WA verzekering voor modellen van 20 tot 25kg (EU 785/2004)?

Is een verzekeraar, al dan niet via de tussenpersoon, niet verplicht het te melden als er voorwaarden wijzigen?
@onno10 zou dit moeten weten.
Ik kan me herinneren dat er zelfs claims ingediend zijn omdat tussenpersonen het niet gemeld hebben.
Volgens mij mag dit gewoon niet als de voorwaarden voor de verzekerde slechter worden, lees lagere of mindere dekking.

GJ
 
Is een verzekeraar, al dan niet via de tussenpersoon, niet verplicht het te melden als er voorwaarden wijzigen?

Zeker zijn ze dat verplicht. En als ze de voorwaarden later toch wijzigen ook als de verzekering voor een langere periode afgesloten dan mag je hem opzeggen zonder boete.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook al polissen gezien waar een maximaal oppervlak van 1,5m2 gemeld word voor modelvliegtuigen. Bij navraag bij de betreffende maatschappij over de berekenmethoode van deze 1,5m2 werd aangegeven dat deze berekend word door simpelweg de lengte vd romp te vermenigvuldigen met de spanwijdte.
Dat wordt heli vliegen[emoji16]
 
Hiero ook navraag gedaan bij de verzekeringsagent en bij de verzekeraar zelf. De polisvoorwaarden zijn nog van 2019 en blijven vooralsnog gewoon geldig. Ik ben gewoon verzekerd met modelvliegtuigen tot 25kg. Dit is mij per mail bevestigd. Zal een afdrukje in de zenderkoffer bewaren, mocht er ooit ellende zijn.....
 
Hiero ook navraag gedaan bij de verzekeringsagent en bij de verzekeraar zelf. De polisvoorwaarden zijn nog van 2019 en blijven vooralsnog gewoon geldig. Ik ben gewoon verzekerd met modelvliegtuigen tot 25kg. Dit is mij per mail bevestigd. Zal een afdrukje in de zenderkoffer bewaren, mocht er ooit ellende zijn.....

Misschien handig om de verzekeraar te vermelden.
 
Omdat nu blijkt dat meerdere verzekeringen hun polisvoorwaarden wijzigen moet er een advies zijn uit gegaan zijn. Ik kom dan al snel uit bij het verbond van verzekeraars uit. Daar staat wel vermeld wat de nieuwe risico's zijn met een afbeelding van een Drone zijn maar verder is er geen informatie over te vinden.

Op die site staat een plaatje van een drone bij nieuwe risico's, maar als je dan doorklikt dan zie je er vervolgens niks meer van terug. Wel autonome voertuigen, maar dat zijn onze modelvliegtuigen niet.
 
@alm, ik denk dat die adviezen aan de verzekeraars allemaal in het geniep gebeuren. ;)

Maar wat zou nu de achterliggende gedachte zijn dat juist de open klasse met de categorie A3 nu opeens uitgezonderd wordt in de polis voorwaarden? Gooien zij het dan toch op een wettelijke maatregel?
 
Waarschijnlijk vallen er veel Mediamarkt drones in die categorie?
A1 is tot 900 gram, daar kan je niet enorme schade mee aanrichten.
A2 moet je echt examen voor doen, bij een school, dus dat doen alleen profi's.
A3 is voor alles wat zwaarder is dan 900 gram, dus de Phantoms en groter.
De meest verkochte drone, dus het meeste kans op schade.

Verzekeraars kijken naar kosten en baten, de A3 groep zal te veel kosten.

GJ
 
Waarom zouden verzekeraars dat moeten melden ? Er is immers een wetswijziging doorgevoerd.
Bellen met een mobiel in je hand mag niet meer achter het stuur al rijdend, voorheen mocht dat wel. Heeft iemand een bericht van zijn verzekeraar gehad ?

Pas als iemand een Charter in een auto boort buiten bebouwde kom en niet op een modelvliegveld kun je de boel wakker schudden. De verzekering gaat prat op de drone wetgeving, maar dit is toch geen drone ?
 
Bij Interpolis (onderdeel van Achmea) is de nieuwe tekst in de polisvoorwaarden (eindigend op 201):
Wel verzekerd: schade met of door een drone, modelvliegtuig of modelraket, waarmee gevlogen wordt in de open
categorie A1 en A2 en/of waarbij er wordt gehouden aan de geldende (EU) wetgeving voor recreatief gebruik.

Ik vind het maar onduidelijk. Voorheen stond er dat modelvliegen is gedekt tot 25 kg (in de polisvoorwaarden eindigend op nummer 191).

Overigens, de documenten staan gewoon op de site van Interpolis en kun je zo vinden en die aanpassing is in september doorgevoerd (wijzigingsdatum van de PDF), maar e.e.a. is pas effectief als je de nieuwe voorwaarden ontvangen hebt dus op het moment dat de polis verlengd wordt.

