Bijna een jaar verder..
De maiden van mijn "FUNK" is vandaag succesvol volbracht.
Het heeft lang geduurd, met heel wat hordes, waarover ik nog zal berichten, maar vandaag was het zover.
De wind van rond de 8m/s ZW was ideaal voor het invliegen. Niet te weinig waardoor het vliegen marginaal zou zijn, niet te veel zodat de reacties van het model goed uit de verf komen.
Het gewicht is rond de 1380 gram uitgekomen en ik heb de vluchten gemaakt met 400 gram ballast. Ideaal voor de eerste vluchten en bij deze wind .
Ik had het model wat 'up' getrimd en dat bleek dus niet nodig, niet gewenst. Na downtrimmen vloog hij strak. Wel heel gevoelig op het hoogteroer, ging super kort de bocht door zonder uit te breken. Na wat lekkere bochten de duikproef gedaan, en daaruit bleek dat de stabiliteitsmarge wel héél erg klein was. Met wat voorbereid trimlood 1.5 mm naar voren gebracht voor de twwede vlucht en dat was beter. Nog steeds een goede reactie op de roeren, en een vrij neutraal vlieggedrag. Het zwp ligt nu op 1 mm vóór het berekende/ingeschgatte punt.
Na het trimmen voor de juiste snelheid van een normale wedstrijdvlucht bleek dat het hoogteroer supe netjes neutraal stond. De ontwerp methode was dus naar tevredenheid.
Voor de derde vlucht de snapflap uitslag wat terug gebracht, die was wel erg enthousiast, en het toestel voelde echt aan alsof ik er al langer mee vloog.
Fijn dat Stefan Bernardy die van al mijn 2D files heel mooie 3-D CAD modellen heeft gemaakt het toestel nu dan heeft zien vliegen.
Verder waren Frits, Peter, Erik en Wout aanwezig op deze mooie heugelijke dag. Erik heeft een filmpje gemaakt, wanneer ik de link heb zal ik hem hier posten.
In de loop van de komende week zal ik verder allerlei zaken posten over het ontstaan van het toestel en over welke hobbels ik heb moeten nemen bij mijn eerste volledig in mallen gebouwde ontwerp. Het is mij niet gelukt om in mijn eentje parallel aan de bouw een mooi verslag te maken. Ik heb bewondering voor de velen hier op het MBF die dat wel lukt, met als '
nec plus ultra' de bijdragen van Berrie.