Tomboy en eerste dieselavontuur

jitze

PH-SAM
Na een aantal jaren waarin de hobby door werk en een verbouwing op een laag pitje stond wil ik de draad weer gaan oppakken. Mede door alle verhalen vol nostalgie in de RCME over dieseltjes wilde ik graag zelf zo'n motortje. Inmiddels heb ik deze, een redfin:
20200503_120247.jpg


Prachtig motortje!
Deze week heeft Ton van Munsteren hem aan de praat gekregen. Het kostte een bloedende vinger, maar het resultaat was een goed draaiende motor.

Nu wil ik hem goed in laten lopen en daar is natuurlijk brandstof voor nodig. Dus de benodigde spullen bij elkaar verzameld:

20200508_164948.jpg


Voor het mengen gebruik ik een klein spuitje. Eerst 3,5 spuit petroleum. Toen 3 spuiten wonderolie. Typen begon ik te twijfelen: had ik nooit 2,5 of 3,5 spuit petroleum gedaan? Dus nog maar een half spuitje erbij. Goed schudden, daarna een kwart spuit cetane booster en 3 spuitjes ether erbij en nogmaals schudden.

Snel naar buiten, motor op de workmate, proberen en ha hoor, ook een bloedende vinger net als Ton :hammer:

20200508_165634.jpg

Na wat rommelen liep hij. Wel steeds korte runs en dan moest ook opnieuw primen. Dus de naald moet verder open. Probleem is dat als ik hem zelfs 2 slagen verder open zet er nauwelijks verschil te merken is.

Morgen verder experimenteren en de volgende keer beter opletten bij het mixen.

Dan nog over het vliegtuig: dat moet en Tomboy worden. Hij staat al jaren op de wishlist. Wel wil ik eerst nog wat lopende projecten afronden, dus het kan nog even duren voor de bouw start.
 
Na wat rommelen liep hij. Wel steeds korte runs en dan moest ook opnieuw primen. Dus de naald moet verder open. Probleem is dat als ik hem zelfs 2 slagen verder open zet er nauwelijks verschil te merken is.
Controleer eens het reed valve of het misschien plakkerig is, of leg de motor enkele uren in diesel.
 
Goed bezig Jitze en dat beetje bloed was het waard, want wat is het een schatje dat motortje.
Wel de prop dit keer goed afbramen en veel meppen tegen die prop krijg je vanzelf eelt.
En zet die andere projecten maar aan de kant want de Tomboy is nu eigenlijk prio 1.
 
Jitze, bloed bezoek van de politie, prutelend dieseltje wat een mooi avond was dat weer, snel weer overdoen maar dan de diesel op de Tomboy.
 
Sinds ik ooit mijn eerste carbonprop op een SuperTigre ST 60 had (~2000) heb ik altijd een vingerdop gebruikt.
Daarna ook bij alle kleinere motoren. Wat een luxe! :cool::D
Ik ga me daar mijn muzikantenhandjes toch echt niet meer aan wagen.:eek:
En HET grote voordeel van zo'n dop, boven elektrische starters, stokken met tape of wat er allemaal meer aan krachtvergrotende motorsloopwerktuigen is bedacht: je voelt nog precies hoeveel kracht je gebruikt. :yes:
Uw kleine dieseltjes zullen u dankbaar zijn.... :worship:

Niet doorlopen? Even systematisch checken:
Vul de tank helemaal, vinger op de venturi en choken maar.
Wordt je vinger nat van de brandstof?
In principe zou de motor nu moeten kunnen starten.
Blijft alles gortdroog? Dan zijn er twee mogelijke oorzaken:
Of de sproeier zit (deels) dicht, of je hebt een luchtlek in het (korte) aanzuigtraject.
Even het tankje er afschroeven, naald er helemaal uit, motor met de venturiopening naar beneden houden en met een spuitje brandstof op de toevoerkant van de sproeier doorspoelen.
Controleer bij het terugzetten van dat stukje slang of het wel luchtdicht is.

Als een motor niet of te weinig aanzuigt, dan draai ik de naald zover open totdat dit wel gebeurt.
Ook als dat 4 slagen zijn....
Het eerste wat je doet bij een verzopen motor, is de compressie terug.
En dan maar slaan tot de boel een beetje opdroogt of het ding weer de eerste tekenen van leven geeft.
 
Als een motor niet of te weinig aanzuigt, dan draai ik de naald zover open totdat dit wel gebeurt.
Ook als dat 4 slagen zijn....
Nou, dat kwam aardig in de buurt. Naald verder open en nu loopt hij als een zonnetje. Vandaag de eerste batch (15ml ongeveer) opgestookt.
Iemand een idee waar ik een metalen brandstofblik kan kopen? Ik heb nu een potje kappertjes opgeofferd, maar bij de zoveelste keer aandraaien draaide ik de draad van het deksel dol.
 
Nou, dat kwam aardig in de buurt. Naald verder open en nu loopt hij als een zonnetje.
Ja, ik doe wel eens wat met diesels....:p ;)
Over dat zonnetje..
Draai je de compressie niet te hoog op, zo in het begin?
Je zult merken dat als de motor opwarmt, je met minder compressie en minder brandstof toe kan.
Laat hem gerust nog wat stotteren (under compressed) en wat rijk (spettert lekker olie) lopen.

Iemand een idee waar ik een metalen brandstofblik kan kopen? Ik heb nu een potje kappertjes opgeofferd, maar bij de zoveelste keer aandraaien draaide ik de draad van het deksel dol.
Ik zie links en rechts aanbiedingen op het www.
Helaas moet je dan wel een doos met 24 blikken nemen, dat valt dan weer even tegen...
Één van de voordelen van een TFA lidmaatschap is wel, dat je bij de eerste aankoop van brandstof -indien nodig- een bijpassend blikje krijgt (zolang de voorraad strekt...).
 
Iemand een idee waar ik een metalen brandstofblik kan kopen?
Mijn ether koop ik per liter en giet ik over in oude jeneverflessen met metalen dop. Daar verdampt niets uit - maar ik bewaar het allemaal op een koele plaats.
Omdat ik maar één blik heb en soms méér dan dat naar het veld wil meenemen bewaar ik gemengde brandstof ook in kleine wijnflessen of bessensapflessen omdat de metalen doppen hiervan goed afsluiten. Wél het etiket aanpassen, s.v.p.
 
Nou, dat kwam aardig in de buurt. Naald verder open en nu loopt hij als een zonnetje. Vandaag de eerste batch (15ml ongeveer) opgestookt.
Iemand een idee waar ik een metalen brandstofblik kan kopen? Ik heb nu een potje kappertjes opgeofferd, maar bij de zoveelste keer aandraaien draaide ik de draad van het deksel dol.
En nu als een speer aan die Tomboy bouwen , je hebt vandaag weer een prima diesel vliegdag gemist
 
Bedankt iedereen voor de tips! Op deze manier wordt dit topic ook weer leerzaam voor anderen.

Als Ton zegt dat je moet bouwen dan moet je luisteren. Dus vandaag snel de Taylorcraft reparatie afgerond zodat er een beetje ruimte is op de bouwplank. Net de eerste romphelft geplakt. Eerdaags de tweede.
 
Vanavond het dieseltje weer eens laten pruttelen met een nieuwe batch brandstof. Deze keer iets beter opgelet zodat de verhoudingen zeker weten kloppen.

Hij loopt volgens advies van Bruno nog steeds lekker rijk en met weinig compressie.

Nu nog een mooie Tomboy eraan vast maken...
 
Back
Top