Zenoah loopt te arm

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door nico v kooten, 16 jul 2020.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.694
    Locatie:
    Rijnsburg

    Auwwwww!!:eek::eek:


    Ik ben geen technisch natuurtalent, dat weet ik wel van mijzelf, maar ik heb nóóit de hulp van een machinist nodig gehad bij het onderhoud van de buitenboordmotor van die MOB-boot hoor!:mad:;);)

    Ook een separator kon (en mocht) ik zonder hulp van de Meester uit elkaar trekken, schoonmaken en weer in elkaar zetten:cool:

    Maar waar ik mij wel altijd over verbaasd heb is dat die dingen het inderdaad met vreselijk oude benzine, die we ook gewoon bij de lokale pomp in Verweggistan bijvulde, het altijd doet!

    Wat dat betreft sta ik er in modelbouwwereld van te kijken dat er toch regelmatig motorloopproblemen bij brandstofmotoren zijn......zijn toch gevoelige machientjes kennelijk
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.919
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry...

    Precies! Als die dingen het eens een keer NIET doen, is er vrijwel altijd iets anders aan de hand.
    Neuh... zie boven.
    Tenminste: I kan werkelijk geen sikkepit verschil ontdekken bij mijn eigen motoren, en vanuit de aard van mijn werk mag het duidelijk zijn dat ik vrij regelmatig "gedwongen" ben om oude benzine te gebruiken: mijn ouwe Kipor generatortje doet met 10 liter benzine zomaar 2 jaar... Ding doet het prima.
     
    Justus vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.588
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    En ik heb het wel ervaren. Zoals eerder gezegd. Opgevoerde motoren atmosferisch met meer dan 100pk perr liter. Auto wegzetten met 10 liter Ron 98 in de tank. Auto stond in een vorstvrije schuur. En dan drie tot 5 maanden later pakken omdat het weer het weer toeliet. Starten prima, lopen ook prima, maar vraag geen vermogen want bij de 5000 toeren hield alles op terwijl je normaliter doorging tot een 8500 zonder een hoestje of kuchje van de motor. Verse benzine in de tank en alles was weer thuis.

    Dus wel degelijk verouderd benzine. Je merkt het met prestatie motoren. De standaard motoren die wij in de modelbouw gebruiken geven er niet zoveel om.
    Mij dunkt dat de scheepvaart motoren gebouwd zijn op duratie en geen prestatie .
    Mijn zdz90 met 11pk slikt ook geen oude benzine, daarintegen mijn roto 85 viertakt boxer die maar 6 pk levert (gelijkwaardig aan 60 cc tweetakt) maalt er niet om.

    Een aggregaat motor is ook gebouwd op duratie, kettingzaag motoren ook.
    Buitenboord motoren zoals een evinrude 30 hebben 30 pk uit een 580 cc. Dus niet maximaal benut, maar gebouwd op duratie
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2020 om 09:39
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.694
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die el-cheapo buitenboordmotoren durf ik geen scheepsmotoren te noemen hoor;);)

    Echte scheepsmotoren zijn gemaakt om dag in dag uit op maximaal vermogen te draaien. Tegenwoordig moet iedereen eco varen, dat is dan vaak maar 85%, maar dat is nog steeds meer dan het gemiddelde vermogen zoals dat bijvoorbeeld in autos of motorfietsen wordt gevraagd. Daar geef je wel eens wat meer gas als je in een speelse bui bent maar je rijd niet 90% van de tijd vol gas. Dan worden ze niet oud.

    Qua belasting en qua gebruik niet te vergelijken, en qua brandstof ook niet. Wat er aan boord allemaal met de olie gedaan word voordat het naar een motor gepompt wordt is bizar! Zeker bij de grote langzaamlopers die op zware olie draaien zit er een gigantische hulpbedrijf aan vast om die enorme belasting aan te kunnen maar dat zijn dan wel de meest efficiënte verbrandingsmotoren ter wereld!
    De exacte cijfertjes heb ik niet paraat maar ik weet wel dat er puur qua rendement niets is wat aan die dingen kan tippen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.919
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hebt werkelijk géén idee...

    Als je alleen maar naar litervermogens kijkt maar er verder niet over nadenkt, dan zou iemand inderdaad kunnen concluderen dat het lijkt alsof jij gelijk hebt, maar vermogen is toeren maal koppel, en uitgaande van de toerentallen die wij draaien, en vergeleken met wat een gemiddelde auto of motorfietsblok draait, draaien wij het equivalent van 160+ pk per liter vergeleken met automotoren, en komen we zelfs boven de 250 pk/liter vergeleken met motorfietsmotoren.

