Valt weinig te regelen in Duitsland, meneer Klaus is dicht.
Schijnt niet van levensbelang te zijn wat hij verkoopt. ???
Verveling telt nie mee.
Maar is die nu volgende week eens af :rofl:
In dat geval moet ik eens gas gaan geven met men pruttelding.
 
De druk is van de ketel. Nienoord houdt de poorten voorlopig gesloten. We zien wel wanneer er gevaren kan worden. Hoop dat Parc Emslandermeer op 12/6 wel toegankeijk is. Zo niet is er wel weer een andere uitdaging. Intussen houden we ons onledig en pijnigen de geest omtrent een Kitchen-roer. Gr. Klaas.
 
Maar even aanzien... maar waar vaarwater is kan gevaren worden.
En in Juni... zal het vast wat vrijer worden dan nu...

Klaus was open... maar houdt afstand. Nee hij had geen Messing Blech...
effe gebeld tevoren...

Dus dan maar uit blik en goed vertinnen. Moet kunnen en ik heb nog een reststukje
in mijn koper en messing doossie gevonden. Kan net uit...
'moek geen fauwte mahkuh'...
Ga het proberen...
 
Laatst bewerkt:
Dit is het vouwsel... ietepieterig...
Bijgesteld op de maten...
maar eerst toch weer in karton frutten

Het scharnier wordt er aan gesoldeerd...
goed vloeimiddel etc en goed opstellen om het bijeen te bakken...
Breedte van het bovenste deel van het doosje is 12 mm
ultralulligklein... mehhhhh....


Mooi brijpatroon uit de oude Burda van mijn moessie! Overdaad aan lijnen.
Maar... komt goed... vers in het tekengeheugen.
Het feit dat er in roze '*Hulplijn' is afgebeeld, wil niet zeggen
dat ik in geestelijke modelbouwernood zit... en is derhalve geen dienstmededeling
edoch een melding dat het hier om een daadwerkleijke hulplijn gaat, die er staat te zijn... wezen...
Ik heb dus geen Adobe aan de feun hangen...

Schermafbeelding 2020-04-04 om 22.02.31.png


Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Tekeningen dus gemaakt... en er mee aan de slag.

Projectje op klein maar fijn formaat... de ingrediënten...

IMG_1288.jpg



Eerst weer de printjes bespoten met blanke lak, om de print CA vast te fixeren.
Opvolgend moet er strak geplakt worden... van plan het uit te zagen...
Maar niet gedaan. 0,5 messing gaat met een gewone schaar...
Print positioneren, tapen, lijm en aanwijven...
Wat je morst op de zaagtafel aan CA... schraap je met een plamuurmes zo weer weg...


Tapescharniertje en plakken maar...

IMG_1290.jpg



Knippen... voorboren en dan vijlen... en het ovaaltje... daar kan dan
ook een schroefje door om het vast te zetten...


IMG_1293.jpg



Pietluttenwerkje... de boorgaatjes M2 voor 1x schoefje en 1x locatiepinnetje

IMG_1295.jpg



Dan het omzetten. In de griptang... deze nog even nageslepen opdat het een strakke vouw
zou geven... mini zeltbankje... als het ware... trom geroffel... en even kijken hoe het uitkomt...
Helegaar niete schlechte! Paaltje? Nee geen lucifer!

IMG_1294.jpg



Derde vouwslag... doosje dicht klappen...


IMG_1297.jpg



Snel een tweede fixen met zelfde maat... stukken moeilijker natuurlijk...
Goed mikken en goed meppen met een Mini-Moker...

IMG_1301.jpg



Ook gelukt... En maar weer eens passen... Hmmm... die modelbouwscharnieren
benne uit vermessingt pisbakkenweekijzer... moet maar...
Volgende ronde is de zaak te solderen... tinsoldeer...
SMD vloeimiddel... dat gaat rap.

IMG_1302.jpg



Dat was het weer voor vanavond...
Voor wat het waard is...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
En dan solderen... opstelling verkennen. Opschuren, SMD flux...
Wat haaks schraapstaal...

Op een aluminium plaatje en een beetje glasweefsel als hitte scheider...

4A9E1C67-DE8A-4288-979F-38C8E5FFFF35.jpeg



Eerste scharnier... verbonden door recht stuk draad M2... om uitlijning te garanderen...

Overigens... beide doosjes eerst voorgesoldeerd en weer bijgeschuurd...
Dan kan het op het echte scharnier gesteld worden...

43C1F2A4-77F9-413C-8878-3E35FF164660.jpeg



En dan de definitieve werkstukjes...
Mooi dat het gewoon weer gelukt is...
Zit wel een beetje op het oog... dus niet op een duizendste nauwkeurig...
Beetje kasteeldeur kraakt van genot!

