De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk, als je nou gewoon goudcontacten had gebruikt ipv die speelgoed XT stekkers dan was het makkelijk.
Dan zou je het zo kunnen doen.
Bekijk bijlage 404404
De zwarte gaat in de rode.
Bekijk bijlage 404405
Doe dat bij elke kist en elke accu.
Je hebt dan universele aansluitingen, dat roep ik al jaren en je kan dan alles aan elkaar knopen.
Die 4mm goudcontacten zijn goedkoper, kleiner, lichter en beter dan XT stekkers.
Waarom ie voor 2x 3 gekozen heeft?
Ruimtegebrek, beter met het zwaartepunt uitkomen?

Een reactie in GJVO-stijl;
Mijn EC5 stekkers hebben minder weerstand dan jouw rommel.
Verder vind ik het een heel gedoe om steeds 2 losse stekkers aansluiten.
En ik vind mijn speelgoedstekkers veiliger, plus en min kunnen nooit tegen elkaar komen.
Tot slot, zitten jouw "fantastische" stekkers aan de esc van de X-Tra en aan de bijbehorende lipo's. Dat heb je kunnen lezen.

Een reactie in de WdeW-stijl;
Hartelijk bedankt voor de informatie.

Ja, maar bij Wil moet het altijd wel heel duidelijk uitgelegd worden, de zwarte gaat in de rode van de andere accu.
En dat maar 1x.
Dus die andere zwarte en rode mogen niet aan elkaar.

Exact. Ik houd van exact. Nou weet ik exact hoe het moet.
Dat komt allemaal omdat ik zo ruim-denkend ben.

Een reactie in GJVO-stijl;
En ik vind mijn speelgoedstekkers veiliger, plus en min kunnen nooit tegen elkaar komen.
Tot slot, zitten jouw "fantastische" stekkers aan de esc van de X-Tra en aan de bijbehorende lipo's. Dat heb je kunnen lezen.

Een reactie in de WdeW-stijl;
Hartelijk bedankt voor de informatie.

Krimpkous half open laten, weg leggen met een stukje silicone slang erover. Wilde laatst alles vervangen voor xt90 connectoren. Na overleg toch maar bij de 6.5mm goud contacten gebleven.

Ec5 is ook goed hoor, alleen als de 'mannetjes' pinnen niet meer goed klemmen verneem je dat niet of nauwelijks. Behalve als je model de grond in gaat. Met losse connectoren verneem je dat veel beter. Vervolgens kan je ze met een boortje oid weer naar buiten 'buigen'

Bijlagen

• 16054490316465557933930738184076.jpg
    16054490316465557933930738184076.jpg
    278,1 KB · Weergaven: 96
  • 1605449060722794641913375371024.jpg
    1605449060722794641913375371024.jpg
    229,8 KB · Weergaven: 94
Laatst bewerkt:
Waarom zou de eerste eigenaar voor 2x drie cellen hebben gekomen? Je kunt toch meteen een 6s nemen.?
Dat kan maar zo met de beschikbare ruimte te maken hebben: Je zegt zelf dat die twee pakketten achter elkaar moeten liggen.
Bij heli's wordt zoiets vaak gebruikt om twee pakketten elk aan een kant van het mechaniek te leggen.

Krimpkous half open laten, weg leggen met een stukje silicone slang erover. Wilde laatst alles vervangen voor xt90 connectoren. Na overleg toch maar bij de 6.5mm goud contacten gebleven.

Ec5 is ook goed hoor, alleen als de 'mannetjes' pinnen niet meer goed klemmen verneem je dat niet of nauwelijks. Behalve als je model de grond in gaat. Met losse connectoren verneem je dat veel beter. Vervolgens kan je ze met een boortje oid weer naar buiten 'buigen'

Silicone slang gaat er maar moeilijk over. Als het makkelijk gaat, kunnen ze er ook makkelijk af schuiven. Ik blijf het niet bijster veilig vinden.
Ik heb nog nooit een loszittende EC5 gehad. Als ik ze monteer, duw ik tot ik een klik voel.
Is 6.5 mm niet erg veel?

• Like
Reactions: Cnn
Dat kan maar zo met de beschikbare ruimte te maken hebben: Je zegt zelf dat die twee pakketten achter elkaar moeten liggen.
Bij heli's wordt zoiets vaak gebruikt om twee pakketten elk aan een kant van het mechaniek te leggen.

Zoiets zal het wel zijn. De eerste eigenaar/ bouwer was niet bepaald achterlijk.

