Ben je net zoals mij vrolijk aan het knutselen en bouwen van je eigen toestellen, voornamelijk van foam, dan heb ik hierbij nog een opgedane tip. Gevonden op internet bij de jongens van fly-test. Vandaag meteen even uitgeprobeerd en zowaar in een middag een prima vliegend modelletje gebouwd, geheel naar eigen idee. Belangrijk is bij het bouwen, met een vleugel die ook wat lift geeft, is het profiel. Ik ben er zelf al eens mee bezig geweest, maar met wisselend succes. Echt een basis profiel principe had ik nog niet echt gevonden. Tot deze week. Hier alvast de basis voor een mooi lopend aerodynamisch profiel van een vleugel doorlaat door je eigen ontworpen romp.
Hoe je de romp ook bouwt, het enige waar je nu nog op moet letten is dat het vleugelprofiel dezelfde verhoudingen hebben als bovenstaand. De stabilo komt vlak achter op de romp, of erboven of meer naar beneden, als je de "bovenste horizontale lijn" maar respecteert. Het kielvlak komt er haaks bovenop. Ook daar kan je naar mijn mening je eigen ideeën op loslaten. CG is natuurlijk een belangrijk punt waar je bij de bouw moet opletten en dat is doorgaans prima te doen door de juiste verdeling van alle elektronica.
De vleugel kan je desgewenst nog iets van een V-stelling geven, het vliegtuig blijft daardoor wat stabieler in de lucht. Bij mijn model heb ik de vleugel geen V-stelling gegeven, zie hier het resultaat van mijn "proef model":
Vlieggewicht (incl lipo 180 Mah 2s) 66,5 gram. 44cm breed en 38cm lang. Stabilo en kielvlak heb ik simplistisch gehouden. Het blijft natuurlijk een test vliegertje.
Vanavond direct uitgeprobeerd en wonderwel vliegt het prima de luxe. Allemaal onderdelen die ik nog in de la had liggen, wat foam en eigen ontwerp. Belangrijk is dat je de verhoudingen wel hetzelfde houdt. Een groot of klein toestel, het maakt verder niet uit.
Ik hoop dat er iemand is die hier wat aan heeft.
Grt H
lixer

Hoe je de romp ook bouwt, het enige waar je nu nog op moet letten is dat het vleugelprofiel dezelfde verhoudingen hebben als bovenstaand. De stabilo komt vlak achter op de romp, of erboven of meer naar beneden, als je de "bovenste horizontale lijn" maar respecteert. Het kielvlak komt er haaks bovenop. Ook daar kan je naar mijn mening je eigen ideeën op loslaten. CG is natuurlijk een belangrijk punt waar je bij de bouw moet opletten en dat is doorgaans prima te doen door de juiste verdeling van alle elektronica.
De vleugel kan je desgewenst nog iets van een V-stelling geven, het vliegtuig blijft daardoor wat stabieler in de lucht. Bij mijn model heb ik de vleugel geen V-stelling gegeven, zie hier het resultaat van mijn "proef model":

Vlieggewicht (incl lipo 180 Mah 2s) 66,5 gram. 44cm breed en 38cm lang. Stabilo en kielvlak heb ik simplistisch gehouden. Het blijft natuurlijk een test vliegertje.

Vanavond direct uitgeprobeerd en wonderwel vliegt het prima de luxe. Allemaal onderdelen die ik nog in de la had liggen, wat foam en eigen ontwerp. Belangrijk is dat je de verhoudingen wel hetzelfde houdt. Een groot of klein toestel, het maakt verder niet uit.
Ik hoop dat er iemand is die hier wat aan heeft.
Grt H

Laatst bewerkt: