Verschaalbouwverslag F8F-2D Bearcat

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Tadango, 27 jun 2020.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De accu boxen waren iets te kort en te smal. Deze accu's passen prima maar andere types moeten ook passen. Ik heb ze 10mm breder gemaakt en 25mm langer. Het motorschot is ook versterkt met 2x 5mm multiplex om het dunne stuk sterker te maken. De motor ophanging is nu volledig met alu buizen, staat netjes. Ook heeft voor alles een plekje :)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik denk dat straks de regelaar onder tussen de accu's komt. Dan komt er een opening onderin de motorkap waar de lucht naar buiten kant. Op deze manier is er te weinig koeling denk ik.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag de laatste dingen gedaan (vleugels van servo's voorzien en afgesteld) en dus nog een laatste keer op de weegschaal. Nogmaals het CG gemeten en nagekeken maar er moest nog 200g voor bij in. Totaal gewicht valt nu mee, maar er komt nog van alles in straks:
    - Dummy stermotor
    - Cockpit met piloot
    - Geluidsmoduul

    Het lood moet er dan wel uit kunnen gelukkig maar er komt nog zeker een 600g bij. Gewicht nu klopt aardig (opgave is 10.4) gezien er ook een retract achter in zit nu.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Hans Rijkuiter en AER vinden dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen



    jan.
     
    AER vindt dit leuk.
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Na 2 vluchten.... Doet het prima. Zwaartepunt moet nog iets naar voren want hij blijft op de kop neutraal. Ook een tikje te gevoelig op hoogte nog. Regelaar blijft koud, motor net warm. Dit met een 21x12 nu. 21x14 lijkt me een super prop. Accu's zijn ook koud gezien het lage verbruik. 1250mAh na 4 min..... :)[​IMG]
     
    Hans Rijkuiter, AER, serge pot en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Gefeliciteerd! :thumbsup:


    jan.
     
  6. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Das mooi man.:yes:
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Is dit de 50cc versie van cy models?
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ja. Deze is nog mooi compact.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Okee hartelijk dank.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De lege motorkap is onderhanden genomen. Ik kreeg een tip voor een mooie P&W 2800 als printbaar model maar daar kwam ik niet mee uit. Deze had teveel kleine details welke weg zouden vallen op mijn printer. Ook was deze lastig te printen en monteren. Teveel schaal dus. Ik heb zelf wat getekend en de printer eens aangezet.
    [​IMG]

    Beetje verf en wat stoterstangen (5mm carbon buisjes) en een bougie kabel (pvc kabel zonder kern) en het lijkt al heel aardig.
    [​IMG]

    Hij zit met 2 steuntjes vast op de accu boxen en bovenin zit een beugeltje naar de motordrager voor een stabiele montage. Dit gaat geen kant op en de motor loopt rondom mooi vrij met ongeveer 5mm.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tot slot ook de motor geverfd zodat deze niet opvalt. Het oranje steekt anders teveel af bij de rest. De ring zit nog wat ver naar voren (schaal gezien) maar staat heel aardig zo. De kap is in ieder geval mooi gevuld :) Het gewicht valt ook erg mee, dit is ongeveer 145g geworden.....
    [​IMG]
     
    ramses, AER, Berto en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De droptank zit er ook op. Deze zit met 2x 4mm stekkers verbonden met de romp en wordt met een magneet aangetrokken. Dit kan ik met schudden niet uit elkaar krijgen. In de lucht blijft het dan ook wel zitten denk ik. De tank moet afneembaar zijn tijdens het opbergen en transport edg. Ook eens gekeken wat het gewicht en zwaartepunt nu deed:
    [​IMG]

    Zit nu een gram of 10 meer aan de voorkant, dus dat past super. Totaal gewicht zit nu op 10.92kg. Ook is wat weathering op de romp toegevoegd. Op de cockpitkap nog niet omdat deze nog aangepast wordt. Het verschil in dofheid is goed te zien.
    [​IMG]

    De doffe cockpit is ook flink opgeknapt door een poetsbeurt met olie. Het zit aan de binnenkant en in de slechte chinese mal. Polijsten wil niet met PET en nat ziet hij er super uit. Een dunne olie film scheelt enorm en daarmee is hij helder genoeg voor een volledige cockpit. Komende tijd eens wat schetsen en proberen te bouwen. De romp moet ook aangepast worden hierop, dat zien we later.
     
    ramses, AER en tjarko vinden dit leuk.
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ideaal bouwweer dus weer wat begonnen. De cockpit is erg leeg dus die wordt nu onderhanden genomen. Met foamboard worden panelen en de stoel edg gebouwd.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    ramses, AER en serge pot vinden dit leuk.
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De cockpit bak is compleet. Het oogt redelijk en is op schaal niveau met de rest van de kist. De piloot zit strak in de riemen en gebruikt de parachute als kussen, net als in het echt. Alles is gemaakt van foambord op de zijkanten van de stoel na, dat is abs plaat.

