WillydeWoofer
Forum veteraan
Klok klepel skineffect, daar heb je wisselspanning voor nodig, de stroom die komt vanzelf wel.
In de HF techniek, maakt het wel wat uit.
Di"electricum .........
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Klok klepel skineffect, daar heb je wisselspanning voor nodig, de stroom die komt vanzelf wel.
In de HF techniek, maakt het wel wat uit.
Nee toch, 6mm² is bij mij 6mm² en of dat nu massief 6mm² is of dat elke geleider opgebouwd is uit 777 losse draadjes van elk 0.00785mm² dat blijft 6mm²
En dan Wil zijn vraag.
Als je 2 losse EC5 stekkers neemt, die goed soldeert, dan kom je op goudcontacten.
Zoals ik liet zien, vroeger werden de 4mm goudcontacten geleverd zoals de EC5, dus met een houder.
Enge voordeel daarvan was dat je 2 mannetjes op een accu kon solderen.
Als je het los doet dan moet je 1 mannetje en 1 vrouwtje doen en dat isoleren met krimpkous.
Voordeel van 2 losse draden is dat je alles makkelijk parallel kan zetten en dat het minder ruimte in beslag neemt, of in ieder geval allemaal makkelijker weg te proppen is.
Als jij een stekker in een hotliner of pylonracer wilt stoppen dan wens ik je succes, dat gaat niet lukken.
Maar waarom zou je een EC5 willen gebruiken, een 4mm goudcontact doet makkelijk 80A, is kleiner, lichter en belangrijk, veeel goedkoper.
Als je een set stekkers (dus bus en stekker van EC5 koopt dan betaal je voor 5 stekkers en 5 bussen, dus 5 stekkersets 25 euro.
Als je van dezelfde leverancier (Hacker) 10 bussen en 10 stekkers koopt van 4mm goud kost dat 16 euro incl de krimpkous.
En als je ze gewoon ergens goedkoop koopt betaal je minder dan de helft.
Ik heb er laatst 20 laten komen voor 4 euro.
Maar in goudcontacten zit ook verschil, de ene heeft lamellen, de andere niet, en dan ook nog het aantal lamellen en de klemming...
In normale modellen maakt het me niet zoveel uit.
Stromen tot een ampere of 60-80 gaat prima met elke connector.
In het verleden, voordat we de 6mm Schulze en LMT stekkers kenden, joegen we er wel eens 140-170A doorheen.
Dan gaat het wel kritisch worden.
Maar nu zet je er gewoon boven de 80A een 6mm LMT op en dan zit je altijd goed.
GJ
Die zien er wel goed uit hoor Wil.
Iemand een idee om een antispark aansluiting te fabriceren? Toen ik die 4mm contacten nog gebruikte zat er een klodder tin die eerst contact maakte.( zat al op het toestel toen ik hem kocht.)
Moet ik dan aan de plus van elke accu wel een extra kabeltje solderen met 2mm plugje?