. Dit zorgt ervoor dat alleen de hevel uitsteekt. Hiervoor onderdelen gesneden uit 2 mm triplex.
034.jpg


De overige onderdelen zijn uit 2,5 mm multiplex gemaakt.
035.jpg


Even passen:cool:...
036.jpg


De uitsparingen voor de servo hevels, en steuntjes zijn gemaakt.
037.jpg


Nadat alles is verlijmd (de steuntjes nog met epoxy versterkt) is het gereed om in de vleugel te plaatsen.
038.jpg


Even iets anders: de romp van de Durafly is behoorlijk langer en daardoor niet op schaal:confused:. Ik heb hem daarom ca. 30 mm ingekort, zodat de stabilo leading edge tegen het laatste spant ligt.
Hij is nog steeds te lang, maar ivm de vliegeigenschappen hou ik het hierbij:rolleyes:.
039.jpg


Als afsluiter heb ik het kielvlak pasgemaakt op de ingekorte romp.
040.jpg


Binnenkort meer.

Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel Ralf:)!

De volgende stap is het verwijderen van de folie van de vleugels.

hé leuk
ik heb ook een ARF waar ik dit wil doen en een nieuw jasje aan wil geven, heb je een tip hoe je dit goed kan verwijderen en een cleane vleugel overhoudt?

gr

vinze
 
Hallo Vince, ik heb de folie met een strijkijzer/ folieboutje warm gemaakt en de folie er warm afgetrokken. Het kan ook met een verfstripper en misschien zelfs al met een föhn.

Groeten, Eddy
 
Hallo allemaal,

Vandaag is de nieuwe hoofdsteun aan de beurt.
041.jpg


Het balsa ruw in vorm gesneden.
042.jpg


Dan een papieren sjabloon gemaakt en het balsa rond geschaafd.
043.jpg


Na het schuren voelt ‘ie lekker glad:).
044.jpg


En naar zijn definitieve "rustplaats".
045.jpg


Dan de tussenstand.
046.jpg


En nog een plaatje.
047.jpg


Waar is dit nou goed voor :eek:?
048.jpg


... om de servo montage op z’n plek houden.
049.jpg


De vleugelhelften zijn hiermee ruwbouw klaar:yes:.
050.jpg


Binnenkort meer.

Groeten, Eddy
 
Hallo allemaal,

Het klusje waar ik het meest tegenop zag, was het fabriceren van de wielkappen. Aan de hand van de tekening heb ik de basisvorm van 2 mm triplex gemaakt. Om breuk te voorkomen is de wielopening eerst nog gesloten.
051.jpg


Vervolgens 1 zijde met balsa opvullen. Het asgat zit op de juiste plek en wordt later in de zijwand overgenomen, voordat het balsa verwijderd wordt. In de uitsparingen kan de figuurzaag gestoken worden.
052.jpg


Hier wordt de 2 mm triplex zijwand geplaatst. De positie voor de as wordt nu overgenomen. Het balsa wat verwijderd moet worden, wordt niet vastgelijmd. De rest wel.
053.jpg


Dan de 2e zijde met balsa opvullen.
054.jpg


Uiteindelijk zijn nog 3 mm triplex stripjes toegevoegd voor extra sterkte. Voordat de 2e zijde werd verlijmd, heb ik enkele gaatjes geprikt zodat ik globaal de zaagcontour van de basisvorm weet.
055.jpg


En gezaagd.
056.jpg


Dan het wiel passen. De as is meteen goed uitgelijnd.
057.jpg


Nu kunnen de zijwanden verder met balsa worden opgevuld.
058.jpg


Nadat de uitsparing voor de landingspoot is voorzien kan het schaven beginnen…
059.jpg


… en zijn ze ruwbouw klaar.
060.jpg


Groeten, Eddy
 
.
Mooi, strak, netjes en degelijk handwerk als altijd!
Wordt (is ;)) weer een beauty! :thumbsup:
Heb je er voor de verkoop zelf nog wel mee gevlogen?

Groeten, Ramses
.
 
