Bert V
verslagschrijvers
De renovatie van een Inga IV.
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een – voor mij - nieuw "oudje"; n.l. een “Inga IV”
.
Al een paar jaar had ik zin in een model als deze, maar omdat ik vond dat ik nog genoeg projecten op zolder en de plank had staan heb ik de aanschaf hiervan steeds uitgesteld.
Na het gereedkomen van mijn "Ebba Victor" en daarna de renovatie van mijn "Draak", had ik de renovatie van mijn "Fairey Huntsman 31" weer opgepakt, maar - waarschijnlijk omdat ik niet zoveel met snelle motorboten heb - kon ik tot op heden nog niet echt een band met dit model krijgen of vinden
.
Dus verder ploeteren, of voor een poosje de FH aan de kant en op zoek gaan naar iets waar ik meer mee heb om te bouwen / renoveren
?
Na voor de zoveelste keer de nodige afwegingen ge-plust en ge-mint te hebben, leek me nu toch de tijd wel rijp voor de al jaren spelende wens, namelijk een leuke ketch- of schoener getuigde zeilboot.
De voor mij in aanmerking komende schepen waren de “Atlantis” van Robbe, de “Collin Archer” van Billing Boats of de “Inga IV” van Hegi.
De eerste twee zijn bij mijn weten nog (beperkt?) nieuw leverbaar, maar de “Inga IV” is dat al vele jaren niet meer en wordt daarmee steeds meer een vintage boot die je ook minder vaak op beurzen, vaardemo’s of aan de waterkant tegen komt.
De “Atlantis”, een zeer fraai en sierlijk zeilend schip was al in het bezit van een clublid van de plaatselijke modelbouwvereniging alhier en daarom (voor mij) liever wat anders, de “Collin Archer” is eveneens een zeer prachtig model maar vanwege zijn boegspriet in verenigingsverband ook best kwetsbaar te varen (maar misschien later toch nog eens
).
Dus blijft over; een tweedehands “Inga IV”
.
Enkele weken geleden kwam vrij onverwachts de bij onderstaande foto's getoonde “Inga” in beeld, heb haar - met de wetenschap dat er heel wat aan moet gebeuren - overgenomen en heb er even zoveel zin in om hier weer een deftige dame van te maken
.
De "Inga IV" werd in de jaren 70 (en nog een poosje daarna) door Hegi / Revell op de markt gebracht en is afgeleid van de originele "INGA IV" die in 1967 bij scheepswerf Kröger in Rendsburg (D) van de werf kwam.
Het is een ketch getuigde motorsailer van het type of model wat vroeger (in het echt) en naar ik denk ook nu nog steeds, een geliefd schip voor de lange afstand zeilers is (zeg maar de zeilersgroep die op enig moment hun huis en haard verkopen, baan opzeggen en vervolgens voor (on)bepaalde tijd (sabbatical) de wereld rond gaan).
Ik heb in het verleden heel wat boeken en reisverslagen van deze categorie zeilers gelezen en soms zelf ook wel eens even bij weggedroomd.
Misschien juist daarom mijn voorkeur / voorliefde voor dit model
.
Het door mij verkregen model is ca. 35 jaar in bezit van de vorige eigenaar geweest en heeft volgens zeggen de laatste 20 jaar geen water meer onder haar kiel gehad.
Schoongemaakt is ze inmiddels, de minstens zo oude aanwezige elektronica bekeken, de opgelopen averij van jarenlang stilstand geïnventariseerd en nu eens kijken in welke uitvoering ik haar wil renoveren / op- of ombouwen.
Het zal, naar ik nu denk, met vrij grote zekerheid de wat lange afstand- en misschien iets minder de originele uitvoering worden.
Bij voldoende interesse wil ik hier via een verslag de voortgang van e.e.a. bijhouden.
Na thuiskomst direct even wat foto's voor het archief gemaakt.
De foto's spreken denk ik voor zich en hoeven even nog geen verdere toelichting over het wel of niet nodig zijn van een renovatie
.
Op bovenstaande foto kan je aardig goed zien waar ik met het (natte) schoonmaakdoekje gebleven ben
.
Een blik op de aanwezige elektronica.
En een foto van de originele "INGA IV".
Tot zover even.
Het begin is gemaakt, het "to do" lijstje groeit nog met de dag en wordt alsmaar langer, maar hoeveel het ook is, wat er moet gebeuren is nog steeds te overzien
.
Groet, Bert
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een – voor mij - nieuw "oudje"; n.l. een “Inga IV”

