Graupner AMATEUR

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 16 dec 2020.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Net een video geupload van mijn Graupner Amateur, dus gelijk maar starten hier.
    Is een Amateur die ik kreeg van een clublid en heb weten te restaureren naar de originele kleuren.
    Vliegt nu elektro maar met de originele OS 1.5cc er nog op.

     
    Bruno van Hoek, jef en Énke Blériot vinden dit leuk.
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    En wat plaatjes van de grote opknapbeurt en man wat een klus was het

    1.JPG 2.JPG 3.JPG 4.JPG 5.JPG 6.JPG 7.JPG 8.JPG 9.JPG 10.JPG
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier en daar was het een en ander al een beetje verteerd

    11.JPG 12.JPG 13.JPG 14.JPG 15.JPG 16.JPG 17.JPG 18.JPG 19.JPG 20.JPG
     
    MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Langzaam wordt het weer een Amateur en klaar voor de remaiden

    21.JPG 22.JPG 23.JPG 24.JPG 25.JPG 26.JPG 27.JPG 28.JPG 29.JPG
     
    Harmles, H. de Vries, RTrider en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ton ..wat een pracht voorbeeld van een Classic model..en dan ook nog eens anno 2020 met een E-motor er in...

    Van welk "bouwjaar" is het ontwerp van de Amateur?
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oef, dat was inderdaad een restauratie die van onder de teennagels vandaan moest komen...

    Knappe klus, super resultaat. (persoonlijk: jammer van de e-ombouw... Maar dat is een teken des tijds helaas)
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Ontwerp is van 1968 mijn model is als ik het goed begrepen heb van 1980
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je en ja jammer van de motor, maar geen tweetakt op ons veld zodat dit voor mij het meer origineel haalbaar was.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik begrijp het... jammer... Maar het is niet anders.

    Nogmaals,supergeslaagde restauratie!
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog braaf netjes, met uitlaat!!!!
    Maar is het zonder uitlaatpiep niet meer een e-screamer?
    Zeer charmant. Voor m'n de Westerly 1972 toch ook de beste optie...
    en houdt zo dan ook de toekomstige betengeling schoon...
    Helemaal top en wonderschoon!

    Als je CG maar goed-staat...
    Gr Bas

    PS: Nog even een vraag... ook voor mijn onbeklede Westerly...
    welke materialen heb je voor de vleugelinkleding ekozen?
    En met welke laksoorten aan de slag geweest?
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee is met de E-motor lekker stil maakt soms wat geluid dat mogelijk komt van een lager die denk wat los in het huis ligt.
    Verder super leuk om zo te vliegen met vooral de reactie van andere en de verbazing dat een 2T ook E kan zijn.

    Ja een Westerly zou het ook leuk doen met een 4cc op de neus met E aandrijving.
    Misschien niet voor iedereen leuk om E te maken, maar soms heb je geen keuze om juist toch nog dat model te kunnen vliegen.
    En juist dat maakt het leuk om dat goede oude 4cc op de neus te houden, om dat vertrouwde Westerly beeld te kunnen behouden.

    Voor de vleugel heb ik wit hk folie gebruikt , rood is ook folie en grijs is histor verf en niets bijzonders.
    Op de romp is alles histor met de rode bies van hk folie.

    Dat is wel weer het voordeel van E vliegen je kunt er alles op plakken en smeren blijft allemaal prima zitten.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    E-motor toch stiller met demper! Ongelofeloos! :)

    Histor acryl? Heb ooit wat testjes gedaan met staalwol op Ora voor betere hechting...
    of een effect mattering voor Ora Olive Drab op P40... Nog niet toegepast op het model... hummm...

    Ja... het is een afweging... maar om het af te trappen met methanolvet... hoe langer ik er over denk...
    Nee... heb nog wat afgetrapte levenloze blokjes liggen. Prima geschikt voor het doel. De nieuwe Fox 25 RC blijft dan toe
    Het ligt al toe sinds 73/74...
    Een 1.000kv HK motortje ligt al klaar.. (maar zou nog in een resto Taxi 1 op drijvers kunnen...)

    Maar de Westerly was mijn jeugd. Gebouwd op mijn 14e/15e in die buurt.
    Bij de oude Quartel... op de fiets, ingepakt, op het stuur... terug richting de Haagse duinen... verdienste van vakantiewerk, trots!

    Maar erg inspirerend Ton!
    Moet ook leuk zijn om een +1,5 m editie te bouwen. Het lijnenspel is 'catalogus-mooi'
    Het speelt door het hoofd... tijd te kort... maar dit doet mij altijd even jubelen... je kent dat wel

    Als kleine bijzet... en altijd nog in deze staat...

    DSCN5081.JPG

    Groet Bas
    (oude bekende, nu onder pseudoniem)
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2021
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog een vraag... op de foto bij post #3, foto 3... de snuit naar benee... achtergrond...
    Robbe Jumbo? Of lijkt dat maar zo?
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Is gewoon de huistuinenkeuken Histor zijdeglans op terpentine basis.
    Heb ook ooit met schuurpapier zitten opruwen en zelfs klinknagels erop gezet om te proberen.
    Maar die krasjes die je maakt in de folie geeft wel meer hechting maar is eigenlijk niet nodig.
    Als je goed afneemt met wat thinner dan blijft de lak prima zitten.
    Je doet er verder ook niets mee schoonmaken of wat dan ook wordt niet vies door olie of iets.

    Als je nog een leuk tweetakkie hebt liggen en die mag en kan gebruiken op de Westerly dan is dat de mooiste optie.
    In de kast laten liggen heb je der ook niets aan, dus op de bok met die Fox en lekker vliegen.
    Als je die niet meer kan en mag gebruiken dan inoliën en op een steuntje in de vintage 2T showroom.

    Nee helaas geen Robbe Jumbo , staat daar wel een retro Robbe Lord ooit mijn eerst gebouwde model en nu als retro vliegend.
    Model dat jij bedoeld is mijn Tailwind van een RCME tekening echt ook een leuk vliegtuig maar niet vintage.

    tailwind%20(214).jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En dat is een Engelse schaalkist!
    Dank voor de adviezen.
    Terpentine is thans alkyd.

    Ik zal een plaatje schieten van de oude doos. Tijd dat Tenco ‘partner’ was van Svenon... of eigenaar...

    Dat is ook de kleurstelling die ik hoop te willen gebruiken.

    Ja, ja, ja die mooie oude Fox met smoorschuif... en zelfs nog een uitlaat erbij.

    Foxen hebben hogere nitro content nodig en wonderolie... nee... e-optie... en nep brommer opstelling...
    Het Amateur verhaal overtuigd. De OLC is brandstof nog steeds toegestaan... vlieg beiden en de funfactor even groot.
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Vliegt daar wel en ja dus een schaalmodel, het is een homebuild toestel uit de us en daar heel populair.

    Leuk Svenson heb zelf ooit een Westerly gehad en gevlogen op een speed 700 met 8 nicad cellen.
    Spijt dat ik die verkocht heb vloog nog best grappig, had het nu super gedaan op Lipo en Brushless.

    Heb nu een Svenson Delphin liggen voor te folien en een retro kit van de Baronnet en Duke zijn onderweg.

    Ja de kleurtjes origineel vind ik persoonlijk ook het leukste.

    Hobby In meng zo 16% nitro met 20% wonderolie weet zeker dat de Fox als een zonnetje gaat lopen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina