Strega van Look (ex Jet en Speedmodels)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 28 feb 2020.

  1. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Stok via achterkant is makkelijk met spuiten.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Moet je wel een stok bij de hand hebben...
    Bezemsteel past er niet in.

    GJ
     
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Bij mij past tie ook niet!:rolleyes:
    30660211-2A83-477B-BAB4-80A4D80E32A4.jpeg
    Sorry,
    Ik moet echt even reageren op die prachtig ontworpen romp van Look!
    Dit nadat ik net weer even een rondje had ge You tubed op de Reno Air races waarbij ik op zoek was naar aerodynamisch gevormde cockpits.
    AA0C1FA2-7384-4F4F-873C-E85140DB5A16.png
    Dan knalt Look’s ontwerp toch echt van mijn beeldscherm!

    Groet:Robin

    (mooi verslag GJ)
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben gek op reno racers.
    Voordat ik echt ziek werd had ik er een een paar.
    Cosmic Wind van 2 meter met 80cc boxer, Nemesis F1 van 270cm met 152cc boxer en een Yak van Airworld voor een stermotor.
    En dan nog een paar kleinere.
    Wens is ook nog een keer daar echt naartoe maar dan wel als die malle Trump weg is.
    Look is bij de Strega wel lekker bezig geweest, al die klinknageltjes en bekledinglijntjes...
    Als hij er nog 1 gaat maken dan hoop ik op de Czechmate.

    GJ
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vanochtend om 6 uur wakker.. dan maar een bak koffie en bouwen.
    Eerst stabilo bespannen.
    Ik heb vreselijke folie uit China, sta eerst te proberen met trillende handen (van de medicijnen, niet van de drank) de afdekfolie eraf te pulleken.
    Dan de randen vast zetten en de rest met de föhn, afijn, jullie kennen het wel.
    Dan het midden van het stabilo aftekenen.
    Achterin met een streepje en voorin het ik aan elke kant op 25mm van het midden een stip gezet zodat ik weet hoe hij zit.
    CIMG3933.JPG CIMG3934.JPG

    Dan niet vergeten anders kom je er nooit meer bij, het roerhoorntje aan de onderkant te bevestigen.
    Ik lijm roerhoorntjes altijd met de groene UHU Endfest, dat komt nooit meer los.
    Dus gaatje maken, folie wegsnijden en hoortje lijmen.
    CIMG3935.JPG CIMG3936.JPG


    Dan de rest van de aangemaakte UHU Endfest aan de binnenkant van de romp smeren, waar het stabilo in komt.
    Flink doordrukken en de resten UHU met alcohol verwijderen.

    De kleur van de folie en de romp waren niet helemaal gelijk, dus de folie even ontvet en opgeschuurd met korreltje 600.
    En dan heel fijn nevelen met de spuitbus.
    Resultaat geslaagd.
    Nu 24 uur wachten tot de endfest hard is.

    CIMG3937.JPG CIMG3938.JPG


    GJ
     
    Hans V en mig 3 vinden dit leuk.
  6. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Ja de bepakking etc met panellinea was veel werk maar wel mooi Deze Czechmate staat ook nog op mijn lijstje.
     
  7. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Dank je Robin !!! Hier ben ik blij mee. Hij vliegt ook nog eens heel lekker en strak. Kan lichte motor op maar ook een dikke.
     
  8. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
  9. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    [​IMG]
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  11. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
  12. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
  13. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Dit schot is van triplex, maar ik maak ze nu van GFK dat is sterker.
     
  14. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    [​IMG]

    Nu deze de UltraRacer bouwen, die van GJ is klaar, alleen nog alles schuren etc.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben vrijdag in Amsterdam.

    GJ
     
  16. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
     
  17. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Kan je vrijdag om 15.00 ?
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En we gaan weer verder.
    Ik zat met het richtingroer te klooien.
    Dat bestaat uit 2 plaatjes balsa met een stuk berkentriplex er tussen.
    Ik had geen om dat in profiel te schuren met de kans dat het asymmetrisch zou worden.
    Dus na lang wachten heb ik eindelijk mijn achterlijst van 10x45mm binnen gekregen en ben aan de gang gegaan.
    Dit is het resultaat, ongeschuurd.
    [​IMG]


    Beetje plamuren met balsaplamuur en schuren en een schitterend richtingroer.
    [​IMG]

    Dan de vleugel.. die was aan elkaar gezet en alles afgetekend.
    Maar toen werd het 30 graden en kreeg ik nog meer projecten.
    Dus nu maar even aan de gang gegaan.
    Het hele gedoe wat ik hier beschrijf heb ik in een half uur gedaan, lekker snel bouwen.
    Eerst de gaatjes geboord op de hoeken, dus waar de scharnierlijn kom om boven en onder de referentie te hebben.
    Zelfde als ik bij het stabilo gedaan heb.
    [​IMG]

    En zo is ie aan de onderkant
    [​IMG]

    En naar aanleiding van die referentiepunten aan de onderkant afgetekend wat de scharnierlijn en wat eruit gehaald moet worden.
    De breedte tussen die 2 lijnen is 2,5-3mm, dat is voldoende om 10mm uitslag naar beneden te krijgen op de ailerons.
    [​IMG]

