FokkerDVII Ornithos bouwproject 2018/2019

Vandaag alle 7 Fokker D7,s bij elkaar op de Ornithos funfly
IMG-20190530-WA0008.jpg

Er stond nogal veel wind, 2 hebben verstandig hun kist aan de grond gehouden. De rest heeft gevlogen, ook tegelijk.
IMG-20190530-WA0001.jpg

Goede fotograaf op het veld..
IMG-20190530-WA0014.jpg

IMG-20190530-WA0016.jpg

IMG-20190530-WA0017.jpg

IMG-20190530-WA0018.jpg


Club bouw project is een succes.
We kunnen beginnen na te denken over volgend seizoen..
 
Nummer 8 heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt en is nog aan het "knutselen". Het aanbrengen van 4-kleuren Lozenge patroon en bijbehorende kleuren kost tijd, heel veel tijd. Maar geeft heel veel voldoening, zie foto's hieronder.

lozenge_ondervleugel_top1.jpg
lozenge_ondervleugel_top2.jpg


Wordt (nog steeds) vervolgd!
 
Haha... ik heb dat eens in Oracover uitgezet op een Big Stik... heel vrolijke kleurtjes... maar op enkle meters al samengesmolten tot een offsetdruk grijs [emoji39]
 
Ja, klopt helemaal Tjarko. Voorbedrukte stof werd gebruikt om verf en andere chemicalien die nodig waren (dope/lak) te besparen. En dit was essentieel want typisch is aan alles een tekort in oorlogstijd, dus ook in WWI! Volgens wikipedia moet de "Vierfarbiger" voorbedrukte stof zo rond de 1.3m breed geweest zijn. De "wingspan" van de ondervleugel is ongeveer 6.8m en dit betekent zo'n 5 banen van 1.3m op de ondervleugel. En laat dat ongeveer kloppen met wat ik schaal aan het opbrengen ben? Ik heb maar even verondersteld dat het bespannen vanuit het midden van de vleugel werd gestart, zie foto hieronder:

lozenge_ondervleugel_top3.jpg


Overigens: de kleuren tot nu toe opgebracht zijn "recht uit het potje". Voor de overige twee kleuren ("dull blue" en "olive brown") ben ik aan het twijfelen of ik wil gaan mixen.

En ja, eenmaal in de lucht zie je er helemaal niets meer van!
 
Na net wat meer (hele late) avonden dan er kleuren op de topzijde van een vleugel zitten is hier het resultaat voor de ondervleugel, zie foto. De laatste twee kleuren "dull blue" en "olive brown" zijn gemengd uit 2 resp. 3 kleuren om dichter bij de "originele" kleuren uit te komen.

lozenge_ondervleugel_top4.jpg


Nu nog "even" de topzijde van de bovenvleugel in hetzelfde kleurenpatroon. En dan nog de onderzijden met hetzelfde patroon maar in vier (andere) kleuren. Oh ja, en de "hor stab" moet ook nog ...

Verbruikersstand tot dusverre: meer dan 40meter (!) "masking tape", maar per kleur niet meer dan 5ml verf. Oftewel met 1 potje per kleur kom ik naar verwachting wel toe voor beide vleugeldelen.

Ja ja, ik heb het echt zelf met een penseeltje opgebracht, elke kleur drie keer schilderen. Gelukkig droogt de gebruikte verf op waterbasis snel.

Jurgen
 
Laatst bewerkt:
Er is vast ook sprake van een leereffect, waardoor de komende delen (iets) sneller gaan dan deze.

Maar mooi wordt het! :thumbsup:


jan.
 
Sinds enkele weken heb ik de bouw van de Fokker D7 weer opgepakt. Het aanbrengen van het Lozenge patroon op alle vleugeldelen is af en ik ben weer begonnen met het inkleuren van de vlakjes. In plaatje hieronder ben ik bijna klaar met het aanbrengen van de tweede kleur op de horizontale stabilisator.

lozenge_horstab_top1.jpg


Nummer 8 heeft de moed niet opgegeven, al begint het steeds meer op bezigheidstherapie te lijken. Zal wat meer vaart moeten maken want het volgende clubproject Easy Iskra staat nu bij mij in de wacht. Hieraan doe ik dus ook mee, een aantal clubleden heeft dit project al succesvol afgerond.

Wordt nog steeds vervolgd!

Groet, Jurgen
 
Mooi dat er nog steeds doorgetimmerd wordt aan de briljante Fokkertjes...

Mijn Lozenge ging ongefokkerd op een Vies Stikkie... in de Oracover... Dus hulde aan de verf!
Was een vrolijke puzzel dat uit te strijken... maar niet geStikt in het vele werk...
Heeft 2 jaar opperbest geleefd... restanten staan op zolder voor ooit een herbouw...

IMG_2895-LR.jpg


Lozenge... zelfs de meest briljante kleuren vermengen al op korte afstand tot grijs...
Slimme jongens die offsetdrukkers...


Groet Bas
 
Alsnog een update.

De Fokkers vliegen met enige regelmaat op de club. Gisteravond 3 stuks in de lucht in soort van een formatie. Gaaf om te doen. Helaas bij landing wat schade aan hoogteroer. Nu dus reparatiedag.

Meteen ook mijn 3e vleugel maar eens fixen. Ooit kist al eens serieus stuk gehad en onderste vleugel zat erg scheef.

Heb het onderstel nu hard gesoldeerd. Dat was eerst niet zo. Het hout van de 3e vleugel moest de 2 poten samen houden. Na solderen lopen krachten nu via metaal. Denk dat dat stuk beter is.

Grt Matthijs
20200624_110702.jpeg
20200624_110650.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Nou je pakt t grondig aan Matthijs!
Schade aan hoogteroer viel mee toch?
Was een prachtig gezicht wel die 3 fokkers tegelijk in de zomerlucht
 
Nou je pakt t grondig aan Matthijs!
Schade aan hoogteroer viel mee toch?
Was een prachtig gezicht wel die 3 fokkers tegelijk in de zomerlucht

Prop door hoogteroer. Na weghalen folie veel losse houtjes. Komt goed. Elke keer probeer ik iets extra's op te knappen.
 
ik heb mijn 1/4 te koop gezet wegens omschakeling elektro, maar zou deze ook bestaan op +-1m50 wingspan arf, ik kan niet direct wat vinden. ik twijfel tussen deze of een maxford nieuport17 die is wat groter. vlieggedrag van beiden zal wel wat gelijklopen vermoed ik?
 
@eclipse Ja... die Maxford die bij Lindinger staat... loens daar al een hele tijd naar... nu al weer v2 versie
Maar zo veel projecten... ik mag niet van mezelf.
Je Fokker heb ik gezien. En ziet er echt fantastisch uit! Wonderschoon!

Er staat op de Outerzone een tekening van een Fokker D7
Er is echt heel wat afgetekend rond dat ding.
Die van Flair is semi-scale en geeft geen bouwtekening maar illustraties tot de bouw...
maar is wel een mooie...

Waarom zou die lasercut niet opgeschaald kunnen worden naar een grotere uitsnede?
Gr Bas
 

Bijlagen

Ja bouwen zal er niet direct in zitten vandaar arf, de nieuport lijkt me leuk om wat te detailleren enzo. enig idee wat het verschil is V1 en V2?
 
Back
Top