De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zelf gebruik ik veel XT-connectors. (30 - 60 -90).
De XT60 kun je prima gebruiken tot ca 80/90A en de XT90 tot ca 150A. Ga je daar boven; worden ze warm, moet je niet doen.
Oh, even kijk wat de kabeltjes confectie firma er van bakt.

XT30 tijd stroom 24h 10A, 2 min 20A, Impuls 30A
XT60 tijd stroom 24h 35A, 2 min 45A, Impuls 60A
XT90 tijd stroom 24h -A, 2 min 90A, Impuls -A

XT30 is een 2mm pennetje
XT60 is 3.5mm en XT90 4mm.

Tis dat er vrij veel luchtkoeling in een modelvliegding plaats vind.

De EC5, kunnen 24h 65A, 2 min 100A, Impuls 180A

De 6mm LMT's kunnen dan wel mooi 400A verstoken, maar daar past maar een max 8mm² kabeltje aan.
Zo'n kabeltje gaat bij 400A na enkele meer dan een paar seconden loei heet worden.

Beter geschikt voor 400A is de 8mm variant. daar kan een kabeltje van 16mm² aan gesoldeerd worden.
24h 150A, 2 min 250A, Impuls 400A

Ik doe gewoon wat ik altijd al doe, lekker ongegeneerd prutsen.:)
Maar wel op een vonken trek veilige manier.
Dus als een lader of zo uitgerust is met 4mm banaan bussen, dan is het snoertje vanaf de lader naar een passende connector voor de accu.
Bij de lader altijd voorzien van dit soort connectoren.:)

SLS200RT.jpg
 
De 6mm LMT's kunnen dan wel mooi 400A verstoken, maar daar past maar een max 8mm² kabeltje aan.
Zo'n kabeltje gaat bij 400A na enkele meer dan een paar seconden loei heet worden.

Beter geschikt voor 400A is de 8mm variant. daar kan een kabeltje van 16mm² aan gesoldeerd worden.
24h 150A, 2 min 250A, Impuls 400A

In de klasse waar deze stromen getrokken worden/werden kan je alleen maar de LMT 6mm gebruiken.
En ik heb metingen gezien dat er 550A doorheen ging.
De shunt die gebruikt wordt (400A van SM Modellbau) wordt geleverd met de LMT 6mm
En de weerstand is zo laag dat er amper verlies is en de kabels zijn ook zo kort mogelijk.
Als kabels worden 6mm2 gebruikt, wel van goede kwaliteit.

Laadkabels maak ik ook van goudcontacten van 4mm aan de laderkant, ook met krimpkous.
Dat is sterker dan een bananesteker.

GJ
 
Ik laat voor de derde keer weten, dat de nieuwe X/Tra al voorzien is van vergulde contacten.

Verder heb ik alleen 1 Wot Trainer vliegen.

Daarmee komen we op het volgende punt: wat zit er onder dat dunne laagje goud?
Ik ken dat wel: peperdure hifi-stekkers met blik als basis. Wij weten toch totaal niet wat wij kopen?
 
Laadkabels maak ik ook van goudcontacten van 4mm aan de laderkant, ook met krimpkous.
Dat is sterker dan een bananesteker.
Het gaat bij mij niet om de stevigheid, maar om de terugschuivende huls om de geleidende pen elektrisch te isoleren t.o.v de andere losgetrokken pen.
Als kabels worden 6mm2 gebruikt, wel van goede kwaliteit.
Nee toch, 6mm² is bij mij 6mm² en of dat nu massief 6mm² is of dat elke geleider opgebouwd is uit 777 losse draadjes van elk 0.00785mm² dat blijft 6mm²

Ik ga voor de 777 losse draadjes per geleider en als buitenmantel siliconen, dat mag heter worden.
Hoewel de laadsnoertjes nooit dikker zijn dan 2,5mm² en maar 252 haartjes koper per geleider aan boord hebben.
 
Er onder zit messing. Goud is een zeer, zeer dunne coating... anti oxidatie van de stekker... daarmee beter contact dus...
 
Daarmee komen we op het volgende punt: wat zit er onder dat dunne laagje goud?
Of jij het kunt weet ik niet, maar je kunt makkelijk aan de stekkers solderen, onder dat dunne laagje goud zit koper of de vervuilde variant messing.

Ik ken dat wel: peperdure hifi-stekkers met blik als basis. Wij weten toch totaal niet wat wij kopen?
Blik als basis is niet erg, het audio gejengel komt even mooi tevoorschijn uit koper als ook uit pisbakijzer.
In het elektronen transport zit geen verschil.

Goud wordt alleen toegepast omdat het niet aan de lucht oxideert.
 
Daarmee komen we op het volgende punt: wat zit er onder dat dunne laagje goud?
Dat goud dient alleen maar om de overgangsweerstand (contactweerstand) te verlagen. Wat er onder zit is minder belangrijk, maar meestal is dat messing of koper.
 
Ik ga voor de 777 losse draadjes per geleider en als buitenmantel siliconen, dat mag heter worden.
Hoewel de laadsnoertjes nooit dikker zijn dan 2,5mm² en maar 252 haartjes koper per geleider aan boord hebben.
:D heb je ze geteld?

Nee toch, 6mm² is bij mij 6mm² en of dat nu massief 6mm² is of dat elke geleider opgebouwd is uit 777 losse draadjes van elk 0.00785mm² dat blijft 6mm²
Was er niet iets met het verdringingseffect, dat bij hoge stromen een heleboel dunne draadjes beter zijn dan een dikke massieve geleider?
(rinkelt vaag een belletje, weet niet of ik dat goed heb)
 
Helaas niet. Het werd mij afgeraden om te gaan vliegen bij die wind.
De grote bomenrij veroorzaakt vreemde capriolen.
Jammer, want ik zit weer dicht tegen het brevet aan.
Dat is ook zo, vooral die bomen aan de linkerkant van jullie veld zal vervelende turbulentie geven

geduld is een schone zaak en zal beloond worden
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top