Voor de vliegers die er ook niet kapot van zijn om de altis als potentiele (of daadwerkelijke ) storingsfactor toe te voegen kwam ik dit zeer interessante schema tegen. Bron: https://www.facebook.com/groups/167757143888953/ onder de post van 14 maart 2020 Ik word er op het eerste gezicht wel enthousiast van. Johnny
Het schema van Johnny doet niet alleen + - overbruggen maar zorgt er ook voor dat je met 1 connector snel kan aan of afkoppelen. Dat lijkt me erg handig. Bedankt voor het delen.
Moet je wel altijd zorgen dat je een voorziening hebt met JR style stekker aansluiting, bijvoorbeeld met een tussen kabeltje, anders voldoe je niet aan het reglement. Dit is bedoeld om controle van de altis mogelijk te maken.
Klopt, en is volgens mij dan ook voorzien, met dien verstande dat het JR-style stekkertje vervangen is door een 4-polige stekker. De altis controleer je toch altijd - lees je uit - met de usb-aansluiting? Als ik de post op facebook goed heb begrepen is het idee van ene Palo Lishak. Google leert mij dat hij "redelijk" actief is in het opzetten van onze klasse en de organisatie van internationele wedstrijden. Ik had dus weinig remmingen en heb inmiddels 1 kist omgebouwd. Je hebt verder nog 1 extra kabeltje nodig voor het programmeren van de regelaar en een brugje voor de vluchten zonder altis. Redelijk snel klusje om te doen .....als je goed bij je kabels kan. Johnny
Je kunt het niet zomaar vervangen door een ander stekkertje, het zal in de praktijk niet vaak voorkomen maar wie ook internationaal vliegt kan met controles geconfronteerd worden. in dit document staat waar het allemaal aan moet voldoen : https://www.fai.org/sites/default/files/documents/sc4_vol_edic_20.pdf Het zinnetje luid : The connectors of the AMRT shall be of a universal type compatible with JR/Futaba and must be proof against any misalignment that could result in electrical damage to the AMRT or connected equipment
Het schema is misschien een beetje ongelukkig getekend. Zover ik het kan zien is dit enkel een verleng kabel van je logger. Lijkt mij dat je aan de ESC / RX kant altijd een JR stekker zet. Aan je ESC of RX solderen lijkt me niet praktisch. Eigenlijk verschilt het weinig van jouw schema. Hun maken de brug bij de logger en zetten er een stekker tussen.
Zo ziet de logger er uit, wederom van facebook. Als je e.e.a. letterlijk leest zou je niet aan de jr-stekkers mogen komen. "Compatible" interpreteer ik naar de geest, dus inderdaad een verlengkabeltje maken met de orginele stekker / bus bedrading en transparante krimpfolie. In de handleiding van de altis wordt overigens aangeraden de stroom niet alleen via de logger te laten lopen.
Direct na de zin die Karel citeert staat letterlijk: Where an extension lead is used to satisfy this requirement. Er wordt dus al vanuit gegaan dat je de JR stekkers kan aanbieden d.m.v een verleng kabel. Elektrisch heb je nog steeds dezelfde verbinding. Alleen met een stekker ertussen. Ik maak me meer zorgen over dit: it must be secured to the AMRT in such a manner that it cannot be unintentionally removed. Dat betekent dus dat een stekker verbinding verzegelt moet zijn bij controle? Of wat zal bedoeld worden met unintentionally? Als je een stekker los trekt dan lijkt me dat iig intentional
Ondertussen nog contact gehad met enkele internationaal actieve vliegers en ook Palo Lishak. Hij heeft het schema getekend en zat in de groep die verantwoordelijk was voor de model controle op het WK. Tot nu toe nog geen enkele bedenkingen gehoord. Belangrijk is echter wel dat er een controle altis aangesloten kan worden met een JR stekker zoals beschreven. Dat lijkt me niet zo'n probleem.
Bekijk bijlage 368852 Bekijk bijlage 368852 Bijgaand de neerslag van mijn geknutsel. Ik heb zgn printplaat stekkers en bussen gebruikt. Deze hebben dezelfde afmetingen vwb pinafstand als "ons" JR-spul. Hoe de bedrading loopt heb ik consequent met kleuren aangegeven om de controle te vergemakkelijken. Voor de door Pascal genoemde controle heb ik nog een opzetje gemaakt zoals deze aan de orginele altis zitten (1e foto). In de 2e foto natuurlijk natuurlijk met "door" gesoldeerde kabels. Johnny
Ik denk maar weet het niet cker dat er intern in de altis geen stroombeperking of elektrische componenten zitten maw er lopen gewoon 1op 1 koperbaantjes door voor de + en - . Wat is dan eigenlijk het risico buiten dat je natuurlijk de stekkers goed moet controleren en eventueel vervangen, zo'n JR is maar een prul, maar goed zit ook aan alle ontvangers en servo's als het stekkertje niet te vaak los moet gaat het volgens mij wel.
Nog effe doorgezocht. De beperking zijn volgens aerobtech de 26awg aandluitdraden en die mogen max 2.2 Amp hebben, dus als je een bypass maakt kan je tot 4,4 Amp continue gaan dat lijkt me meer dan voldoende. Ze adviseren dat zelf ook.
Dit is voor de JR servo stekkers The 3 amp rating is both conservative and continuous. The rating is related to heating more than anything else. As long and the connecter is in good condition and clean you can safely pull much more current than 3 amps. While I would recommended the standard JR style servo connectors for duty more than 10amps, intermittent or surge to 10 amps should be fine in most cases. The real limiting factor is the wire size used on most extensions, a 36" 22awg extension will cause more of a voltage drop at 5 amps than the JR connector.
Dus dan moet je minstens 23awg kabel gebruiken tussen de bec en de ontvanger Dan kan er zo'n 4,7 amp gevoed worden.
De JR stekkers zijn volgens mij toch de beperkende factoren in deze constellatie. Ik gebruik in mijn F3F modellen van de accu tot de (magneet)schakelaar een betere connector (eerst de Mini T connectoer, ga nu over naar XT30) en van de schakelaar naar de ontvanger met twee parallele JR connectoren. In een F3J zullen de stromen wat kleiner zijn en ik heb niet het idee dat de Altis zo'n grote bottleneck zal zijn.
Het onderwerp blijft actueel.... https://www.rcgroups.com/forums/sho...ew-Firmware-for-Altis-Nano-and-Altis-V4/page2
Ik ga deze regelaar testen voor een pylonracer. Is zonder BEC maar super licht. Met een 2S lipo als ontvangeraccu (indien je gebruik maakt van HV servo’s) dient je altis alleen maar om je motor uit te schakelen. Moet het nog gaan testen. Tevens zijn dit type regelaars met een nano arduino en Bl Heli erg makkelijk in te stellen. https://m.banggood.com/HGLRC-BS60A-...lientCountry=NL&rmmds=search&cur_warehouse=CN
Ik gebruik al een jaar of 4 BLheli esc je hoeft trouwens geen arduino te hebben er is een simpele usb linker verkrijgbaar om ze via de pc te programmeren.https://nl.aliexpress.com/item/3298...G83cxF3cKINajxIl7Y0aAgWrEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Het is een BLHeli_32, BLheli is wat anders dan BLHeli 32. BLHeli_32 bestaat 2,5 a 3 jaar. Net even de regelaar die Superior, T-trex 60A ook heeft getest in een hotliner, 85A, geen probleem, wordt niet eens warm. Keiharde rem, superharde aanloop. Ik heb al een fabrikant benaderd of ze een 150A 10S kan bouwen, ze gaan het bekijken. GJ