Mooi project.
Je laat hier zien dat je met de ombouw van een ARF kist toch mooie schaalbouw kan bedrijven.
Ik hoop dat er modelbouwers op het forum zijn die op deze manier gaan schaal bouwen.

Ton
 
Dankjewel Ramses en Ton:)!

@Ramses, ik heb er niet mee gevlogen. De kans is zelfs groot dat er niet mee gevlogen gaat worden, aangezien de koper hem wilde ophangen en aangaf niets met RC te hebben:D.

Het einde van de ruwbouw nadert. De volgende klussen zijn nog gedaan:
De vleugelhelften verlijmen.
061.jpg


Een paar stuurstang geleiders die met tape onder spanning staan, zijn voldoende om de zaak bij elkaar te houden.
062.jpg


Aan de onderzijde komt een multiplex plaatje waar de montagebouten doorheen gaan.
063.jpg


Aan de leading edge nog een vulstukje voor een gestroomlijnde overgang tussen romp en vleugel.
064.jpg


De PH-STM heeft opvallende versterkingslijsten vlak onder de cockpitrand. Hier komen de suikerspin stokjes weer van pas. Nu ik dit schrijf, zie ik pas dat ze eigenlijk hoger hadden gemoeten:confused:.
065.jpg


Ze lopen aan de achterzijde door.
066.jpg


En hiermee is alles ruwbouw klaar en ben ik begonnen met het schuren van het stabilo.
067.jpg


Toen het kielvlak…
068.jpg


… en het richtingsroer.
069.jpg


Dan de scharnieren met epoxy vastzetten.
070.jpg


Binnenkort meer.

Groeten, Eddy
 
Hallo allemaal,

Bij deze weer een update. De wielkappen zijn geschuurd.
071.jpg


072.jpg


073.jpg


De uitsparingen, waar normaal de spankabels in gemonteerd worden, zijn aangebracht.
074.jpg


Daarna begonnen met bespannen.
075.jpg


Om de rondingen voldoende strak te krijgen breng ik delingen aan, zoals bij de echte Ryan.
076.jpg


Vervolgens de uitspringen zwart inkleuren.
077.jpg


Dan met epoxy de landingspoten verlijmen (niet de wielen vergeten)…
078.jpg


…en de fairings.
079.jpg


Binnenkort meer.

Groeten, Eddy
 
Hallo allemaal,

Verder met het bespannen.
Het richtingsroer.
080.jpg


De zwarte randen erlangs.
081.jpg


082.jpg


Het staartwiel gebogen en met epoxy op z’n plek, evenals de glasvezel stuurhevel.
083.jpg


Het hoogteroer. De ribben komen mooi uit…
084.jpg


…en de stuurhevel met epoxy vastgezet.
085.jpg


Hetzelfde voor de rolroeren.
086.jpg


Dan begonnen met de vleugel.
087.jpg


De onderzijde:
088.jpg


De bovenzijde:
089.jpg


Binnenkort meer.

Groeten, Eddy
 
Het wordt erg mooi.
Ik heb het niet kunnen vinden in het verslag, waar is de aluminiumkleurige vleugel bekleding van gemaakt?

Groet, Sinan
 
@Sinan, het is bespanfolie van HK en fijn spul.
@Gerald, door projecten af te maken en weg te doen heb ik straks minder uit te zoeken en in te pakken:rolleyes:. Ik raak daardoor enorm gemotiveerd;). En mijn vrouw is heel goed in regelen, vind ik tenminste:D.

Groeten, Eddy
 
Hallo allemaal,

Weer verder met het bespannen.
De hoofdsteun:
090.jpg


De romp…
091.jpg


…en de andere zijde.
092.jpg


De cockpitkap:
093.jpg


Even passen:
094.jpg


De binnenzijde van de cockpitkap in zilverkleur.
095.jpg


De bovenzijde deels zwart.
096.jpg


Het rubber voor de randen weer tevoorschijn gehaald.
097.jpg


En vastgezet.
098.jpg


099.jpg


Binnenkort weer meer.

Groeten, Eddy
 
Back
Top