stunthenk
PH-SAM
Eigenlijk is dit geen echt bouwverslag, want het meeste van de bouw heb ik al jaren geleden gedaan, maar het model is vanwege allerlei factoren bovenop de kast beland. De bouwdoos heb ik in 1980 of 81 bij De Wit in Zwolle gekocht, die wou er vanaf dus ze gingen voor de helft van de prijs, deze voor 12 gulden 50 in plaats van 25 gulden. Ik heb toen een hele lading Comet doosjes gekocht, een investering voor het leven!. Maar afijn, nu moet ik met dit model maar eens doorpakken, vind ik, dus daar gaat ie! Het is dus meer een 'maak dat ding af' verslag. Hier een foto van hoever ik nu ben. (Deze foto heeft ook al in 'de vragenbak' gestaan).
Dus de vleugelhelften en de staartdelen zijn al af, evenals de vleugelsteunen. Ik heb de vleugelribben indertijd al van zachter balsa nagemaakt dan het knoerharde spul wat in zo'n doos zit. Voor alle dunne latjes is het juist gunstig dat het hout hard is. Stel je voor dat je 1,5 x 1,5 mm latjes in zacht balsa moet verwerken! De romp is zo goed als af, op de neus na. Op de foto heb ik zojuist de neus beplakt met papier; op de tekening staan de vormen van de panelen aangegeven, die moet je uitsnijden en tegen de neusschotten aanlijmen. Ik kon het natuurlijk niet over mijn hart verkrijgen om in de tekening te gaan snijden, dus heb ik deze delen van de tekening gekopieerd. Rechts op de foto is het voorbeeld wat ik wil bouwen. Ik zoek nog iemand die de registratie voor mij in een bestand kan zetten, zodat ik ze uit zwart tissue kan snijden. Daarvoor moet je kunnen omgaan met een foto- of tekenprogramma, en die vaardigheid heb ik niet.
Als volgende stap heb ik een neusblokje gemaakt, en met de boormachine een balsa mal voor een spinner gemaakt. Ik wil de spinner van plastic maken, door een stukje te verhitten en daar de mal in te duwen. Het zogenaamde 'plunge moulding' wat zich al te vaak laat vertalen als 'plons mollen'.
Een ander interessant punt zijn de wielen. Die in de doos zijn ongeschikt: te groot en te dun en ze lijken helemaal niet op Cub wielen. Dus na mijn succes met de boormachine en de balsa mal voor de spinner ben ik ook maar eens aan de wielen begonnen. De diameter moet 25 mm zijn, de dikte 12. Ik heb eerst vierkantjes van 26 x 26 uitgesneden uit 6 mm balsa, door midden van een kruis het midden bepaald, en daar met een 2 mm boor een gat in gemaakt, waar een M2 boutje doorheen gestoken is, zodat de boel in de boormachine geklemd kan worden. Met een cirkelmal heb ik de omtrek van de band op het hout gezet.
Vervolgens met een zaagje de cirkelvorm benaderd, en met een schuurblokje de ronde vorm ruw aangebracht.
M2 boutje erdoor, carrosserie-ringen en een moertje om de zaak vast te zetten, en in de boor met dat ding.
Eerst de omtrek glad maken met een schuurklos en daarna de ronding erin gemaakt met een los stukje schuurpapier. Dat viel nog niet mee, het wiel werd niet mooi rond, en de ronding overal goed krijgen wilde ook niet zo lukken.
Niet alleen kon ik de onderkant van het wiel niet goed zien, maar tijdens het schuren trilde het schuurpapier teveel en wilde niet mooi tegen het draaiende wiel aanliggen. Na het tweede exemplaar begon het me op te vallen dat het hout met de nerf mee gemakkelijker wegschuurde dan op de kopse kant. Nee hè, dat me dat na 50 jaar werken met balsa nog onder de neus moest worden gewreven. Hierop kwam een stukje vergeten kennis weer bovendrijven: Om een rond wiel uit balsa te kunnen maken, moet je meerdere laminaties dunner hout gebruiken! Dus maar weer nieuwe vierkantjes uitgesneden, maar dit maal uit 3 mm balsa, en één laagje 1,5 om de dikte goed te krijgen. En nog een verfijning bedacht; uit 0.5 mm triplex ringen gemaakt die de naaf van het wiel moet versterken. Dat ging al een stuk beter! Redelijk rond, en zelfs met een uitholling naar de naaf.
