Nieuw nieuw

ieder zender heeft een eigen gedachte.
vanuit die gedachte is de menu structuur, en waar je alle instellingen moet maken logisch.
alleen melden ze de gedachte meestal niet.

dus is een spectrum zender voor een futaba man lastig. de achtergrond gedachte van spectrum is gewoon anders dan futaba.
en in een merk onderling hebben allee zenders dan nog hun eigen gedachtes. meestal wel in lijn met de "merk" gedachte.

taranis is helemaal vrij.
geeft voordelen.
maar je moet wel even weten wat je doet.
dan moet je dus echt niet op internet een bestandje opzoeken, en hopen dat het alles in 1 keer goed doet op het toestel.
zelf instellen.. controleren, aanpassen.. tot het klopt.

dat laatste moet eigenlijk bij iedere zender. alleen kunnen meer mensen je helpen bij spectrum of futaba.
 
neem als eerste zender eentje waar mensen je mee kunnen helpen.
desnoods neem je nu een wat simpeler 6 kanaals zender.
kies je na 1 of 2 jaar waar je echt voor gaat. als je een beetje snapt wat een zender doet, en hoe het ongeveer hoort.
voor nu is het gewoon belangrijk dat mensen op je club je kunnen helpen.
en die gaan niet iedere zender uit hun hoofd leren. iedere zender werkt net ff anders. andere merken werken 100% anders. en een taranis werkt dan nog eens anders.

focus eerst op leren vliegen. misschien eerst een simpele zender en een simpel toestel.
daarna kun je los gaan..

qua smoelen van een trainer: als je zelf een trainer bouwt..
kun je her en der aanpassingen maken om hem mooier te maken.

persoonlijk vond ik mn eerste kist niet mooi.
maar hij was balsa, zelf gebouwd, en vliegt/vloog erg goed.
heeft me aardig wat "oeps"momentjes vergeven.

2e toestel was een fourstar, die ik heb aangepast zoals ik het leuk vind.
ding vlieg ik nog steeds af en toe. en vliegt nog steeds erg goed.
en het voordeel van die kist, hijis erg sterk, en ik heb de vleugel nog verstevigd. ding kan in de lucht volgas spontaan haaks de hoek om.
en de constructie vind het na 7 of 8 jaar nog steeds leuk.

De Maule vind ik echt een leuk toestel ook om te zien... Misschien als ik een tijdje vlieg met afplaktape en en wat bussen verf aan de gang...
Haha qua zender ben ik er echt nog niet uit...
 
desnoods ruk je de bespanning van een charter af, en bespan je hem opnieuw.

houten kisten worden vaak niet geverfd, daar zit een krimpfolie op.
 
Wel oppassen met spuiten: veel drijfgassen lossen de foam op. Daar wordt 'ie niet mooier van. Airbrushen kan wel probleemloos.
 
Wel oppassen met spuiten: veel drijfgassen lossen de foam op. Daar wordt 'ie niet mooier van. Airbrushen kan wel probleemloos.

Ow haha dacht dat iedere spuitbus wel zou kunnen lukken.. Volgens de vele fimpjes op youtube... Maar ja daar vliegen ze ook in woonwijken wat niet helemaal de bedoeling ie
 
Zijn er behalve de voordelen ook nog wat nadelen aan deze zender?
Ja... Ik ben duidelijk minder tevreden over hoe FrSky het laadsysteem van de zenderaccu ontworpen heeft, en wat anderen ook al melden: er zit geen echte handleiding bij, je moet alle informatie van het WWW halen.
Voor sommigen geen enkel probleem maar ik zelf ben daar absoluut een onbenul in, en het kost me vaak veel moeite om dat te vinden.
En ondanks dat, als iemand dan met veel geduld en tien keer herhalen er in geslaagd is mij dat aan mijn boerenverstand te peuteren, dan ben ik achteraf toch altijd weer blij met mijn Taranis.

