Renovatie van een Inga IV

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Bert V, 20 feb 2020.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    De renovatie van een Inga IV.

    Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een – voor mij - nieuw "oudje"; n.l. een “Inga IV” :).

    Al een paar jaar had ik zin in een model als deze, maar omdat ik vond dat ik nog genoeg projecten op zolder en de plank had staan heb ik de aanschaf hiervan steeds uitgesteld.

    Na het gereedkomen van mijn "Ebba Victor" en daarna de renovatie van mijn "Draak", had ik de renovatie van mijn "Fairey Huntsman 31" weer opgepakt, maar - waarschijnlijk omdat ik niet zoveel met snelle motorboten heb - kon ik tot op heden nog niet echt een band met dit model krijgen of vinden :confused:.
    Dus verder ploeteren, of voor een poosje de FH aan de kant en op zoek gaan naar iets waar ik meer mee heb om te bouwen / renoveren :rolleyes:?

    Na voor de zoveelste keer de nodige afwegingen ge-plust en ge-mint te hebben, leek me nu toch de tijd wel rijp voor de al jaren spelende wens, namelijk een leuke ketch- of schoener getuigde zeilboot.
    De voor mij in aanmerking komende schepen waren de “Atlantis” van Robbe, de “Collin Archer” van Billing Boats of de “Inga IV” van Hegi.

    De eerste twee zijn bij mijn weten nog (beperkt?) nieuw leverbaar, maar de “Inga IV” is dat al vele jaren niet meer en wordt daarmee steeds meer een vintage boot die je ook minder vaak op beurzen, vaardemo’s of aan de waterkant tegen komt.
    De “Atlantis”, een zeer fraai en sierlijk zeilend schip was al in het bezit van een clublid van de plaatselijke modelbouwvereniging alhier en daarom (voor mij) liever wat anders, de “Collin Archer” is eveneens een zeer prachtig model maar vanwege zijn boegspriet in verenigingsverband ook best kwetsbaar te varen (maar misschien later toch nog eens :rolleyes:).
    Dus blijft over; een tweedehands “Inga IV” :p.

    Enkele weken geleden kwam vrij onverwachts de bij onderstaande foto's getoonde “Inga” in beeld, heb haar - met de wetenschap dat er heel wat aan moet gebeuren - overgenomen en heb er even zoveel zin in om hier weer een deftige dame van te maken :yes:.

    De "Inga IV" werd in de jaren 70 (en nog een poosje daarna) door Hegi / Revell op de markt gebracht en is afgeleid van de originele "INGA IV" die in 1967 bij scheepswerf Kröger in Rendsburg (D) van de werf kwam.
    Het is een ketch getuigde motorsailer van het type of model wat vroeger (in het echt) en naar ik denk ook nu nog steeds, een geliefd schip voor de lange afstand zeilers is (zeg maar de zeilersgroep die op enig moment hun huis en haard verkopen, baan opzeggen en vervolgens voor (on)bepaalde tijd (sabbatical) de wereld rond gaan).
    Ik heb in het verleden heel wat boeken en reisverslagen van deze categorie zeilers gelezen en soms zelf ook wel eens even bij weggedroomd.
    Misschien juist daarom mijn voorkeur / voorliefde voor dit model :D.

    Het door mij verkregen model is ca. 35 jaar in bezit van de vorige eigenaar geweest en heeft volgens zeggen de laatste 20 jaar geen water meer onder haar kiel gehad.

    Schoongemaakt is ze inmiddels, de minstens zo oude aanwezige elektronica bekeken, de opgelopen averij van jarenlang stilstand geïnventariseerd en nu eens kijken in welke uitvoering ik haar wil renoveren / op- of ombouwen.
    Het zal, naar ik nu denk, met vrij grote zekerheid de wat lange afstand- en misschien iets minder de originele uitvoering worden.

    Bij voldoende interesse wil ik hier via een verslag de voortgang van e.e.a. bijhouden.


