Jazeker, dat is correct Henk... verzonken in de klep. Waar het scharniert, scharniert de klep ook.
Ik heb het in de eerste stap nu verzonken met 2 sleufjes. Maar of ik daar optisch happy mee ben?
Nee, niet bepaald. In de afwerking nog lang niet klaar.
Wel ben ik met het bestaande klepje verder gegaan. Geen afgietsel gemaakt.
Deze foto verteld een verhaal... Zie de 4 steunberen en zie de aansluiting op de klep.
De klep heeft dus een afschuining en sluit de 'flens-spant' dus niet tot onder
de waterlijn aan. En zit daar een rand die de schuine contour volgt.
De klep bevat een web aan spanten, en dus open/hol zonder enige vorm van drijfvermogen.
Wat Graupner heeft gedaan is een oplossing te volgen die in schuim een vorm gaf.
Daar uit kon je een niet schaalgetrouwe klep maken. Eenvoudige oplossing.
Met een scharnierpunt dat ik als kind al mechanisch onzinnig vond.
Beziet... geen schip dezelfde oplossing... nu lijkt de Ruhr Stahl wel op de Heuss...
maar er waren aanpassingen op punten...
De ovale gaten een uitkomst in schaal... Ik begrijp geheel wat hier gebeurd...
En inderdaad, bijkomstig de gelegenheid het met parker of schroef het op die plaats vast te zetten...
anders had ik het zo ook niet gemaakt, en ook nog eens een richt-stiftje/pennetje, hoewel het wegens sterkte al overbodig is...
Zie aldus het scharnier en de vormentaal... als een uitgeboord spant. En dat element heb ik 'nagebootst'...
Ik had het al eerder in een vervaagde plaatje laten zien, een tussentijdse schermafbeelding van de tekening.
De echte klep heeft niet in alle 4 gevalltjes kaarsrecht aangesloten spant, had altijd
een afschuining. Later is daar de Staukeil tegenaan gelast voor betere brandstofeconomie.
De klep van de Heuss nr1... heeft ook de afschuining...
De klep is hol in het echt, die van Graupner gevuld.
Ik heb nu de uitsnedes gemaakt, sleuven, nog geheel behoudend ingegrepen.
Ik kan de sleuf verbreden tot 1 grote, dichten met een vlak van epoxy of 1 mm berkentriplex, messing kan ook. of slechts een stip messing
twee scharnieren aaneen gesoldeerd.
Zo een plaat-inleg is montage vriendelijk voor een scharnier.
Ik kan de klep ook volledig afschuinen vanaf de waterlijn, heb ik ook 1x een grote montageplaat voor een scharnier, en de
aansluiting bij de romp kan ik aanpassen met een vlulstuk... geeft ook een goed verbant aan het geheel...
Opties genoeg...
Maar een roer als deze wilde ik ten alle tijden niet hebben...
Wat dat is niet juist...
Zoals het op de oude tekening staat... hier een sreendump van een scan...
Het zit te hoog... op mijn oude heb ik het zo gemaakt, maar moest de onderrand iets afgeschuind wezen...
ik heb er toen een gemaakt haaks in de romp stak, scharnierde
op de rand... en dus iets naar onderen uitstak, en leek op dat van een Austin Mini
die nog de scharnieren buiten op de deur had zitten.
Letterlijk afgekeken van moeders autootje... piep klein uit messing... en in stroomlijn gevijld.
ik dacht... zal wel zo iets wezen... wist ik veel?
Je wist niets... en kon niets vinden... helemaal niets...
dus 'de duim stond nader tot 0 atmosfeer'...
De klep is in het model zeer symplistisch vormgegeven... erg is dat niet.
Ook bij de Bermpohl kit nimmer mooi uitgewerkt... dat is best jammer.
Robbe had er wel werk van gemaakt. Gewoon krenterigheid. Het mocht niks extra kosten.
Gr Bas