Dus de vleugelhelften en de staartdelen zijn al af, evenals de vleugelsteunen. Ik heb de vleugelribben indertijd al van zachter balsa nagemaakt dan het knoerharde spul wat in zo'n doos zit. Voor alle dunne latjes is het juist gunstig dat het hout hard is. Stel je voor dat je 1,5 x 1,5 mm latjes in zacht balsa moet verwerken! De romp is zo goed als af, op de neus na. Op de foto heb ik zojuist de neus beplakt met papier; op de tekening staan de vormen van de panelen aangegeven, die moet je uitsnijden en tegen de neusschotten aanlijmen. Ik kon het natuurlijk niet over mijn hart verkrijgen om in de tekening te gaan snijden, dus heb ik deze delen van de tekening gekopieerd. Rechts op de foto is het voorbeeld wat ik wil bouwen. Ik zoek nog iemand die de registratie voor mij in een bestand kan zetten, zodat ik ze uit zwart tissue kan snijden. Daarvoor moet je kunnen omgaan met een foto- of tekenprogramma, en die vaardigheid heb ik niet.
Als volgende stap heb ik een neusblokje gemaakt, en met de boormachine een balsa mal voor een spinner gemaakt. Ik wil de spinner van plastic maken, door een stukje te verhitten en daar de mal in te duwen. Het zogenaamde 'plunge moulding' wat zich al te vaak laat vertalen als 'plons mollen'.
Een ander interessant punt zijn de wielen. Die in de doos zijn ongeschikt: te groot en te dun en ze lijken helemaal niet op Cub wielen. Dus na mijn succes met de boormachine en de balsa mal voor de spinner ben ik ook maar eens aan de wielen begonnen. De diameter moet 25 mm zijn, de dikte 12. Ik heb eerst vierkantjes van 26 x 26 uitgesneden uit 6 mm balsa, door midden van een kruis het midden bepaald, en daar met een 2 mm boor een gat in gemaakt, waar een M2 boutje doorheen gestoken is, zodat de boel in de boormachine geklemd kan worden. Met een cirkelmal heb ik de omtrek van de band op het hout gezet.
Vervolgens met een zaagje de cirkelvorm benaderd, en met een schuurblokje de ronde vorm ruw aangebracht.
M2 boutje erdoor, carrosserie-ringen en een moertje om de zaak vast te zetten, en in de boor met dat ding.
Eerst de omtrek glad maken met een schuurklos en daarna de ronding erin gemaakt met een los stukje schuurpapier. Dat viel nog niet mee, het wiel werd niet mooi rond, en de ronding overal goed krijgen wilde ook niet zo lukken.
Niet alleen kon ik de onderkant van het wiel niet goed zien, maar tijdens het schuren trilde het schuurpapier teveel en wilde niet mooi tegen het draaiende wiel aanliggen. Na het tweede exemplaar begon het me op te vallen dat het hout met de nerf mee gemakkelijker wegschuurde dan op de kopse kant. Nee hè, dat me dat na 50 jaar werken met balsa nog onder de neus moest worden gewreven. Hierop kwam een stukje vergeten kennis weer bovendrijven: Om een rond wiel uit balsa te kunnen maken, moet je meerdere laminaties dunner hout gebruiken! Dus maar weer nieuwe vierkantjes uitgesneden, maar dit maal uit 3 mm balsa, en één laagje 1,5 om de dikte goed te krijgen. En nog een verfijning bedacht; uit 0.5 mm triplex ringen gemaakt die de naaf van het wiel moet versterken. Dat ging al een stuk beter! Redelijk rond, en zelfs met een uitholling naar de naaf.
Laatst bewerkt: