FokkerDVII Ornithos bouwproject 2018/2019

Die man hoort daar te staan als hij vliegt. Dat zijn de regels van de club. De anderen lopen er ook later naar toe. Maar je hebt wel gelijk dat de kist gemeen naar links weg draaide. Omdat "die iemand" er rekening mee hield dat zoiets kon gaan gebeuren, had hij zijn werpmodel geland en stond gereed om eventueel weg te duiken. Wel scherp opgemerkt van Jan. Je doet je achternaam eer aan.:)
 
Fokker nr5 is bijna klaar. Weer een bouwdoos versie, electro op 3S 2 packs 2200 mAh parallel, 13x8 prop.
Let op de piloot, bijna echt.
20190203_105801.jpg

20190203_105249.jpg

Fantastisch vliegweer, maar de servo,s nog niet aangesloten, dus maiden een andere dag..
 
Ik ben wel benieuwd naar de vliegklare (start)gewichten van de verschillende modellen, en of de verschillen invloed hebben op het vlieggedrag . . .


jan.
 
Vandaag was het perfect weer om Fokkers in te vliegen.
5 stuks present vanochtend en 2 zijn er nog in aanbouw.
20190217_102834.jpg
van voor naar achter:
LVA 294 4takt, 2000 gr van Tjarko
ARF electro, 1660 gr van Bernard
Rode, 4takt, 2000+gr van Maurice
Lozenge, 4takt, 2300 gr van Matthijs
Oranje electro, 1800 gr van Theo.

Maurice moest vroeg weer weg, maar de andere 4 hebben tegelijk gevlogen.
Maiden van Bernard en Matthijs.
Bernard heeft laten zien dat je er ook netjes mee kan landen.

Matthijs was de pechvogel vandaag, motor kakte in na de 2e start met een crash tot gevolg. Wel repareerbaar, maar de romp helaas stevig beschadigd. Filmpje van de eerste vlucht..


Mijn laatste landing was met wat slingeren en een kopstandje. Dat had wat verbogen vleugelstruts tot gevolg en 1 los. Dit is een kwetsbaar puntje van deze kistjes.
Verder is iedereen er over eens dat ze erg goed vliegen. Het zoekt wel een beetje, karakter van een oude dubbeldekker.
20190217_102846.jpg

Lineup van de Fokker "armada"

20190217_104323.jpg

6 cilinder lijn, met uitlaat pijpjes.
20190217_104338.jpg

Lozenge camouflage van Matthijs.

20190217_110021.jpg

Motor afstellen en testen.

Weer een fantastische vliegdag, en dat op 17 februari!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Tjarko! Als deze Fokker DVII net zo goed lukt en vliegt als mijn eerste Ornithos club bouwproject, i.e. Tiger 2, dan ben ik dik tevreden!

Vooralsnog gaat de houtruwbouw als een trein, wat bouwt dat lekker vlot! Zaterdag de kit gekocht, gisteravond had ik beide vleugels, landingsgestel en staartdelen af en heb ik een begin gemaakt met de fuselage. Foto's volgen.

Als uitvoering zat ik te denken aan een Poolse versie, met een Lozenge camouflagepatroon op beide vleugeldelen. Maar dat is wel (heel) veel werk ... Nog even over nadenken.
 
Laatst bewerkt:
Als je de lozenge uit de hand met potlood op oratex zet en dan met een penseeltje inkleurt gaat het redelijk vlot denk ik. Zo heb ik ook de registratie en circels op mijn DVII gezet. En dat moest 2 keer op donkergroen.... lozenge is een stuk minder critisch dan letters en rechte lijnen.
Kleine potjes plastic modelbouw verf gaat goed. En zit best veel in.
Matthijs had alkes afgeplakt, dan is het veel meer werk denk ik.
 
Een keer in oracoverfolie uitgezet. Was er wel effe zoet mee. Als 'patchwork' op blauwe ondergrond.
Leek erg mooi tussen de oren... en vast zichtbaar... maar nee... op afstand verdween het toestel, ik had het kunnen weten...
Slimme ratten die Duitsers... ze hadden stiekum offset drukwerk uitgevonden :)

Hier mijn 'Funzenge' van weleer... 'gestikt gefolied' al weer meer dan 10 jaar gelee!
1 vleugelhelft heeft het overleefd... hele leuke kist om te vliegen.

IMG_2895-LR.jpg
 
De ARF is electro uitgevoerd. De andere electro, oranje kist, heeft een hele dikke motor en is 140gr zwaarder. Daar zitten ook carbon buis verstevigingen in de vleugel.
Mijn kist met Saito56 is met ca 2 kg de lichtste 4takt. Het rompje is normaal nogal fragiel, voor een grote 4takt moet dat erg verstevigd worden. Ik heb er een 10mm balsa plank met eiken balkjes ingezet. En de rompzijden met 0.4mm triplex versterkt. Ook redelijk kleine servo,s en tankje. Andere oplossingen met een zwaar motorschot en daar weer een kunstof motordrager op is wat zwaarder.
Ik denk dat de ARF ook de 9mm maat servo,s gebruikt, de andere kisten wat grotere servo,s.
 
Vandaag weer super vliegweer. 3 Fokkers in de lucht, waaronder de rode van Maurice. Deze heeft het zwaartepunt nu ook naar voren liggen, ca 5mm voor de hoofdligger van de bovenvleugel. Dit door de NiMh ontvangeraccu naar voren te leggen. Ook deze vliegt nu prima.
Ik ben al bijna voor de helft door mijn 5L brandstof kan heen. Ruim een uur vliegtijd en ook veel op de testbank om in te lopen.
20190224_135045.jpg

We proberen een beetje formatie te vliegen, een mooie uitdaging.
 
Nog een update van dinsdag avond.
Fokker nr8 is al weer een stukje verder in bouw.
20190226_211456.jpg

En fokker nr 6 heeft gevlogen, die van Ad. Een electro versie, op 3S 2x2200mAh parallel.
Eerste vlucht zelf gevlogen en geland, en nog heel, unicum!
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: AER
Back
Top