Tip: vleugel profiel

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door helixer, 9 aug 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan onder kleinere rolroeren zetten of gelijke grootte maar dan minder uitslag, dat is effectiever.
    Rolroeren moeten altijd zo veer mogelijk naar buiten, dan zijn ze het effectiefst.

    GJ
     
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb de rolroeren verder naar buiten gesneden en dat scheelt al een flinke slok. Twee keer 5 cm extra. Plus dat ik wat gewicht(25 gr...........Hmm) voorin bij de motor heb geplaatst wat ook al merkbaar was in zijn vlieggedrag. Al met al gaat het al weer een stuk beter, hoewel het wel een windvangertje is hoor, meer als bij andere toestellen met een enkele vleugel. Maar het hoeft niet allemaal meteen perfect te zijn!!

    GJ ik heb bij mijn Lidl glider de rolroeren heel erg tegen de romp aanzitten, dat was naar omstandigheden beter en dat rolt prima hoor. Ja ja moet niet een spiraal of rugvlucht willen maken, maar het rollen gaat prima. Trouwens, een rugvlucht kan ik nog helemaal niet, maar ik heb een fijn toestel waar ik het hoog in de lucht kan leren. Toch een uitdaging.

    Grt Helixer
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je rolroeren aan de binnenkant groot zijn dan werken ze wel maar je kan ze dan half zo groot maken aan de buitenkant, aerodynamisch beter bij een model met een echt profiel.
    Rugvlucht is simpel, de moet hem op zijn rug rollen en dan down drukken.
    Als je heel veel down moet drukken is hij voorlijk, geen of weinig down is ie goed of ietsje achterlijk.

    GJ
     
  4. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Tot slot nog twee filmpjes. Een van het kleine model begin van dit draadje en ten tweede de dubbeldekker. Aan het eind van de video zie je dat mijn zoon een sadist is. Bij volgas geven was ik net even te dicht bij de grond om goed weg te rollen. Normaal met een enkeldekker geen probleem, maar bij deze dubbelaar net iets te veel gevraagd. Schade is beperkt en toch nog goed te repareren. Kijk zelf maar...............:rofl:

    Hier het kleine toestel, waar ik prima mee kan rollen.


    En hier mijn dubbeldekker( .....................niet lachen):


    Je ziet het vliegt, of het vloog........ook goed.

    H:bye:lixer
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2020
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vliegt best goed, de eerste.
    Ik zie wel typisch wildvliegergedrag, om je heen vliegen.
    Een normale modelvlieger zou aan 1 kant van het veld gaan staan en voor zich vliegen.
    Maar je hebt lol, dat is het belangrijkst.

    GJ
     
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Klopt, ben een doorgewinterde wildvlieger. Ik weet dat je op clubs voor je uit moet vliegen, maar daar heb je met je clubgenoten te maken. Ik vlieg op de video wel heel kort bij me, maar dat is voor de video. Normaal neem ik een veel groter ruimte om me heen om te vliegen.

    Grt helixer
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het voordeel van voor je vliegen (ook bij wildvliegen) is dat je meer overzicht hebt, als er iemand aan komt lopen dan zie je dat en staat ie niet ineens achter je.
    En op clubs vliegen ze ook dichtbij hoor, ik vlieg ook wel eens op 2 meter voor me langs met 200+, niks mis mee, als je jezelf aanvliegt is dat je eigen schuld.

    GJ
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Daar heb je natuurlijk gelijk in. Op het veld waar ik deze vliegtuigen heb gevolgen zie ik mensen wel aankomen plus het feit dat ik altijd zeg dat ik nu even niet kan praten. Het vliegtuig zit toch in de lucht en alleen bij een landing is het oppassen dat er iemand loopt bijvoorbeeld met zijn hond. In mijn helikopter tijd stond ik altijd met mijn rug tegen de struiken en vloog ik enkel voor mij uit. Vooral kinderen konden heel enthousiast komen aanrennen. Dan zette ik direct het hele spul aan de grond. Mensen mochten enkel meekijken als ze naast en het liefst schuin achter me staan. Liever vlieg ik alleen. Als ik op mijn geheime weiland aan het vliegen ben heb ik een zee van ruimte om me heen en vind het prettig om me heen te knallen. Voor me uit gaat ook prima, maar heb toch de voorkeur om me heen te vliegen. Ik realiseer me dat dat bij een club lastig is. Soms twijfel ik om toch bij een club te gaan hoor, enkel en alleen vanwege de aankomende EU regels. Wie weet, tja en dan zal ik wel moeten.

    H
     
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen


    Grt Helixer
     
  10. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    GJ, dat was een prima idee, top en bedankt. Vanavond weer heerlijk op pas geweest om een en ander uit te testen. Jaaaa, dit is het helemaal hoor. Het rollen gaat nu echt helemaal naar mijn zin. Nu kon ik wat meer aandacht besteden aan wat trimmen. Het toestel vliegt nu helemaal naar wens, alleen bij het landen kiepert hij elke keer op zijn kop. Nu is dat geen probleem, maar niet netjes, een aandachtspuntje dus. Misschien flaperons instellen zodat ik tijdens de landing mijn neus kan optrekken. Dat zelfde heb ik in het verleden ook gedaan met mijn U can fly. Dat toestel bleef maar doorgaan tijdens een landing. Zo dwong ik hem geforceerd naar beneden.

    Bij het afgooien gaat het toestel kaarsrecht bij me vandaan en bovendien als ik plotseling vol gas geef blijft ie mooi recht vooruit gaan, zonder dat ik een side of down trust heb. Het toestel heeft zat over power, maar dat gebruik ik nauwelijks tijdens de vlucht. Prima toestel dus, een blijvertje, maar om eerlijk te zijn vind ik het mooier om de onderste vleugel wat meer naar achteren te hebben ten opzichte van de bovenste vleugel. Opties mooier en wie weet wat voor effect dat heeft op zijn gedrag. Misschien is dat mijn volgende project.:rolleyes:

    H:weetnie:lixer
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2020
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja... 40 jaar ervaring wil wel eens helpen...

    GJ
     
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Zo, inmiddels zijn we weer een flink aantal maanden verder en ik heb in die tussentijd een nieuw model gebouwd. Het is een model die ik als parkflyer kan inzetten, want het gewicht is net aan 230 gram, prima binnen de wetgeving dus. Notabene 3s en flink wat trust. De beide vleugels heb ik anders gemaakt als het model als boven beschreven. De bovenste vleugel heb ik meer naar voren geplaatst. Hier een foto, klaar, maar nog zonder motor erop:
    [​IMG]

    Meanwhile een video geschoten al vliegend met mijn drone(DJI mini2) op ongeveer dezelfde hoogte. Mijn zoon vloog met de drone en het valt natuurlijk niet mee om een mooi lang shot te maken, dus hier een bewerkte video. Vliegtuig vliegt werkelijk fantastisch, al moet ik zeggen dat door de kracht van de lucht de vleugel iets naar boven is verbogen, dus nu heeft het een lichte V-stelling.:rolleyes: Geen probleem, het toestel vliegt nog steeds prima.

    Hier de video:


    Groetjes Helixer
     
    houtjesplakker en Peter Den vinden dit leuk.
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Om die reden hadden de meeste tweedekkers dan ook verspannen vleugels.
    De spandraden naar de onderkant van de bovenvleugels voorkomen het effect dat je beschrijft. Dit zijn de zgn. flying wires.
    Om te voorkomen dat de landingsschok de ondervleugels naar onderen laat doorbuigen zijn de 'landing wires' gespannen vanaf de tankbevestiging naar de ondervleugels. Uiteraard werken ze ook bij rugvlucht.
    Gecombineerd met de vleugelstruts vormen ze van voren gezien een vierhoek met diagonalen.
    Iedere vervorming van zo'n vierhoek probeert een diagonaal te verlengen maar de spanning in de betreffende kabel verhindert dat.
    Één van de twee vliegtuigtypen die ik als peuter reeds in de lucht van elkaar kon onderscheiden:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb wel een alle twee de kanten een diagonaal carbonstaaf gemonteerd. Zag en voelde er stram uit, maar niet genoeg helaas. Ik zal een kruisverband moeten maken om het nog steviger te maken. Enfin, voorlopig hou ik het zoals het is, maar hou het wel in de gaten mocht het de nijging gaan krijgen helemaal door te buigen en te breken.
     

Deel Deze Pagina