M.a.w: ikzelf ervaar het niet als een nadeel, maar meer als "kleine hindernissen, die overkomelijk zijn".
Temeer omdat de Taranis een vaak redelijk fanatieke en enthousiaste fanclub heeft, en die op de meeste vliegclubs wel een of twee van te vinden zijn. En dan is zelfs het instellen van de zender soms een bijna gezellige club-activiteit... :D
 
Laatst bewerkt:
een schuimkist moet je in dat opzicht gewoon niet teveel aan doen..
vaak zie je dat een trainer achtige schuimkist 1 a 2 seizoenen mee gaat , daarna gaan de vleugels ver doorbuigen of scheuren er zaken die niet handig zijn om te herstellen.
ga je zo'n kist toekomstproof maken, heb je een hoop werk, wordt hij zwaarder van, en dan nog de vraag of je hem zelf wel zo lang van de grond af houdt ;-)

gebruik dat ding waar hij voor is: leren vliegen.
daarna vlieg je hem een tijdje om ervaring op te doen. of voor erbij, gedachteloos rondjes crossen.
maar dat type kisten hebben niet het eeuwige leven. ze zijn gewoon goed in wat ze moeten doen.


qua internet: niet alles geloven wat ze zeggen.
er zijn er genoeg die een goed resultaat hebben, op een manier die helemaal niet kan. maar per ongeluk lukt het toch.
gewoon op de club lekker vragen. hoor je de goede manier van de mensen die het je ook kunnen laten zien en leren.
 
een schuimkist moet je in dat opzicht gewoon niet teveel aan doen..
vaak zie je dat een trainer achtige schuimkist 1 a 2 seizoenen mee gaat , daarna gaan de vleugels ver doorbuigen of scheuren er zaken die niet handig zijn om te herstellen.
ga je zo'n kist toekomstproof maken, heb je een hoop werk, wordt hij zwaarder van, en dan nog de vraag of je hem zelf wel zo lang van de grond af houdt ;-)

gebruik dat ding waar hij voor is: leren vliegen.
daarna vlieg je hem een tijdje om ervaring op te doen. of voor erbij, gedachteloos rondjes crossen.
maar dat type kisten hebben niet het eeuwige leven. ze zijn gewoon goed in wat ze moeten doen.


qua internet: niet alles geloven wat ze zeggen.
er zijn er genoeg die een goed resultaat hebben, op een manier die helemaal niet kan. maar per ongeluk lukt het toch.
gewoon op de club lekker vragen. hoor je de goede manier van de mensen die het je ook kunnen laten zien en leren.

Was inderdaad de bedoeling 1 a 2 jaar lekker leren...
En de Maule oogt ook wel lekker....
Zender moet ik nog maar even kijken..
Ik zag dat bij de cirrus de vleugels net wat op een andere manier bevestigd worden... Is de Maule er wel opgemaakt om vaak in en uitelkaar gehaald te worden?... Dit ivm vervoer...
 
Niet zo heel veel denk ik. Van die Maule had ik ook al gezegd, dat dat hoogstwaarschijnlijk mits ZONDER die hulp-electronica gevlogen, een goeie trainer is.
 
Niet zo heel veel denk ik. Van die Maule had ik ook al gezegd, dat dat hoogstwaarschijnlijk mits ZONDER die hulp-electronica gevlogen, een goeie trainer is.

Ik heb de firma een berichtje gestuurd of hij ook te binden is zonder enige hulp en assistentie middelen...
 
Dan zou ik zeggen dat je zeurt, en vraagt naar dingen die je al weet :D :D :D :D

Want als daar werkelijk een significant verschil, voordeel of nadeel zou zijn, had ik dat in mijn vorige antwoord al wel gegeven. ;)
M.a.w: de keuze tussen die twee kun je letterlijk met een dobbelsteen, of een muntje opgooien al maken, zonder dat dat uitmaakt voor het resultaat.

Blijft over welke van de twee je mooier vind.

EINDELIJK mag je op uiterlijk kiezen :banana::banana::banana::banana:
 
Dan zou ik zeggen dat je zeurt, en vraagt naar dingen die je al weet :D :D :D :D

Want als daar werkelijk een significant verschil, voordeel of nadeel zou zijn, had ik dat in mijn vorige antwoord al wel gegeven. ;)
M.a.w: de keuze tussen die twee kun je letterlijk met een dobbelsteen, of een muntje opgooien al maken, zonder dat dat uitmaakt voor het resultaat.

Blijft over welke van de twee je mooier vind.

EINDELIJK mag je op uiterlijk kiezen :banana::banana::banana::banana:

Allebei prima. Dus, stel je eigen prioriteit: looks en/of prijs.

Hahaha Jeeeeuh whoop whoop... Eindelijk haha... Het zijn dus redelijk vergelijkbare toestellen, alleen zit er een flink prijsverschil in haha..
De Maule is wat meer scale like, met de verlichting en de doorkijk cockpit enz enz enz... De Tundra daarin tegen is een stuk goedkoper...
De Maule is wel wat groter, krachtiger en misschien stabieler met wat meer vliegtijd of zie ik dat verkeerd?
 
Back
Top