    Het is alleen héééél erg moeilijk om hoge toerentallen te draaien als je vliegwiel een ton weegt, je krukas 1,5 ton, en je zuigers (+drijfstang) 200 kilo per stuk en ongeveer 35 cm op en neer gaan. Dan mag je heel erg blij zijn dat je veilig 1000 toeren kunt draaien en dat is al best wel indrukwekkend, want de inwendige krachten zijn tamelijk duizelingwekkend.
    Want ik ken geen automotoren die 140 bar piekdruk hebben, of die met een turbodruk van 2 bar draaien zoals het huidige motortje (40+ jaar oud ontwerp) waar ik mee vaar, doet. En ik heb toch ook wel regelmatig met machines gevaren die daar nog tamelijk fors bovenuit gingen (180 bar piek en 3+ bar turbodruk).
    En als je krukas 100 ton weegt, en je zuigers 5 ton per stuk, en ze gaan vier meter op en neer, dan word een en ander een beetje penibel...

    Dus jij dunkt toch een klein beetje verkeerd. ;)

    En dan draaien wij dat dus volcontinue, niet alleen maar bij het stoplicht...

    Je bent werkelijk een hele knappe jongen, als je méér vermogen uit een scheepsdiesel weet te persen, die dingen zijn werkelijk echt uitgewrongen tot het aller-uiterste.
    Ze zijn, toegegeven, over het algemeen wel "tamelijk stevig" gebouwd, maar echt, meer vermogen krijg je er niet uit zonder de wetten van de natuur (smeltende zuigers en krombuigende drijfstangen en zo) te overtreden.
    De fabrikanten zijn allang niet meer op zoek naar "meer vermogen", want die grenzen zijn letterlijk al 30 jaargeleden min of meer bereikt. De ontwikkelingen richten zich nu hoofdzakelijk op verbeteren van rendementen, ofwel lager verbruik met behoud van vermogen.

    En dan bereiken we inderdaad, met de gemiddelde vierslag rendementen van tussen de 40 en 45% en tweeslagmotoren passeren tegenwoordig zelfs ruimschoots de 50%

    Automotoren zitten voor benzine zo rond de 300 gram per kWh, autodiesels in de buurt van de 240 g/kWh (reden voor dat verschil is een heel lang en ingewikkeld verhaal). en dan praat je over brandstoffen die ongeveer 42 MJ/kg stookwaarde hebben.
    1 kWh is identiek aan 3,6 MJ, dus dat rekent zich om naar ongeveer 28% rendementvoor een benzinemotor, en ruwweg 35% voor diesels.
    Die piekrendementen die veranderen niet heel erg veel. Autofabrikanten richten zich bij het zoeken naar lagere verbruiken vooral op de verbeteringen in deellast, waardoor je als je met je 180 pk motorretje op de snelweg (waar die motor maar 30 a 40 pk levert in werkelijkheid) zo dicht mogelijk bij dat optimale rendement blijft.

    Scheepsdiesels bereiken verbruiken van soms onder de 190 g/kWh voor tweeslag, en 200~210 voor vierslag, met brandstoffen die zo rond de 39 MJ/kg aan stookwaarde hebben. Pas heel recent is ook hier een ontwikkeling gaande om de rendementen bij deellast binnen de perken te houden. En die ontwikkeling heeft niet eens met economisch varen te maken, maar werd afgedwongen vanwege het gebeuren rondom luchtvervuiling, omdat juist alle deellast-gebruik plaatsvind in havens.
     
    wim eon, serge pot en Justus vinden dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.588
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Duidelijk blij met wat duidelijk verhaal van 2 scheepvaart enthousiaste :beer:.
    Ik kon alleen maar gissen aangezien ik me nog voor geen meter in die reuze motoren verdiept heb. Grootste waar ik aan gesleuteld heb was een mtu 38liter v10 diesel met 830 pk. En dat is nauwelijks genoeg om die grote scheepsstampers op te starten. :hammer:

    En justus sorry ik van het land dus voor mij is gauw alles wat in het water beweegt scheepvaart :)
     
    Justus vindt dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.694
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mijn meest memorabele machinistenklus was een zuigerveerinspectie op een 5cilinder Sulzer 2slag met lusspoeling door via de inlaat naar de cilinders te kruipen en met een zaklamp via de spoelpoorten goed naar de zuigers en veren te kijken.

    Gevolgd door een carter-inspecie door bij cilinder 1 de motor in te verdwijnen, met een hamer alle bouten aantikken om te luisteren of ze goed vast 'klinken', om alle krukwangen heen klimmen in pas aan de andere kant er weer uit komen.

    Met mijn 1,92 en 120kilo heb ik nergens klem gezeten! En dat was naar moderne begrippen een kleine motor in een schip van maar 200mtr. De laatste generatie motoren zijn 14 cilinders met 96cm zuigerdiameter en +2meter slaglengtes.

