De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo’n ec5 is een vergulde connector (stekker) in een plastic behuizing
Ja dat is hetzelfde, de diameter kan wel verschillen
Een xt60 is ook een goudcontact van plusminus 3,5mm De losse zijn meestal 4mm
Hoe dikker, Hoe groter het contactoppervlak en hoe meer stroom er doorheen gejaagd kan worden voordat de bende gaat opfikken :thumbsup:

Nee toch, 6mm² is bij mij 6mm² en of dat nu massief 6mm² is of dat elke geleider opgebouwd is uit 777 losse draadjes van elk 0.00785mm² dat blijft 6mm²

Er zit wel degelijk verschil in kabelkwaliteit en geleiding.
Dat heb ik met mijn werk meegemaakt.
Op een gegeven moment was er meer verlies bij een installatie.
Enige verschil was merk van de koperleidingen.
Vervangen van de leidingen en het verlies was weg.
Tegenwoordig word er ook aluminium gebruikt, wordt veel in hoogspanningsleidingen gedaan omdat dat de kosten enorm drukt.
En ook allerlei legeringen die goedkoper zijn dan puur koper.

Skinefect in audio is zeer omstreden, beetje als wat nou beter klinkt, buizen of transistor.

En dan Wil zijn vraag.
Als je 2 losse EC5 stekkers neemt, die goed soldeert, dan kom je op goudcontacten.
Zoals ik liet zien, vroeger werden de 4mm goudcontacten geleverd zoals de EC5, dus met een houder.
Enge voordeel daarvan was dat je 2 mannetjes op een accu kon solderen.
Als je het los doet dan moet je 1 mannetje en 1 vrouwtje doen en dat isoleren met krimpkous.
Voordeel van 2 losse draden is dat je alles makkelijk parallel kan zetten en dat het minder ruimte in beslag neemt, of in ieder geval allemaal makkelijker weg te proppen is.
Als jij een stekker in een hotliner of pylonracer wilt stoppen dan wens ik je succes, dat gaat niet lukken.

Maar waarom zou je een EC5 willen gebruiken, een 4mm goudcontact doet makkelijk 80A, is kleiner, lichter en belangrijk, veeel goedkoper.
Als je een set stekkers (dus bus en stekker van EC5 koopt dan betaal je voor 5 stekkers en 5 bussen, dus 5 stekkersets 25 euro.
Als je van dezelfde leverancier (Hacker) 10 bussen en 10 stekkers koopt van 4mm goud kost dat 16 euro incl de krimpkous.
En als je ze gewoon ergens goedkoop koopt betaal je minder dan de helft.
Ik heb er laatst 20 laten komen voor 4 euro.

Maar in goudcontacten zit ook verschil, de ene heeft lamellen, de andere niet, en dan ook nog het aantal lamellen en de klemming...
In normale modellen maakt het me niet zoveel uit.
Stromen tot een ampere of 60-80 gaat prima met elke connector.
In het verleden, voordat we de 6mm Schulze en LMT stekkers kenden, joegen we er wel eens 140-170A doorheen.
Dan gaat het wel kritisch worden.
Maar nu zet je er gewoon boven de 80A een 6mm LMT op en dan zit je altijd goed.

GJ

Laatst bewerkt:
Hahaha,

Ik krijg morgen mijn kabel voor de interlinks binnen, de vergulde contacten heb ik al.
En voor die kabel betalen audiogekkies 100 euro minimaal terwijl ik ze maak voor nog geen 5 euro...
Alles voor een naam en beetje zoals met sneakers, hoe duurder hoe beter..
Nikes hadden nooit zo goed verkocht als ze goedkoop waren.
En een vriend van me heeft Prada sportschoenen van 800 euro maar kan er geen 200 meter op rennen..
Daar zijn ze ook helemaal niet voor gemaakt, het gaat om het merk.

GJ

En dan Wil zijn vraag.
Als je 2 losse EC5 stekkers neemt, die goed soldeert, dan kom je op goudcontacten.
Zoals ik liet zien, vroeger werden de 4mm goudcontacten geleverd zoals de EC5, dus met een houder.
Enge voordeel daarvan was dat je 2 mannetjes op een accu kon solderen.
Als je het los doet dan moet je 1 mannetje en 1 vrouwtje doen en dat isoleren met krimpkous.
Voordeel van 2 losse draden is dat je alles makkelijk parallel kan zetten en dat het minder ruimte in beslag neemt, of in ieder geval allemaal makkelijker weg te proppen is.
Als jij een stekker in een hotliner of pylonracer wilt stoppen dan wens ik je succes, dat gaat niet lukken.
Maar waarom zou je een EC5 willen gebruiken, een 4mm goudcontact doet makkelijk 80A, is kleiner, lichter en belangrijk, veeel goedkoper.
Als je een set stekkers (dus bus en stekker van EC5 koopt dan betaal je voor 5 stekkers en 5 bussen, dus 5 stekkersets 25 euro.
Als je van dezelfde leverancier (Hacker) 10 bussen en 10 stekkers koopt van 4mm goud kost dat 16 euro incl de krimpkous.
En als je ze gewoon ergens goedkoop koopt betaal je minder dan de helft.
Ik heb er laatst 20 laten komen voor 4 euro.
Maar in goudcontacten zit ook verschil, de ene heeft lamellen, de andere niet, en dan ook nog het aantal lamellen en de klemming...
In normale modellen maakt het me niet zoveel uit.
Stromen tot een ampere of 60-80 gaat prima met elke connector.
In het verleden, voordat we de 6mm Schulze en LMT stekkers kenden, joegen we er wel eens 140-170A doorheen.
Dan gaat het wel kritisch worden.
Maar nu zet je er gewoon boven de 80A een 6mm LMT op en dan zit je altijd goed.
GJ

Bedankt voor de goede uitleg GJ.
Ik heb nog aantal van die EC5 liggen, zowel met als zonder plastic houder. Het is zonde om die weg te gooien.
Maar ....... het is ook zonde om een toestel te verliezen. Dat kost aanzienlijk meer.
Verder is de tijd van de schuimpjes op 3 cellen definitief voorbij. Toekomstige toestellen zullen meer stroom trekken.
Ik begin dus langzaam maar zeker "om" te raken.
En raad eens wat ik gevonden heb? Een zakje met LMT stekkers. Ooit eens gekregen van jou.

• Gute Kontaktsicherheit: Durch seinen mechanischen Aufbau ohne Lamellen am Stecker aber mit geschlitzter Buchse.
  • Sehr guter Übergangswiderstand: versilberte Oberfläche mit der besten elektrischen Leitfähigkeit.
  • Extrem leicht: Stecker sind innen hohl zur spürbaren Gewichtsreduktion.
  • Gute Lötaufnahme: Durch den hohlen Ansatz lassen sich Kabel sehr gut längs und quer einlöten.
  • Speziell für den Einsatz in Anwendungen bei denen hohe Ströme fließen, empfehlen wir den Einsatz dieser Stecker. Zum Beispiel in Kombination mit dem neuen PYRO 900 oder dem bekannten PYRO 1000, sollte dieses Stecksystem verwendet werden. Es werden damit deutlich weniger elektrische Verluste durch Übergangswiderstände erzeugt und der Wirkungsgrad des gesamten Antriebssystems wird verbessert.
Deze zijn 8mm, dat is waarschijnlijk niet nodig!?

Nog een puntje van aandacht met EC en XT stekkers.
Als je een accu koopt, maakt iet uit welk merk, en er zitten al stekkers op.
Vervang die.
De stekkers zitten er af fabriek aangekrompen.
Dat is makkelijker in produktie.
Is ook niks mis mee, in de industrie krompen we bijna alles, tot 100m2 aan toe.
Alleen is daar 1 verschil, in de industrie word er een verbinding gemaakt die lage tijd blijft zitten, misschien gaat ie 2x per jaar los voor onderhoud.
Wij maken ze 2x per dag los.
Dan kan er ruimte komen tussen de draad en stekker.
Je krijgt dan overgan9sweerstand, dus warmte.
Met wat pech raakt er 1 kabel los en als je dan met BEC vliegt ben je alles kwijt.
Dus altijd stekkers doorsolderen.

8mm gebruiken ze in boten.
Totale overkill.

Dit heb ik laatst gekocht, worden niet warm bij 85A.
https://nl.aliexpress.com/item/32817840407.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.59aa4c4dweiWUk

Je moet dan alleen nog even zwarte en rode krimpkous kopen, dat zou ik gewoon in een NL electronicazaak doen.
Een wat dikkere variant met binnendiameter van 5-6mm en 50% krimp.
Hier bestelde ik altijd, hebben nog veel meer leuke spulletjes voor niet te veel geld.
https://www.techflex.nl/krimpkousen-21-krimpkous-c-86_105.html?zenid=m9lkae9t5t22ce83de12dqlgn2

GJ

StartseiteMaterial/WerkstoffeStecker/BuchsenKontronik Stecker Gold 6 mm m. Schrumpfschlauch (10 Paar)
Kontronik Stecker Gold 6 mm m. Schrumpfschlauch (10 Paar)

Hersteller: Kontronik
18,90 EUR
inkl. 20 % MwSt. zzgl. Versandkosten
In den Warenkor
PRODUKTBESCHREIBUNG
Kontronik Stecker Gold 6 mm m. Schrumpfschlauch (10 Paar)
Neben den bekannten KONTRONIK DRIVES 4 mm Silber- Stecksystemen bietet KONTRONIK DRIVES für höhere Leistungen auch diese Goldkontakte an. Mit einem Durchmesser von 6 Millimetern sorgen die Stecker für sicheren Kontakt auch bei hohen Strömen. Die Stecker wurden getestet und leiern auch nach vielen Steckverbindungen nicht aus.
Inhalt: 10 Paar & Schrumpfschlauch

Dit lijkt al wat realistischer qua prijs.

