Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

pietsan

Forum veteraan
Ongeveer 40 jaar geleden ben ik begonnen met modellen te bouwen van Revell, hoeveel ik er destijds heb gebouwd zou ik niet meer weten, maar het waren er heel wat... Daarna heb ik een tijd scheepjes in flessen gebouwd en tenslotte ben ik dan begonnen met de houten modellen. Nu ben ik toe aan mijn 13e houten model, ik hoop niet dat het bekende ongeluk getal "13" roet in het eten gaat gooieno_O. Niet dat ik bijgelovig ben, maar je weet maar nooit...

Dus model nummer 13 word de Willem Barentsz van Kolderstok!

De geschiedenis is al behandeld door Hans onze Admiraal, dus die sla ik hier over. Het pakket ziet er zoals gewoonlijk zeer netjes verzorgd uit, met voorgedrukte belijning op alle zeilen, dus ook die ga ik deze keer zelf maken/naaien. Ik ga het model bouwen met geborgen zeilen zoals het voorbeeld van Kolderstok laat zien.

Eén plaatje van het pakket en dan gaan we er maar weer voor om er wederom iets moois van te maken.
JPG_0819_5878_bewerkt-1.jpg
 
Weer wat moois in wording.
Doet me weer terug denken aan de te water lating van de replica in Harlingen in. 2018.
 
Magische getallen... wist je dat Italiaanse cruiseschepen geen dek nr 17 hebben? Italiaans bijgeloof, ze springen van dek 16 naar dek 18.

Ikzelf ben ook geen fan van het nummer 13.
Zo neem ik steevast verlof als de dertiende van de maand op een vrijdag valt. :hammer:

Hoewel mijn Victory het derde houten schip was waar ik aan begon, kwam die op plaats 13 van de afgewerkte.

Ik heb dus haar volledige afbouwperiode het nummer 14 toegekend om mogelijk onheil af te wenden.

Maar het ongeluk sloeg toch toe.
Toen ze afgewerkt was moest ik wachten tot de vitrines voor de 2 schepen die in de grote vitrine in de muur stonden, klaar waren.
In die periode heb ik haar bouwnummer in de logische volgorde gezet op de PC, 13 dus.
Bij de verhuis van de hobbykamer op de 1e verdieping naar haar definitieve rustplaats op het gelijkvloers, heb ik dus met de "royal mast" van de bazaanmast tegen de trapopening gestoten, en deze was afgebroken.
Gelukkig kon ik dit onzichtbaar herstellen.
Ik zou dus ten stelligste aanbevelen het kanon nummer 13 te geven en deze voor eens en altijd als nummer 14 te beschouwen.
We zijn helemaal niet bijgelovig, maar je weet maar nooit, en we wensen allen Piet en Willen een behouden vaart. :)
 
Magische getallen... wist je dat Italiaanse cruiseschepen geen dek nr 17 hebben? Italiaans bijgeloof, ze springen van dek 16 naar dek 18.

Ikzelf ben ook geen fan van het nummer 13.
Zo neem ik steevast verlof als de dertiende van de maand op een vrijdag valt. :hammer:

Hoewel mijn Victory het derde houten schip was waar ik aan begon, kwam die op plaats 13 van de afgewerkte.

Ik heb dus haar volledige afbouwperiode het nummer 14 toegekend om mogelijk onheil af te wenden.

Maar het ongeluk sloeg toch toe.
Toen ze afgewerkt was moest ik wachten tot de vitrines voor de 2 schepen die in de grote vitrine in de muur stonden, klaar waren.
In die periode heb ik haar bouwnummer in de logische volgorde gezet op de PC, 13 dus.
Bij de verhuis van de hobbykamer op de 1e verdieping naar haar definitieve rustplaats op het gelijkvloers, heb ik dus met de "royal mast" van de bazaanmast tegen de trapopening gestoten, en deze was afgebroken.
Gelukkig kon ik dit onzichtbaar herstellen.
Ik zou dus ten stelligste aanbevelen het kanon nummer 13 te geven en deze voor eens en altijd als nummer 14 te beschouwen.
We zijn helemaal niet bijgelovig, maar je weet maar nooit, en we wensen allen Piet en Willen een behouden vaart. :)
Mooi verhaal Herby, maar ik benoem het maar als feit en ben zelf niet bijgelovig. 13 is voor mij gewoon een nummer net als ieder ander nummer;)
 
Vandaag de bouwbeschrijving helemaal doorgelezen en de tekeningen bestudeerd zodat ik tijdens het bouwen niet voor verassingen kom te staan. Ook gekeken of alle onderdelen in de kit aanwezig waren en alles bleek helemaal in orde:).

Dan als start van de bouw de spanten los gemaakt en het 1e valse dek en gekeken of dat allemaal een beetje past. En zonder ook maar iets te hoeven bijwerken of schuren past alles mooi in de valse kiel.
Uiteraard is dit nog allemaal dry-fit, voor het verlijmen verwijder ik eerst al het roet van het lazeren en eventuele oneffenheidjes, sommige spantjes lopen niet helemaal gelijk met de bovenkant van de valse kiel. Het gaat hier waarschijnlijk maar om minder dan een mm, maar dat pas ik dus evengoed aan zodat ze mooi gelijk liggen straks.
Ik heb het al meerdere keren genoemd in mijn verslagen, dat hoe meer aandacht je besteed aan de constructie van je romp zoals het goed uitlijnen van de spanten, het afschuinen voor de beplanking enz. des te mooier word je romp en het beplanken zelf gaat dan ook een stuk beter....
JPG_0822_5879_bewerkt-1.jpg
 
Back
Top