    [​IMG]
    Na thuiskomst direct even wat foto's voor het archief gemaakt.

    [​IMG]
    De foto's spreken denk ik voor zich en hoeven even nog geen verdere toelichting over het wel of niet nodig zijn van een renovatie :D.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Op bovenstaande foto kan je aardig goed zien waar ik met het (natte) schoonmaakdoekje gebleven ben :p.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Een blik op de aanwezige elektronica.

    [​IMG]
    En een foto van de originele "INGA IV".

    Tot zover even.

    Het begin is gemaakt, het "to do" lijstje groeit nog met de dag en wordt alsmaar langer, maar hoeveel het ook is, wat er moet gebeuren is nog steeds te overzien ;).

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2020
    MarcT vindt dit leuk.
  2. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Eindhoven
    Bert, je schrijft in je eerste post over de Fairey Huntsman 31. Heb je daar een bouwverslag van hier op het forum?
    Ik heb die boot gegoogled, en lijkt me een heel leuk project...

    Sent from my SM-J330F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Nee, een bouw- of renovatieverslag nog niet Roel, maar wat niet is, kan misschien nog komen :rolleyes:.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bert,

    Mooi project!
    Ik zie geen foto's, staan die niet op het forum ge-upload?

    Groeten, Jan.
     
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Jan en ja ik verwacht en zie er ook best een heel leuk project in.
    De Inga is voor zover ik het terug kan vinden nog nauwelijks of niet beschreven hier op het forum.

    Jaren geleden na de forum crash ben ik mijn foto's via "Google foto's" gaan plaatsen en dat bevalt eigenlijk redelijk goed.
    Het enige minpuntje is dat ééns in de zoveel tijd er tussen Google en mij iets mis gaat :(.
    Waarom weet en snap ik niet :frustie::hammer:, maar opnieuw plaatsen is dan de enige werkende oplossing (betreffende fotomappen staan bij mij voor wat betreft het MBF allemaal en standaard op openbaar).

    Moet ik het natuurlijk wel even weten dat een ander ze niet ziet, want ook zonder op het MBF aan te melden zie ik mijn foto's zelf wel gewoon.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2020
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik kan de foto's nu wel zien.

    Mooie lier, met volledig mechanische aansturing.

    Groeten, Jan.
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat vond ik ook een mooie lier Jan :).
    Omdat er van het aanwezige typeplaatje niet veel meer te lezen of te herleiden valt heb ik geen idee over het merk, herkomst of wat dan ook.
    Ik heb de winch en zijn constructie inmiddels al wel kunnen testen en die werkt nog zo goed, dat ik besloten heb om deze er voorlopig in te houden.

    [​IMG]
    Mocht iemand deze winch herkennen en er meer over kunnen vertellen, dan hoor ik dat graag.

    Bij het schip zat ook nog een vrij aardig uitgebouwde vintage "Multiplex Royal" zender, maar helaas is deze op de 35 Mhz. en gaat dus niet mee naar de volgende ronde
    (misschien dat deze zender 30 / 35 jaar geleden nog wel mocht of heb ik hem gewoon ter opruiming erbij gekregen :weetnie:).
    Jammer, want vintage met vintage - mitst het goed genoeg werkt en aan de regeltjes voldoet - vindt ik wel mooi om in ere te herstellen en te gebruiken.


    Groet, Bert
     
  8. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Zo dat is een mooie vondst Bert.
    In mijn jeugd had een buurman een vergelijkbaar schip in zijn bezit. Mede door die boot ooit aan deze hobby begonnen.
    Ik zou graag nog wat meer foto's zien van de electronica ,dat rode gedeelte stuurt de lier aan??


