De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Haasten hoeft nog niet eens.
Puur ruwbouw kan het verrot hard gaan (mits de ruwbouw onderdelen compleet zijn)
bij mij is altijd de afbouw, electronica, aansturingen wat veel tijd vreet. het zichtwerk.
moet je gewoon over nadenken.. proefpassen.. proberen testen en weer opnieuw :D

en bij mij komt het zwaartepunt altijd staartlastig uit, dus ik probeer dan nog veel te verbouwen om onderdelen naar voren te krijgen.
lood is zonde..
lichter vliegt beter.. en bouwen is ook hobby, dus mag wat langer duren ;-)
 
G.J. heeft de Ion weer helemaal in orde gemaakt.
Het landingsgestel van de Shark wordt morgen gerepareerd.
Dan kan ik binnenkort weer vliegen.
Drie van de vier Mentor's zijn verkocht.
Binnenkort kunnen ook de Venture en de Massimo de lucht in.
Leuke hobby.
 
De Massimo kunnen we achter mijn huis vliegen als je langskomt.
Mijn Ion heeft ook gevlogen, op de foto zie je in de verte een zwart stipje, dat is de Ion vliegend vanaf mijn privevliegveld.
En ook liggend op mijn helling.
ion.jpg



ion2.jpg
 
Even weer bijpraten met jullie. Alle vier de Mentor's zijn verkocht. Einde van het piepschuim tijdperk daarmee.

De Sebart Shark is gerepareerd. Daar ga ik binnenkort weer mee vliegen. Wat een zwakke landingsgestel constructie zeg. Dat moet wel kapot gaan.
De romp is ook erg hoog en daardoor behoorlijk zijwindgevoelig. Geen blijvert wat mij betreft. Wel reageert hij lekker snel.
Hij heeft ook erg kleine wieltjes. Zo is hij ook kapot gegaan. Vlak voor het loskomen in een gleuf geschoten.

De grote Wind 110 overweeg ik weg te doen. Er is slechts een keer mee gevlogen en wel door G.J. De kant van "kunstvlucht" ga ik toch niet op.
Als ik hem goed kan verkopen, wil ik er iets snellers voor terug. Weet iemand hoeveel hij nieuwe gekost heeft? Hij is helemaal vliegklaar, met een Hacker motor er in.
 
Ja... 'landingsgesteldheid'... vaak instant wrak... of heel goed leren landen.
Sebart?... kent maar 1 goede vliegrichting... meskant... lukt dat niet... is het messkant.
Als ik ze zie vliegen... is het ook bij stevige wind... wordt er denk ik ook strak gestuurd... het lijkt als op rails.
Maar die jongens landen nog zelfs kisten in de 'reverse'... het is dus ook de stuurkunst.
Veel vliegen... en grenzen verkennen. Toch?
Gr Bas
 
Beste willy,

Die landingsgestel constructie, meestal is dat expres.
iedereen heeft wel eens een vlotte landing waarbij het knap is dat het heel blijft. of niet.
maak je het landingsgestel en alle bevestigingen heel sterk, breekt de romp.
Er moet ergens een breekpunt zitten. wat niet het hele toestel tot aanmaakhout reduceert.

dus vaak in RTF of voorgebouwde toestellen zie je een slappe bevestiging aan de romp.
of een erg verend landingsgestel. wat ook zo breekt en zo
ik heb zelf bij een paar kisten nylon bouten in het landingsgestel zitten. dat breekt iig eerder dan de romp.

qua wielmaten, zelf zit ik altijd op 75 mm of groter.
schiet het nog wel eens in een molshoop of zo. maar dan had de boel maar door moeten leren voor showroommodel :D


Qua "kunstvlucht", feit dat je die kant niet op gaat, wil niet zeggen dat de kist door jou niet te vliegen is.
het gaat om de eigenschappen, niet perse waar hij voor ontworpen is.
ik heb ook 2 echte 3d toestellen ondertussen.. niet dat ik zo goed 3d kan vliegen.
maar die dingen vliegen gewoon zo lekker..
licht, veel vermogen, maar de boel is toch dermate sterk dat je in de lucht niet echt heel heftig op hoeft te letten.
en als je hard genoeg aan de knuppels trekt, lijkt het soms ook nog ergens op:D
al zijn het geen snelheidsduivels. enigste nadeel.

maar daar heb ik andere kisten voor.
 
