Rick NL
PH-SAM
Al enige tijd ben ik bezig met het ontwerp van een eigen F3F model.
Voor een deel omdat het leuk is met een eigen model te vliegen, en ook omdat ik een voorkeur voor iets kleinere toestellen dan de 3 meter die over het algemeen als optimaal wordt gezien.
De PACE van 2.45 meter heb ik altijd met veel plezier met gevlogen en daarom wilde een toestel in ongeveer die maat.
Dit heeft te maken met de transport mogelijkheden, maar ook het feit dat op mijn leeftijd de handling op de grond, vóór de start en ná de landing, bij echt harde wind soms moeilijk wordt.
Het toestel waarop ik ben uitgekomen heeft een spanwijdte van 2.5 meter.
Ik heb profielen ontworpen met wat inspiratie en hulp van Matthias Nicolas, Stefan Bernardy en Max Steidle. Volgens mijn analyses moeten ze erg goed voldoen voor het beoogde toestel, beter dan gemiddeld op de gemiddelde omstandigheden, misschien niet de allerbeste voor wereldrecord tijden.
Het model wordt in mallen gebouwd. De vleugel en staartvlakken zijn gefreesd in aluminium, en zijn klaar voor verzending naar mij.
Ik had eerst het idee ze in Plexiglas te laten frezen, wat wee voordelen heeft. Ten eerste is het minder belastend voor de frees, ten tweede is het gemakkelijker te polijsten.
Het is toch in Aluminium geworden omdat de frees van de maker dat gemakkelijk aan kan, aluminium zich beter leent tot temperen, aluminium goedkoper is dan Plexiglas en ten slotte dat op dit moment Plexiglas moeilijk verkrijgbaar is ivm corona orders die voor gaan op alle andere.
Stefan Bernardy heeft voor mij de CAD files gemaakt voor de vleugels en staart.
De romp wordt in positief gefreesd omdat het moeilijker is de vormen rond vleugel en staart in negatief te produceren. De positieve malhelften worden dan in carbon afgemald.
Als er behoefte is houd ik jullie graag op de hoogte.
Voor een deel omdat het leuk is met een eigen model te vliegen, en ook omdat ik een voorkeur voor iets kleinere toestellen dan de 3 meter die over het algemeen als optimaal wordt gezien.
De PACE van 2.45 meter heb ik altijd met veel plezier met gevlogen en daarom wilde een toestel in ongeveer die maat.
Dit heeft te maken met de transport mogelijkheden, maar ook het feit dat op mijn leeftijd de handling op de grond, vóór de start en ná de landing, bij echt harde wind soms moeilijk wordt.
Het toestel waarop ik ben uitgekomen heeft een spanwijdte van 2.5 meter.
Ik heb profielen ontworpen met wat inspiratie en hulp van Matthias Nicolas, Stefan Bernardy en Max Steidle. Volgens mijn analyses moeten ze erg goed voldoen voor het beoogde toestel, beter dan gemiddeld op de gemiddelde omstandigheden, misschien niet de allerbeste voor wereldrecord tijden.
Het model wordt in mallen gebouwd. De vleugel en staartvlakken zijn gefreesd in aluminium, en zijn klaar voor verzending naar mij.
Ik had eerst het idee ze in Plexiglas te laten frezen, wat wee voordelen heeft. Ten eerste is het minder belastend voor de frees, ten tweede is het gemakkelijker te polijsten.
Het is toch in Aluminium geworden omdat de frees van de maker dat gemakkelijk aan kan, aluminium zich beter leent tot temperen, aluminium goedkoper is dan Plexiglas en ten slotte dat op dit moment Plexiglas moeilijk verkrijgbaar is ivm corona orders die voor gaan op alle andere.
Stefan Bernardy heeft voor mij de CAD files gemaakt voor de vleugels en staart.
De romp wordt in positief gefreesd omdat het moeilijker is de vormen rond vleugel en staart in negatief te produceren. De positieve malhelften worden dan in carbon afgemald.
Als er behoefte is houd ik jullie graag op de hoogte.