Silicone slang gaat er maar moeilijk over. Als het makkelijk gaat, kunnen ze er ook makkelijk af schuiven. Ik blijf het niet bijster veilig vinden.
Ik heb nog nooit een loszittende EC5 gehad. Als ik ze monteer, duw ik tot ik een klik voel.
Is 6.5 mm niet erg veel?

Dit is geen brandstofslang. Overloop van een radiateur slang. 5 of 6mm meende ik.

Het is niet zozeer het loszitten. Maar door het vast los keer een x aantal keren kunnen de pinnen minder gaan klemmen, plus de vonken die wat materiaal weg etsen als je de boel aankoppelen gaat mrt 6s. De mijne vonken dan altijd behoorlijk. Dit verneem je niet inderdaad,

Ik had auto's op dean's. Na dat deze letterlijk aan elkaar gesmolten waren overgestapt op 6.5mm. Ze worden never warmer dan de kabels. Weinig tot geen overgangsweerstand meer

Ik heb een bak vol verschillende laadkabels. Werd er gestoord van, ec5 xt90 deans 4mm goudpluggen. Verloopkabels hou ik niet zo van. Dus alles boven de 4s wat veel stroom moet kunnen leveren heeft 6.5mm connectoren.

Goudcontacten hebben bewezen minder weerstand dan welke andere stekker dan ook.
De 6mm LMT stekkers hebben extreem weinig weerstand en kunnen daarom ook makkelijk 400A aan.
4mm goud hebben we tot 140A belast, geen probleem.
2 stekkers is ook veiliger dan 1 dikke plastic stekker en je bent veel flexibeler.
Gerben en ik gebruiken dit al 25 jaar zonder problemen en in de wedstrijdscene gebruikt iedereen ook goudcontacten.
En als je 1 draadje iets korter houd dan de andere dan de andere kan je ook geen sluiting krijgen.
Wij gebruikten voor de zekerheid bij transport een stukje siliconen brandstofslang dat we over het mannetje heen schoven.
En een ander voordeel is, als alles dezelfde stekkers heeft dan heb je ook maar 1 laadkabel nodig en niet overal verloopjes.
Kleine moeite om de stekkers in de Xtra te vervangen voor goede....

GJ

Kan GJ alleen maar gelijk geven, die goudcontacten gebruik ik nu zo'n 10 jaar volledig probleemloos.

Ik heb in het verleden wel eens EC of XT stekkers gebruikt, niet voor modelbouw maar wel voor dingen die stroom trokken.
Ze worden warm, er komt ruimte rond het plastic en dan komen de contacten los.
Of als ze echt heet worden smelten ze aan elkaar.
Goudcontacten heeft Gerben wel eens tot het uiterste gedreven, zo heet dat ze lossoldeerden.
Maar dan kan je de contacten nog steeds uit elkaar halen en weer gebruiken.
En met 2 contacten ben je ook veel flexibeler met draden in een romp leggen.
Je hoeft als laatste aansluiting maar 1 kabeltje aan te sluiten en dan dat kabeltje even wegmoffelen, je hebt geen stekker van 8x20mm of zo die je weg moet werken.

Bij ons op de club hadden de meesten ook allemaal 4mm goud en dan allemaal op dezelfde manier, op de accu, red/hot/woman
Als je een laadkabel vergeten was dan pakte je die van iemand anders, of je pakte de accu van iemand anders..
Vroeger werden de 4mm goudcontacten met een plastic stekker geleverd, dus eigenlijk zoals de EC stekkers nu.
Maar de meesten gooiden die weg en vervingen dat door krimpkous, om het allemaal wat flexibeler te maken.
De oudgedienden herkennen dit nog wel.

391_0_4mmred_case.jpg

GJ

Laatst bewerkt:
Ik kan het even niet meer volgen.
In mijn EC5 stekkers zitten goud contacten waar hoge stromen doorheen kunnen. En die deugen niet?

Met krimpkous heb je nauwelijks grip op je gouden stekkertjes! En dat is dan veilig?

In mijn EC5 stekkers zitten goud contacten waar hoge stromen doorheen kunnen. En die deugen niet?
Contactpennen die NIET in een houder zitten, vertonen een betere geleiding. In houders kan door maatafwijkingen een minder optimaal metaal-op-metaal contact ontstaan.
Dat is niet een heel groot verschil, maar het is er wel.
Met krimpkous heb je nauwelijks grip op je gouden stekkertjes! En dat is dan veilig?
Dat is dus niet zo... ik heb er in elk geval werkelijk nog nooit problemen mee gehad.

