Comet Piper J-5 Cub

Bruno is aan het kijken of hij de registratie voor me in een bestand kan krijgen. Als ik de romp- en vleugelregistraties op de goed grootte kan printen, kan ik de letters uitsnijden uit zwart tissue.
Het heeft wat voeten in de aarde, maar we gaan de goede kant op.
Morgen verder....

Met vereende krachten lukte het toch om hier de registratie van de Cub in twee formaten uit de printer te laten rollen. Daarna was het eigenlijk standaardprocedure, maar altijd weer spannend: 2 laagjes zwart tissue werden op een snijmat bevestigd met strips Tamiya plakband (plakt niet zo sterk dat tissue scheurt als je het weer lostrekt maar blijft goed zitten) met daaroverheen de geprinte registratie. Let trouwens op dat de letters op de echte kist niet perfect uitgelijnd zijn!
IMG_1301.JPG

Enige minuten ingespannen werk met een vlijmscherp nieuw mesje (Swann Morton no. 11) resulteerde in twee setjes tissue letters voor de vleugel.
IMG_1302.JPG

De rechte eindjes zijn langs een stalen liniaaltje gesneden, de bochten uit de vrije hand. Bij dit soort werk moet je altijd de binnenkant van de cijfers/letter eerst uitsnijden! Morgen de registratie voor de romp maar doen, die zijn kleiner en dus moeilijker...

De Cub heeft z'n registratie en nog wat details gekregen, en 2 lagen spanlak. Ben helaas niet zo tevreden over de afwerking. Teveel plooien in het tissue, en de letters zijn niet nauwkeurig genoeg. Op de foto ziet het er nog redelijk uit, maar van dichtbij.... Wellicht dat dit toch meer een oefenmodel wordt dan iets wat geschikt is voor een wedstrijd.
IMG_1304.JPG

Teveel plooien in het tissue
Tja, wie heeft dat niet? Durf eens op zo'n klein geplooid gebied lokaal wat extra spanlak te smeren - soms geloof je het resultaat niet!
Werkt alleen als het omliggende houtwerk stevig is. En anders is er geen nood.

Verder een kek vliegtuigje, Henk!

Je zou die toppers soms s moeten zien af en toe.

Iedereen heeft wel kreukels in de bekleding. En de gene die het niet heeft......

.......

.......

Die hebben vaak een vleugel en romp van schuim

De laatste week heb ik de Cub er weer bij gepakt. Ik had hem een tijdje laten liggen omdat ik teleurgesteld was over de afwerking, en omdat er nog andere projecten waren. Inmiddels heb ik het neusblokje pas gemaakt, prop en propas toegevoegd. Nu ben ik gewend om een rubbermotor te vlechten en op de juiste lengte te brengen met voorwinden. Als ik echter op foto's van de IFF kijk, dan doen de meeste experts dat daar niet, en lijken een ongevlochten motor van pakweg 2x de lengte van de romp te gebruiken. Daarom heb ik nu een enkele streng rubber van 3x1 mm, 55 cm lang gemaakt. Proefdraaien geeft aan dat deze motor in ieder geval 750 toeren kan hebben (160 windingen op een Peck Polymer winder, die zijn toch 4,7 op 1?). Dit met de prop erop af laten lopen, geeft prettige wind over de vingers! Zit ik hiermee in de goede richting?

Gevlochten zie je vooral als je duratie wil en voor buiten, dus meer torsie eerste stukje.

Heb je een foto van de winder??

wat een leuk project, en mooi gemaakt! die paar kreukjes....ik heb wel eens een echte piper gezien, die zijn niet half zo strak als die van jouw;)
Wanneer je dit weekend naar buiten keek was het niet erg aannemelijk, maar buiten trimmen is helemaal geen gek idee, zeker niet op de heide of lekker hoog gras. Nu het ernaar uitziet dat de maatregelen omtrent de covid nog wel ff blijven......

zou eigenlijk wel leuk zijn om met meer van juist dit soort modellen te vliegen met meer mensen. gewoon omdat dat kan. Hoewel ik de indoor wedstrijden ook bijzonder vermakelijk vind, gaat er voor mij niets boven vliegen met deze modellen zonder dat er iets moet behalve mooie vluchten maken. Bovendien is het een mooie gelegenheid om kennis te delen waardoor het plezier alleen maar groter wordt.

• Like
Reactions: DHZ
.
Het bouwverslag stopt bij de afbouw, maar deze prachtige Piper Cub van Henk vliegt ook geweldig mooi!
Sowieso deed deze Piper het al goed op de IFII 2023, zowel static als vliegend :thumbsup:
En als Henk de Piper Cub op de trim/vliegdagen in Velp bij zicht had vloog het telkens prachtig.
Hier een filmpje van vanmiddag, de Piper zo uit de doos, motor opgewonden en dan zo`n vlucht... hulde! :worship:

Groeten, Ramses
.

De Piper lijkt nog steeds mijn best vliegend model te zijn, maar vorig jaar kreeg hij op de IIFI bedroevend lage statische punten. Daarom heb ik als extra detail wielkappen toegevoegd, want die heeft het origineel ook; en spandraden bij de staart. En eindelijk de spinner. Ramses was zo vriendelijk om decals voor het Piper logo op de staart, en de Piper naam op de neus te maken. Dat logo was nog wel een dingetje, want zoals je misschien weet heb je om wit te printen een hele dure professionele printer nodig. Daarom wordt iets met wit erin op wit decalpapier geprint. Probleem hiervan is weer dat je zo'n decal wel heel precies uit moet snijden, anders heb je witte randjes waar je die niet wilt. Een andere oplossing is zowel een decal op wit papier als één op normaal doorschijnend papier printen. En zo heeft Ramses het gedaan. Je knipt het decal op wit papier wat krapper uit (zorgend dat alles wat wit moet wel mee komt) dat plak je op het model, en daar plak je een 'gewoon' exemplaar exact overheen. Werkt perfect!
IMG_4415.JPG

Laatst bewerkt:
.
Henk, gefeliciteerd met jouw Piper J-5 Cub!
De Piper deed het weer erg goed in Nijmegen :thumbsup:

Bruno van Hoek heeft deze twee filmpjes gemaakt:

en:

Nogmaals gefeliciteerd, de Cub vliegt echt geweldig mooi :worship: :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Back