    Voorbeeldje voor de door Brutus genoemde thermische belasting: met manouevreren mocht die motor maximaal 70 toeren draaien, echt volle kracht op zee was 96toeren en het opvoeren van 70 naar 96 ging met 1 omwenteling per 3 minuten. Doe je dit sneller brand je geheid gaten in de zuigers omdat het en tijd kost om op die bedrijfstemperatuur te komen en bij te lage toeren zoveel vermogen vragen geeft krachten waar de drijfstangen en lagers niet tegen kunnen. Risico op verliezen van je smeerfilm in de lagerschalen en noem maar op.

    Snelheid afbouwen idem dito, te snel toeren afbouwen geeft extreem hoge temperatuurschommelingen in de verschillende onderdelen met desastreuze gevolgen.

    Ik weet van 1 verhaal waar een toendertijd groot containerschip te laat aan dat load-programma begon voor de aanloop van een haven. In blinde paniek (want ze kwamen op volle zee snelheid een ankergebied binnen gevlogen) hebben ze de motor in 1 keer gestopt en vol achteruit gezet. De helft van de cilinders gescheurd, gaten in zuigers gebrand en de hele krukas getordeerd en volledig afgeschreven.

    Oh kák . ..het gaat over bootjes! Sorry!:rofl::rofl:
     
    serge pot vindt dit leuk.
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.694
    Locatie:
    Rijnsburg
    En die dingen starten op lucht, 30bar startlucht wordt in de cilinders geblazen om het spul in beweging te krijgen.
    De startmotorconstructie die we van autos, vrachtauto's, jachtjes en ander klein 'grut' kennen is niet sterke genoeg om zulke enorme massa's in beweging te krijgen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.919
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hele gave klussen waren dat, maar je moest er wel wat "lichamelijk ongemak" voor verduren, want buiten de onaangename temperaturen (motor wordt op 80 graden gehouden in de haven), is het in die luchtkanalen zo ongeloofelijk goor zwart, daar heeft niemand die het niet zelf gedaan heeft zelfs maar een voorstelling bij.
    Ik heb pompen verwisseld in ladingtanks waar nog 5 cm stookolie op de bodem stond, en daar kwam ik schoner naar buiten dan uit zo'n spoellucht kanaal...
    Je moet inderdaad een beetje nadenken wat je doet...
    Was dat het verhaal van die Nedlloyd boot bij Suez?
     
    serge pot vindt dit leuk.
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.694
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik kwam er die reis achter dat ik allergische reacties krijg van bepaalde smeerolien....was geen pretje:( en heb ik ook tijdens mijn tijd als Maroff bij Flinter vaak last van gehad.


    En inderdaad...die was het. De stuurman die hem 2 uur voor aankomst moest terug nemen was waarschijnlijk in slaap gevallen en tegen de tijd dat ze daar achter kwamen was het te laat.

    De paniek op de brug is een mooi voorbeeldje situational awareness want ze hebben zo lang achteruit staan draaien dat ze uiteindelijk achteruit tegen een voor anker liggend schip aan zijn gevaren.

    Er zijn veel leermomenten voortgekomen uit de zeevaartversie van AirCrash investigation van die reis.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.919
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dat was een klasgenoot van mij, waar ik later nog jaren mee gevaren heb bij mijn vorige baas. Hij was toen (bij mijn vorige baas dus) machinist...
    Maar of hij in slaap gevallen is, is onwaarschijnlijk, en hij zegt zelf ook van niet, want de navigatie is in die periode wel gewoon doorgegaan, en er zijn daar komend vanaf de zuid in die laatste paar uur toch een paar lichte koerswijzigingen, die gewoon uitgevoerd waren. Zijn verhaal was, dat hij het gewoon domweg vergeten is...
    Wat niet zo heel onwaarschijnlijk is, want bij Sulzers is dat gewoon één enkele druk op de knop, zonder verdere indicatie of reminder of wat dan ook. Gewoon één dom knopje vergeten in te drukken. Al kan die "vergeetachtigheid" best ook wel een reden hebben gehad, want het drankgebruik was in mijn tijd bij de Nedlloyd van buitensporige proporties: op mijn stageschip voeren we met 28 Nederlanders en 7 Indonesiers (drinken zelden), maar alleen al aan bier werden er 800 dozen per 6 weken weggezet, en dan waren er ook nederlanders bij die geen bier lustten... Die dronken dan bijvoorbeeld, als ze kalm aan deden, een halve fles bacardi of jenever per dag...

    Er heeft daar aan boord nog véél meer gespeeld, maar dat is allemaal een erg lang verhaal, en daar is het hier de plaats niet voor.

    Pikant detailtje is dat dat soort en andere "ongemakken" voor de Raad voor de Scheepvaart kwamen, en die uitspraken werden altijd om de zoveel tijd over de nederlandse koopvaardij verspreid. Bij ons zaten ze in een grote Multomap getiteld "Uitspraken RvdS" en laat nou toevallig die knul zijn initialen ook RvdS zijn...
    Dat heeft wel tot enige vermakelijkheid geleid toen hij voor het eerst bij mij aan boord kwam...
    Dat was nog niet eens zo erg... wat erg was, was dat ze tegen die tijd 8 knopen over de achtersteven liepen, en je bent relatief behoorlijk lang bezig voor je met een vaste schroef een dergelijke snelheid opgebouwd hebt...

    Dat daar toen dergelijke motorschade opgetreden is, dat is mij overigens niet bekend, maar het is heel goed mogelijk dat die schade pas veel later ontdekt is, want je kunt nog verbazend lang doordraaien met sommige schades.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2020 om 18:41
    serge pot vindt dit leuk.
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.694
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik weet alleen de roddelverhalen die er over rondgingen toen ik zelf die blauwe maandag bij P&O Nedlloyd rond liep.

    Je ziet weer hoe lastig het is om bij dit soort dingen er achter te komen wat er nu écht gebeurd is.

    Op het schip waar ik op zat was het geen knop maar gewoon de telegraaf op de goede stand zetten. Iets te ver en je trok hem zo uit zijn programma met dus alle risico's.
    En zeker na wat daar gebeurd was was dat 1 van de belangrijkste items op de checklis: "2 uur voor aankomst LOAD-PROGRAM!!!!"

    Het komt nu nog geregeld voor dat schepen volle bak het beloodsingsgebied binnen jakkeren met de opmerking als "we need half an hour more to slow down" of "still in load programm"

    Kan link zijn;)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.919
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klinkt meer als het NorControl systeem wat Man B&W te doen gebruikelijk installeert, maar het kan best zijn, want fabrikanten adviseren een brgbedieningssysteem, ze schrijven het niet dwingend voor, en ik heb al heel lang niet meer met Sulzer gevaren. De laatste keer dat ik als officier op een brug stond met een Sulzer onderin was in '92, en de enige keer dat ik daarna nog met Sulzer gevaren heb was als 2e machinist in '06, maar dat was een schip wat zelden havens aandeed (al is die bak een paar jaar geleden nog wel in Rotterdam geweest).
     
    Justus vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.919
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb ze uit eerste hand, al moet ik wel zeggen, een "bevorderende factor" was dat we nog de laatste der mohikanen van de nederlandse matrozen hadden, en och jeetje me kreetje, wat konden die kinderen zuipen... Die mannen waren allemaal, stuk voor stuk goed voor minimaal een halve doos bier per dag en dat was als ze geen aanleiding voor een feestje hadden, en die aanleiding was meestal snel gevonden. Dat begon bij de meesten al letterlijk aan het ontbijt. Potje bier is ook twee boterhammen met kaas, dus gezond ontbijt, toch? :rolleyes:
    De "doos bier" was ook het standaard betaalmiddel, voor weddenschappen, klaverjas-avonden of domme blunders en verjaardagskadootjes.
    Ik weet nog dat ik op mijn verjaardag van iedereen "hofmeesterbonnetjes" kreeg, en dat was dus goed voor iets van 35 dozen bier... (die heb ik niet allemaal opgezopen hoor, die haalde de hofmeester gewoon van mijn boordafrekening af...)
     
    serge pot en Justus vinden dit leuk.
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.694
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het was zeker een Sulzer want het was precies de motor uit het blauwe boek van maanen waar die als voorbeeld genoemd staat van een 2-slag kruishoofdmotor met lus-spoeling.

    Maar dat is mijn enige ervaring met zo'n groot ding hoor. Bij Flinter gewoon mooie blauwe Wärtsila's en tegen die tijd was ik er ook achter dat ik buiten en boven veel beter tot mijn recht kwam dan beneden.
    Ik mocht wel een beetje meelopen beneden (moest toch het spul draaiende kunnen houden als de hwtk dat om wat voor reden dan ook niet meer kon) en dat vond ik leuk genoeg
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2020 om 21:02
  16. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    105
    Prachtige verhalen..
    Heerlijk om te lezen
     
    Justus vindt dit leuk.
  17. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.004
    Locatie:
    Ede
    Justus,

    Ik had t boek vandaag toevallig nog in mijn handen ;)

    Deze:
    20200802_215726.jpeg

    Ps. Gister mijn zeilboot (met sabb g) verkocht dus kan weer wat meer gaan vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2020 om 22:09
    Justus vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.919
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was dan al wel een ouwetje, want dan praat je over RND's en die zijn toch al minstens 30 of 35 jaar niet meer gebouwd.

    Ach... de bijbel van van Maanen... memories, memories...
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.919
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat moet al een latere druk zijn, want da's geen omkeerspoeling...
     
  20. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.004
    Locatie:
    Ede
    Dat weet jij beter dan ik :)
     

Deel Deze Pagina