Een nieuw F3F toestel gaat ontstaan

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Rick NL, 22 jun 2020.

1. Rick NL

Rick NL The First Aviators

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Heb zojuist een bericht van Lars gekregen. Het probleem zit hem in de CAM file voor de laatste fijn-frees fase. Hij had de CAM file gemaakt met een nauwkeurigheid van 0.01 mm. Voorheen nooit terugmelding van gehad. Volgende keer gaat het met 0.001 mm, kost een paar minuten meer rekentijd en een grotere CAM file maar dat is in de praktijk geen enkel probleem. Voor nu dus enkele uren schuren, om die 0.01 mm oneffenheden weg te krijgen.
    Waar zijn we mee bezig?

lecraM vindt dit leuk.
  2. Alex Hoekstra

Alex Hoekstra

Lid geworden:
    26 dec 2006
    Bij het schuren van mallen spuit ik vooraf de mallen altijd met een dun laagje van een afwijkende kleur, wit op zwarte mallen of zwart op witte mallen. Daarna simpel weg schuren tot dat de verf overal weg is. Bij de volgende stap eerst weer even een waasje verf er op en daarna weer schuren met een fijnere korrel. Een stukje 5 mm (nat) balsa in het schuurpapier zorgt dat er voldoende buiging zit in koorde richting en wat minder in spanwijdte richting.

Berrie en Rick NL vinden dit leuk.
  3. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
  4. Rick NL

Lid geworden:
    18 apr 2008
  5. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Ah. Dat ken ik. Mooi spul, maar ik vraag me af of je daarmee de oneffenheden weg slijpt, of alleen alle oneffenheden glad(der) maakt.

6. Rick NL

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Oneffenheden die een profiel hebben waarvan de hoogte in de buurt ligt van de breedte schuur je er goed mee weg. Zoals de frees ribbeltjes, maar de ongelijkheden met een langer profiel worden niet goed aangepakt met het slijpvlies. Vandaar mijn getrapte aanpak.
    Ik heb de indruk dat je dat ook bedoelt, in dat geval kan ik dus "ja" antwoorden.

7. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Dus 2x Ja! ;)

Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina