Hr. Ms. De Zeven Provinciën (1953)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door RoeBuilds, 21 sep 2020.

  1. RoeBuilds

    RoeBuilds

    Lid geworden:
    8 aug 2019
    Berichten:
    29
    Locatie:
    ZH, NL
    Goedemorgen allemaal!

    Afgelopen tijd was ronduit hectisch: een verhuizing, verandering van werk en de geboorte van een superlief dochtertje hebben er voor gezorgd dat de tijd om effectief bezig te zijn met modelbouw schaars werd.

    Je hoort me echt niet klagen - niets leuker dan poepluiers verschonen en tegelijkertijd uitgelachen worden door de kleine meid als je met grote ogen ziet tot welke modelbouwtechnieken ze met 3 maanden al in staat is :D Maar tóch begon het te kriebelen..

    Tijdens de zwangerschap ben ik gestart met de oriënterende werkzaamheden voor een nieuw project; wat wilde ik eigenlijk? Groot of klein? Een sleper of misschien binnenvaart? Na onderzoek was daar dan mijn volgende project:

    De lichte kruiser Hr. Ms. De Zeven Provinciën uit 1953.

    upload_2020-9-21_8-38-24.png

    De Hr. Ms. De Zeven Provinciën was een lichte kruiser uit de Zeven Provinciënklasse die samen met het Zusterschip Hr. Ms. De Ruyter vóór WO2 op stapel waren gezet als vervanging van de Java en de Sumatra. De oorlog zorgde echter voor grote vertragingen: niet alleen werd het werk gedurende WO2 stilgelegd, ook werden er door nieuwe inzichten aanpassingen gemaakt in het ontwerp. Zo werden beide machinekamers verdeeld over het schip, kwamen er dubbele schoorstenen op in plaats van een enkele en werd het schip anderhalve meter langer dan origineel bedacht.

    Naast de structurele aanpassingen ging ook het complete bewapeningsplan op de schop - er werden o.a. Britse 152mm kanonnen verdeeld over 4 dubbeltorens op het vlaggenschip geïnstalleerd, deze hadden zich tijdens WO2 bewezen als uitermate betrouwbaar en hadden (theoretisch) een hoge vuursnelheid van 10 á 15 schoten per loop, per minuut. De huidige munitie-aanvoer kon de snelheden echter niet aan, waardoor de vuursnelheid lager (5 á 10 per minuut) uit zou komen.

    upload_2020-9-21_8-39-16.png

    Na 14 jaar werd het schip op 17 December 1953 eindelijk in gebruik genomen, al was nog niet iedereen tevreden met de huidige bewapening: in 1954 werden er alweer conceptplannen gemaakt om geleide wapens op de kruiser te plaatsen. Na onderhandelingen met de VS werd op 10 April 1962 het schip uit de vaart gehaald om een Terrier-lanceerinstallatie te plaatsen op het achterdek. De Hr. Ms. De Zeven Provinciën werd hiermee het eerste Nederlandse Marineschip uitgerust met geleide wapens.

    Tot zover de geschiedenisles, dan nu de overhoring.. :D

    Ik was enthousiast! Plannen voor de bouw van de pre-1962 versie zijn dan ook vrij snel in een vergevorderd stadium terecht gekomen, en werkzaamheden op de werf zijn een maandje na de eerste ideeën gestart. Ik heb een tijdje getwijfeld om een bouwverslag bij te houden, mede door de tijd die hier (misschien) in gaat zitten als ik zo naar alle andere verslagen op het forum kijk.. ik denk echter dat het ontvangen van de nodige bouwtips hier niet tegenop weegt, we gaan kijken hoe het verslag zich ontwikkeld.

    Tot zover het eerste berichtje, meer over de bouw in het volgende berichtje!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    alvast succes met de bouw.
     
  3. RoeBuilds

    RoeBuilds

    Lid geworden:
    8 aug 2019
    Berichten:
    29
    Locatie:
    ZH, NL
    Ok, where do I start. Ik zal me alvast excuseren voor het ontbreken van foto's; heb er (tot nu toe) niet veel gemaakt aangezien het bijhouden van een verslag in eerste instantie niet helemaal de bedoeling was.. het wordt beter, ik beloof het :cool:

    Nadat het idee was geboren zijn we op zoek gegaan naar goede tekeningen. Na een kleine zoektocht ben ik uitgekomen bij de modelbouwafdeling van Defensie - een schatkamer gevuld met een keur aan tekeningen voor een redelijke prijs.. ook niet onbelangrijk :D Ongeveer een week na de bestelling lag er dan een envelop in de bus met hierop een algemeen plan van het schip, inclusief een lijnenplan van de romp. De spanten zijn 1 op 1 geprint, uitgeknipt en overgenomen op karton waarna deze volgens plan zijn gerangschikt op de werkbank. Ja hoor, daar waren de eerste vormen van het schip zichtbaar.. wel een lang ding, bijna 150cm :D

    Na het doorvoeren van een aantal aanpassingen zijn de spanten uit triplex gezaagd en op de werkbank gefixeerd. Ik kan jullie verklappen dat de vervolgstap, het bekleden met balsa, ruim 3 maanden heeft geduurd :D Wat ik ook deed, het wilde niet lekker ogen. Op tekening/foto's leek het een recht-toe-recht-aan romp, dit viel in werkelijkheid flink tegen.. en dan heb ik het nog niet over de doorlooptijd van het schuren wat er daarna kwam.. maar goed, we zijn allemaal akkoord gegaan met een tijdrovende hobby toch? :p

    Na plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren en jawel, weer schuren was het resultaat een mooie, nagenoeg gladde plug. Het echte schip zal ook niet 100% glad zijn geweest, het is dan ook geen jacht. De romp is uiteindelijk ingepakt in bruine tape ingesmeerd met was als basis voor het aanbrengen van een 80gr weefseldoek - een methode die ik elders op het forum voorbij heb zien komen. Helaas geen foto's maar het resultaat mag er zeker zijn.. wat een ding.