Dat is dus niet zo... ik heb er in elk geval werkelijk nog nooit problemen mee gehad.
Wil is een elektro vlieger de batterijen club.
ik en misschien jij ook, wij zijn brandstof en elektro vliegers.
Bij ons glijd metaal altijd soepeltjes over elkaar.
Of te wel 1x met de vette vingers het mannelijke deel vast pakken, dat laat waarschijnlijk voldoende substantie achter op het metaal.
Om vervolgens soepeltjes het tegenovergestelde deel in te schuiven.

Laatst bewerkt:
Ik kan het even niet meer volgen.

Mijn 6.5mm goud contacten klemmen als ze nieuw zijn. Maar ec5 erger. Met name omdat het 2 stekkers in 1 keer zijn. Gewoon af en toe de klemming checken dan is het goed. Hoge stromen kunnen ze wel hebben. De klemming checken, Veerdruk/klemming verdwijnt. En door de plastic behuizing niet te voelen. Misschien is het een korrel zand in het plastic die de weerstand die jij voelt veroorzaakt, jij denkt dat je een goede verbinding hebt. Achterkant van een boortje erin die klem er in past. Voorzichtig rond bewegen en je bent verzekerd van een goede verbinding. Had ze ook in een boot en een losi lst. Wat zaten die dingen tiefus vast. Ook met een y kabel. Het is maar net wat je prefereert.
Vind het persoonlijk lompe stekkers voor in een vliegtuig.
Y connector melted EC5 connector caused crash

https://www.helifreak.com/showthread.php?t=555042

Bijlagen

• Screenshot_20201115-191920_Google.jpg
    Screenshot_20201115-191920_Google.jpg
    80,2 KB · Weergaven: 84
Laatst bewerkt:
Waarom moet je grip op je stekkers hebben.
Zo zwaar gaan ze niet in en uit elkaar.
Door dat plastic bij een ec stekker gaat het zwaar, om de reden die Brutus zegt, de stekkers liggen niet precies recht tegenover elkaar.
De enige stekker die lastig uit elkaar gaat is de LMT 6mm, maar dan trek je gewoon aan de kabel.
Ik heb echt nog nooit een tang of zo moeten gebruiken om ze uit elkaar te krijgen.
Stekkers met plastic behuizing klemmen veel meer en zijn veel temperatuurgevoeliger.

GJ

Waarom moet je grip op je stekkers hebben.
Zo zwaar gaan ze niet in en uit elkaar.
Door dat plastic bij een ec stekker gaat het zwaar, om de reden die Brutus zegt, de stekkers liggen niet precies recht tegenover elkaar.
De enige stekker die lastig uit elkaar gaat is de LMT 6mm, maar dan trek je gewoon aan de kabel.
Ik heb echt nog nooit een tang of zo moeten gebruiken om ze uit elkaar te krijgen.
Stekkers met plastic behuizing klemmen veel meer en zijn veel temperatuurgevoeliger.

GJ

Slechte kwaliteit van stekkers zorgt ook voor problemen. Je moet wel goede goed connectoren hebben. Zoveel rotzooi op de markt.. meeste modelbouwzaken verkopen ook slechte stekkers. Die verdelen vaak die grote goedkope bulk zakken. Stoppen die vervolgens in een bakje en verkopen ze los

Nu zal jij je ingangen daar wel voor hebben, of weten welke je wel of niet moet kopen. Maar dat weet niet iedereen.

Mede door die ervaringen laat ik me een een poot uittrekken door castle haha

Die goudcontacten zullen vast en zeker subliem zijn.

Zelf gebruik ik veel XT-connectors. (30 - 60 -90).
De XT60 kun je prima gebruiken tot ca 80/90A en de XT90 tot ca 150A. Ga je daar boven; worden ze warm, moet je niet doen.

Wat ik wel doe; is, tijdens het solderen even de andere connector er in steken om zo weinig mogelijk vervorming te krijgen. (dus ook een flinke soldeerbout etc).

Hier een voorbeeldje om meer grip op een 6 mm stekker te krijgen...

De rode is haaks op de stekker gezet...
de zwarte niet...
maar ik heb er een klein tie-ripje op geklemd, daarover weer krimpsok...

de hoek had nog een voordeel... past beter in de romp van de hawk...
stekkers zijn al aardig in gebrand... ik moet ze weer eens...

1B002EDA-E3D0-407A-8512-8C6683F036B0.jpeg

vervangen... ja dat ja...

Soms moet je gewoon verzinnen of improviseren... als iets niet werkt, ga je verbeteren. Tot het werkt zoals je wilt...

Gr Bas

• Like
Reactions: Cnn
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back