De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat spul moet je uitleggen op te bouwtafel. Alles rustig besnuffelen. Wat hoort waar.
Potmeters van het IQ een beetje fine-tunen... en dan ontstaat gestalte.

En anders... bestel een Westerly bij een kit cutter... gewoon om te bouwen...
Klassiek, niet snel... maar om het bouwen en het 3D inzicht te trainen...
Een makkelijker puzzel.

De Venture gaat toch wel lukken hoop ik?

Dat kan ik eens proberen. Misschien zie ik dan tussen het balsahout het bos weer.

Met de Venture heeft afgelopen winter iemand steeds gezegd wat ik moest doen. Hij is voor meer dan 50% klaar.
Motor en accuhouder inbouwen heb ik al vaker gedaan. Servo's moet ook nog wel lukken. Foliën kan ik ook al.
 
Laatst bewerkt:
Die impresivo hebben ze enkele jaren geleden in Weert als clubproject gebouwd vanaf tekening en geen van die modellen vloog goed. Beter iets anders bouwen...…...
 
Die impresivo hebben ze enkele jaren geleden in Weert als clubproject gebouwd vanaf tekening en geen van die modellen vloog goed. Beter iets anders bouwen...…...
Vreemd want de duitsers zijn er erg over te spreken.
Mijn Impressivo vloog ook goed, behalve dan dat mijn uitslagen veel te groot waren en er daardoor weer een bouwdoos van gemaakt is.

Denk dat ze in Weert dan iets fout gedaan hebben, of niet kunnen vliegen.

GJ
 
die mensen kunnen wel vliegen hoor. Ik heb de tekening hier liggen en zie nergens tipverdraaiing staan, en die moet hij volgens mij wel hebben. Ik heb nog geen enkele vliegende vleugel gehad zonder die tipverdraaiing.
 
Die impresivo hebben ze enkele jaren geleden in Weert als clubproject gebouwd vanaf tekening en geen van die modellen vloog goed. Beter iets anders bouwen...…...

Elk forum staat vol met tegenstrijdige adviezen. Op YouTube staan filmpjes waarop ze prima vliegen. Ik waag het er op.
 
Ja, ik had de kleinere impressivo.
En Theo, ik heb meerdere vliegende vleugels en planken gebouwd, zonder tipverdraaiing.
Dit profiel is een simpele NACA 0009 met een redelijke pijlstelling.
Om er een S-slag in te krijgen zet je de roeren iets omhoog, zeker bij de start, staat ook in de bouwbeschrijving.
En Hager-CNC brengt geen rotzooi op de markt, ze vliegen prima.

GJ
 
Ja, ik had de kleinere impressivo.
En Theo, ik heb meerdere vliegende vleugels en planken gebouwd, zonder tipverdraaiing.
Dit profiel is een simpele NACA 0009 met een redelijke pijlstelling.
Om er een S-slag in te krijgen zet je de roeren iets omhoog, zeker bij de start, staat ook in de bouwbeschrijving.
En Hager-CNC brengt geen rotzooi op de markt, ze vliegen prima.

GJ

Gelukkig, ik begon mij al lichtelijk zorgen te maken.
Blijft de vraag, waarom de toestellen die Theo noemde allemaal zo slecht vlogen.
 
Blijft de vraag, waarom de toestellen die Theo noemde allemaal zo slecht vlogen.

Als ik hoor over slechte toestellen dan begin ik eerst aan de vliegkunst van de piloten te denken.
Iedereen denkt dat hij/zij heel goed kan vliegen.
Dat heb ik op de wedstrijden gezien, sommige mensen hele verhalen en dan komen ze op een wedstrijd vliegen en dan hebben ze de kist amper onder controle.
We hebben nooit iemand geweigerd maar stonden af en toe wel met gevaar voor eigen leven het ding 100% van de tijd te volgen, wat je normaal niet doet.
Als het de piloot niet is dan is er iets fout gegaan bij de bouw.
Het kan de motordomp of een ander kleinigheidje zijn.
Bij jouw bouwavond zag ik ook mensen rare dingen doen, dat ik denk, dat zijn de basisbeginselen, maar dan toch anders doen.
En het kan natuurlijk ook zijn dat je hele andere verwachtingen hebt van een model.
Je kent ook zelf het verhaal van jouw clubgenoten die de Ion Pro meteen bestempelden als, niet te vliegen, te dun profiel, valt uit de lucht.
Je hebt er zelf mee gevlogen, niets van dat alles, is gewoon een goed te vliegen, wat sneller model.
Als je zo'n ding dan gaat vliegen als een thermiekzwever, of de verwachting hebt dat hij zo vliegt, ja dan is het een kreng.