• Like
Reactions: Cnn
Die zien er wel goed uit hoor Wil.

Iemand een idee om een antispark aansluiting te fabriceren? Toen ik die 4mm contacten nog gebruikte zat er een klodder tin die eerst contact maakte.( zat al op het toestel toen ik hem kocht.)

Hochstromstecksystem 400 A

ab 1,42 EUR
inkl. 16 % MwSt. zzgl. Versandkosten
PRODUKTBESCHREIBUNG
Jetzt wieder lieferbar!
Hochstromstecksystem 400 A

Die neue Generation der LMT 6mm Steckverbindung wurde gezielt verbessert.
Der Übergangswiderstand ist um 30% geringer als beim Vorgänger und beträgt jetzt 0,035 mOhm.
Für den Vorgang des An- und Absteckens ist weniger Kraft erforderlich.
Es können Kabel bis 8qmm Querschnitt angelötet werden.

Die zien er wel goed uit hoor Wil.

Iemand een idee om een antispark aansluiting te fabriceren? Toen ik die 4mm contacten nog gebruikte zat er een klodder tin die eerst contact maakte.( zat al op het toestel toen ik hem kocht.)

Ik kwam al diy sets tegen.

Maar je moet niet naar 6mm, je hebt zat aan 4mm.
6mm is veel te groot en loch.

Antispark is heel makkelijk.
Makkelijkste methode is een extra draadje maken aan bijvoorbeeld de + kant van de accu en regelaar.
Je neemt een draadje van 0,25 mm2 dat soldeer je aan de grote draad aan de accu en regelaar.
Dan neem je een 1/4 watt weerstand van laten we zeggen 10 Ohm.
Die soldeer je de weerstand in het draadje aan de kant van de regelaar.
Je maakt de verbinding tussen regelaar en accu eerst met het dunne draadje, best met 2mm goudcontacten.
Dan worden de condensatoren opgeladen.
Een seconde of 2 later kan je de hoofdaansluiting zonder vonken maken.

Je zet de weerstand aan de kant van de regelaar, dan heb je maar 1 weerstand nodig want anders zou je het bij elk pakket moeten doen.

GJ

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Moet ik dan aan de plus van elke accu wel een extra kabeltje solderen met 2mm plugje?

Ja

En Muldental is een groothandel.
Die leveren niet aan particulieren.

Wat betreft je vraag op Whatsapp..
Dat je 3 soorten stekkers hebt en of dat allemaal weg kan?

Je hebt EC3, EC5 en LMT

Het makkelijkst is eenheid, bij jezelf en nog veel mooier zou het zijn, op de hele club.
Maar begin bij jezelf.
Voor alle normale modellen kan je 4mm goudcontacten gebruiken.
Dat gaat van zwevertjes tot pylonracers tot een ampere of 80, maakt niet uit hoeveel cellen.

Boven de 80A zou ik naar die LMT gaan.

En dan zou ik ook gewoon aanhouden, aan de accukant.
Red/Hot/Woman.
Dus dat is de rode draad op de accu is een vrouwtje.
De zwarte aan de accukant word dan automatisch een mannetje
Dat is een beetje de universele methode.

En dan moet je het rode draadje aan de accu wat korter maken zodat ie nooit tegen het mannetje aan kan komen, dus 15mm korter of zo.
Je kan dan aan de regelaarkant het omgekeerde doen maar zelf doe ik dat niet.

GJ

Laatst bewerkt:
Haha, dan lijk je heel erg op een duitser.
Die denken ook dat dingen die in Duitsland verkocht worden en een duits merk zijn in Duitsland gemaakt worden.
Je kan gerust die connectors kopen die ik ook heb, daar heeft de Ion op gevlogen toen ie ruim 85A trok.
En eigenlijk alle modellen die de laatste tijd gevlogen zijn.

Denk dat de enige die ze waarschijnlijk zelf maakt Muldental is.
Dan heb je deze 2 nodig.
https://www.voltmaster.de/VOLTMASTER-81414-goldkontakt-stecker-4-0mm-ausgespart
https://www.voltmaster.de/VOLTMASTER-81415-goldkontakt-buchse-4-0mm-ausgespart

En dan nog krimpkous rood en zwart, dat hebben ze wel in de electronicawinkel.
Binnendiameter 5 a 6mm

GJ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back