Comet Piper J-5 Cub

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door stunthenk, 3 apr 2020.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    957
    Locatie:
    Den Haag
    Top.

    Mochten er problemen zijn neem toch even contact op.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.309
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Het heeft wat voeten in de aarde, maar we gaan de goede kant op.
    Morgen verder....
     
  3. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Amersfoort
    Met vereende krachten lukte het toch om hier de registratie van de Cub in twee formaten uit de printer te laten rollen. Daarna was het eigenlijk standaardprocedure, maar altijd weer spannend: 2 laagjes zwart tissue werden op een snijmat bevestigd met strips Tamiya plakband (plakt niet zo sterk dat tissue scheurt als je het weer lostrekt maar blijft goed zitten) met daaroverheen de geprinte registratie. Let trouwens op dat de letters op de echte kist niet perfect uitgelijnd zijn!
    IMG_1301.JPG
    Enige minuten ingespannen werk met een vlijmscherp nieuw mesje (Swann Morton no. 11) resulteerde in twee setjes tissue letters voor de vleugel.
    IMG_1302.JPG
    De rechte eindjes zijn langs een stalen liniaaltje gesneden, de bochten uit de vrije hand. Bij dit soort werk moet je altijd de binnenkant van de cijfers/letter eerst uitsnijden! Morgen de registratie voor de romp maar doen, die zijn kleiner en dus moeilijker...
     
    RTrider, DHZ en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.309
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.485
    Locatie:
    Zwolle
    Oh..old school letter maken...moooi!!
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    957
    Locatie:
    Den Haag
    Toch zie ik ook mooie resultaten met letters laseren.

    Zal mijn laser weer s op orde maken..
     
  7. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Amersfoort
    De Cub heeft z'n registratie en nog wat details gekregen, en 2 lagen spanlak. Ben helaas niet zo tevreden over de afwerking. Teveel plooien in het tissue, en de letters zijn niet nauwkeurig genoeg. Op de foto ziet het er nog redelijk uit, maar van dichtbij.... Wellicht dat dit toch meer een oefenmodel wordt dan iets wat geschikt is voor een wedstrijd.
    IMG_1304.JPG
     
    DHZ vindt dit leuk.
  8. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    282
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Tja, wie heeft dat niet? Durf eens op zo'n klein geplooid gebied lokaal wat extra spanlak te smeren - soms geloof je het resultaat niet!
    Werkt alleen als het omliggende houtwerk stevig is. En anders is er geen nood.

    Verder een kek vliegtuigje, Henk!
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    957
    Locatie:
    Den Haag
    Je zou die toppers soms s moeten zien af en toe.

    Iedereen heeft wel kreukels in de bekleding. En de gene die het niet heeft......

    .......


    .......

    Die hebben vaak een vleugel en romp van schuim
     
  10. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    319
    Locatie:
    Dendermonde
    Wel Bernard...
    Challenge accepted!





    Ik zal de eerste zijn die een foamie met kreukels heeft.
     
  11. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Amersfoort
    De laatste week heb ik de Cub er weer bij gepakt. Ik had hem een tijdje laten liggen omdat ik teleurgesteld was over de afwerking, en omdat er nog andere projecten waren. Inmiddels heb ik het neusblokje pas gemaakt, prop en propas toegevoegd. Nu ben ik gewend om een rubbermotor te vlechten en op de juiste lengte te brengen met voorwinden. Als ik echter op foto's van de IFF kijk, dan doen de meeste experts dat daar niet, en lijken een ongevlochten motor van pakweg 2x de lengte van de romp te gebruiken. Daarom heb ik nu een enkele streng rubber van 3x1 mm, 55 cm lang gemaakt. Proefdraaien geeft aan dat deze motor in ieder geval 750 toeren kan hebben (160 windingen op een Peck Polymer winder, die zijn toch 4,7 op 1?). Dit met de prop erop af laten lopen, geeft prettige wind over de vingers! Zit ik hiermee in de goede richting?
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    957
    Locatie:
    Den Haag
    Gevlochten zie je vooral als je duratie wil en voor buiten, dus meer torsie eerste stukje.

    Heb je een foto van de winder??
     
  13. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Amersfoort
    Model, prop met neusblok, winder. Er is ook nog een spinnertje maar dat lijm ik pas na de proefvluchten op z'n plaats.
    IMG_1389.JPG
     
    Toon Verbruggen en Bruno van Hoek vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina