Zenoah loopt te arm

Is de isolator die tussen je Carb en Motor zit niet krom, heb dit ook wel vaker gehad dmv de schroeven van de carb te strak aandraaien.
 
Ik heb dat ook ooit gehad, uiteindelijk opgelost met andere carb.
Kanaaltjes in de venturi zaten verstopt, alles boven half gas wilde niet.

Ultrasoon zou een oplossing kunnen zijn
 
Ja, anders zou hij helemaal niet lopen hé.
Hij loopt op zich wel goed, maar een haartje te arm, en ik kan de hoofdnaald zo ver uitdraaien tot hij er bijna uitvalt, maar blijft te arm lopen.
Puls controleer je door deksel van pompmenbraam te verwijderen en het menbraam nu draai je de motor rond en moet er een duidelijke luchtstroom uit het gaatje komen.
Na twee volle slagen open doen de naalden niks meer. Je hebt een brandstof issue. Onder het ronde dekseltje in de carburateur onder het referentie menbraam zitten de progressie gaten. Deze kunnen verstopt zitten. Bij een revisie set zitten deze in.
 
Isolator kan krom zijn inderdaad. Daar helpt geen nieuwe pakking tegen. Deze kun je vlakken mbv glasplaat of ander glad voorwerp en daarop schuurpapier.
 
Wist ik ook niet.
Motor zat op een gebruikte kist die ik heb gekocht, een aantal jaren geleden, voor zover ik weet heeft die altijd op benzine gelopen (in ieder geval tijdens het voorvliegen, toen ik de kist kocht)
Motor liep goed, toen ik hem uit gebruik heb genomen, een aantal jaren terug.
Maandag weer verder.....
 
Bij vol gas veel meer onderdruk dan bij stationair... weg en lucht van de minste weerstand, dus ook "valse trek" via een kromme isolator...zou nog steeds kunnen. "Leen" eens een isolator van een clubgenoot als je de mogelijkheid hebt of dun laagje Loctite-pakking ertussen doen? Het ligt iig niet aan de ontsteking :rolleyes:
 
Als een motor benzine heeft gehad is aspen de doodsteek voor alle keerringen Enn menbramen, andersom ook. Door de mix verharden deze.

Dat is voor mij ook nieuw, wat is ertegen te doen als je reeds overgeschakeld bent en hoelang duurt het voordat je dit merkt?
Geldt dit voor 2T en 4T ?
Ik had begrepen dat je gewoon zonder problemen over kon stappen van benzine naar Aspen
 
Laatst bewerkt:
Ik had begrepen dat je gewoon zonder problemen over kon stappen van benzine naar Aspen
Ik weet niet beter dan dat je die twee gewoon indien nodig zelfs afwisselend kunt gebruiken (al zou ik dat persoonlijk niet gauw doen), en ik kan er ook weinig over vinden.
 
Een maat van mij heeft een boot en had altijd problemen na de winterstalling dat die motor niet meer wou lopen. Op advies liet hij de laatste vaart voordat hij het water uitging het ding op Aspen lopen. Daarna nooit meer startproblemen gehad. Velen motoren hebben problemen met de E 10 benzine.
 
Een maat van mij heeft een boot en had altijd problemen na de winterstalling dat die motor niet meer wou lopen. Op advies liet hij de laatste vaart voordat hij het water uitging het ding op Aspen lopen. Daarna nooit meer startproblemen gehad. Velen motoren hebben problemen met de E 10 benzine.
Vandaar dat ik dus ook Vpower gebruik, daar zit (nog) geen bio ethanol in.
p.s, nog geen verdere ontwikkelingen met de motor, carb heeft een ultrasoon badje gehad, maar motor heeft nog niet gelopen.
 