Al een paar jaar had ik zin in een model als deze, maar omdat ik vond dat ik nog genoeg projecten op zolder en de plank had staan heb ik de aanschaf hiervan steeds uitgesteld.
Na het gereedkomen van mijn "Ebba Victor" en daarna de renovatie van mijn "Draak", had ik de renovatie van mijn "Fairey Huntsman 31" weer opgepakt, maar - waarschijnlijk omdat ik niet zoveel met snelle motorboten heb - kon ik tot op heden nog niet echt een band met dit model krijgen of vinden

Dus verder ploeteren, of voor een poosje de FH aan de kant en op zoek gaan naar iets waar ik meer mee heb om te bouwen / renoveren

Na voor de zoveelste keer de nodige afwegingen ge-plust en ge-mint te hebben, leek me nu toch de tijd wel rijp voor de al jaren spelende wens, namelijk een leuke ketch- of schoener getuigde zeilboot.
De voor mij in aanmerking komende schepen waren de “Atlantis” van Robbe, de “Collin Archer” van Billing Boats of de “Inga IV” van Hegi.
De eerste twee zijn bij mijn weten nog (beperkt?) nieuw leverbaar, maar de “Inga IV” is dat al vele jaren niet meer en wordt daarmee steeds meer een vintage boot die je ook minder vaak op beurzen, vaardemo’s of aan de waterkant tegen komt.
De “Atlantis”, een zeer fraai en sierlijk zeilend schip was al in het bezit van een clublid van de plaatselijke modelbouwvereniging alhier en daarom (voor mij) liever wat anders, de “Collin Archer” is eveneens een zeer prachtig model maar vanwege zijn boegspriet in verenigingsverband ook best kwetsbaar te varen (maar misschien later toch nog eens

Dus blijft over; een tweedehands “Inga IV”

Enkele weken geleden kwam vrij onverwachts de bij onderstaande foto's getoonde “Inga” in beeld, heb haar - met de wetenschap dat er heel wat aan moet gebeuren - overgenomen en heb er even zoveel zin in om hier weer een deftige dame van te maken

De "Inga IV" werd in de jaren 70 (en nog een poosje daarna) door Hegi / Revell op de markt gebracht en is afgeleid van de originele "INGA IV" die in 1967 bij scheepswerf Kröger in Rendsburg (D) van de werf kwam.
Het is een ketch getuigde motorsailer van het type of model wat vroeger (in het echt) en naar ik denk ook nu nog steeds, een geliefd schip voor de lange afstand zeilers is (zeg maar de zeilersgroep die op enig moment hun huis en haard verkopen, baan opzeggen en vervolgens voor (on)bepaalde tijd (sabbatical) de wereld rond gaan).
Ik heb in het verleden heel wat boeken en reisverslagen van deze categorie zeilers gelezen en soms zelf ook wel eens even bij weggedroomd.
Misschien juist daarom mijn voorkeur / voorliefde voor dit model

Het door mij verkregen model is ca. 35 jaar in bezit van de vorige eigenaar geweest en heeft volgens zeggen de laatste 20 jaar geen water meer onder haar kiel gehad.
Schoongemaakt is ze inmiddels, de minstens zo oude aanwezige elektronica bekeken, de opgelopen averij van jarenlang stilstand geïnventariseerd en nu eens kijken in welke uitvoering ik haar wil renoveren / op- of ombouwen.
Het zal, naar ik nu denk, met vrij grote zekerheid de wat lange afstand- en misschien iets minder de originele uitvoering worden.
Bij voldoende interesse wil ik hier via een verslag de voortgang van e.e.a. bijhouden.
Na thuiskomst direct even wat foto's voor het archief gemaakt.
De foto's spreken denk ik voor zich en hoeven even nog geen verdere toelichting over het wel of niet nodig zijn van een renovatie

Op bovenstaande foto kan je aardig goed zien waar ik met het (natte) schoonmaakdoekje gebleven ben

Een blik op de aanwezige elektronica.
En een foto van de originele "INGA IV".
Tot zover even.
Het begin is gemaakt, het "to do" lijstje groeit nog met de dag en wordt alsmaar langer, maar hoeveel het ook is, wat er moet gebeuren is nog steeds te overzien

Groet, Bert
Laatst bewerkt: