welke lipo proboat zelos

Discussie in 'Speedboten' gestart door JP74, 27 jun 2020.

  1. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Hallo ,

    Ik gebruik nu 4x 3s 50c lipo in de zelos .
    Merk dat ze erg heet worden en gaan opbollen . Is het beter om 6s te gaan gebruiken en hoeveel mah en hoeveel c zou het beste zijn ?

    Gegroet JP
     
  2. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo
    Dat ligt aan je set up.
    En is de set up goed op je romp afgesteld. Te grote prop of slecht geslepen prop trekt ook stromen.
    Zwaar lopende schroef as, slecht uit gelijnde motor.

    50C lijkt mij niet echt te laag. Je gebruikt nu 4 losse accu’s. Laad je deze apart of als set. Er hoeft maar 1 cel slecht te zijn en de zaak word heet.

    Gr eddy
     
  3. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    C waarde alleen zegt niet veel, hoeveel mah zijn ze?

    Tot hoe ver vaar je ze leeg? Veel acceleratie of voornamelijk vol gas (zoals het hoort)?
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    De plaatsing van de LiPo's kon ook wel 'ns een dingetje zijn... Mss je CG ietske naar achter?
     
    JP74 vindt dit leuk.
  5. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedankt voor je reactie , 5000 mah vol gas
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    CG is Center of Gravity... kan zijn dat de romp ietske te nat loopt.
     
  7. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedankt voor je reactie , de prop is een upgrade voor de zelos aangeschreven door boatblitz
     
  8. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedankt voor je reactie , je bedoelt dat de achterkant te diep in het water ligt ? Dan zou ik de lipo meer naar de kop moeten plaatsen ?
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Nee, net andersom... Op volle snelheid ligt de romp over te veel lengte in het water. Dat zou betekenen dat de LiPo's iets naar achter zouden moeten. Maar... laat iemand met catamaran-ervaring er 'ns naar kijken (filmpje bijv).
     
  10. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedankt voor het advies
     
  11. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Succes met afstellen van de zelos.
    Heb filmpjes gezien van dik over de 100km/h. Dus kan wel hard lopen.
     
  12. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedankt
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  13. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Haarlem
    Zijn het alleen de lipo,s die heet worden en hoe heet ?

    Wat zijn de temperaturen van de motor / Esc ?
     
  14. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik verbrand niet mijn vingers als ik ze er 10 sec op hou zowel motor als esc. Het probleem is dat ze opbollen en ik zag gisteren met opladen dat er 2 cellen blijven hangen op 4 v . Ik denk dat ze waarschijnlijk al eerder een keer op de grens hebben gezeten van ontladen .

    Bedankt voor je reactie
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo JP,

    Hoe hoog/laag staat de LVC detectie van je regelaar?
    Het opbollen en heet worden van lipo's is een typisch voorbeeld van té lang doorvaren; de lipo's worden dan te ver ontladen en juist die laatste minuut zorgt voor het opwarmen en opbollen.
    Als er cellen zijn die de 4V niet meer halen (ook niet na balanceren) dan zijn die al niet meer fris en zullen bij het varen als eerste leeg zijn en warm worden, terwijl de rest nog wel een minuutje door kunnen.

    Ik zou ze niet meer gebruiken.

    Groeten, Jan.
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Idd, weg met kapotte LiPo's. Kijk ook naar strut-instelling (naar boven/ beneden). De props happen te veel water en/ of de romp raakt te veel water en/ of je vaart veel te lang door. Die props zijn mss leuk voor hoge topsnelheid, maar dan is de vaartijd vaak zeer beperkt (SAW).
     
    JP74 vindt dit leuk.
  17. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedankt voor je reactie, ik ga deze ook niet meer gebruiken zal deze op de juiste manier weggooien . Ik denk dat ik voor de boot 6s ga bestellen en de 3s gewoon blijf gebruiken voor de auto's
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Lipo tip: 6s HRB 6000 Mah 50 C:
    https://nl.aliexpress.com/item/4000..._expid=90aee5e4-82a6-4821-a373-2b4c543977a1-3
    Als je ze hier besteld, vraag dan of ze ze kunnen leveren met de stekkers die je al in de Zelos hebt, scheelt weer solderen...

    Ik vaar en vlieg ook met HRB lipo's en ben er zeer tevreden mee; veel power en lange runtimes, zó lang dat ik bij de eerste paar keer dacht dat ik de LVC niet goed had ingesteld.
    Om opbollen te voorkomen staat de LVC in de boten op 3,6V per cel, dan heb ik voldoende vaartijd en komen de lipo's koel uit de boot.

    Groeten, Jan.
     
  19. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedankt voor de tip
     
  20. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Haarlem
    Zolang je je afstelling niet op orde hebt is nieuwe lipo’s er in zonde .
    Er is iets niet goed met je boot of je manier van varen zoek dit eerst uit anders sloop je die nieuwe lipo’s ook binnen de kortste keren .
    Of er trekt iets veel te veel ampere of je vaart veel te lang door .
    Temperaturen ook echt meten niet schatten .
     

Deel Deze Pagina