Ja... 'landingsgesteldheid'... vaak instant wrak... of heel goed leren landen.
Sebart?... kent maar 1 goede vliegrichting... meskant... lukt dat niet... is het messkant.
Als ik ze zie vliegen... is het ook bij stevige wind... wordt er denk ik ook strak gestuurd... het lijkt als op rails.
Maar die jongens landen nog zelfs kisten in de 'reverse'... het is dus ook de stuurkunst.
Veel vliegen... en grenzen verkennen. Toch?
Gr Bas

Ik verleg continue grenzen Bas. Ook hier thuis .
Detail: De schade was tijdens het opstijgen ontstaan. Een van de mini-wieltjes schoot in een opening in het gras.
 
Beste willy,

Die landingsgestel constructie, meestal is dat expres.
iedereen heeft wel eens een vlotte landing waarbij het knap is dat het heel blijft. of niet.
maak je het landingsgestel en alle bevestigingen heel sterk, breekt de romp.
Er moet ergens een breekpunt zitten. wat niet het hele toestel tot aanmaakhout reduceert.

dus vaak in RTF of voorgebouwde toestellen zie je een slappe bevestiging aan de romp.
of een erg verend landingsgestel. wat ook zo breekt en zo
ik heb zelf bij een paar kisten nylon bouten in het landingsgestel zitten. dat breekt iig eerder dan de romp.

qua wielmaten, zelf zit ik altijd op 75 mm of groter.
schiet het nog wel eens in een molshoop of zo. maar dan had de boel maar door moeten leren voor showroommodel :D


Qua "kunstvlucht", feit dat je die kant niet op gaat, wil niet zeggen dat de kist door jou niet te vliegen is.
het gaat om de eigenschappen, niet perse waar hij voor ontworpen is.
ik heb ook 2 echte 3d toestellen ondertussen.. niet dat ik zo goed 3d kan vliegen.
maar die dingen vliegen gewoon zo lekker..
licht, veel vermogen, maar de boel is toch dermate sterk dat je in de lucht niet echt heel heftig op hoeft te letten.
en als je hard genoeg aan de knuppels trekt, lijkt het soms ook nog ergens op:D
al zijn het geen snelheidsduivels. enigste nadeel.

maar daar heb ik andere kisten voor.

Ik begrijp dat de kracht ergens moet blijven tijdens een landing. Stel dat ik te hard land, dan zal de romp wel doormidden breken.
De hele kist is zo licht mogelijk gebouwd.

Het vliegen van de Shark is geen probleem, maar hij moet toch een keer naar beneden.

Er komen grotere winterbanden op
 
Alle ARF die hier het bouwhok gepasserd zijn... heb ik de rompen bullitproof versterkt... behalve de enkele schuimuitspatting...
dusdanig dat de krachten zich mooi over de romp verdelen, in plaats van pieken op een zwak punt. Heeft zich in al die jaren wel bewezen.
En zo breken de breekbouten waar ze moeten breken en redden daarmee de kist. Maarja... een ARF aanpakken... het slaat bij mij altijd door...

Maar mijn landingen zijn over het algemeen alleraardigst en uit de buurt van de boze vliegtuig etende boom bij ons veld.
Nu eerst even bootje restaureren... dan weer verder met mijn Koas... 'die moet hup in de la folie'... ik was het weer even zat.

Vliegen... nog te koud voor mijn gestel... maart hoop ik...
Ach ja...
 
Laatst bewerkt:
Alle ARF die hier het bouwhok gepasserd zijn... heb ik de rompen bullitproof versterkt... behalve de enkele schuimuitspatting...
dusdanig dat de krachten zich over de romp verdelen, in plaats van pieken op een zwak punt.
En zo breken breekbouten breken waar ze moeten breken en redden daarmee de kist. Maar... ARF aanpakken... het slaat altijd door bij mij...

Maar mijn landingen zijn over het algemeen alleraardigst en uit de buurt van de boze boom bij ons veld.
Nu eerst even bootje restaureren... dan weer verder met mijn Koas... 'die moet hup in de la folie'

Vliegen... nog te koud voor mijn gestel... maart hoop ik...
Ach ja...

Strategisch versterken dus. Lijkt mij moeilijk. En wordt hij daardoor niet te zwaar? Het juiste compromis zien te vinden?
 