GJ
 
voor het gevoel..
Wij hebben in de club eens een keer een wedstrijdje gehouden met lintjes vliegen (combat)
beter: van elkaar af vliegen.

daar gaan we geen nette kisten aan wagen.
dus was het plan om er een flitetest vleugeltje voor te bouwen, de versawing, als ik het mij goed herinner.
dit hebben dus ook heel wat mensen gedaan. ikzelf ook.
Dan zou je zeggen: zelfde tekening, zelfde filmpjes, kan niet mis gaan.

grapje wil, dat van de gigantische lading versawings die de bewuste dag klaar lagen voor de maiden (beetje kort gepland, dus bijna niemand had de kist al ingevlogen) er maar 4 echt meegedaan hebben.
zwaartepunt had iedereen uitgewogen. roeren goed en zo.
alleen schoot de ene bij weggooien recht omhoog, de andere recht omlaag.
eentje was zo kritisch op de roeren, dat hij vrij vlot moeder aarde van de binnenkant bekeek.
een andere had last van strippende servo's
weer een ander kwam een ander toestel tegen
we hadden er 1 die bij de eerste bocht al meteen de vleugelhelften netjes samenvouwden.
De mijne ging redelijk, alleen bij de start was het kritisch. mijne was ook 300 a 400 gram te zwaar (op een kilo totaalgewicht). ben deze later met elastiek af gaan schieten, stuk leuker en beter om te starten.
terwijl weer een paar andere clubgenoten vanaf de eerste start een geweldige kist hadden.

waarmee ik wil zeggen: sommige kisten kun je met 10 man bouwen, en daarna met 10 verschillend vliegende kisten eindigen.
kan best zijn dat het vrij kritisch is om de kist recht te bouwen.
het ene ontwerp kan beter met afwijkingen omgaan dan het ander.
vliegende vleugeltjes zijn in dat opzicht altijd wel wat kritisch.
ene persoon bouwt ook een stuk kritischer dan de ander. en vaak zie je dat terug in het toestel, of in het vlieggedrag, of beide
grappig genoeg zie je doorgaans wel dat de kisten van kritische bouwers wel goed vliegen, waar het bij de wat "snellere" bouwers vlot lastig wordt
 
Pfieuwwww.... Tenminste nog een kit om te bouwen.
Ik zit een ARF helemaal van top tot teen over te verzinnen en uit te voeren/verbeteren :eek:
 
grappig genoeg zie je doorgaans wel dat de kisten van kritische bouwers wel goed vliegen, waar het bij de wat "snellere" bouwers vlot lastig wordt

Ik ben een snelle bouwer maar dit soort modellen die eigenlijk niet verkeerd te bouwen zijn kan je gewoon niet verknallen.
Er zit niet eens een echte tekening bij, het spreekt voor zich.
De freesdelen vallen in elkaar, druppel lijm er tussen (ik gebruik toch nog steeds snelle witte houtlijm) en klaar.
Om hem krom te bouwen heb je een kromme bouwplank nodig.
In het geval van de Impressivo moet het aan de piloten of instellingen gelegen hebben.
Een vliegende vleugel met deze pijlstelling is niet zo kritisch.
Mijn vliegende planken, die waren pas kritisch, halve dag samen met Gerben op het duin gestaan om hem goed uitgebalanceerd te krijgen
En een licht gepijlde vleugel had ik binnen een paar worpen voor elkaar.

PS, Wil en Bas, ik ben weer thuis, jullie kunnen weer bellen, Whatsappen leek me niet zo'n goed idee.


GJ
 
Laatst bewerkt:
Ik merk bij ellk nieuw toestel dat instellen, afstellen, trimmen en balanceren erg veel uit kan maken. Ik vlieg er pas mee, als een ervaren piloot hem getest heeft.
 
@GJVO Wil inderdaad niet zeggen dat een snelle bouwer altijd problemen heeft :D
meeste zelfbouwers zijn kritisch genoeg.
Maar iemand die regelmatig uitdagingen heeft met zelfgebouwde kisten, zie je als overeenkomst toch vaak dat het niet zo'n nauwkeurige bouwer is(oftewel, de snelle bouwer)
nagaan hoe snel jij zou kunnen bouwen, als je ook nog eens minder kritisch zou zijn?
heb je ook meteen meer om te bouwen, aangezien er dan wel eens wat neervalt..

Hoe vaak je een kist met speling, losse onderdelen of glad verkeerde roeraansturing nog bij de keuring eruit pikt..
dan ben je toch ff blij dat er een keuring is:D

@WillydeWoofer
dat afstellen en zo krijg je vanzelf ervaring mee.
dat vliegen en invliegen ook.
ooit ben jij zelf ook die ervaren vlieger die zelf zijn kisten invliegt :D
Het is ook altijd een beetje de stress van "hoe gedraagt het ding zich.." voor het ding los komt..
eenmaal een paar keer gedaan, is het niet zo spannend. wel leuk.
en het zelfvertrouwen hebben dat als het mis gaat, je zelf niet zo veel meer gedaan had kunnen hebben om hem te redden.
 
Gert-Jan, even voor de duidelijkheid, die clubleden kunnen een heel goed stukje vliegen.

Ik heb net de tekening bekeken die ze gebruikt hebben en daar staat niks in van roeren omhoog of een s-slag profiel. Volgens de tekening is alles mooi recht volgens het gebruikte profiel. Welk profiel dat is staat er niet op. het heeft geen s-slag of wat dan ook. Als ik hem zo bouw van de originele tekening vliegt hij idd niet. Ze hadden er verder niks bij van beschrijving of zo, misschien dat het daar dan instaat, maar dat weet ik dus niet. het afgelopen winterproject is vrijwel perfect verlopen en alle toestellen vliegen perfect.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top