4E31D709-CB14-40A0-B6E3-29AAF7C54029.jpeg



De opstelling zoiets als dit...

27E8DA3C-D800-43ED-B57C-C547EE9C2FE8.jpeg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De opstelling zoiets als dit...

Bas,
Dat is een mooie oplossing voor het scharnier. De dokdeur (Heckklappe) draait mooi naar omlaag.
Niet onder de kiel, zoals de door mij toegepaste "auto deur" scharnieren.
Daar ik toch bezig ben met de uitzetinrichting van het bijbootje, denk ik er toch over om in mijn geval de scharnieren te verplaatsen.
Ben benieuwd naar je volgende rapportage.
Henk
 
Mehhh... rustig blijven en doorgaan met kauwen door de berg rijst...

Is wel klein... maar is te doen.
Ben al lang blij dat ik met vrij geringe info zo ver kan komen...

Kan jij ook hoor. Ben geen Lex Verkuil, Paul Burghoorn of Stoompomp. Dat zijn de echte kunners. Er zijn er wel meer.

Zaak is dat je schik hebt in wat je doet. En als je het hier kan delen... Top!
 
Bas,
Dit scharnier lijkt ogenschijnlijk eenvoudig.
Maar volgens mij: schijn bedriegt.
Je laat de basisplaat van het scharnier, op enkele mm's afstand, zien op het laatste spant. Hierin heb je boringen voorzien voor het opvangen van de koppen van de geplande bevestigingsschroeven.
In de "Badewanne" liggen de delen voor de dokdeur "Heckklappe".
Indien fout, maar ga jij de scharnieren verdiepen in de dokdeur?
Henk.
 
Jazeker, dat is correct Henk... verzonken in de klep. Waar het scharniert, scharniert de klep ook.
Ik heb het in de eerste stap nu verzonken met 2 sleufjes. Maar of ik daar optisch happy mee ben?
Nee, niet bepaald. In de afwerking nog lang niet klaar.
Wel ben ik met het bestaande klepje verder gegaan. Geen afgietsel gemaakt.

Deze foto verteld een verhaal... Zie de 4 steunberen en zie de aansluiting op de klep.
De klep heeft dus een afschuining en sluit de 'flens-spant' dus niet tot onder
de waterlijn aan. En zit daar een rand die de schuine contour volgt.

De klep bevat een web aan spanten, en dus open/hol zonder enige vorm van drijfvermogen.
Wat Graupner heeft gedaan is een oplossing te volgen die in schuim een vorm gaf.
Daar uit kon je een niet schaalgetrouwe klep maken. Eenvoudige oplossing.
Met een scharnierpunt dat ik als kind al mechanisch onzinnig vond.


c258c1_173c63053619475ea1c71ce52f335c4e~mv2_d_4032_3024_s_4_2.jpg



Beziet... geen schip dezelfde oplossing... nu lijkt de Ruhr Stahl wel op de Heuss...
maar er waren aanpassingen op punten...
De ovale gaten een uitkomst in schaal... Ik begrijp geheel wat hier gebeurd...
En inderdaad, bijkomstig de gelegenheid het met parker of schroef het op die plaats vast te zetten...
anders had ik het zo ook niet gemaakt, en ook nog eens een richt-stiftje/pennetje, hoewel het wegens sterkte al overbodig is...
Zie aldus het scharnier en de vormentaal... als een uitgeboord spant. En dat element heb ik 'nagebootst'...

Ik had het al eerder in een vervaagde plaatje laten zien, een tussentijdse schermafbeelding van de tekening.

De echte klep heeft niet in alle 4 gevalltjes kaarsrecht aangesloten spant, had altijd
een afschuining. Later is daar de Staukeil tegenaan gelast voor betere brandstofeconomie.


k1071.jpg



De klep van de Heuss nr1... heeft ook de afschuining...


20160402-finkenw-harburg-0060c1500.jpg


De klep is hol in het echt, die van Graupner gevuld.
Ik heb nu de uitsnedes gemaakt, sleuven, nog geheel behoudend ingegrepen.

Ik kan de sleuf verbreden tot 1 grote, dichten met een vlak van epoxy of 1 mm berkentriplex, messing kan ook. of slechts een stip messing
twee scharnieren aaneen gesoldeerd.
Zo een plaat-inleg is montage vriendelijk voor een scharnier.

Ik kan de klep ook volledig afschuinen vanaf de waterlijn, heb ik ook 1x een grote montageplaat voor een scharnier, en de
aansluiting bij de romp kan ik aanpassen met een vlulstuk... geeft ook een goed verbant aan het geheel...

Opties genoeg...

Maar een roer als deze wilde ik ten alle tijden niet hebben...