    Hier en daar zijn er wat oneffenheden aanwezig, maar niets wat er met plamuur niet te verhelpen is. Dit is de huidige status:

    20200920_164708.jpg

    20200920_164610.jpg

    Momenteel ben ik bezig met schuren en wat randzaken als maken van een standaard, ik ben geen professional maar denk toch zeker dat ik op goede weg ben :D

    Commentaar welkom!
     
    hermor, wimo100, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi,

    Mooi om weer eens een "echt' marineschip te zien, ga dit zeker volgen.

    Vraagje, je hebt het over tape en glasweefsel klopt het dat je dus een mal hebt gemaakt en daarvan de werkelijke romp?

    gr kees
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Even geschat aan de lengte van de workmate.
    Wordt het schip ca. 1,8m lang?
    Zoja, dan ben ik benieuwd hoe je de romp recht houdt.
    Henk
     
  6. RoeBuilds

    RoeBuilds

    Lid geworden:
    8 aug 2019
    Berichten:
    29
    Locatie:
    ZH, NL
    Klopt inderdaad: ik heb een houten mal gemaakt en hier overheen een laag bruine tape en loswax aangebracht. Het idee was goed, uitvoering wat minder.. er kwam serieus breekwerk aan te pas toen ik de plug en romp wilde scheiden o_O Gelukkig heb ik alleen de plug weten te slopen, en is de romp er echt heel goed vanaf gekomen.

    Plug van maanden werk zo de vuilnisbak in :p
     
    hermor vindt dit leuk.
  7. RoeBuilds

    RoeBuilds

    Lid geworden:
    8 aug 2019
    Berichten:
    29
    Locatie:
    ZH, NL
    Lengte zit inderdaad zo rond de 1.80mtr en ik moet zeggen dat ik zelf zeer tevreden ben over de mate van stijfheid - gaat dan natuurlijk wel om de huidige staat: leeg, zonder opbouw en RC.

    De kiel van het schip is verstevigd met een houten lat, daarnaast geven de houten kimkielen ook meer stevigheid aan de romp die (op het oog) van zichzelf ook al nauwelijks beweegt. Verder zitten er nog een aantal spanten in de romp - misschien ten overvloede maar 'better safe than sorry': kan geen kwaad en je kunt ze er beter nu in zetten dan in een later stadium.

    Zoals aangehaald is het nog maar even afwachten wat de romp doet als hij 'beladen' is, nu is hij echter kaarsrecht en nauwelijks vervormbaar. In het ergste geval maken we er in een later stadium een statisch model van, ik zie mezelf ook niet heel vaak met een 1.80mtr schip naar de waterkant lopen :p

    Verwacht ook wel dat e.e.a. gaat werken als ik het schip (beladen) in het midden van de romp optil, er zal dan vast wel iets gaan piepen en kraken :rolleyes:
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maak je over de sterkte van de romp maar geen zorgen. Als daar straks ook nog stukken dek in zitten heb je een bijna onverwoestbare doosconstructie. Heb met dit ranke schip wel erg in het gewicht van de opbouw en plaats zware ballast zo diep mogelijk in de romp. Boven deks dus zo licht mogelijk bouwen. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  9. RoeBuilds

    RoeBuilds

    Lid geworden:
    8 aug 2019
    Berichten:
    29
    Locatie:
    ZH, NL
    Dat gaat inderdaad nog een ding worden Klaas.. was in het begin van plan om met de oude vertrouwde 12V accu's te gaan werken, als ik deze in de romp pas steken deze er een (flink) stuk bovenuit.. tot in de opbouw aan toe. Elders op het forum een aantal keer losse cellen voorbij zien komen, lijkt me op zich ook een goed idee - deze kun je in ieder geval zo laag mogelijk in het schip zo verspreid mogelijk wegleggen.

    Ik heb momenteel een 2-tal Buhler motoren liggen om in het schip te gebruiken, gevonden in een webwinkel en gekocht omdat ze goedkoop waren.. kan nooit kwaad dacht ik toen, nu weet ik het zeker :p Ga er vanuit dat deze het gevaarte wel vooruit krijgt..? :D
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, dat gaat wel lukken met die dingen. Buitendien zijn ze zuinig met stroom. Op 12 Volt trekken ze in mijn Smit Finland met 60 mm schroeven in straalbuis op volle kracht 1 ampère per motor. Kijk eens wat Piet aan accu's in zijn Aeronaut Jonny heeft geplaatst. Wanneer je twee van die 10-cellige packs neemt kun je een hele dag varen. Een laag loodkorrels kan er zonodig onder. Gr. Klaas.
     
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    En, is dit schip nog gevorderd? Ik denk erover om het te bouwen, heb tekeningen, mis alleen het spantenraam
     

Deel Deze Pagina