    Groeten en succes Dimitri

    Sent from my SM-G950F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Bert V vindt dit leuk.
  9. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Laatst bewerkt: 29 feb 2020
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Frank,

    Op dit moment werkt het tijdens het testen allemaal prima, maar met de wetenschap dat het allemaal 30 jaar of ouder is en ik weet dat plastic in die tijd bros en breekbaar kan worden hou ik het heel even in mijn achterhoofd.

    De ombouw (met een Frsky module) naar 2.4 GHz. is mij bekend en heb ik zelf zo'n jaar of vier geleden al eens met twee van mijn (40 Mhz.) F-14 zenders gedaan.
    Samen met een keuze schakelaar (40 Mhz of 2.4 GHz.) werken deze ombouw's prima en naar grote tevredenheid.
    Ik heb ook al even overwogen om dat met deze Multiplex zender te doen, maar gezien de kosten van 40 á 50 € (module + een ontvanger) geloof ik dat ik beter of liever de voorkeur geef aan een volledig nieuwe zender die ook nog enigszins programmeer- en instelbaar is.
    Daarbij lijkt het dat de verkoop van Frsky modules al een beetje uit begint te raken en niet meer bij iedere internet aanbieder in zijn assortiment zitten.
    Dus degene die er nog een wilt hebben moet misschien wel snel zijn.

    Als ik mijn Multiplexzender beter bekijk, denk of lijkt het mij, dat er een uitwisselbare zendermodule in zit en er dus mogelijk ook gewoon een 40 Mhz module in te zetten is. Mocht dat zo zijn, kan ik beter op zoek gaan naar zo'n (40 Mhz) module en bijbehorende ontvanger.

    Groet,
    Bert
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Dimitri,

    Je vraag over dat rode gedeelte is eigenlijk al door Frank (Pentip) beantwoord en ja, het is dus een servo-gestuurde schakelaar, waarbij de servo via een excentrische nokje twee schakelaars bediend en zo de winchmotor vóór- en achteruit kan laten draaien.
    Op de lijnomloop zitten twee - in de vorm van een klein balletje - aanslagpunten die ook weer de twee eindschakelaars bedienen en zorgen dat de boel niet van het dek getrokken kan worden.
    Het werkt vrij simpel en ik zal er binnenkort eens wat betere foto's of een kort filmpje van maken.

    Groet, Bert
     
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg van het renovatieverslag.

    Na schoonmaken van de Inga kon ik haar eens wat beter en op mijn gemak bekijken en een voorzichtige plan van aanpak maken :).
    Ook heb ik ondertussen het internet en andere fora afgestruind naar bruikbare informatie, foto’s en andere bouw- / renovatieverslagen.

    Zoals eerder opgemerkt zijn er genoeg dingen te doen en ben ik inmiddels ook met een aantal van deze dingen gestart.
    Echter om dit direct in een logisch te volgen renovatieverslag te vertalen, valt op dit moment voor mij nog een beetje tegen en moet ik daar nog even mijn draai in zien te vinden.
    Toch zal ik proberen de onderwerpen zoveel mogelijk bij elkaar te houden en niet teveel van de hak op de tak te springen.

    Een van de eerste dingen was, de romp en het dek aan stuurboord te herstellen.

    Blijkbaar heeft het schip tijdens opslag of een mogelijke verhuizing van ander huis, op/af de kast, de garage, zolder of berging een onfortuinlijke averij opgelopen :oops:.
    Daarbij is er op dekhoogte een scheurtje in de romp ontstaan, is de dek-balk ter plaatsen gebroken en is het dek over een lengte van zo’n 20 á 25 cm los van de romp. Gelukkig zijn al deze dingen goed te repareren.
    Heel voorzichtig heb ik het ingedrukte dek weer tot de goede positie op weten te krikken, de dek-balk gerepareerd en een extra onderdekse versteviging aan kunnen brengen.
    Daarna met de nodige zorg en afwegingen, ook de scheur en nog een paar kleine plekjes in de romp kunnen repareren om vervolgens de romp weer stijf tegen het dek te verlijmen.
    Hierbij gebruikte ik de - voor mij heel fijn en goed werkende – “Kombi Power” van Bison.

