De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.645
    Locatie:
    Rotterdam
    mijn 10 cent.

    voor het seizoen begint, 1 kist aanwijzen als "hoofdkist"
    die gaat altijd mee, en wordt minimaal een paar keer gevlogen per vliegmoment.

    in jouw geval zou ik de fourstar doen.
    die is af. en met mijn fourstar 40 heb ik nog steeds lol.
    rustig uit zichzelf, wild als het moet.

    de apparaten die in aanbouw zijn kun je niet meetellen. komt wel als ze helemaal klaar zijn.
    anders ga je overhaasten en zo.

    de snelle vloot zou ik er ook 1 als hoofd kiezen.
    dus dan vlieg je de fourstar, en daarna met de snelle jongen.
    maar met die regel, dat de fourstar altijd hoofdvliegtuig is.
    de snelle jongen is voor wanneer je jezelf sterk voelt.
    en dat kun je alleen voelen als je vliegt. en dan komt de fourstar weer mooi van pas.


    tussendoor kun je natuurlijk best met wat anders vliegen.
    maar leer eerst de gekke dingen in detail maar eens van 1 kist.
    leert je over de tijd heen ook beter vliegen met andere kisten.
     
    wvr vindt dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    2.113
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Student. Dat zijn wijze woorden.

    Ik denk ook aan een mooie grote laagdekker voor "elke" dag, waar ik nagenoeg altijd mee kan vliegen.
    De FourStar 60 is daar bij uitstek geschikt voor. Deze heb ik natuurlijk ook niet voor de flauwekul gekocht.

    De snelle rakker komt pas op het veld, als de weersomstandigheden, zoals zichtbaarheid, prima zijn en de piloot een goed gevoel heeft.
    Ik ga ook nog naar G.J. in Duitsland om met snel spul te vliegen.

    Ik denk dat dit een geweldig vliegjaar gaat worden.
     
    Arnold 85 en easy vinden dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.925
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je wilt te veel en je moet zorgen dat er altijd een kist klaar staat om te vliegen.
    Nadeel van electro is dat je voordat je kan vliegen eerst moet laden.
    En als het een beetje stroom gaat trekken moet je ook een uur vantevoren op gaan warmen.
    Dat was zo fijn met brandstof, brandstof erin, aanslingeren en gaan.
    In de brandstoftijd beslisten we 5 minuten vantevoren of we zouden gaan vliegen.
    Dat gaat nu niet meer.

    De Shark, Fourstar en Xtra zijn modellen die, op het laden na, klaar moeten staan om te vliegen.
    De E2K heb je hulp bij nodig, die moet aan de kabel en de Ion ook nog.
    Ik weet niet hoe de MPX Cockpit als leerlingzender aangestuurd wordt, als het met een PPM signaal gaat dan zou je er ontvanger van een ander merk aan kunnen koppelen.

    Met de opstelling zoals we die in de Ion hadden, leerlingzender Graupner MX-22 aan de kabel naar de leerlingzender Taranis heeft beperkingen omdat je maar 4 kanelen over kan geven, dus in het geval van de hotliner, niet het gas omdat dat op een schakelaar zit.

    Binnenkort heb ik mijn Avionik F5B weer klaar, dan ga ik toch even zoeken of ik dan alle kanalen over kan geven.
    Dan kan je eens met een echte kist vliegen.
    Je zei dat ie er met 6000 Watt of zo wel goed vandoor zou gaan.
    Ik heb even gerekend, 350 km/u haalt ie wel, in een seconde of 2-3.
    Dus het is wel leuk als je de schakelaar over kan halen en de explosie mee kan maken.

    GJ
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Lunteren
    Je bent lekker op st(r)oom Wil!
    Kisten genoeg, zie dat je ze heel houd!
    Ikzelf heb altijd, na een poosje niet vliegen, even een "wenmomentje" nodig. Het seizoen met een lief kistje beginnen!

    Pfoee. .....klinkt ernstig snel, Gert Jan!
    Ben benieuwd of Wil dat kan handelen!

    Hou je ons een beetje op de hoogte, Wil? Ik blijf je manier van schrijven leuk vinden.

    Groeten,

    Arnold
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.925
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, dat kan Wil niet handlen maar als de neus een beetje omhoog staat en je haalt de schakelaar om dan kan er niks gebeuren.
    Na 2 seconden is het toch een stipje, dan laat ie de schakelaar wel los.
    En ja, ik ben noodgedwongen 4-5 jaar gestopt en het voelt nog steeds niet als vroeger.
    Vroeger hoefde ik niet na te denken, ik pakte een kist, maakte niet uit wat of van wie en ik vloog er mee weg.
    Maar nu zit er tussen de oren iets van..uhh hoe ligt ie, kan ik hem landen, zorg dat ie heel blijft.
    En dat is zo a- relaxted vliegen.
    Dus vandaar dat ik maar weer oppak wat ik mijn laatste 8 vliegjaren als dagelijks kistje had, een heftige hotliner en hopelijk geeft dat weer het gevoel terugen als het fout gaat is het 2000 euro de kliko in...

    GJ
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    2.113
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik wil niet zoveel (tegelijk), vandaar de vraag.

    Wat ik wel altijd doe is, vooruit denken, plannen, lezen, zoeken, speuren, praten, schrijven. Voor mij is dat een deel van de hobby. Voor iemand anders misschien compleet gestoord gedrag. Maar het gaat natuurlijk om ieder zijn eigen beleving. Het is een prachtige hobby.

    Ik ben gaan leren vliegen om uiteindelijk met snelle kisten om te kunnen gaan. Het heeft wat langer geduurd, dan ik aanvankelijk gedacht had.
    Maar ik heb sterk het gevoel, dit jaar een heel eind te komen. Verder heb ik veel hulp van alle kanten en de nodige waardevolle vriendschappen gekregen.
    Onder andere iemand ;) die sinds kort in Duitsland woont :D.

    En ander leuk nieuwtje is, dat ik in juni met een groep vrienden ga vliegen in de Vogezen. Petit Ballon heet die berg.
    Ik durfde eerst niet toe te zeggen, omdat ik dacht dat camping Les Amis de la Nature een homo-naturisten camping was.
    Maar de vliegcollega's hebben mij van het tegendeel kunnen overtuigen. Ik heb overigens niks tegen homo's en naturisten.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.925
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Le petit ballon is een helling.
    Dus een hellingkist meenemen.
    Licht zwevertje met klein electromotertje als het niet meer draagt.
    Ik hen zo'n helling achter mijn huis voor zuidenwind en mijn modelvliegclub helling is noorderwind.
    Maar als het wat harder waait, dat is zeldzaam hier in de eifel of in de vogezen, dan kan een zwaardere electrozwever daar ook goed terecht.
    Ik heb in Oostenrijk alleen maar met de f5b kist gehellinkt.

    GJ
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    2.113
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Heel houden staat bij mij ook voorop. Ik wil bij de start nog wel eens te ruw vliegen. Na een rondje is dat weg.

    Ik blijf zeker schrijven Arnold, want de humor moet regelmatig het hoofd uit. Soms moet je de lachebekkies er zelf bij denken.

    Groeten, Wil
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    2.113
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat hellingvliegen inhoud. Je adviseerde eerder de Ion Pro mee te nemen en ik denk, dat ik ook de FourStar 60 mee neem.
    De collega's nemen vast grotere zwevers mee, wel met motor.
     
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Doesburg
    Ja deze had je hier via MBF volgens mij, je was me denk ik net voor, ik vond het een mooi toestel.
    Moch je na lang aanschouwen denken "mwa die kan ook wel weer weg..." dan houd ik me aanbevolen :)
    En anders, veel plezier maken met het toestel!
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    2.113
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je. Ik ga er mee leren vliegen.
    Hij is aan de kleine kant. Maar het was betaalbaar.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.925
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, de Fourstar kan je thuislaten.
    Je kan en mag daar geen motorkisten vliegen.
    Electrozwevers is wat anders.
    Hellingzweven is gebruik maken van de wind die tegen de helling opwaait en zo lift veroorzaakt.
    Daar kan je met je zwever dan op hangen.
    Het is wel leerzaam want je vliegt redelijk dichtbij en vaak zie je de kist vanaf de bovenkant.

    Hier zie je de locatie.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    882
    Ik weet niet of de beperking in de Graupner MX-22 zat, maar met de Taranis kan je volgens mij tot 8 kanalen overnemen van de leerling zender.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.925
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ook via de kabel?
    Draadloos weet ik maar het ging via de dsc kabel en dan kan je volgens mij alleen maar de hoofdfuncties overgeven.
    Tussen Graupner en Graupner gaat het wel.
    De MX22 was trouwens de leraar zender.

    GJ
     
  15. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    882
    De Taranis geeft 8 kanalen door via de trainerkabel
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.925
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zal het eens met de scoop bekijken.
    Als de Taranis 8 kanalen doorgeeft dan zit het probleem in de inkomende kant van de MX22.
    Nadeel is dat er geen duidelijke documentatie is.
    Tussen 2 graupners werkt het wel maar dan werkt het met een optocoupler.
    Dat systeem werkt niet samen met de Taranis.
    Andere optie is toch die Horus kopen maar die F5B kisten zijn zo lastig te programmeren, in mijn MX22 zet ik hem binnen 30 minuten erin maar met open source moet ik alles weer opnieuw gaan bedenken en er is ook niemand in het wedstrijdcircuit die de Horus vliegt, zal wel een reden hebben.

    GJ
     
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.333
    Locatie:
    Antwerpen
    Petit ballon is zweefgebied, wie daar met iets anders dan een (E)zwever vliegt doet aan heiligschennis :stout::rofl:
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb ooit eens op de Wasser Kuppe op een windstille dag, met een Hacker Zoom 4D (een EPP electo toetelletje van 100 cm) en een hoellein Libelle, F-slepp willen proberen. Vonden ze geen strak plan hoor...…….
     
  19. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    882
    Ik wil je gerust eens helpen met een Horus programmeren.
    Als jij weet wat er moet gebeuren dan moet het ook binnen een half uur te doen zijn.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    2.113
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oei, dan moet ik de Ion wel heel zien te houden.
     

Deel Deze Pagina