    Eerst maar met de figuurzaagmachine vanaf de bovenkant de zaagsnedes maken om het roer los te krijgen.
    Haaks op de vliegrichting.
    [​IMG]

    Nu moeten we het abachi en onderliggende weefsel wegsnijden op de plek waar de scharnierlijn komt.
    Ik gebruik daarvoor een afbreekmesje met een scherpe punt.
    En ik snij langs een metalen lineaal.
    [​IMG]


    Je begint met weinig druk, net genoeg om een geultje in het abachi te krijgen.
    Na 3-4 keer ben je door het abachi en weefsel heen en als je beide snedes gedaan hebt kan je het abachi er gewoon uitpulken.
    [​IMG]


    Dan zijn er meerdere manieren om het piepschuim te verwijderen.
    Dat moet eruit want je moet leegte hebben tot aan de bovenschaal van de vleugel omdat daar het kevlar zit waar de roeren op scharnieren.
    Je kan een klein schroevedraaiertje nemen, dat werkt ook goed bij het bouwen van volgfk kisten.
    Dan moet je er wel een stofzuiger bij houden, of het buiten doen.
    [​IMG]


    Een nettere en schonere manier is met een hete soldeerbout.
    Je moet dan wel een bout met een dunne stift hebben zodat je in de gleuf komt en met de tip de bovenschaal aanraakt.
    Maar je kan het roer een beetje buigen zodat je meer ruimte krijgt.
    En dat maakt een hele mooie nette lijn.
    [​IMG]


    Het resultaat met de bout.
    [​IMG]

    Als dat gebeurd is gaan we weer aan de bovenkant werken.
    Het scharnier moet "losgesneden" worden.
    Het komt er op neer dat er abachi verwijderd moet worden en je alleen het kevlar overhoud.
    Klinkt heel eng maar valt wel mee.
    Eerst weer die metalen lineaal.
    Die leg je langs de lijn die je eerder getrokken hebt, of die Look getrokken heeft.
    [​IMG]


    Omdat ik wat ervaring heb trek ik de eerste insnijding met een mesje maar beter is het om het met een klein schroevedraaiertje te doen, dan kan je niets verpesten.
    [​IMG]

    De tweede en derde keer erlangs kan je zonder die lineaal doen, er is namelijk al een sleufje waar het schroevedraaiertje in blijft hangen.
    Vaak klap ik het scharnier iets naar boven zodat er een V ontstaan waar de schroevedraaier mooi invalt.
    Je ziet dat ik in onderstaande fot een kruiskop gebruikt omdat ik een sleuf wil hebben die een beetje een V-vorm heeft en dat gaat daarmee het lekkerst.
    [​IMG]

    Om het abachi echt bijna 100% weg te krijgen gebruik ik als laatste een doorslijpschijfje van Dremel.
    Dat is lekker ruw en schuurt de kanten ook nog een beetje glad.
    Gewoon met de hand heen en weer bewegen.
    [​IMG]

    Het resultaat.
    Een scharnier wat redelijk soepel loopt en een mm of 10 naar boven en beneden kan scharnieren.
    Voordeel van dit soort scharnieren is dat ze na een paar keer bewegen steeds soepeler worden.
    En aerodynamisch gezien zijn ze perfect, ze hebben geen luchtspleet dus je model is sneller en stiller.
    [​IMG]


    Nog even het richtingroer geschuurd en gepast.
    Dat kan ook verlijmd worden maar dan moet ik eerst de stuurstand van het hoogteroer aanbrengen want anders kan ik daar niet meer bij.
    Maar er zit weer schot in de zaak.
    Waarschijnlijk komende week de vleugel bespannen.
    Ik heb trouwens geen glasmatje over het midden, is totaal niet nodig.
    De ligger vangt alles op en een glasmatje is alleen maar extra gewicht en rommel.

    Zoals ik al schreef dit was totaal hooguit 30 minuten werk.
    Het opschrijven duurde langer.
    En het is ook voor iedereen te doen, al ben je geen ervaren bouwer.
    Je koopt een modelletje, ze zijn rond de 150 Euro en als je flink doorbouwt en je alle spullen in huis hebt dan kan je binnen een week vliegen.
    [​IMG]


    GJ
     
    Hans V vindt dit leuk.
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Duidelijke uitleg, een mooie manier om een "scharnier" te maken. Licht, en tegelijk aerodynamisch perfect.
    Ga ik ook eens maken een volgende keer !

    Grt,

    Arnoud.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik doe het al jaren op deze manier, bij mallenbouw altijd en als ik piep en balsa bouwde ook regelmatig.
    Alleen dan geen kevlar want dat had ik niet maar gewoon peelply (nylon).
    Werkt exact hetzelfde, enige nadeel van peelply is dat je het makkelijk door kan snijden en kevlar niet.
    Dus commercieel is kevlar beter, als je voor jezelf bouwt dan kan je gewoon met peelply aan de gang.

    GJ
     

Deel Deze Pagina