    [​IMG]
    Op deze foto is goed "de knak" in het dek, het los zitten van romp en dek en het scheurtje in de romp te zien.
    De scherpe kijker zal ook de andere twee beschadigingen weten te vinden en te zien.
    De hier aanwezige schakelaars - misschien wel heel handig en makkelijk te bedienen - maar zitten niet precies waar ik ze zou plaatsen en krijgen dus een nieuw plaatsje elders, alwaar ze ook vrij van eventueel overkomend (spat)water zullen zijn ;).

    [​IMG]
    Met een satéprikker even wat extra ruimte tussen dek en romp creëren, afplakken met tape waar ik geen lijm wil hebben en vervolgens de spleet tot het scheurtje in de romp goed opvullen met de eerder genoemde lijm van Bison.
    Dan met een messing strip en een aantal spanbandjes de romp mooi strak tegen het dek aan trekken.
    Als dit goed droog en uitgehard is kan ik voorzichtig de scheur wat open slijpen, schuren, lijm (ook tussen het resterende romp /dek gedeelte) aanbrengen en wederom de boel met de messing strip en spanbandjes netjes en voorzichtig op zijn plaats trekken.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De romp van de Inga is zoals op deze foto te zien is van GFK.

    [​IMG]
    Later alleen nog wat verder opschuren en alles mooi glad plamuren.
    Ik was van meet af aan al van plan de romp een andere kleur te geven, dus dat schuren en plamuren is geen ramp en moest toch gebeuren :D.


    Een van de dingen waar ik nu ook aan begonnen ben is de opbouw te herstellen.

    De opbouw heeft - buiten het voorgenoemde - het meeste onder “de tand des tijds” te lijden gehad en moet echt volledig gerenoveerd worden.
    Zoals op de foto’s duidelijk te zien is heeft het fineer waar deze mee bekleed is vrijwel overal los gelaten en ontbreken er een aantal deeltjes van.
    Het loshalen, opschuren en reparatie / verstevigen van een zijwand was een mooi werkje en hierna “smoelt” de boot al gelijk een stuk beter.
    Wat nu goed uitkomt is dat ik nog een klein voorraadje (nieuw) 0,5 mm. fineer heb liggen, dit had ik een jaar of acht geleden tijdens mijn werk eens bij een scheeps-interieurbedrijf gekregen, in die tussentijd weinig of niets van gebruikt, heeft het met regelmaat hier gruwelijk in de weg gelegen en vaak gedacht om er maar eens afstand van te nemen.
    Gelukkig dat laatste niet gedaan en nu is dan toch eindelijk het moment dat het goed van pas komt :p.
    Na het pellen van het oude fineer heb ik van alle (kajuit)opbouwdelen kartonnen malletjes gemaakt.
    Handig om op de nieuwe fineer over te zetten, of wanneer de fineer-transplantatie straks toch niet naar mijn zin is, een volledig nieuwe kajuitopbouw te kunnen maken.

    [​IMG]
    Waarom weet ik niet, maar in het kajuitdek ontbraken een paar dakspanten, deze dus ook maar gelijk even nieuw gemaakt en aangebracht.

    [​IMG]
    Het pellen en verwijderen van de oude fineer.

    [​IMG]
    Van alle panelen, kartonnen malletjes gemaakt om straks makkelijk op het nieuwe fineer over te zetten.

    [​IMG]
    Het voorraadje (afval) fineer wat ik jaren geleden eens gekregen heb en waar voor de modelbouw voldoende mooie stukken tussen zitten.
    Jammer is dat ik niet meer precies weet welk soort hout dit is (maar dat zal er destijds best wel bij verteld zijn ;)).