Een maat van mij heeft een boot en had altijd problemen na de winterstalling dat die motor niet meer wou lopen. Op advies liet hij de laatste vaart voordat hij het water uitging het ding op Aspen lopen. Daarna nooit meer startproblemen gehad. Velen motoren hebben problemen met de E 10 benzine.
E10 is er pas sinds afgelopen najaar. Dus het startverhaal kan weinig met E10 te maken hebben als het "altijd" was, want toen was die E10 er nog niet.
Ik vaar nu een kleine 30 jaar, en in die 30 jaar heb ik grootste deel van de tijd de verantwoordelijkheid gehad over de goede werking van het Man-Over-Boord bootje waar ieder schip verplicht mee uitgerust is.
Dat bootje hangt in weer en wind, regen, sneeuw, brandende zon, zoutwater nevel en MAG niet afgedekt zijn.
Meestal een 15 tot 25 pk aanhangmotor van meestal een willekeurig merk, bij voorkeur een goedkoop merk. Yamaha, Tohatsu, Evinrude, de meesten wel voorbij zien komen. Nooit Honda of Mercury helaas...
Die dingen moeten (is een eis) wekelijks gestart worden, en er moet een X hoeveelheid benzine aan boord zijn. Meestal twee tanks plus een jerrycan. Alles bij elkaar mischien 25 of 30 liter. Met wekelijks 10 minuten stationair testdraaien (staart in een vat met water, schroef in zijn werk gezet, stationair hobbelen, na tien minuten moet hij gas oppakken, dan is de test geslaagd) en een keer in de 3 maanden 10~15 minuten varen, verbruiken we nog geen 5 liter op jaarbasis, dus die benzine is gewoon zonder uitzondering, OUD... stok oud. Aangezien die boot ten allen tijde gebruiksklaar moet zijn, staat één tank ALTIJD in die boot, in weer en wind, zonder dekzeil. De rest wordt in de paintstore bewaard vanwege de brandbaarheid.
Toevallig even opgezocht, wat we hier aan boord hebben staan is 2,5 jaar oud, bij de vorige grote dokking van 2017 (gedeeltelijk) ververst. En persoonlijk valt me dat nog mee, want ik heb het ook wel 5 jaar oud gezien.
En wat denk je? Die aanhangmotor, die start iedere week met hooguit 2 keer trekken...

Ik heb werkelijk héél erg veel moeite met "het ligt aan de benzine", want ik kan dat uit eigen waarneming niet bevestigen, en ik heb geen toverhandjes: die aanhangmotor moet tijdens inspecties door iedere willekeurige officier gestart kunnen worden (en stuurlui hebben over het algemeen nul technisch talent), en dat lukt altijd... Als iemand mij uit kan leggen hoe dat mogelijk is, dan graag, want als ik de verhalen zo hoor, moet wat ik in de wekelijkse praktijk meemaak, gewoon 100% onmogelijk zijn.

Persoonlijk denk ik dat motoren veel meer moeite met stilstand hebben, dan met oude benzine.
 
Dat bedoel ik ook Bert, als dat ding elke 2 a 3 weken wordt aangeslingerd zal E10 ook geen problemen geven. aar een jaar of meer stilstaan kan er weleens een kanaaltje verstopt raken. of een membraam verharden.
 
Dat bedoel ik ook Bert, als dat ding elke 2 a 3 weken wordt aangeslingerd zal E10 ook geen problemen geven. aar een jaar of meer stilstaan kan er weleens een kanaaltje verstopt raken. of een membraam verharden.
Ja, maar dat ligt niet aan de E10, dat deed het voorheen ook.
En sterker: de periode waarin ik het meest last had van dat na een paar maanden stilstand de boel niet meer wilde starten (ruwweg 1995 tot 2005) zat er nog helemaal geen ethanol in de benzine, dat kwam later pas. En dat waren geen verstoppingen, want ik hoefde nooit iets uit elkaar te halen of schoon te maken. De vluchtige delen waren gewoon verdampt (blijkbaar) uit de vlotterbak, NIET uit de tank.
En in de jaren daarna (zal zo'n beetje bij de overgang naar e5 geweest zijn) had ik zelfs dáár geen last meer van.
Heb wel een keer last van verstoppingen gehad, maar dat was een doorgeslagen benzinefilter.
 
Back
Top