Ik heb op een van mijn kisten forse wielen.
Elke keer was het raak met de kleinere wieltjes, komt ook veel meer kracht op het gestel te staan door met kleine wielen te landen.
Vooral als je veel vliegt en ook nog buiten het seizoen, is het gras soms aardig lang.
Nu gaat het prima, sindsdien niet meer hoeven repareren. Als je wilt kan ik ze eens opmeten.
IMG_20200113_224655015.jpeg
 
Ik heb op een van mijn kisten forse wielen.
Elke keer was het raak met de kleinere wieltjes, komt ook veel meer kracht op het gestel te staan door met kleine wielen te landen.
Vooral als je veel vliegt en ook nog buiten het seizoen, is het gras soms aardig lang.
Nu gaat het prima, sindsdien niet meer hoeven repareren. Als je wilt kan ik ze eens opmeten.
Bekijk bijlage 350532
Graag Arnold. Ik heb nog grotere wielen liggen. Ik zal deze kleine straks ook opmeten.
Met de wielen van de Mentor had ik nooit problemen.
 
Nee! Dat viel reuze mee...
Maar ik maak wel tevoren bestek. Goede maatvoeringen.
Heb in mijn Rascal 40 rebuild wel plaatjes staan.

Daar heb ik ook op een sinkholeput de gear verloren. Schadeloos. Twee boutjes en ik kon weer vrolijk verder.
 
groter is beter.
al valt 6,5 cm in mijn mening nog onder klein..
op een grof grasveld. 7,5, liefst groter.

sommige kisten maakt dit niet uit..
dat zijn vaak kisten met een kort landingsgestel, en vaak wat gewichtig.
bij een hoog landingsgestel is de arm vrij groot. Als de wielen dan weerstand pakken, gaat het vliegtuig vlot over de wielen heen voorover.
bij een zware kist moet er een hoop massa in beweging komen om problemen te creëren, dus dat duurt ff.
lichte kist (in verhouding) gaat zo ondersteboven.

schuimpjes maakt het regelmatig ook niet echt uit.
maar die hebben ook niet echt een starttraject of landingstraject.
die zijn binnen 1 meter los, en staan ook binnen 1 a 2 meter.
als je die dingen hetzelfde laat doen als een zware kist, zul je zien dat schuimpjes dat probleem ook hebben.
en heftig ook.

vlak ook het belang van soepel en gelijkmatig draaiende wieltjes niet uit....
 
Wel. Ik zet op de modellen altijd grotere wielen. Heeft te maken met het veld.

De kleine PT19 kreeg ik met de schaalwieltjes niet los. Zit ook maar een lullig OS 26 FS op. Maar met flink grotere, lukte het wel.

Grotere wielen rollen makkelijker over oneffenheden, rollen beter af.... relatief...
Rijtuigen hadden gigantische wielen om over ruwe wegen af te kunnen rollen... overspanning van een oneffenheid is groter.

Minimum op mijn modellen van zo een span van rond +160 mm, de 68mm Kavan, of Graupner. Zal nu wel over zijn met beiden. Kavan is stuk, overgenomen door Pelican, Graupner nu tweede male aan gort.

Op de Rascal 40 heb ik zelfs 85 mm zoiets. Steken wel in wielkappen.
Maar daarmee rolt het vlot van het veld los... en nose over? Juist niet...
dat heb je luist met die te kleine wieltjes...
 
Laatst bewerkt:
Trouwe lezers vragen of er nog wat te perikelen valt? Toevallig wel.

De vloot voor 2020 staat deels klaar. Hij bestaat uit;
1 Sebart Shark, vliegklaar.
2 Ion Pro+, zender installeren.
3 E2K, zender installeren.
4 FourStar 60, zender installeren.
5 X-Tra 60, zender installeren.
6 Venture 60, in aanbouw.
7 Massimo, in aanbouw.

In welke volgorde adviseren jullie te gaan vliegen. Zelf denk ik met de Shark te beginnen. Daar heb ik eerder al mee gevlogen. Hij wendt lekker snel.
Verder is het plan om standaard met een grote laagdekker te gaan vliegen, zoals de FourStar, de Venture, de X-Tra.
Daarnaast komt de snellere tak in beeld,
zoals de IonPro, de Massimo, de E2K. Voor het eind van het seizoen kijken een paar cracks uit naar f5b of d toestel.
Zo nu weten jullie weer (bijna)alles over mij.

Gegroet zei u allen,
Wil
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top