    [​IMG]
    Even voor de uiteindelijke kleur van het fineer een proefstukje (3x) blank gelakt.
    Het gaat over het links liggende stukje en ik geloof dat ik me in deze kleur en houtsoort wel kan vinden.
    Het stukje rechts is een ander en dikker houtsoort die ik ook heb liggen, maar eigenlijk op voorhand al te donker van kleur vond, maar toch ook even wilde bekijken.

    [​IMG]
    Een heel gepruts met dat flinterdunne hout, je moet in elk geval geen haast willen hebben.
    Ik hoop dat het allemaal gaat lukken, maar het zal zeker nog wel even wat tijd in beslag gaan nemen.


    Tot zover weer even en wordt vervolgt.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 29 feb 2020
    Mabo en MarcT vinden dit leuk.
  13. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Eindhoven
    Goed bezig Bert, vakkundige reparatie van het dek / romp. Slim dat je die 2 schakelaars daar weg hebt gehaald. Het kan daar nog wel eens nat worden idd, en het oogt ook niet echt.

    Zaag of snij je dat fineer trouwens?
    En wat is het totaalgewicht van dat model?

    Sent from my SM-J330F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Bert V vindt dit leuk.
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Roel en hoewel ik steeds meer een mooi-weer schipper begin te worden zal er straks best wel eens water in de gangboorden komen.

    Of het te zagen is weet ik niet, maar met deze dikte kan ik me dat haast niet voorstellen en heb ik het ook nog niet geprobeerd.
    Met een goed vlijmscherp en niet te dik mesje gaat snijden voor de buitenkanten prima.
    De binnenkanten zijn wat lastiger en vragen om meer geduld bij het snijden, bij te snel willen gaan, wil het materiaal nog wel eens gemakkelijk splijten en moet je opnieuw beginnen :(.
    Als ik - voor bijvoorbeeld een raam - een krap bemeten opening in het fineer heb uitgesneden, begin ik het daarna met een vrij simpel diamant freesje als bijv. deze verder af te werken en op maat te maken.
    Gaat niet snel, maar het werkt wel en het belangrijkste; het hapt niet zo snel in het materiaal.

    Het totaal gewicht van mijn Inga weet ik nog niet, maar elders op internet lees ik dat de één het over rond de 10 en sommige andere het over wel 15 kg hebben.
    Het zal er dus wel ergens tussenin zitten.
    Later als alles weer een beetje compleet en met accu is zal ik eens proberen haar te wegen.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 29 feb 2020
  15. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Over verwerken van fineer gesproken.
    Lang geleden hield ik mij wel eens bezig met fineer inlegwerk, ook wel intersia of marquetry genoemd waarbij je bijv haven- of stadsgezichten afbeeldde in fineer van diverse houtsoorten.Sommige van die stukjes hadden soms een gecompliceerde vorm, denk aan waterspiegelingen en waren uiteraard zeer breukgevoelig als je een harde houtsoort had zoals wengé of coromandel.
    De truc was de achterkant te beplakken met schilderstape, daarna de gewenste vorm erop tekenen en vervolgens uit te snijden met een vlijmscherp mesje met een dun lemmet en scherpe punt.Niet proberen in één keer uit te snijden maar er een paar keer overheen.En eerst de snedes maken die haaks op de vezels staan!
    Ard
     
    Bert V vindt dit leuk.
  16. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Eindhoven
    De kajuit delen van mijn boot moet ik ook gaan maken uit mahonie fineer, dus zeer bruikbare info...

    Sent from my SM-J330F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  17. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    zou je die tagline uit willen zetten? Dat is gebruik hier omdat het het lezen van een topic minder prettig maakt.
     
  18. rodegr

    rodegr

    Lid geworden:
    27 dec 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Alblasserdam
    Op Facebook staan er nog een stel foto's, heb je die al?
     
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Weet ik niet, het zou kunnen, maar heb je misschien een linkje van welke je bedoelt?
     
  20. rodegr

    rodegr

    Lid geworden:
    27 dec 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Alblasserdam

Deel Deze Pagina