Zou de KNVvL hier rekening mee gehouden hebben?
 
Polis voorwaarde pag. 8/18 Ohra.

Luchtvaartuigen Onderwerp
U bent verzekerd als u aansprakelijk bent voor schade
Uitgezonderde luchtvaartuigen die u veroorzaakt met of door:

▪ modelvliegtuigen (waaronder ook drones) van maximaal 25 kilogram;
▪ kabelvliegers met een oppervlakte van maximaal 1.5 m²;
▪ luchtballonnen met een doorsnede van maximaal 1 meter;
▪ deltavliegers, parasailers, parachutes en paragliders.

Passagier die u als passagier van een luchtvaartuig aan anderen toebrengt.
 
Polis voorwaarde pag. 8/18 Ohra.

Ik moest goed kijken, maar ik denk dat daar de oude voorwaarden nog van toepassing zijn en het dus nog verzekerd is, zoals vermeld in avp1503.pdf. Weet niet of ze daar al nieuwe voorwaarden beschikbaar hebben, zo ver heb ik niet gekeken.
 
Wel verzekerd: schade met of door een drone, modelvliegtuig of modelraket, waarmee gevlogen wordt in de open categorie A1 en A2 en/of waarbij er wordt gehouden aan de geldende (EU) wetgeving voor recreatief gebruik.

Als de voorwaarde zo geschreven zou zijn als in deze regel:
Wel verzekerd: schade met of door een drone, modelvliegtuig of modelraket, waarmee gevlogen wordt in de open categorie A1 en A2 en waarbij er wordt gehouden aan de geldende (EU) wetgeving voor recreatief gebruik.

Dan is deze verzekering alléén dekkend als er ook echt in de A1 en A2 categorie zou worden gevlogen en is alles verder uitgezonderd dus ook de categorie A3.

Maar toevoeging /of geeft een extra uitzondering en dat is: Wel verzekerd: schade met of door een drone, modelvliegtuig of modelraket: waarbij er wordt gehouden aan de geldende (EU) wetgeving voor recreatief gebruik.

Zoek de verschillen. :)

Toen ik de Polis van Ohra las viel mij wat op: kabelvliegers met een oppervlakte van maximaal 1.5 m²;

Wel verzekerd:
Centraal Beheer het heeft over: Het gaat dan om toestellen met een oppervlakte van minder dan 1,5 m2 en een gewicht van maximaal 25 kg.

Niet verzekerd bij Aegon:
Modelvliegtuig; Het gaat dan om toestellen met een oppervlakte van minimaal 1,5 m2 en/of een gewicht van 25 kg. of meer;
 
Laatst bewerkt:
Ergo: het is allemaal erg vaag omschreven en we zouden toch wel beter mogen verwachten van onze verzekeraars...
 
Off-topic:
Ik zit nu naar CNN te kijken waar betogers het Capitool binnendringen en daarom edit elke keer tussendoor mijn bovenstaande reactie. :(
 
Is een verzekeraar, al dan niet via de tussenpersoon, niet verplicht het te melden als er voorwaarden wijzigen?
@onno10 zou dit moeten weten.
Ik kan me herinneren dat er zelfs claims ingediend zijn omdat tussenpersonen het niet gemeld hebben.
Volgens mij mag dit gewoon niet als de voorwaarden voor de verzekerde slechter worden, lees lagere of mindere dekking.

GJ

In principe zou dat moeten. Maar verwijzen naar een website is ook voldoende.
 
Waarom zouden verzekeraars dat moeten melden ? Er is immers een wetswijziging doorgevoerd.

Er is geen wetswijziging doorgevoerd omdat er in een WA polis er onzuivere voorwaarden staan. Dus lijkt het mij ook niet juist dat verzekeraars dit als reden gaan gebruiken. De wijzigingen zijn door een externe partij gewijzigd en daar willen de verzekeraars op in haken.

Bij een nieuw af te sluiten WA verzekering gaat de polis met de nieuwe voorwaarden gewoon in en bij bestaande polissen die vroeg of laat vernieuwd moeten worden daar worden de nieuwe voorwaarden voorgelegd aan de verzekerde waarna die zelf kan kiezen of hij/zij ze ook accepteert. Stilzwijgende verlenging is nu verboden alleen niet voor verzekeringen die voor 2010 zijn afgesloten. Dus na 2010 heb je altijd een opzegtermijn van 1 maand in acht te nemen als de verzekering na 1 jaar eindigt en de verzekeraar moet je daar ook op attenderen dat het contractstermijn afloopt en eventueel verlengd kan worden.
 
Back
Top