Een nieuw F3F toestel gaat ontstaan

Heb zojuist een bericht van Lars gekregen. Het probleem zit hem in de CAM file voor de laatste fijn-frees fase. Hij had de CAM file gemaakt met een nauwkeurigheid van 0.01 mm. Voorheen nooit terugmelding van gehad. Volgende keer gaat het met 0.001 mm, kost een paar minuten meer rekentijd en een grotere CAM file maar dat is in de praktijk geen enkel probleem. Voor nu dus enkele uren schuren, om die 0.01 mm oneffenheden weg te krijgen.
Waar zijn we mee bezig?
 
Bij het schuren van mallen spuit ik vooraf de mallen altijd met een dun laagje van een afwijkende kleur, wit op zwarte mallen of zwart op witte mallen. Daarna simpel weg schuren tot dat de verf overal weg is. Bij de volgende stap eerst weer even een waasje verf er op en daarna weer schuren met een fijnere korrel. Een stukje 5 mm (nat) balsa in het schuurpapier zorgt dat er voldoende buiging zit in koorde richting en wat minder in spanwijdte richting.
 
Ah. Dat ken ik. Mooi spul, maar ik vraag me af of je daarmee de oneffenheden weg slijpt, of alleen alle oneffenheden glad(der) maakt.
 
Oneffenheden die een profiel hebben waarvan de hoogte in de buurt ligt van de breedte schuur je er goed mee weg. Zoals de frees ribbeltjes, maar de ongelijkheden met een langer profiel worden niet goed aangepakt met het slijpvlies. Vandaar mijn getrapte aanpak.
Ik heb de indruk dat je dat ook bedoelt, in dat geval kan ik dus "ja" antwoorden.
 
Bijna een jaar verder..
De maiden van mijn "FUNK" is vandaag succesvol volbracht.
Maiden-Funk.jpg


Het heeft lang geduurd, met heel wat hordes, waarover ik nog zal berichten, maar vandaag was het zover.
De wind van rond de 8m/s ZW was ideaal voor het invliegen. Niet te weinig waardoor het vliegen marginaal zou zijn, niet te veel zodat de reacties van het model goed uit de verf komen.
Het gewicht is rond de 1380 gram uitgekomen en ik heb de vluchten gemaakt met 400 gram ballast. Ideaal voor de eerste vluchten en bij deze wind .
Ik had het model wat 'up' getrimd en dat bleek dus niet nodig, niet gewenst. Na downtrimmen vloog hij strak. Wel heel gevoelig op het hoogteroer, ging super kort de bocht door zonder uit te breken. Na wat lekkere bochten de duikproef gedaan, en daaruit bleek dat de stabiliteitsmarge wel héél erg klein was. Met wat voorbereid trimlood 1.5 mm naar voren gebracht voor de twwede vlucht en dat was beter. Nog steeds een goede reactie op de roeren, en een vrij neutraal vlieggedrag. Het zwp ligt nu op 1 mm vóór het berekende/ingeschgatte punt.
Na het trimmen voor de juiste snelheid van een normale wedstrijdvlucht bleek dat het hoogteroer supe netjes neutraal stond. De ontwerp methode was dus naar tevredenheid.
Voor de derde vlucht de snapflap uitslag wat terug gebracht, die was wel erg enthousiast, en het toestel voelde echt aan alsof ik er al langer mee vloog.

Fijn dat Stefan Bernardy die van al mijn 2D files heel mooie 3-D CAD modellen heeft gemaakt het toestel nu dan heeft zien vliegen.
Verder waren Frits, Peter, Erik en Wout aanwezig op deze mooie heugelijke dag. Erik heeft een filmpje gemaakt, wanneer ik de link heb zal ik hem hier posten.

In de loop van de komende week zal ik verder allerlei zaken posten over het ontstaan van het toestel en over welke hobbels ik heb moeten nemen bij mijn eerste volledig in mallen gebouwde ontwerp. Het is mij niet gelukt om in mijn eentje parallel aan de bouw een mooi verslag te maken. Ik heb bewondering voor de velen hier op het MBF die dat wel lukt, met als 'nec plus ultra' de bijdragen van Berrie.
 
En 'opeens' is dit project dan ook weer vliegklaar! Ik heb de losse onderdelen met bewondering in handen gehad op de Compocon in September. Samengesteld vormt het een heel mooie verfijnde zwever! Heel gaaf!
 
Gefeliciteerd met de maiden Rick. En goed te horen dat hij meteen goed aanvoelt.
Verheug me erop het model te zien vliegen bij de F3F wedstrijden :)
 
Een nieuw F3F toestel gaat ontstaan, het is je gelukt Rick!
Gefeliciteerd met de maiden!
Wat vliegt je toestel mooi en strak, een geslaagd ontwerp, veel plezier ermee.
Ik ben benieuwd naar je verslag.

Johannes
 
Levering van CN-Models uit Ukraine gewoon ontvangen zonder moeilijkheden.
3e Kerstdag besteld, continue verse tracking informatie, snel door de douane en nu in huis.
Pakket-CN-Models.jpg


Zowel 40 gr IMS65 Normaal en Opposite , 2 kleinere stukken 45gr, 3 lagen, +45°,-45°, 0° weer Normaal en Opposite voor stabilo's en een spinner 30 mm voor E-RES.

Producten-CN-Models.jpg


Ik sta er ook van te kijken dat nog zoveel werkt daar. Ze zijn blij met bestellingen.
 
.
Gefeliciteerd Rick, heel mooi project en resultaat :thumbsup:
Happy landings

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top