DSC_4164.JPG



Wat dat is niet juist... :)

DSC_4157.JPG



Zoals het op de oude tekening staat... hier een sreendump van een scan...
Het zit te hoog... op mijn oude heb ik het zo gemaakt, maar moest de onderrand iets afgeschuind wezen...
ik heb er toen een gemaakt haaks in de romp stak, scharnierde
op de rand... en dus iets naar onderen uitstak, en leek op dat van een Austin Mini
die nog de scharnieren buiten op de deur had zitten.
Letterlijk afgekeken van moeders autootje... piep klein uit messing... en in stroomlijn gevijld.
ik dacht... zal wel zo iets wezen... wist ik veel?
Je wist niets... en kon niets vinden... helemaal niets...
dus 'de duim stond nader tot 0 atmosfeer'...

Schermafbeelding 2020-04-07 om 20.52.54.png



De klep is in het model zeer symplistisch vormgegeven... erg is dat niet.
Ook bij de Bermpohl kit nimmer mooi uitgewerkt... dat is best jammer.
Robbe had er wel werk van gemaakt. Gewoon krenterigheid. Het mocht niks extra kosten.

Schermafbeelding 2020-04-07 om 20.57.58.png



Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De Tedje is even in het kikkerbadje geweest... immers lente!
Tot op de waterlijn geballast op 160 gram totaal.

IMG_1303.jpg



Verder met het scharnier en aanpassing van de Heckklap.
Even de tussenfaseses hieonder gestoond. Ontstaal eigenlijk een beetje los uit de mouw geschud... de ene vorm doet de andere ontstaan...
Van de echte klep heb ik geen goed overzicht of fotografie.
Wel magere afbeeldingen...

Van twee scharnierhelften 1 gaan maken.Want ik heb niet van die lange scharnieren.
Verder zijn de strips erg smal... en geeft geen stabiliteit bij priegel-montage.
Dat moet verbeterd worden.

Gedachte er achter is een gelijmd of vast geschroefd onderdeel aan het klepje.
Plat er tegen aan gemonteerd, of in een slot gestoken (optisch schaaleffect met een ogenschijnlijk spant)
Klepje grondig onder handen genomen. Het mes is er in gezet, geen weg meer terug...

De houders aan de romp zijn bijgewerkt, en de doorvoer voor de scharnierpen
even breed als de houder gevijld... andere scharnierdeel al op breedte bijgetrimd...
Daarbij is het onderdeeltje omgedaaid, om meer afstand te krijgen...
ofwel.. kijk je zijdelings... heeft het een verzet...


IMG_1316.jpg



Dus dat dingetje moet in de klep gaan steken... De klep os al afgenomen aan de onderkan met 0,5mm
Dat wordt weer opgevuld met 0,5 mm epoxyplaat... om een scherpe afkanting te kunnen plamuren...
Ik had het ook lunnen schuren... maar ik heb materiaal nodig om iets vast op te kunnen zetten...
Wordt het te mager... heeft het scharnier geen houvast meer...


IMG_1319.jpg



Fase in het bewerken van het klepje... in de sleuf zat een messung U-strip verlijmd
van het oude scharnier. Dat is nu uitgesneden... In eerste instantie zoveel mogelijk
laten zitten...


IMG_1317.jpg



Nope... nog niet zo fraai... maar de ruimte die zo begint te onstaan...

IMG_1321.jpg



En uiteindelijk weer dieper ingeschuurd.... om de nu gesoldeerd-verbonden schaarnierplaat
in te passen. Maar ik ben er nog niet... en de vorm van het kuipje is ook niet mooi... maar daar werk
ik ook nog naar toe om dat optisch te verbeteren... tot een semi-schaal...


IMG_1327.jpg



Al dat gefröbel moet dan zoiets gestalte gaan geven...
is me wel een puzzeltje... je mag zelf de vorm van de puzzelstukjes verzinnen. Puzzel!... geen puuzel...
Vanuit de ene vorm ontstaat de andere vorm.. logisch...


IMG_1324.jpg



Hier even dat scharnierelementje... 53 x 10 mm en opgebouwd uit de 2x scharnierhelftjes en
2 strips restmateriaal messing 0,5 ... maar goed... het is stevig en het is vlak... en kan niet knikken...
Messing-pisbakkenijzer-triplex! beresterk! Jawohl! S-39 zeer hulpvaardig bij het vertinnen.

IMG_1330.jpg


Tot zovers de update rond alle Heckklappehecktiek...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
We gaan je, denk ik, maar Bas van 't Heck noemen! Maar je bouwt (zoals je schreef) voor de eeuwigheid. En dan moet je ver gaan, of het van ver komen. Maar het wordt wel wat! zggen ze bij jou in de buurt toch? Gr. Klaas.
 
Back
Top