Hallo , Ik gebruik nu 4x 3s 50c lipo in de zelos . Merk dat ze erg heet worden en gaan opbollen . Is het beter om 6s te gaan gebruiken en hoeveel mah en hoeveel c zou het beste zijn ? Gegroet JP
Hallo Dat ligt aan je set up. En is de set up goed op je romp afgesteld. Te grote prop of slecht geslepen prop trekt ook stromen. Zwaar lopende schroef as, slecht uit gelijnde motor. 50C lijkt mij niet echt te laag. Je gebruikt nu 4 losse accu’s. Laad je deze apart of als set. Er hoeft maar 1 cel slecht te zijn en de zaak word heet. Gr eddy
C waarde alleen zegt niet veel, hoeveel mah zijn ze? Tot hoe ver vaar je ze leeg? Veel acceleratie of voornamelijk vol gas (zoals het hoort)?
Bedankt voor je reactie , je bedoelt dat de achterkant te diep in het water ligt ? Dan zou ik de lipo meer naar de kop moeten plaatsen ?
Nee, net andersom... Op volle snelheid ligt de romp over te veel lengte in het water. Dat zou betekenen dat de LiPo's iets naar achter zouden moeten. Maar... laat iemand met catamaran-ervaring er 'ns naar kijken (filmpje bijv).
Succes met afstellen van de zelos. Heb filmpjes gezien van dik over de 100km/h. Dus kan wel hard lopen.
Zijn het alleen de lipo,s die heet worden en hoe heet ? Wat zijn de temperaturen van de motor / Esc ?
Ik verbrand niet mijn vingers als ik ze er 10 sec op hou zowel motor als esc. Het probleem is dat ze opbollen en ik zag gisteren met opladen dat er 2 cellen blijven hangen op 4 v . Ik denk dat ze waarschijnlijk al eerder een keer op de grens hebben gezeten van ontladen . Bedankt voor je reactie
Hallo JP, Hoe hoog/laag staat de LVC detectie van je regelaar? Het opbollen en heet worden van lipo's is een typisch voorbeeld van té lang doorvaren; de lipo's worden dan te ver ontladen en juist die laatste minuut zorgt voor het opwarmen en opbollen. Als er cellen zijn die de 4V niet meer halen (ook niet na balanceren) dan zijn die al niet meer fris en zullen bij het varen als eerste leeg zijn en warm worden, terwijl de rest nog wel een minuutje door kunnen. Ik zou ze niet meer gebruiken. Groeten, Jan.
Idd, weg met kapotte LiPo's. Kijk ook naar strut-instelling (naar boven/ beneden). De props happen te veel water en/ of de romp raakt te veel water en/ of je vaart veel te lang door. Die props zijn mss leuk voor hoge topsnelheid, maar dan is de vaartijd vaak zeer beperkt (SAW).
Bedankt voor je reactie, ik ga deze ook niet meer gebruiken zal deze op de juiste manier weggooien . Ik denk dat ik voor de boot 6s ga bestellen en de 3s gewoon blijf gebruiken voor de auto's
Lipo tip: 6s HRB 6000 Mah 50 C: https://nl.aliexpress.com/item/4000..._expid=90aee5e4-82a6-4821-a373-2b4c543977a1-3 Als je ze hier besteld, vraag dan of ze ze kunnen leveren met de stekkers die je al in de Zelos hebt, scheelt weer solderen... Ik vaar en vlieg ook met HRB lipo's en ben er zeer tevreden mee; veel power en lange runtimes, zó lang dat ik bij de eerste paar keer dacht dat ik de LVC niet goed had ingesteld. Om opbollen te voorkomen staat de LVC in de boten op 3,6V per cel, dan heb ik voldoende vaartijd en komen de lipo's koel uit de boot. Groeten, Jan.
Zolang je je afstelling niet op orde hebt is nieuwe lipo’s er in zonde . Er is iets niet goed met je boot of je manier van varen zoek dit eerst uit anders sloop je die nieuwe lipo’s ook binnen de kortste keren . Of er trekt iets veel te veel ampere of je vaart veel te lang door . Temperaturen ook echt meten niet schatten .