    [​IMG]

    Voor de cockpit zijn een hoop kleine details nodig dus de 3D printer heeft weer gedraaid. Knopjes en schakelaartjes zijn aardig gelukt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik kon voor de meters geen mooie duidelijke foto's vinden. Het beste was een 1/4 schaal cockpit foto maar daar hadden sommige meters een hinderlijke witte glans wat je ook mee print. Even later vond ik een screenshot van een simulator met exact die glans, dus daar komen hun printjes vandaan ;) Ik wou duidelijke scherpe prints voor het beste resultaat. Daarom ben ik maar wat gaan tekenen in illustrator en na een paar avonden had ik een set. Het voordeel is dat ik deze later weer kan gebruiken gezien ze in 1:1 formaat getekend zijn. De glaasjes zijn gemaakt van een stukje plastic afval met een holpijp. De frames zijn gemaakt met de 3D printer zodat de randen van de meters en schroefgaatjes er ook in zitten. Zie je weinig van straks, maar staat wel leuk in de foto zo.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het resultaat is goed gelukt. Het oogt prima en verhoudingen kloppen. Er zitten schaal delen in, maar een hoop is fantasie zodat het wat lijkt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De cockpit steekt iets onder de kap uit en dat had een aanpassing nodig in de romp. Precies onder de kap zat er een versteviging bovenin de romp welke aangepast moet worden. De cockpit steekt 55mm uit en de nieuwe steun heeft 60mm afstand tov de bovenkant. Even de freesmachine aangezet voor een mooi strak balkje. Dit is 6mm triplex en voelt erg stevig zeker gezien de kwaliteit wat ik heb weggezaagd. Daarnaast moest er nog 1 accu naar voren verplaatst om het gewicht te compenseren. De hele cockpit weegt 225g wat erg mee valt. Gezien het nieuwe balkje en de langere accu kabels is het totaal iets meer geworden, maar nog steeds minder dan de 300g die ik begroot had.

    [​IMG]

    Nog een voordeel is dat ik nu langere dingen op kan bergen in de romp vanwege de uitsparing, zoals een droptank ;) Deze had nog geen goede opbergplek en kan nu in de romp liggen. Ideaal.
     
    ramses, mac, AER en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De cockpit heeft dezelfde behandeling gekregen als de romp en past er mooi bij. Lijkt meteen heel anders dan dat glimmende arf blauw ;) Nu rest alleen nog de onderkant van de vleugels en stabilo en wat schilderwerk van zichtbaar hout.

    [​IMG]
     
    Hans Rijkuiter, E.hof, ramses en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Mooi werk! Ziet er mooi uit.

    Brn trouwens wel benieuwd naar jestekker en magneet systeem voor de droptank. Kan je daar een foto van posten?
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dankje. Foto's duurde even gezien de vleugels op de werkbank lagen voor een kleine reparatie. In het schemer landen blijft lastig ;) Een harde tik heeft een poot uit de vleugel gebroken. Naar voren toe gek genoeg. Schade is hersteld en aan de bovenkant was het niet te zien gelukkig. Onder slechts een scheurtje in de folie. De prop was ook door midden dus dat was een mooi kans om deze te upgraden. Ik wou iets meer trekkracht omhoog dus er zit nu een 22x12 op. Hopelijk geeft dat net even die extra kracht om verticaal beter door te trekken.

    Zo zitten 2x 4mm goudpluggen en een magneet verlijmd in de droptank:
    [​IMG]

    In de romp zitten 2 balsa blokken gelijmd waarna 2 gaten geboord zijn van onderen. Hierin zijn de contra stekkers gelijmd. In de romp zit ook een dikke magneet verlijmd op de plek van de magneet in de tank. Hierdoor blijft de tank mooi zitten. Zonder zal deze langzaam los trillen:
    [​IMG]

    Nu rest nog 1 "schade" puntje: De cockpit sluiting. De plastic hevel van de sluiting is afgebroken. Ik ga eens kijken of ik deze van aluminium kan maken. Een nieuwe kan weer scheuren al doen ze dat in de andere toestellen na jaren nog steeds niet. Wellicht pech deze keer.
     
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Thx! Mooie oplossing om te onthouden!
    Zonde van de schade maar gelukkig valt t mee
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De houten prop staat niet bij de rest. Deze is nu zwart met een zilveren basis. Ik twijfel nog of ik "beschadigingen" ga aanbrengen. Wellicht later. De gele tippen staan mooi en de logo's zijn ook gelukt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2020
    Hans Rijkuiter, ramses, Berto en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De propeller paste niet echt bij de rest van de kist, dus deze is nu ook ouder gemaakt. De zwarte lak krab je er vanaf en de zilveren basis kleur komt er dan mooi doorheen. Lijkt best aardig zo.

    [​IMG]
     
    coen_l, Han en serge pot vinden dit leuk.
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag was weer een mooie vlieg avond met de bearcat. Tijdens het terug taxien nog even een foto gemaakt:

    [​IMG]
     
    Han, Lennart O, serge pot en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina